Volkswagen stelt e-platform open voor externe leveranciers

Volkswagen stelt e-platform open voor externe leveranciers

  • e.GO wordt eerste partner voor modulair platform voor elektrische aandrijving MEB
  • Eenvoudige en betaalbare productie op kleine schaal met MEB – kostenvoordelen door schaalvergroting
  • Diess: “Volkswagen wil zijn platform vestigen als standaard in de elektromobiliteit.”
  • Op het autosalon van Genève illustreert de ID. Buggy de variabiliteit van MEB, ook voor kleinschalige productie

De Volkswagen-groep zal zijn elektrificatieplatform MEB ook voor andere producenten openstellen. Door een zo ruim mogelijke verspreiding van het MEB en de bijbehorende schaalvoordelen kunnen de kosten van de elektromobiliteit aanzienlijk verlaagd worden. Zo zal individuele mobiliteit ook in de toekomst voor veel mensen betaalbaar en bruikbaar worden. De Volkswagen-groep heeft in een eerste fase ongeveer 15 miljoen zuiver elektrische voertuigen op het MEB-platform gepland. e.GO Mobile AG uit Aken wordt wereldwijd de eerste externe partner die het elektrificatieplatform zal gebruiken om elektrische auto’s op de markt te brengen als aanvulling op het Volkswagen-gamma. Een concreet voertuigproject wordt momenteel gepland. Met de ID. Buggy illustreert Volkswagen op het autosalon van Genève al de variabiliteit van het MEB, ook voor kleinschalige productie, die hiermee gemakkelijk en goedkoop gerealiseerd kan worden.

Dr. Herbert Diess, CEO van Volkswagen AG: “Dat wij platformspecialisten zijn, hebben wij bewezen met ons MQB. Op dit platform zijn al meer dan 100 miljoen van onze voertuigen gebaseerd. Met het MEB-platform verplaatsen we deze succesformule naar het elektrotijdperk en stellen we ons open voor derden. Het MEB moet gevestigd worden als standaard van de e-mobiliteit.”

“Met behulp van dit platform maken wij de individuele mobiliteit CO2‑neutraal, veilig, comfortabel en toegankelijk voor zo veel mogelijk mensen. Want zelfs emotionele en kleinschalige voertuigen zoals de ID. Buggy kunnen op basis van het MEB gemakkelijk en goedkoop gerealiseerd worden. Ik ben blij dat we met e.GO een eerste partner gevonden hebben die ons elektrificatieplatform zal gebruiken als basis voor een gemeenschappelijk te bepalen voertuigproject.”

Prof. Dr. Günther Schuh, CEO van e.GO Mobile AG, voegt hieraan toe: “Wij zijn zeer blij dat de Volkswagen-groep ons deze samenwerking heeft aangeboden. Naast de flexibiliteit van e.GO voor de productontwikkeling kunnen wij ook onze knowhow inzetten in verband met de productie van kleinschalige voertuigen op basis van spaceframes die gebruikmaken van aluminium profielen. En dankzij het MEB-platform zal onze productie nog sneller, robuuster en goedkoper worden.”

Voor Volkswagen is 2019 een sleuteljaar in het e-offensief, dat in de komende jaren nog opgevoerd zal worden. In Genève toont de Volkswagen-groep tal van elektrische voertuigen en studiemodellen, die in de loop van de volgende jaren op de markt zullen komen, zoals de Audi e‑tron GT, ŠKODA Vision iV, SEAT Urban Car of de ID. Buggy.

Tot 2023 zal Volkswagen bijna 44 miljard euro investeren in elektrificatie, digitalisering, mobiliteitsdiensten en autonoom rijden, waarvan 30 miljard uitsluitend aan e-mobiliteit wordt besteed. Tegen 2025 zou ongeveer een vierde van het modellengamma moeten bestaan uit elektrische auto’s.

e.GO Mobile AG wordt beschouwd als een van de pioniers op het vlak van elektromobiliteit  en werd in 2015 opgericht door Prof. Dr. Günther Schuh. Met flexibele teams werkt e.GO aan verschillende goedkope en klantgerichte elektrische voertuigen voor korteafstandsverkeer.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy