Volkswagen-groep introduceert partikelfilter voor benzinemotoren
Maandag 8 augustus 2016 —
- Uitstoot van roetdeeltjes bij direct ingespoten benzinemotoren kan met maximaal 90 % worden beperkt
- Toepassing in modellen van de groep voorzien vanaf 2017
De Volkswagen-groep blijft zich onverminderd inzetten om ook zijn conventionele aandrijfsystemen milieuvriendelijker te maken. De onderneming heeft nu besloten om haar benzinemotoren op grote schaal te gaan uitrusten met een roetfilter, de zogenaamde 'Ottopartikelfilter (OPF)'. Vanaf 2017 worden alle direct ingespoten TSI- en TFSI-motoren van het concern geleidelijk aan van een dergelijke filter voorzien. De uitstoot van fijne roetdeeltjes kan daarmee met maximaal 90 % beperkt worden.
Tegen 2022 kunnen jaarlijks tot zeven miljoen wagens van de Volkswagen-groep met de technologie worden uitgerust. De invoering start in juni 2017 met de 1.4 TSI-motor in de nieuwe Volkswagen Tiguan en de 2.0 TFSI-motor in de Audi A5. Daarna wordt de introductie van de filter naar andere modellen en motorengeneraties uitgebreid.
Roetfilters voor dieselmotoren hebben hun nut en bestaansrecht al bewezen. De benzineroetfilter zal nu ook de uitstoot van roetdeeltjes van de direct ingespoten benzinemotoren met tot 90 % terugdringen. Dr. Ulrich Eichhorn, directeur onderzoek en ontwikkeling van de Volkswagen-groep: "Na een verhoging van de efficiëntie en een verlaging van de CO2-uitstoot zorgen we nu voor een duurzame beperking van de andere emissies door onze moderne benzinemotoren standaard van een partikelfilter te voorzien."
Ondanks de investeringen in complexe systemen voor de nabehandeling van uitlaatgassen van nieuwe modellen wil Volkswagen ook de uitstoot van zijn dieselvoertuigen verder blijven verminderen. Eichhorn: "Voortaan worden alle modellen met de nieuwste en meest efficiënte SCR-katalysatortechniek uitgerust."
Onafhankelijke instanties hebben op basis van vergelijkende metingen vastgesteld dat zowel de moderne Euro 6-diesel- als benzinemotoren van de Volkswagen-groep nu al de schoonste motoren op de markt zijn. In de EQUA Air Quality Index van de Londense onderneming Emissions Analytics, waarin de 440 populairste modellen wereldwijd onderzocht werden, prijkt de Volkswagen-groep met voorsprong bovenaan.
De onderneming staat in drie categorieën op de 1e plaats: Euro 6-benzinemotoren, Euro 5-benzinemotoren en Euro 6-hybridevoertuigen. Ook de beste zes Euro 6-dieselvoertuigen zijn afkomstig van Volkswagen, Audi en ŠKODA, en bij de geteste Euro 5-dieselmotoren staan vijf modellen van de Volkswagen-groep in de top 10, met Audi en ŠKODA op de eerste en tweede plaats.
Meer informatie over de EQUA Index is beschikbaar op: http://equa.emissionsanalytics.com/