Volkswagen verhoogt zijn winst in 2022 en zet elektrische campagne voort
- Solide financiële basis: bedrijfsresultaat voor bijzondere posten gestegen tot € 2,6 miljard; bedrijfsrendement op omzet stijgt tot 3,6% ondanks moeilijke marktcontext
- Succesvolle regio's: hoge winstbijdrage van Noord- en Zuid-Amerika – miljardeninvesteringen gepland
- Forse stijging van elektrische mobiliteit: verwacht wordt dat zo’n 80% van de in Europa geleverde Volkswagens tegen 2030 volledig elektrisch zal zijn
- Tien nieuwe elektrische modellen tegen 2026, waaronder een zuiver elektrische auto voor minder dan € 25.000.
- Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen: “In 2022 hebben we Volkswagen met succes door moeilijke operationele wateren geloodst, terwijl we tegelijkertijd ons huiswerk op strategisch niveau hebben gemaakt.”
In boekjaar 2022 heeft Volkswagen Passenger Cars de winstgevendheid van het merk verder versterkt. Dankzij een doeltreffend verkoopbeheer en een doorgedreven optimalisering van de kosten wist de onderneming een sterk financieel resultaat te behalen. Ondanks de moeilijke economische context en het onrustige geopolitieke klimaat steeg het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten tot € 2,6 miljard en het bedrijfsrendement op omzet tot 3,6% (boekjaar 2021*: € 2,2 miljard/3,2%). De toeleveringsproblemen en de lagere leveringsvolumes die daarmee gepaard gingen, hadden een aanzienlijke impact op het resultaat, vooral in de tweede helft van het jaar. De regio's Noord- en Zuid-Amerika leverden een grote bijdrage aan het resultaat voor 2022 en het marktaandeel zal in de toekomst sterk worden uitgebreid. Ook wil Volkswagen de transitie naar de elektrische mobiliteit verder versnellen. Het merk verwacht dat zuiver elektrische wagens tegen 2030 ongeveer 80% van zijn Europese verkoop zullen uitmaken. Om dat te realiseren, worden vanaf 2026 tien nieuwe elektrische modellen gelanceerd, waaronder een zuiver elektrische Volkswagen voor minder dan € 25.000, die vandaag zijn werelddebuut beleeft als het studiemodel ID.2all.
Toen hij de jaarrekening van 2022 voorstelde, verklaarde Volkswagen-CEO Thomas Schäfer: “In het afgelopen jaar hebben we Volkswagen met succes door moeilijke operationele wateren geloodst, terwijl we tegelijkertijd ons huiswerk op strategisch niveau hebben gemaakt. De onderneming is goed geplaatst voor het decennium van de transitie en we voeren onze strategie snel en consistent uit.”
Blijvende focus op kostenefficiëntie
Ondanks de dalende leveringen behaalde het merk een jaaromzet van € 74 miljard (vorig jaar*: € 68 miljard) dankzij een geoptimaliseerd model- en prijsbeleid. Bovendien heeft het merk zijn financiële basis versterkt: de “clean” netto operationele cashflow is in 2022 gestegen tot € 1,9 miljard (€ 0,3 miljard*). De optimalisering van de vaste kosten en de distributiekosten was een van de factoren die bijdroegen tot het goede financiële resultaat.
Volkswagen-CFO Patrik Andreas Mayer benadrukte: “Het afgelopen boekjaar kenmerkte zich door enorme geopolitieke onzekerheden, de sterke stijging van de grondstof- en energieprijzen, de verstoorde toeleveringsketens en de negatieve gevolgen van de pandemie in China. Onze maatregelen om de kosten te drukken en de winst te verhogen hebben hun vruchten afgeworpen, wat ondanks het moeilijke klimaat tot een sterk resultaat heeft geleid.”
Aanzienlijke winstbijdrage van de regio's Noord- en Zuid-Amerika
Ook de verhoging van de winstgevendheid in de wereldwijde regio's blijft het verschil maken. Mayer: "De aanhoudende positieve trend in Noord- en Zuid-Amerika heeft bijgedragen tot de jaarresultaten van het merk.” Volkswagen ziet een groot groeipotentieel in deze en andere regio's. Dat is te danken aan een speciaal op de markten afgestemd productgamma, gekoppeld aan een lokale productie. In Noord-Amerika en de VS moet het marktaandeel tegen 2030 ten minste worden verdubbeld tot 5%. Daartoe wil Volkswagen tegen 2027 ongeveer € 5 miljard investeren in elektrische mobiliteit en digitalisering. In Zuid-Amerika zal tegen 2026 nog eens € 1 miljard worden geïnvesteerd om het marktaandeel van de onderneming te vergroten en de transitie naar elektrische mobiliteit te versnellen. De eerste markttests met ID.-modellen in Zuid-Amerika zijn reeds aan de gang.
Volkswagen versnelt zijn elektrische campagne
In 2022 dreef de constructeur zijn wereldwijde verkoop van zuiver elektrische voertuigen met 23,6% op tot ongeveer 330.000 eenheden. Volkswagen versnelt nu verder de transitie naar elektrische mobiliteit: tegen 2030 moet tot 80% van de in Europa verkochte auto's uit zuiver elektrische voertuigen bestaan. Ook in Noord-Amerika zal het marktaandeel van BEV's verder stijgen, met een doelstelling van 55% tegen 2030. Bovendien zal Volkswagen tegen 2026 tien nieuwe BEV-modellen op de markt brengen. Er zitten al vier nieuwe elektrische modellen in de pijplijn: de ID.31 van de tweede generatie, de sportieve ID.3 GTX1, de ID. Buzz1 met lange wielbasis en het vlaggenschip ID.71. Met de ID.2all2, een stijlstudie voor het segment van de compacte auto's, blikt Volkswagen vandaag al concreet vooruit op de eerste elektrische VW voor iedereen. Zijn startprijs moet minder dan € 25.000 bedragen. Elektrische voertuigen zullen dan beschikbaar zijn in bijna elk volumesegment, en het Volkswagen-merk zal het breedste elektrische gamma aanbieden in vergelijking met de concurrentie, van een instapmodel tot de elektrische berline ID.71.
Volkswagen-fabrieken creëren meer capaciteit voor elektrische auto's
Tegelijkertijd wordt de productie bij Volkswagen in sneltempo getransformeerd. Zo wordt de fabriek in Emden (Duitsland) deze zomer volledig omgebouwd voor elektrische voertuigen en zal ze naast de ID.43 ook de ID.71 bouwen. Vanaf dit najaar rolt in Wolfsburg ook de nieuwe ID.3-generatie1 van de band. De constructeur investeert tegen begin 2025 ongeveer € 460 miljoen in de transformatie van zijn belangrijkste fabriek. De fabrieken in Zwickau en Dresden zijn inmiddels volledig omgebouwd en in Chattanooga (VS) is de productie van de ID.43 vorig jaar al begonnen.
Hoog aantal bestellingen en nieuwe, uiterst efficiënte modellen met verbrandingsmotor in 2023
Behalve de nieuwe elektrische modellen zullen in 2023 ook andere aantrekkelijke producten met uiterst efficiënte verbrandingsmotoren worden gelanceerd, naargelang de vraag van klanten in de afzonderlijke regio's: de nieuwe versies van de Atlas4 in Noord-Amerika, de Virtus4 in Brazilië, de Tiguan1 en de Passat1. Het merk Volkswagen Passenger Cars leverde in 2022 wereldwijd 4,6 miljoen voertuigen (-6,8%). Door de moeilijkheden in de toeleveringsketen is het verkoopvolume in het afgelopen boekjaar licht gedaald tot 2,2 miljoen voertuigen (vorig jaar: 2,3 miljoen). Het verschil tussen de leveringen en het verkoopvolume is hoofdzakelijk te wijten aan het feit dat de joint ventures voor de productie van auto's in China niet onder het merk Volkswagen Passenger Cars vallen.
De vraag blijft groot, zowel naar elektrische auto's als naar modellen met een verbrandingsmotor. Voor alle aandrijflijnen samen bedraagt het orderboek voor Europa alleen al meer dan 660.000 voertuigen, waaronder bijna 100.000 zuiver elektrische ID.'s. De prioriteit ligt nu bij een snelle productie en levering van klantenbestellingen.
Financiële cijfers voor Volkswagen Passenger Cars
| 2021* | 2022 | Wijziging in % |
Leveringen wereldwijd
| 4,9 | 4,6 | -6,8% |
Omzet (€ miljard) | 68 | 74 | +8,7% |
Bedrijfsresultaat voor bijzondere posten (€ miljard) | 2,2 | 2,6 | +22,5% |
Bedrijfsrendement op omzet
| 3,2 | 3,6 | 0,4 procentpunten |
Operationele netto cashflow
| 0,3 | 1,9 | NVT |
* Structurele veranderingen als gevolg van de afsplitsing van VW Group Components hebben geleid tot wijzigingen in de cijfers van de voorgaande jaren
Vooruitzichten
Volkswagen verwacht dat het aantal leveringen van zuiver elektrische voertuigen in het lopende boekjaar verder zal toenemen. CFO Patrik Andreas Mayer: “We zijn voorzichtig optimistisch dat de toeleveringsketen zich in de loop van het jaar zal stabiliseren en werken vastberaden om onze kostenpositie verder te verbeteren.” Maar, vervolgde Mayer, er wordt verwacht dat het huidige jaar zal worden gekenmerkt door een voortzetting van de erg uitdagende omgeving met betrekking tot het aanbod, de grondstof- en energieprijzen en de geopolitieke situatie. Vanwege economische onzekerheden en toenemende kostendruk heeft het merk Volkswagen zijn voorspellingen voor 2023 bijgesteld en verwacht het een operationeel rendement voor bijzondere posten van ruim 4%.
De productpijplijn van Volkswagen is goed gevuld, zoals Volkswagen-CEO Thomas Schäfer benadrukte: “Klanten kunnen zich verheugen op een compleet Volkswagen-gamma.” Hoewel het ernaar uitziet dat 2023 uitdagend zal blijven, zei Schäfer: “We zullen ons niet laten afschrikken en zullen onze plannen voor het merk Volkswagen en de volumegroep systematisch blijven uitvoeren”.
- Bijna-productierijp conceptvoertuig. Nog niet te koop.
- Deze auto is een conceptmodel en is niet te koop.
- Elektriciteitsverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 19,6–16,4; CO2-uitstoot in g/km (gecombineerd): 0. Voor dit voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens de WLTP-cyclus beschikbaar, niet volgens de NEDC-cyclus. De verbruiks- en uitstootcijfers voor de gamma’s zijn afhankelijk van de gekozen voertuiguitrusting.
- Dit voertuig wordt niet verkocht in Duitsland.