Volkswagen-Groep investeert zwaar in elektrische mobiliteit

Volkswagen-Groep investeert zwaar in elektrische mobiliteit

 

“De toekomst is elektrisch en tegen 2025 willen we de n°1 zijn op het vlak van elektrische mobiliteit”. Met die woorden vatte Matthias Müller, CEO van de Volkswagen-groep, de toekomst van de groep samen tijdens de jaarlijkse algemene vergadering. In de komende vijf jaar wordt 9 miljard euro gespendeerd aan de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen.

De Volkswagen-groep maakt ook zijn ambities op het vlak van elektrische mobiliteit duidelijk. Er werd de afgelopen vijf jaar reeds 3 miljard euro geïnvesteerd in oplossingen voor alternatieve mobiliteit. In de vijf komende jaren zullen deze investeringen verdrievoudigd worden. De effecten van deze gigantische investeringen zullen op korte termijn zichtbaar worden. Tegen eind 2018 zullen tien bijkomende elektrische modellen op de markt komen. Tegen 2020 zal de Volkswagen-groep 30 elektrische voertuigen op de markt hebben. Het gloednieuwe Excellence Center van Salzgitter zal zijn expertise op het vlak van batterijmodules en -cellen ter beschikking stellen van de 12 merken van de groep.

 

Deze innovaties passen in het ambitieuze ‘TOGETHER – Strategy 2025’-plan dat erin bestaat om “Volkswagen te transformeren van een autoconstructeur naar een wereldleider als mobiliteitsaanbieder”, aldus Matthias Müller. De CEO van de groep voegt er nog aan toe: “Volkswagen moet voor een andere aanpak kiezen want in de volgende tien jaar zal onze industrie fundamenteler veranderen dan in de voorbije honderd jaar.”

 

Conventionele aandrijvingen zullen een belangrijke pijler binnen het gamma blijven. “Verbrandingsmotoren zijn een deel van de oplossing en geen deel van het probleem”, legt Müller uit. Hij stelt dat motoren 10 tot 15 % zuiniger zullen worden tegen 2020 en hij bevestigt eveneens dat de dieselmotor ook in de toekomst onmisbaar zal zijn.

 

Tot slot zullen partnerships een cruciaal element zijn om de mobiliteit van de toekomst te kunnen ontwikkelen en om nieuwe commerciële opportuniteiten te zien. De voorbije maanden heeft Volkswagen een akkoord gesloten met de Indiase constructeur Tata om toegang te krijgen tot het segment van de budgetwagens. Er is ook de basis gelegd voor een joint-venture met het Chinese JAC om goedkopere elektrische auto’s te ontwikkelen. Verder zijn er tal van nieuwe projecten en samenwerkingen opgezet met diverse spelers die mobiliteitsdiensten aanbieden.

 

Ondanks de nasleep van de dieselcrisis bereidt Volkswagen zich actief voor op fundamentele veranderingen binnen de autoindustrie. “Bij onze laatste begroting hebben we de fundamenten gelegd voor de grootste en meest fundamentele verandering in de geschiedenis van Volkswagen. We hebben ook een operationeel resultaat neergezet dat weinigen voor mogelijk hielden. In 2017 willen we onze blik vooral op de toekomst leggen!”

 

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:


  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  


  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  


  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy