Volkswagen creëert geïntegreerde bedrijfsvoertuigengroep

Volkswagen creëert geïntegreerde bedrijfsvoertuigengroep

 

  • Truck & Bus GmbH wordt holding voor bus- en vrachtwagenmerken
  • Prof. Martin Winterkorn: “MAN en Scania worden samen Global Champion.”
  • Commercial Vehicles-bestuurslid Andreas Renschler: “De autonomie van de merken MAN en Scania blijft behouden.”
  • Hoofd van de ondernemingsraad Bernd Osterloh: “De holding versterkt het medezeggenschap van de werknemers.”

Volkswagen creëert een geïntegreerde bedrijfsvoertuigengroep die zal fungeren als overkoepelende structuur voor de activiteiten met middelgrote en grote vrachtwagens en bussen. Truck & Bus GmbH wordt de nieuwe holding van de Volkswagen-groep voor de bus- en vrachtwagenmerken MAN en Scania. Dat heeft de toezichtsraad van Volkswagen AG afgelopen maandag beslist. Daartoe worden de Scania-aandelen van Volkswagen overgeheveld naar Truck & Bus GmbH. De volle dochteronderneming van Volkswagen bezit reeds 75,28% van het stemrecht in MAN SE.

 

Truck & Bus GmbH zal bedrijfsvoertuigspecifieke processen uitwerken en daarmee het volledige potentieel voor synergieën tussen de merken verhogen. Andreas Renschler, lid van de raad van bestuur van Volkswagen AG, zal aan het hoofd staan van de directie van het bedrijf. De paritair samengestelde toezichtsraad zal worden geleid door prof. dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen AG: “Met MAN en Scania beschikken wij over sterke, succesvolle merken met wereldfaam. Het is dan ook duidelijk onze doelstelling om samen met ons personeel ook bij de vrachtwagens en bussen als Global Champion de wereldtop te veroveren.”

 

De realisatie van de bedrijfsvoertuigenholding is een belangrijke mijlpaal op de weg naar de positie van Global Champion. “Het is onze doelstelling om onze bedrijfsvoertuigenholding naar de top van de sector te leiden op het vlak rentabiliteit, technologieën en vooral klantentevredenheid. Het samenbrengen van onze bus- en vrachtwagenmerken onder één dak zorgt voor een sterkere focus op vrachtwagen- en busaangelegenheden en dus een snellere besluitvorming”, zei Andreas Renschler. “Overeenkomstig het basisprincipe van Volkswagen zal de autonomie van de merken MAN en Scania behouden blijven.”

 

Truck & Bus GmbH zal de samenwerking tussen de drie bedrijfsvoertuigenbedrijven MAN Truck & Bus AG, MAN Latin America Ltda. en Scania AB sturen en coördineren.

 

In de directie van Truck & Bus GmbH zullen onder meer de bestuursvoorzitters van MAN Truck & Bus AG, MAN Latin America Ltda. en Scania AB vertegenwoordigd zijn. Het is de bedoeling om de strategie, de ontwikkeling, de personeelszaken, de aankoop en andere activiteiten van de verschillende merken op elkaar af te stemmen. Dat leidt tot een nauwere samenwerking tussen de merken, kortere besluitvormingsprocessen en een snellere uitvoering.

 

De voorzitter van de ondernemingsraad van de Volkswagen-groep, Bernd Osterloh, beklemtoonde: “Wij hebben ons samen met onze collega’s van MAN en Scania ingezet voor de oprichting van een dergelijke holding. Wij hebben behoefte aan duidelijke structuren binnen de groep, om in verschillende sectoren snel en flexibel te kunnen handelen. Tegelijkertijd versterkt de holding het medezeggenschap van de werknemers. Voor het eerst zullen werknemersvertegenwoordigers van MAN, Scania en Volkswagen samen met de aandeelhouders in een toezichtsraad kunnen discussiëren over de juiste strategieën voor onze geïntegreerde bedrijfsvoertuigengroep. Wij ondersteunen de doelstelling om mee te spelen in de wereldtop. Zoals altijd zullen wij erop toezien dat rentabiliteit en werkzekerheid in balans blijven.” Osterloh zal zelf toetreden tot de toezichtsraad van Truck & Bus GmbH. Naast hem zullen aan werknemerszijde nog een andere vertegenwoordiger van Volkswagen en twee werknemersvertegenwoordigers van MAN en Scania zetelen in het controleorgaan van de geïntegreerde bedrijfsvoertuigengroep.

 

Volkswagen Commercial Vehicles zal als constructeur van lichte bedrijfsvoertuigen deel uitmaken van de geïntegreerde bedrijfsvoertuigengroep, aldus Andreas Renschler, maar het zal daarnaast ook zijn nauwe band met het personenwagenmerk Volkswagen behouden, omdat daar de meeste synergieën liggen.

 

 

 

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:


  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  


  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  


  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy