Volkswagen blikt vooruit naar de nieuwe Polo GTI R5

Volkswagen blikt vooruit naar de nieuwe Polo GTI R5

Donderdag 9 november 2017 —  

De GTI voor de rallysport: met de Polo GTI R5 keert Volkswagen onder een nieuwe context terug naar de rallysport. Tijdens de tweede jaarhelft van 2018 zal Volkswagen de zowat 270 pk sterke rallyversie van de Polo aan professionele teams en ambitieuze rijders aanbieden. Zij kunnen ermee dan wereldwijd aan verschillende kampioenschappen, waaronder het FIA Wereldkampioenschap Rally (WRC), deelnemen. Een schets van de auto die gebaseerd is op de jongste Polo van de zesde generatie, geeft alvast een voorsmaakje.

“Met de Polo GTI R5 willen wij de expertise die we opdeden tijdens het behalen van vier wereldtitels in de rallysport, overdragen op onze rallyklanten door ze een auto aan te bieden die in heel wat rallykampioenschappen kan worden ingeschreven: van nationale reeksen tot en met het WK”, aldus de directeur van Volkswagen Motorsport Sven Smeets. “Tot de start van zijn eerste wedstrijd volgend jaar zullen we de Polo GTI R5 aan een intensief testprogramma onderwerpen om hem op die manier te kunnen prepareren voor de erg uiteenlopende eisen die over heel de wereld aan een rallyauto worden gesteld.”

De ontwikkeling van de Polo GTI R5 draait al sinds het begin van dit jaar op volle toeren en de eerste testritten staan nog voor dit jaar op de agenda. De ervaringen opgedaan tijdens de succesrijke WK-deelnames vallen meteen op. Zo is de technisch directeur bij Volkswagen Motorsport en tevens vader van de gevierde recordwagen Polo R WRC, François-Xavier ‘FX’ Demaison, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Polo GTI R5. Gerard Jan de Jongh brengt als leidinggevend projectingenieur ook een massa ervaring met zich mee. Voordien was de Nederlander immers de ‘race engineer’ voor Sébastien Ogier, die met Volkswagen vier keer na elkaar de rijderstitel in het WK rally op zijn naam schreef.

Net als het GTI-seriemodel, dat begin volgend jaar op de markt komt, kan ook de Polo GTI R5 bogen op een krachtige, rechtstreeks ingespoten viercilinderturbomotor. Daar doet het rallymodel nog de belangrijkste elementen voor de R5-categorie zoals die door internationale automobielfederatie FIA in 2012 werd omschreven bovenop: vierwielaandrijving, een sequentiële raceversnellingsbak met vijf verhoudingen en een uitgebreid veiligheidspakket. Deze manier van werken biedt privérijders, teams en invoerders de kans om op een kostenefficiënte manier een performante rallyauto aan de start te brengen van nationale, regionale en internationale kampioenschappen.

Voor Volkswagen Motorsport is de Polo GTI R5 een nieuwe mijlpaal in hun nieuwe strategie: na de succesvolle introductie van de Golf GTI TCR die sinds 2016 in talrijke kampioenschappen op het circuit zeges en titels aan elkaar rijgt, breidt Volkswagen Motorsport zijn sportief engagement naar klanten toe uit richting rallysport.