Volkswagen Personenauto's overtreft aanzienlijk de Europese CO2-vlootdoelstellingen voor 2020

Volkswagen Personenauto's overtreft aanzienlijk de Europese CO2-vlootdoelstellingen voor 2020

  • Gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Europa ligt ongeveer zes miljoen gram onder de wettelijke doelstellingen - een daling van 22 procent ten opzichte van 2019
  • Ralf Brandstätter, CEO Volkswagen Personenauto’s: "Volkswagen blijft vooruitgang boeken in de transformatie van de industrie"
  • Volkswagen verdrievoudigt leveringen van volledig elektrische auto's in 2020
  • Elektrische campagne blijft aan kracht winnen in 2021 met nieuwe modellen

 

Op basis van voorlopige cijfers heeft Volkswagen de ambitieuze Europese vlootdoelstellingen inzake CO2-uitstoot voor 2020 overtroffen, door ongeveer zes miljoen gram minder CO2 uit te stoten dan wettelijk is voorgeschreven. De vloot van nieuwe personenwagens in de Europese Unie bereikte een gemiddelde CO2-uitstoot van 92g/km; de wettelijke CO2-doelstelling voor het merk was 97g/km. In vergelijking met het voorgaande jaar is de CO2-uitstoot dus met 22 procent gedaald.

 

"Volkswagen blijft vooruitgang boeken in de transformatie van de industrie. In 2015 lanceerden we de grootste en meest uitgebreide elektrische campagne in de industrie. Het feit dat onze CO2-doelstellingen duidelijk zijn overtroffen, bewijst dat het merk op de goede weg is. In 2021 zullen we de transformatie naar E-mobiliteit opnieuw versnellen met nieuwe modellen", aldus Ralf Brandstätter, voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen.

 

Het bedrijf investeert van 2020 tot 2024 meer dan elf miljard euro in elektromobiliteit, waarbij het na de fabrieken in Zwickau en Dresden ook andere productiefaciliteiten zoals Emden en Chattanooga (VS) transformeert, en is van plan om tegen 2025 twintig nieuwe volledig elektrische modellen op de markt te brengen. "We willen Volkswagen ontwikkelen tot het meest gewilde merk voor duurzame mobiliteit. Wij zetten dit plan met onze ‘Way to Zero’ consequent voort en zullen het merk in de toekomst nog meer elektrificeren", aldus nog Brandstätter. In het lopende boekjaar zal Volkswagen zijn gamma op basis van het modulaire platform voor elektrische aandrijving (MEB) verder uitbreiden: de volledig elektrische modellen ID.4, ID.4 GTX en ID.5 worden achtereenvolgens op de internationale markten gelanceerd.

 

Met de lancering van de E-campagne heeft Volkswagen al meer E-auto's afgeleverd dan ooit tevoren, 212.000 in het afgelopen jaar. Het aandeel volledig elektrische voertuigen in dit cijfer verdrievoudigde tegenover het vorige jaar tot 134.000 - inclusief 56.500 voertuigen van het volledig elektrische ID.3-model. In Finland, Slovenië en Noorwegen was de ID.3 in december de meest geleverde BEV - en in Nederland al drie maanden op rij. In Zweden was de ID.3 in december 2020 zelfs absoluut de bestverkochte auto - ongeacht het type aandrijving. In Nederland en Duitsland sprong Volkswagen ook naar de eerste plaats bij de volledig elektrische voertuigen in 2020 als geheel - met een aandeel van 23,8 procent in de BEV-markt in Duitsland en 23 procent in Nederland.

 

De definitieve bevestiging van de waarden door de EU-Commissie vindt later plaats.

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy