Volkswagen en Volkswagen Commercial Vehicles op het autosalon van Brussel (Paleis 11)
De stand van het merk zal voor het eerst in België uitpakken met de T‑Cross, een nieuwe compacte SUV
Met dit nieuwe model breidt Volkswagen zijn huidige SUV-gamma verder uit. Eerder maakten we al kennis met de T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace en de recente Touareg die midden 2018 op de markt is gebracht. Dankzij het modulaire MQB-platform voor dwars gemonteerde motoren waarop de T-Cross is gebouwd, is de binnenruimte verrassend groot. De achterbank kan in de lengterichting worden verschoven zodat er meer plaats vrijkomt ter hoogte van de knieën of voor extra bagage. De uitgebreide voordelen van het MQB-platform zijn duidelijk zichtbaar. De T-Cross is ook een van de veiligste wagens binnen zijn klasse dankzij een uitstekende schokbestendigheid en allerhande rijhulpsystemen, zoals Front Assist (automatische remfunctie) en Lane Assist (rijstrookwaarschuwing).
Er is op de stand een speciaal gedeelte voorbehouden voor sportieve modellen, zoals de Golf GTI en de nieuwe Polo GTI en up! GTI, het eerste model van het gamma dat is uitgerust met een roetfilter voor de benzinemotor. Tweeënveertig jaar na de lancering van de allereerste Golf GTI, bouwt de nieuwe up! GTI voort op deze oervader. De nieuwkomer beschikt over een driecilinderturbomotor en een geavanceerd connectiviteitssysteem.
De geschiedenis van de Polo-sportmodellen start in 1979 met de GT. De eerste drukgevoede versie met G-compressor ziet het levenslicht in 1987. Vijftien jaar later wordt deze opgevolgd door een BlueGT-versie voorzien van automatische cilinderuitschakeling (ACT) met het oog op een laag verbruik. Het WRC-model, goed voor vier titels in het wereldkampioenschap rally, wordt ook in 2012 geïntroduceerd. De huidige Polo GTI beschikt over vijf deuren, een DSG-versnellingsbak, de legendarische rode bies op het radiatorrooster en een bekleding in Clark-ruitmotief. De bestuurdersplaats staat volledig in het teken van connectiviteit en digitalisering. Onlangs werd de R5-versie van de Polo onthuld die speciaal voor het racecircuit ontworpen werd.
Ten slotte werd er recent een TCR-versie met 290 pk uitgebracht van de Golf GTI, dé referentie bij uitstek in de autosport. Deze werd als conceptcar voorgesteld tijdens de jaarlijkse internationale GTI-meeting van het merk aan de Oostenrijkse Wörthersee.
Met de ID. Crozz pakt het merk uit met een SUV-versie van de toekomstige generatie elektrische voertuigen. Deze ID. zal in 2020 op de markt komen. De ID. Crozz is uitgerust met een vierwielaandrijving met twee motoren waarvoor een beroep is gedaan op het nieuwe MEB-platform voor elektrische modellen. De dynamische elektrische SUV heeft een maximaal vermogen van 225 kW en een topsnelheid van 180 km/u. Daarnaast heeft hij een rijbereik van 500 km (NEDC). In 30 minuten wordt 80% van de batterij opgeladen. Passagiers genieten een zuivere binnenruimte dankzij het nieuwe Clean Air-luchtfiltersysteem. De deuren gaan open en dicht aan de hand van stembediening. De ID. Crozz is ook voorzien van ID. Pilot (voor autonoom rijden).
Het jaar 2019 en de jaren die volgen, zullen meer dan ooit in het teken staan van elektrisch rijden. ELECTRIC FOR ALL vertaalt de visie en algemene belofte van het Volkswagen-merk: innovatieve technologieën toegankelijk maken voor het grote publiek. De sleutel van de 'elektrische wagen voor iedereen' is het MEB-platform: dit biedt een tot op heden ongeziene prijs-kwaliteitverhouding en levert een aanzienlijke bijdrage om van dit nicheproduct een bestseller te maken.
Volkswagen Commercial Vehicles zal bijna 25 voertuigen tentoonstellen op zijn stand. Van de vier modellen die dit gamma telt, zullen er drie met elektrische aandrijving worden getoond: de Caddy, de Transporter en de Crafter.
Volkswagen Commercial Vehicles biedt al acht decennia zijn bekende Transporter-versies aan. Voortaan is er ook een elektrische conceptversie van dit bestverkochte voertuig binnen zijn klasse: de ABT e-Transporter. Die werd ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf ABT e-Line GmbH. Deze emissievrije bestelwagen met lithium-ionbatterij heeft een capaciteit van 37,3 kWh. De tweede versie van de batterij biedt een capaciteit van 74,6 kWh. Het rijbereik van beide versies ligt tussen 208 en 400 km. Een Transporter-prototype op aardgas vervolledigt het gamma bedrijfsvoertuigen met alternatieve aandrijving.
Het tweede model dat Volkswagen Commercial Vehicles samen met ABT e-Line GmbH ontwikkelde, is de ABT e-Caddy. Dit emissievrije model heeft een maximaal rijbereik van 220 km (voorlopige NEDC-gegevens) en is speciaal ontworpen voor gebruik in lage-emissiezones in Europese steden. De ABT e-Caddy wordt aangedreven door een elektromotor van 82 kW. Deze wordt van elektriciteit voorzien door een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 37,3 kWh. De ABT e-Caddy, die een topsnelheid van 120 km/u neerzet, is met zijn laadvolume van 4,2 m³ meteen ook een van de ruimste elektrische voertuigen binnen zijn klasse.
Volkswagen Commercial Vehicles stelt ook zijn eerste elektrische fiets voor: de Cargo e-Bike die geknipt is voor de zogeheten 'last-mile delivery'. De Cargo e-Bike is uitgerust met een elektromotor van 250 W (48 V) voor een trapondersteuning tot 25 km/u. Bovendien kan hij een lading van 0,5 m³ vervoeren.
Volkswagen Commercial Vehicles komt ook nog met een elektrische versie van de Crafter. De nieuwkomer met een maximaal nuttig laadvermogen van 1,72 ton beschikt over een vermogen van 136 pk (100 kW). De e-Crafter is speciaal bedoeld voor bedrijven die in de stad actief zijn, zoals logistieke distributeurs en koeriers van de laatste kilometer, klusjesmannen, kleine handelaars, vertegenwoordigers binnen de energiesector of taxi- en shuttlediensten. Met zijn maximale rijbereik van 173 km (NEDC) en beperkte topsnelheid van 90 km/u. komt de e-Crafter perfect tegemoet aan de reële behoeften van bestuurders van bedrijfsvoertuigen in en om de stad.
Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft voor de ontwikkeling van de e‑Crafter meer dan 210.000 rijprofielen van ruim 1.500 klanten geëvalueerd. Daaruit blijkt dat de meeste chauffeurs in hun bestelwagen dagelijks 70 tot 100 kilometer afleggen, vaak onderbroken door diverse ‘stop&starts’. Daarom stond bij de ontwikkeling van de nieuwe Volkswagen e-Crafter niet het maximale, maar juist het meest relevante rijbereik centraal. Bovendien drukt de keuze voor een kleinere accu meteen ook de prijs.
Bezoekers kunnen haast het volledige gamma ontdekken, maar ook een groot aantal omgebouwde bestelwagens en chassis-cabines. Nieuw dit jaar is dat bezoekers de verschillende inrichtingen kunnen bekijken op een gigantisch scherm dat bovenop een demovoertuig staat. Zo kunnen ze verschillende versies makkelijk met elkaar vergelijken.
Lijst met de tentoongestelde modellen :
Stand Volkswagen:
- e-Golf 136 pk
- Golf Comfortline 1.5 TSI 150pk DSG
- Golf Sportsvan Highline 1.O TSI 115pk 6v
- Golf Variant Comfortline 1.6 TDI 115pk 5v
- Polo Comfortline 1.0 TSI 95pk 5v
- Sharan Comfortline 2.0 TDI 150pk DSG
- Touareg 3.0 TDI 231pk Tiptronic-8
- Touran Highline 1.6 TDI 120pk DSG
- T-Roc Style 1.0 TSI 115pk 6v
- up! GTI 1.0 TSI 115pk 6v
- Passat Variant Highline 2.0 TDI 150pk DSG
- Tiguan Allspace Highline 7p 2.0l TDI 150pk DSG
- T-Roc Elegance 1.5 TSI 150pk DSG
- Arteon Elegance 1.5 TSI 150pk DSG
- Arteon R-Line 2.0 TDI 150pk DSG
- Passat Comfortline 2.0 TDI 150pk DSG
- Polo GTI 2.0 TSI 200pk DSG
- Tiguan Allspace Comfortline 5p 1,5 TSI 150pk 6v
- Golf IQ.Drive 1.0l TSI 115pk DSG
- Polo IQ Drive 1.0 TSI 95pk DSG
- Polo Trendline 1.0 MPI 65pk 5v
- Tiguan Comfortline IQ DRIVE 1,5 TSI 130cpk 6v
- Tiguan Highline 1,5 TSI 150pk DSG
- T-Roc Style 1.6 TDI 115pk 6v
- Golf GTI TCR 2.0 TSI 290pk DSG7
- T-Cross 1.0l TSI 115pk 6v
- T-Cross 1.6 TDI 95pk DSG7
- ID-Crozz Prototype
Stand Volkswagen Bedrijfswagens:
- Caddy Van Start up TSI 62kw 84pk
- Caddy Maxi Van TDI 100 Kw 150pk
- Caddy Maxi Dubbele Cabine TDI 75 kw 102pk
- Caddy Maxi TSI 96 kw 130 pk
- Caddy Alltrack TSI 96 kw 130 pk
- e-Caddy Prototype - Elektrisch
- Caddy D&C TGI 81kw 110 pk
- Transporter T6 Van 2,0 TSI 110 kW
- Transporter T6 Van lang 2,0L TDI 150pk DSG7
- Transporter T6 pick-up 2,0 TSI 150pk kW
- Transporter T6 Edition 2,0 TDI 150pk
- Transporter T6 van Frigo 2,0 TSI 150pk
- Caravelle Highline Dubbele Cabine 2,0 TDI 198pk
- e- Transporter T6 Prototype - Elektrisch
- Last Mile Delivery e-bike Prototype - Elektrisch
- Transporter T6 Van CNG 2,0 TSI 150pk - aardgas
- Crafter L3H3 Van 2,0 TDI 177pk ASG8 FWD
- Crafter L4H3 Dubbele Cabine 2,0 TDI 177pk 6v RWD
- Crafter Chassis 2,0 TDI 140pk 6v 4Motion
- Crafter Chassis L4 2,0 TDI 140pk 6v RWD
- Crafter chassis L4 2,0 TDI 140pk 6v FWD
- e-Crafter Delivery racks electric
- Crafter chassis L3 Screen Show 2,0 TDI 140pk 6v FWD
- Amarok Aventura 3,0 TDI V6 258pk ASG8
- Amarok Highline 3,0 TDI V6 258pk ASG8
Ombouwingen
- Crafter L3H3 - Frigo - 2,0 TDI 177pk ASG8 FWD
- Crafter Chassis L4 - Container deposit - 2,0 TDI 140pk 6v FWD
- Crafter L3H3 - Tail lift - 2,0 TDI 140pk ASG8 FWD
- Transporter T6 Van - Sortimo - 2,0 TDI 150pk DSG7
- Caddy Maxi - Frigo - 1,0 TSI 102pk 5v