De nieuwe Polo - Wereldpremière - Nieuwe editie van een bestseller met 14 miljoen verkochte exemplaren (update tekst)

De nieuwe Polo - Wereldpremière - Nieuwe editie van een bestseller met 14 miljoen verkochte exemplaren (update tekst)

Vrijdag 16 juni 2017 —  

De zesde Polo-generatie zal ongetwijfeld het succesverhaal voort-zetten: met tot nu toe al meer dan 14 miljoen verkochte exemplaren is de Polo een van de meest succesvolle auto's in zijn klasse.

Grootste Polo ooit: De nieuwe Polo is 4.053 mm lang; zijn 94 mm langere wielbasis perfectioneert zijn uitstekende rijcomfort.

De nieuwe Polo is ruimer: meer plaats voor alle inzittenden.
Kofferinhoud groeide met 25 procent tot 351 liter.

Deze Polo speelt op technisch vlak een klasse hoger: Front Assist, Blind Spot Detection, ACC en ledkoplampen zoals in de Golf-klasse.

Eerste Polo met digitale instrumenten: tweede generatie van Active Info Display viert zijn wereldpremière in de nieuwe Polo.

Polo verleidt met zijn design: Het nieuwe koetswerk zet in op expressieve dynamiek.

Voor elk wat wils: Trendline, Comfortline, Highline, GTI, Beats en life-stylepacks vormen een ruim aanbod aan uitvoeringen.

De Polo bepaalt maatstaven op het vlak van individualisering: 14 koetswerk- en 13 dashpadkleuren creëren bijna onbegrensde mogelijkheden.

Voor het eerst met aardgas: de motoren produceren tussen 48 kW/65 pk en 147 kW/200 pk. Nieuwigheid voor de Polo: TGI (aardgas) met 66 kW/90 pk.

 

De nieuwe Polo - De samenvatting

Deze Polo haalt de toekomst in

Zesde generatie. Met meer dan 14 miljoen verkochte exemplaren is dit een van de meest succesvolle compacte auto's ter wereld: de Polo. Nu wordt een compleet nieuw ontwikkelde generatie van de bestseller gelanceerd. Met een volledig nieuw koetswerkdesign, een opvallend ruim en tot in het kleinste detail vernieuwd interieur, een voor de digitale wereld nieuw ontworpen cockpit , efficiënte TSI-, TGI- en TDI-motoren (respectievelijk op benzine, aardgas en diesel) en diverse assistentiesystemen die voordien enkel te vinden waren in grotere Volkswagens. Dr. Herbert Diess, voorzitter dan de raad van bestuur van het merk Volkswagen: "De Polo is een jonge, frisse auto. Hij verzoent charisma met oerdegelijke techniek. Geen enkele andere auto biedt zo veel ruimte voor zijn omvang. Hiermee is en blijft onze Polo de subcompact nummer 1.“

 

De nieuwe Polo overschrijdt de klassengrenzen

Digitale instrumenten, nieuwe informatie- en assistentiesystemen. Dr. Frank Welsch, Volkswagen-bestuurslid verantwoordelijk voor de ontwikkelingsafdeling: "De Polo haalt de toekomst naar de compactklasse. Veel ruim-te op basis van het MQB-platform, duurzame motoren zoals een nieuwe TGI op aardgas, de wereldpremière van een nieuwe generatie van het Active Info Display, de nieuwste infotainmentsystemen en baanbrekende assistentie-systemen: genoeg voor deze Volkswagen om de klassengrenzen te doorbreken."

 

Vanbinnen duidelijk meer ruimte, vanbuiten nog altijd compact

Polo werd steeds comfortabeler. De zesde Polo-generatie werd op elk gebied groter dan zijn voorganger. Zo biedt hij aanzienlijk meer ruimte in het interieur en een beduidend grotere kofferinhoud (van 351 in plaats van 280 liter). Toch bleef hij vanbuiten lekker compact. Laten we hem even vergelijken met de vierde generatie van de Golf, waarvan miljoenen exemplaren werden verkocht (tot 2003). Hierbij zien we dat de Polo zich heeft aangepast aan de steeds groter wordende mens, maar tegelijkertijd ook efficiënter gebruikmaakt van de beschikbare ruimte. De nieuwe Polo is met een lengte van 4.053 mm iets korter dan de vierde generatie van de Golf, maar heeft hem qua wielbasis (plus 53 mm), zitruimte voor bestuurder en passagiers, en bagageruimte (plus 21 liter) ingehaald. Belangrijke afmetingen vergeleken:

Afmetingen in mm

Polo VI (2017)

Polo V (2009)

Golf IV (1997)

Lengte

4.053

3.972

4.149

Breedte (zonder spiegels)

1.751

1.682

1.735

Hoogte

1.446

1.453

1.439

Wielbasis

2.564

2.470

2.511

Spoorbreedte voor

1.525

1.463

1.513

Spoorbreedte achter

1.505

1.456

1.494

Hoofdruimte voor

1.019

1.004

1.014

Hoofdruimte ach-ter

964

943

955

Kofferruimte

351

280

330

 

Design met het credo van onze tijd

Glashelder charisma. De positieve invloed van de modulaire transversale matrix (MQB) op de proporties en dus ook het design is enorm. Klaus Bischoff, hoofddesigner van het merk Volkswagen: "De aanzienlijk betere proporties vormen het kader voor een volwassen, zelfverzekerde uitstraling van de zesde Polo-generatie: charismatisch, progressief, modern, sympathiek. Deze nieuwe verhoudingen tussen allerlei afmetingen hebben we consequent benut om een stevige compacte auto te bouwen." De door Bischoff bepaalde doelstellingen: alle Polo-modellen moeten sportiever, krachtiger, frisser, mannelijker en nog charismatischer worden. Kijkend naar de nieuwe Polo vat de hoofddesigner het als volgt samen: "Deze Volkswagen is onmiddellijk herkenbaar als het origineel van zijn klasse, maar ook als een volledig nieuw ontworpen generatie. Een Polo met een expressief design dat deze compacte auto, die voortaan alleen als vierdeurs verkrijgbaar is, niet alleen sportiever en zuiverder maakt, maar ook uniek binnen het merkgamma. Een auto die zowel visueel als technisch perfect in onze tijd past."

 

Vrijwel onbegrensde individualisering

Vijf uitrustingsversies en drie packs. De Polo wordt gelanceerd met de drie uitrustingsversies 'Trendline', 'Comfortline' en 'Highline' en met de speciale versie 'Beats' met een bijzonder modern audiosysteem. Eveneens weer van bij de start aanwezig is de Polo GTI. Daarbij komen nog de packs 'R-Line', 'Black' en 'Style'. Al deze packs hebben heel veel te bieden. Zoals de 'R-Line': dit pack verleent de Polo een dynamischer look met zijn lichtmetalen 16-duimsvelgen ('Sebring'), een volumineuze, sportieve voorbumper en achteraan een diffusor met chroomafwerking en een dakspoiler. Bovendien wordt de Polo met 'R-Line'-pack visueel lager tegen de weg gedrukt door de zwarte 'wraparound' drempellijsten.  Ook het interieur wordt volledig opgewaardeerd door het 'R-Line'-pack, met extra dynamiek voor weinig geld.

Voor jonge doelgroepen werd een nieuwe editie van de succesvolle speciale editie Polo Beats ontworpen. Deze versie is uitgerust met het 300 watt sterke audiosysteem van de legendarische Amerikaanse headsetfabrikant Beats (by Dr. Dre) en tal van andere functies.

Bovenaan wordt het gamma, zoals eerder reeds gezegd, afgerond door de Polo GTI. Het sportieve topmodel wordt voortaan aangedreven door een 2.0 TSI-motor met 147 kW/200 pk (voorheen 1.8 TSI met 141 kW/192 pk). Het standaard sportonderstel en het optionele 'Sport Select'-chassis zijn aangepast aan de hoge prestaties. Daarnaast is de krachtigste Polo vooraan onder andere te herkennen aan een specifieke bumper met geïntegreerde spoilerlip en standaard mistlampen. Andere typische GTI-tekenen vooraan zijn de rode strip op het radiatorrooster, de luchtinlaatroosters met honingraatstructuur en natuurlijk het GTI-logo.

14 koetswerkkleuren. Alles wordt kleurrijker en nog persoonlijker dankzij een groot aantal nieuwe kleuren (in totaal 14 koetswerkkleuren) en twaalf velgen (van 14 tot 18 duim, deels in contrastkleur gelakt), dashpads in 13 verschillende stijlen, twee binnenbekledingen en elf verschillende zetelbekledingen.

Comfortfuncties van de Golf-klasse. Naargelang van budget en smaak kan de Polo nog meer gepersonaliseerd en opgewaardeerd worden. Nieuw in het aanbod zijn functies zoals krachtige full-LED-koplampen, leddagrijverlichting, ledachterlichten, een 'Air Care Climatronic' met vochtigheids- en zonne-sensor evenals antiallergeenfilter, draadloos opladen voor smartphones (inclusief optionele inductieve antenneverbinding) en een van de grootste panoramische daken in zijn klasse (met een opening die 10 mm breder en 20 mm langer is dan voorheen). Eveneens beschikbaar op aanvraag: het 'Sport Select'-chassis met actieve dempers.

 

Polo debuteert met nieuwe turbomotor op aardgas

Lancering later in 2017. De nieuwe Polo zal in de meeste landen van Europa nog in 2017 gelanceerd worden, achtereenvolgens met negen Euro 6-motoren. Het vermogensaanbod bij de lancering: 48 kW/65 pk1/2 tot 11 0 kW/150 pk1/2. Voor het eerst is er nu een Polo met aardgasaandrijving: de nieuw ontwikkelde 1.0 TGI met 66 kW/90 pk1/2. Daarnaast is er keuze uit vier benzine- en twee dieselmotoren. Het benzinegamma strekt zich uit van de 1.0 MPI met 65 pk1/2 tot de nieuwe 1.5 TSI Evo met cilinderuitschakeling (ACT) en 150 pk1/2. Als diesel (TDI) wordt de Polo gelanceerd met vermogens van 59 kW/80 pk1/2 tot 70 kW/95 pk1/2. Alle motoren zijn uitgerust met een stop-startsysteem en remenergierecuperatiemodus. Vanaf een vermogen van 70 kW kunnen alle motoren worden gecombineerd met een versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). Als topmodel rondt de GTI andermaal het motorgamma van de Polo-familie af; de TSI van de Polo GTI ontwikkelt, zoals gezegd, een vermogen van 147 kW/200 pk1/2.

 

Assistentiesystemen van de Golf en Passat in Polo

Hightech eindelijk gedemocratiseerd. Volkswagen heeft met de nieuwe Polo een van de meest geavanceerde compacte auto's ter wereld ontworpen. Dat uit zich onder andere in de armada van nieuwe assistentie- en comfortsystemen; systemen die voorheen voorbehouden waren aan de Golf- of Passat-klasse. Zoals eerder gezegd, is zelfs de basisversie al standaard uitgerust met het omgevingswaarnemingssysteem 'Front Assist', inclusief City-noodremfunctie en voetgangerdetectie. Optioneel kan de Polo weer beschikken over de adaptieve snelheidsregelaar 'ACC' (die voortaan geactiveerd kan worden bij snelheden tot 210 km/u). In combinatie met een versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG) heeft het 'ACC' ook een Stop-&-Go-functie (voor het eerst in combinatie met een handmatige parkeerrem). Nieuw in de Polo zijn de dodehoekwaarschuwing Blind Spot Detection met Rear Traffic Alert, de semi-automatische uitparkeerfunctie 'Park Assist' en een manoeuvreerremfunctie. Deze laatste beschermt automatisch tegen kleine en vaak dure parkeerschade. De Polo kan optioneel - en ook dat is nieuw - geopend en gestart worden met het vergrendelings- en startsysteem 'Keyless Access'.

 

Nieuw interieur in lijn met de digitale wereld

Wereldpremière van een nieuw Active Info Display. De interieur- en interfaceontwerpers hebben een nieuwe, heldere interieurlay-out gecreëerd om de digitale en geconnecteerde weergave- en bedieningselementen in een doorlopende visuele as te plaatsen, zo hoog mogelijk en dus optimaal zichtbaar voor de bestuurder. Achtergrond: de Polo wordt als eerste Volkswagen en als eerste model van de Volkswagen-groep gelanceerd met een nieuwe generatie van het Active Info Display. De functionaliteit van de digitale instrumenten bereikt daarbij een nieuw niveau; net zoals de graphics is alles nog duidelijker en gemakkelijker te gebruiken. Zo kan bijvoorbeeld voor het eerst met slechts één knop op het multifunctiestuurwiel gewisseld worden tussen de basismenu's van de schermen. Tegelijkertijd krijgt de Polo de nieuwste generatie van infotainmentsystemen met schermmaten van 6,5 tot 8 duim: apparaten met een glazen display die even gesofisticeerd zijn als topklasse smartphones. De heldere hightechlook van het interieur wordt versterkt door een sfeerverlichting (standaard in de Polo Highline en GTI) en dashpads en sierlijsten in de meest uiteenlopende kleuren.

 

Lancering van We by Volkswagen. Ook op het vlak van connectiviteit breekt Volkswagen nieuwe grond. Voortaan zijn in de Polo niet alleen de bekende Car-Net-apps 'App-Connect' (met 'MirrorLink®', 'Android Auto™' en 'Apple CarPlay™') en 'Guide & Inform' beschikbaar. Een andere nieuwe functie is 'We by Volkswagen' - een digitaal gebruikersplatform van Volkswagen voor alle bestuurders. Met 'We by Volkswagen' opent zich een nieuwe online wereld van de mobiliteit. Zo is er bijvoorbeeld 'WePark', een cashloze parkeerbetaal-app: In de Duitse hoofdstad Berlijn is deze functie al actief voor de start van de wereldpremière van de Polo. Andere Duitse grootsteden zoals Hamburg en Keulen volgen het voorbeeld van Berlijn en gaan ook van start met 'We-Park'.

 

Nieuwe merkstrategie bepaalt het DNA van de zesde Polo

Polo belichaamt de vier innovatiedomeinen van het merk

Strategisch DNA. De nieuwe Polo werd ontwikkeld op basis van de vier innovatiedomeinen van Volkswagens merkstrategie. Deze strategie is bekend onder het motto 'Rij de toekomst binnen'. Het DNA van de producteigen-schappen van de Polo ontwikkelt zich via deze innovatiegebieden.

  • Automated Driving  (geautomatiseerd rijden).
    Volkswagen wil auto's nog veiliger en comfortabeler maken door middel van geautomatiseerd rijden en gedeeltelijk geautomatiseerde systemen.
  • Intuitive Usability  (intuïtieve gebruiksvriendelijkheid).
    Volkswagen zet in op intuïtief bruikbare auto's met nieuwe weergave- en bedieningsconcepten.
  • Connected Community  (geconnecteerde gemeenschap).
    Volkswagen zal mensen, auto's en hun omgeving in de toekomst nog sterker met elkaar verbinden.
  • Smart Sustainability  (slimme duurzaamheid).
    Volkswagen bevordert de ontwikkeling van innovatieve volumemodellen met bijzonder duurzame aandrijvingen.

 

Progressieve compacte auto. De nieuwe Polo volgt exact deze wegenkaart, dit kompas van Volkswagens R&D-afdeling. Deze gids leidde tot een van de meest vooruitstrevende auto's in zijn klasse, gebaseerd op de vier innovatie-domeinen Automated Driving, Intuitive Usability, Connected Community en Smart Sustainability. Een overzicht van de nieuwe en belangrijkste functies van het Polo volgens de innovatiedomeinen:

Automated Driving

De assistentiesystemen van de nieuwe Polo. Volkswagen heeft in de Polo een nieuwe generatie van assistentiesystemen geïntegreerd. Systemen die werden overgenomen uit hogere autoklassen en verder gedemocratiseerd worden door ze toe te passen in de Polo.

Front Assist / City-noodremfunctie /voetgangerdetectie. Daartoe behoren het omgevingswaarnemingssysteem 'Front Assist', inclusief City-noodremfunctie en voetgangerdetectie. Het is in de nieuwe Polo al standaard vanaf de basisversie 'Trendline' en helpt met zijn automatische waarschuwings- en remfuncties om kop-staartbotsingen op snelwegen, landwegen en in de stad te voorkomen. Eveneens al standaard in de Polo Trendline: een snelheidsbegrenzer die de snelheid beperkt tot een gewenste snelheid om niet te snel te rijden in de stad. Uiteraard ook altijd aan boord: het bandenspanningscontrolesysteem.

ACC / Blind Spot Detection / Rear Traffic Alert. Optioneel biedt Volkswagen de Polo aan met een automatische snelheidsregelaar 'ACC' (tot 210 km/u; in combinatie met DSG ook met Stop-&-Go-functie). Nieuw aan boord van de Polo: de eveneens optionele 'Blind Spot Detection' inclusief Rear Traffic Alert. 'ACC' is een intelligente snelheidsregelaar met radartechnologie, die automatisch remt en versnelt op basis van de verkeerssituatie. De dodehoekwaarschuwing 'Blind Spot Detection' geeft bij het inhalen een signaal in de zijspiegel om te waarschuwen voor voertuigen in de zogeheten dode hoek. De 'Rear Traffic Alert' biedt ondersteuning bij het achterwaarts uitparkeren, omdat hij dwarsverkeer achter de auto kan opmerken. Ook hier waarschuwt en remt het systeem wanneer het een gevaar detecteert.

Park Assist / manoeuvreerremfunctie. Nog een geautomatiseerde technologie uit een hogere klasse is het parkeerhulpsysteem 'Park Assist', dat de auto in bijna alle denkbare parkeerplaatsen manoeuvreert. Automatisch, want de bestuurder hoeft alleen nog te remmen en gas te geven. De 'manoeuvreerremfunctie', die eveneens nieuw is in de Polo, biedt een ongelofelijk praktische ondersteuning, vooral in de stad. Ze is actief bij het parkeren met snelheden tot 10 km/u en remt automatisch wanneer ze bijvoorbeeld paaltjes detecteert. En dat bespaart geld en gedoe.

 

Intuitive Usability

De gedigitaliseerde cockpit van de nieuwe Polo. Volkswagens zijn auto's die intuïtief bedienbaar zijn. De exponentiële toename van digitale systemen in de auto en hun almaar groeiende aantal functies leiden tot nieuwe uitdagingen om deze intuïtieve bruikbaarheid ook in de toekomst te handhaven. In de nieuwe Polo is dat alvast gegarandeerd. De interface-ingenieurs en interieurdesigners hebben het interieur namelijk helemaal herbekeken en gereorganiseerd vanuit het oogpunt van de toekomst. Het resultaat is een interieur dat voor de komende jaren als baanbrekend kan worden beschouwd.

Een weergave- en bedieningsas. Alles bevindt zich waar het hoort in een wereld van analoge en digitale functie-elementen. De interieur-specialisten hebben daarom een nieuwe weergave- en bedieningsas gecreëerd in de Polo. Instrumenten en infotainment versmelten zo meer en meer op één niveau. Daartoe hebben de ontwerpers en ingenieurs het scherm van het infotainmentsysteem boven de middelste ventilatieroosters en de bediening van de klimaatregeling geplaatst. Zo heeft de bestuurder een beter zicht dan ooit op de helder ontworpen weergave- en bedieningselementen. De digitale wereld baant zich een weg in de Polo door middel van infotainmentsystemen met een glazen scherm, volledig digitale en nieuw ontworpen instrumenten (Active Info Display), draadloze interfaces voor smartphones (met draadloos opladen) en het automatische vergrendelings- en startsysteem 'Keyless Access'.

Infotainment / Active Info Display. De Polo lanceert een nieuwe generatie van infotainmentsystemen. Met glazen schermoppervlakken en een steeds betere gedigitaliseerde bediening. Het infotainment-systeem 'Composition Colour' met zijn 6,5 duim grote scherm is al standaard in de Polo Comfortline. Eveneens nieuw en een nieuwigheid in het segment: de nieuwe generatie van het Active Info Display als optie. De gedigitaliseerde instrumenten bieden meer informatie, een logischer structuur, duidelijkere graphics en een aangenamere bediening. Via één knop op het stuurwiel kunnen nu bijvoorbeeld bliksemsnel verschillende grafische menu's geactiveerd worden. Met name in de combinatie van infotainment met het Active Info Display ontstaat zo een gedigitaliseerd niveau. Op dit niveau kunnen functies zoals de afspeellijst of telefooncontacten heel gemakkelijk vanuit het scherm van het infotainmentsysteem naar dat van het Active Info Display worden 'gesleept'.

Wireless Charging / Keyless Access. Smartphones kunnen in de nieuwe Polo niet alleen via de klassieke kabel van stroom worden voorzien, maar optioneel ook via een inductieve interface (voor compatibele telefoons). De interface bevindt zich onder de bediening van de klimaatregeling. De smartphone kan via de telefooninterface 'Comfort' ook verbonden worden met de externe antenne. Net daarvoor bevindt zich de 'Start Engine Stop'-knop om de motor zonder sleutel te starten of stil te leggen; deze functie behoort tot het sleutelloze vergrendelings- en startsysteem 'Keyless Access', dat voor het eerst wordt aangeboden in de Polo.

 

Connected Community

De onlinediensten in de nieuwe Polo. De nieuwe Polo zorgt voor een innovatievere en eenvoudigere connectiviteit tussen zijn bestuurder en de andere passagiers enerzijds en met de buitenwereld anderzijds. In de Polo is iedereen 'always on', en dus online wanneer ze maar willen. Daarvoor staan de bekende Car-Net-apps 'App-Connect' (voor de integratie van Android- of Apple-smartphoneapps via 'MirrorLink®' [Android], 'Android Auto™' [Google] of 'Apple CarPlay™') en 'Guide & Inform (diverse onlinedienten) ter beschikking. Een andere nieuwe functie is 'We by Volkswagen' - een digitaal gebruikersplatform van Volkswagen voor alle bestuurders. Met 'We by Volkswagen' opent zich een nieuwe onlinewereld voor automobilisten. Bijvoorbeeld om te parkeren zonder cash. In Berlijn is deze functie al actief voor de wereldpremière van de Polo. Andere Duitse steden zoals Hamburg en Keulen volgen. Onder de naam 'We by Volkswagen Park' of kortweg 'WePark'.

We by Volkswagen Park. Hoezeer de nieuwe diensten van 'We by Volkswagen' het de automobilisten gemakkelijker zullen maken, wordt mooi aangetoond door het lopende 'WePark'-project in Berlijn. Gebruikers hoeven alleen maar de gelijknamige app uit de Apple Store of Google Play Store te downloaden. Vervolgens één keer via de app of park.we-vw.com registreren en klaar. De app herkent de parking via gps en geeft automatisch de prijs weer. De gebruiker betaalt alleen voor de werkelijke parkeertijd. De procedure is simpel: in de parkeerzone via de app de parkeertijd starten en later ook weer beeindigen. Afrekenen gebeurt zonder cash geld. Een kleine sticker op de voorruit (downloaden en afdrukken of laten opsturen) geeft aan dat de auto gebruikmaakt van cashloos parkeren met 'WePark'. Geen gedoe meer met kleingeld, parkeermeters en betaalautomaten. En gedaan met parkeerboetes. Met de wereldpremière van de Polo wordt nu het officiële startschot gegeven voor 'WePark'. In de toekomst zullen ook vrije parkeerplaatsen in parkeergarages online worden weergegeven. Website voor meer informatie: park.we-vw.com.

Smart Sustainability

De motoren van de nieuwe Polo. Duurzame aandrijvingen vormen de kern van het innovatiedomein Smart Sustainability. Het kan hier gaan om zuiver elektrische systemen (zoals in de e-up!), pluginhybrides (zoals in de Golf GTE) en innovatieve nieuwe motoren met klassieke of alternatieve brandstoffen. Dat geldt ook voor de Polo. Zo biedt Volkswagen zijn compacte auto voor het eerst aan met een aardgasaandrijving: de volledig nieuw ontwikkelde en afhankelijk van de energiebron CO2-neutrale 1.0 TGI met 66 kW/90 pk. Dit is een van de in totaal negen Euro 6-motoren voor de Polo, die nog steeds wordt aangedreven op de voorwielen. Het benzinegamma strekt zich uit van de 1.0 MPI met 48 kW/65 pk tot de nieuwe 1.5 TSI Evo met 110 kW/150 pk en cilinderuitschakeling (ACT). Het aanbod wordt afgerond door een zesde benzinemotor voor de GTI: een 2.0 TSI met 147/200 pk. Als diesel wordt de Polo gelanceerd met twee 1.6 TDI-motoren met vermogens van 59 kW/80 pk tot 70 kW/95 pk. Beide TDI-versies beschikken over een SCR-katalysator. Alle Polo-motoren zijn uitgerust met een stop-startsysteem en remenergierecuperatiemodus. Een overzicht van alle aandrijvingsversies.

Aardgas

  • TGI met 66 kW/90 pk1/2, 5-versnellingsbak

Benzine

  • MPI met 48 kW/65 pk1/2, 5-versnellingsbak
  • MPI met 55 kW/75 pk1/2, 5-versnellingsbak
  • TSI met 70 kW/95 pk1/2, 5-versnellingsbak/DSG7
  • TSI met 85 kW/115 pk1/2, 6-versnellingsbak/DSG7
  • 1.5 TSI met 110 kW/150 pk1/2, 6-versnellingsbak/DSG7
  • TSI met 147 kW/200 pk1/2, 6-versnellingsbak/DSG7

Diesel

  • 1.6 TDI met 59 kW/80 pk1/2, 5-versnellingsbak
  • 1.6 TDI met 70 kW/95 pk1/2, 5-versnellingsbak/DSG7

Kenmerken

 

Het koetswerk- en interieurdesign van de nieuwe Polo in detail

Het expressieve koetswerk - charismatische compacte auto

MQB A0 als basis. De zesde generatie van de Polo is de eerste die is gebaseerd op de nieuwe modulaire transversale matrix voor compacte modellen (MQB A0). De positieve invloed van de MQB op de proporties en dus ook het design is enorm. Dankzij zijn grotere wielbasis, lengte en breedte in combinatie met zijn nagenoeg onveranderde hoogte, zijn zijn proporties duidelijk dynamischer en oogt zijn silhouet aanzienlijk langer. Het designteam maakte handig gebruik van deze nieuwe proporties om een sportieve, krachtige, frisse, mannelijke en over het algemeen soevereine Polo te ontwerpen, die rust op grote velgen (tot 18 duim voor de GTI). Het resultaat is een charismatische compacte auto met een expressief design - onmiddellijk herkenbaar als het origineel van zijn klasse, maar ook als een volledig nieuw ontworpen generatie.

 

Pure soevereiniteit. Het dynamische effect van de MQB op de proporties wordt weerspiegeld in de nieuwe afmetingen van de Polo. In de lengte groeide de compacte Volkswagen met 81 mm tot 4.053 mm. Tussen de assen strekt zich een aanzienlijk grotere wielbasis uit, die met 94 mm groeide tot 2.564 mm. De wielen staan nu dus verder naar voren en naar achteren. Daardoor zijn de overhangen korter en oogt de auto veel krachtiger en sportiever. Tegelijkertijd is de nieuwe Polo in totaal 69 mm breder en bedraagt de koetswerkbreedte nu 1.751 mm. Zoals reeds gezegd, bleef de hoogte min of meer gelijk: 1.446 mm is slechts 7 mm lager dan zijn voorganger.

 

Silhouet.

Pijlvormige dubbele lijn markeert het profiel. De strakke basislijn van de zijruiten loopt helemaal door naar voren, tot in de koplampen, waardoor de Polo zeer lang oogt. Andere belangrijke nieuwe design-kenmerken bevinden zich onder deze schouderlijn. Zo is er een pijlvormige dubbele lijn, de zogenaamde Tornadolijn, die kenmerkend is voor het design van de Polo: het oppervlak van deze driedimensionale Tornadolijn loopt licht naar buiten uit op een scherpe 'undercut' onderaan - zoals een schouderpartij. De bovenste van deze twee dubbele lijnen begint in de C-stijl en loopt naar voren tot in het spatbord. De tweede, onderste lijn vormt de genoemde 'undercut'; ze ontspringt aan de 3D-look van de achterlichten en leidt eveneens tot aan het voorspatbord, waar ze lichtjes omhoogloopt om uiteindelijk samen te komen met de bovenste lijn. Deze krachtige, pijlvormige Tornadolijn bepaalt het silhouet door, zoals gezegd, een sterke schouderpartij te vormen en de Polo een laag en sportief postuur aan te meten.

Het revolutionaire interieur - welkom in de digitale wereld

Focus op de cockpit.

Vertrokken van een wit blad papier. Het interieurteam startte met een schone lei, liet het verticaal georiënteerde dashboard van de voorganger voor wat het was, en ontwikkelde een horizontale lay-out. Deze architectuur wordt - zoals altijd in het interieurdesign - in hoofdzaak bepaald door de modules die in het dashboard worden gebruikt. In het geval van de Polo namen de ontwerpers het 'form follows function'-motto bijzonder ernstig, omdat hier een nieuwe, digitale wereld werd gelanceerd in de A0-segment. Met name door de interactie van het nieuwe Active Info Display met de infotainmentsystemen moesten hier nieuwe wegen ingeslagen worden. De nieuwe dashboardlay-out vond zijn oorsprong in het streven om het infotainmentsysteem veel hoger te plaatsen dan voorheen, rechtstreeks in het gezichtsveld van de bestuurder. Omdat het scherm visueel met de instrumenten moest samensmelten in een 'glossy eiland', was het ook duidelijk dat de middelste ventilatieroosters naar beneden moesten verhuizen. Zo gezegd, zo gedaan. Het resultaat is een verfrissend moderne dashboardarchitectuur, die op charismatische wijze een nieuw tijdperk van digitalisering en connectiviteit inluidt.

 

Een weergave- en bedieningsas bovenaan. Alle belangrijke modules - met uitzondering van de klimaatregeling - zijn geïntegreerd in het bovenste dwarspaneel van het dashboard. Dit dwarspaneel loopt door tot in de voordeuren en kan verschillende bekledingen krijgen, afhankelijk van de uitrusting. Een highlight is hier bijvoorbeeld de in 'Velvet Red' gelakte sierstrip van de Polo Beats. Uiterst links en rechts zijn de buitenste ventilatieroosters geïntegreerd. Midden in een hoogglanzend zwart 'eiland' zit, zoals gezegd, het glazen scherm van het infotainmentsysteem. De enige extra knop in deze zone is die voor de waarschuwingsknipperlichten. Links loopt het hoogglanzend zwarte bedieningseiland over in het instrumentenvlak. Met name in combinatie met het Active Info Display ontstaat zo een doorlopend digitaal cockpitlandschap. Op het niveau onmiddellijk daaronder bevinden zich de bedieningselementen van de klimaatregeling (in het midden) en van de lichten (links aan bestuurderszijde). Het horizontaal georiënteerde dashboard is in het midden lichtjes naar de bestuurder gekanteld; hetzelfde geldt voor de middenconsole met de versnellingspook en de knoppen voor verschillende rijdynamische functies. Aan de rechterkant wordt de middenconsole afgelijnd door een opstaande rand. Kortom, het resultaat is een sportief cockpitgevoel.

 

Een klasse hoger. De nieuwe Polo maakt een duidelijke klassensprong dankzij zijn nieuwe, even heldere als frisse ontwerp, zijn horizontaal georiënteerde design, zijn hoogglanzend zwarte oppervlakken en de enorm brede indruk die hij maakt.