Volkswagen ontwikkelt elektrische raceauto voor de beroemdste klimkoers ter wereld

Volkswagen ontwikkelt elektrische raceauto voor de beroemdste klimkoers ter wereld

 

·         Een recordrit over de flanken van de legendarische Pikes Peak (VS)

·         Elektrisch prototype met de technologie van morgen

·         Comeback voor Volkswagen na meer dan 30 jaar

Een nieuwe uitdaging in de motorsport met de technologie van morgen: Volkswagen ontwikkelt een volledig elektrisch aangedreven racewagen voor de beroemdste bergrace ter wereld. Het vierwielaangedreven prototype zal op 24 juni 2018 in de startblokken van de Pikes Peak International Hill Climb in het Amerikaanse Colorado staan met als doel om op 4.300 meter hoogte een nieuw record voor elektrische auto’s neer te zetten. Dit nieuwe motorsportproject maakt deel uit van de transformatie van Volkswagen naar een toonaangevende fabrikant van elektrische voertuigen: tegen 2025 zal het merk 23 volledig elektrisch aangedreven modellen aanbieden.

Dr. Frank Welsch: “Onze elektrische racewagen zal met innovatieve batterij- en aandrijftechnologieën worden uitgerust. De extreme beproeving op Pikes Peak zal ons belangrijke inzichten voor de verdere ontwikkeling opleveren, maar is tegelijkertijd een ‘uitstalraam’ voor onze producten en hun techniek.

De wagen werd door Volkswagen Motorsport in nauwe samenwerking met de technische ontwikkelingsafdeling in Wolfsburg ontwikkeld. “De race op Pikes Peak betekent een nieuwe start voor ons. Voor het eerst ontwikkelen we een volledig elektrische racewagen”, aldus motorsportdirecteur Sven Smeets. “Bovendien is dit project een belangrijke mijlpaal in onze heroriëntatie binnen de racerij. Ons team staat officieel te popelen om deze grote uitdaging aan te gaan. “In 1987 nam Volkswagen Motorsport voor het laatst deel aan de Pikes Peak-race met een spectaculaire, tweemotorige Golf, maar slaagde er toen niet in om de finish te halen. Hoog tijd voor een revanche”, aldus Smeets.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy