Volkswagen Bedrijfswagens introduceert emissieloze, volledig elektrische e-Crafter

Volkswagen Bedrijfswagens introduceert emissieloze, volledig elektrische e-Crafter

 

  • Wereldpremière van de e-Crafter luidt nieuw tijdperk in voor bedrijfswagens
  • Zero-emission-bedrijfswagen heeft maximale laadcapaciteit van 1,72 ton
  • Elektrische bestelauto met verhoogd dak is speciaal ontworpen voor gebruik in de stad

 

De nieuwe Volkswagen e-Crafter(*) is de juiste auto op het juiste moment. Hij heeft een 100 kW (136 pk) sterke volledig elektrische aandrijflijn en een laadcapaciteit van maximaal 1,72 ton. De e-Crafter zal in september het recente Crafter-gamma komen aanvullen en markeert daarmee als eerste zero-emission-bestelwagen van Volkswagen Bedrijfsvoertuigen het begin van een elektrische mobiliteitscampagne. Het leveringsprogramma van het merk wordt in de toekomst aangevuld met hybrides en volledig elektrische modellen.

De nieuwe e-Crafter is een progressief statement. Hij is emissieloos en daardoor dé ideale bestelwagen voor gebruik in grote steden als Parijs en Hamburg, waar inrijverboden gelden voor bepaalde voertuigen met verbrandingsmotoren. Reeds voor zijn introductie is de e-Crafter daarom onderscheiden met de Europese Transportprijs voor Duurzaamheid 2018 in de categorie Transport- en Bestelwagens.

 

Rijbereik afgestemd op in de praktijk afgelegde afstanden

De Volkswagen e-Crafter is ontwikkeld voor bedrijven die voornamelijk in binnensteden actief zijn: voor de ‘last mile’-bestellers in de koeriers- en logistieksector, detailhandelaren, energieleveranciers en taxibedrijven, maar ook vakmensen in de bouw- en installatiebranche. Zijn maximaal rijbereik van 173 kilometer (NEDC-testcyclus) en zijn op 90 km/u begrensde topsnelheid voldoen precies aan de eisen die aan een bestelwagen voor stedelijk gebruik worden gesteld.

Aan de basis van deze configuratie liggen uitgebreide mobiliteitsanalyses. Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft voor de ontwikkeling van de e-Crafter meer dan 210.000 rijprofielen van ruim 1.500 klanten geëvalueerd. Daaruit blijkt dat de meeste chauffeurs in hun bestelwagen dagelijks tussen de 70 en 100 kilometer afleggen, met daar tussenin diverse starts en stops.

Daarom stond bij de ontwikkeling van de nieuwe Volkswagen e-Crafter niet het maximale, maar juist het meest relevante rijbereik centraal. Bovendien houdt dat de prijs laag, aangezien de accu kleiner gehouden kan worden.

Netto zal de e-Crafter in Duitsland ongeveer 69.500 euro kosten. Het chassis van het nieuwe model wordt, zoals dat van alle Crafters, gebouwd in het Poolse Września. De eindmontage van de e-componenten vindt plaats in de hoofdvestiging van het merk Volkswagen Bedrijfsvoertuigen in Hannover.

 

Nultuitstootbestelwagen gebaseerd op de tweede Crafter-generatie

De e-Crafter werd parallel aan de modellen met de zuinige en schone Euro6-dieselmotoren (TDI) ontwikkeld. Dat brengt een aantal voordelen met zich mee. Aangezien de e-Crafter geen naderhand omgebouwde brandstofauto is, maar een als zero-emmissionbestelwagen ontworpen model, kon Volkswagen Bedrijfsvoertuigen zijn architectuur optimaal afstemmen op de integratie van de elektrische aandrijfcomponenten. Zo kreeg de lithium-ionbatterij een plaats onder de laadvloer om geen laadruimte in te nemen. Daardoor kan het volledige laadvolume (10,7 m3) van de 2.590 mm hoge gesloten bestelwagen met verhoogd dak worden benut. Hetzelfde geldt voor de doorlaadbreedte (1.380 mm) en de laadruimhoogte (1.861 mm). De maximale belading bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, tussen de 0,975 en 1,72 ton.

 

E-motor, versnellingsbak en differentieel vormen één compacte module

Voorin de e-Crafter ligt een EEM85-elektromotor met een piekvermogen van 100 kW (136 pk) en een maximumkoppel van 290 Nm. De krachtbron is gekoppeld aan een speciaal voor bedrijfswagens ontworpen automaat met één versnelling (type EQ290). Motor, versnellingsbak en differentieel vormen één compacte module, afkomstig uit de onderdelenfabriek in Kassel. Andere elementen van het aandrijfsysteem zijn het motorbesturingssysteem en de vermogenselektronica. Die laatste stuurt de energiestroom tussen de elektromotor en de accu aan. De in de lithium-ionbatterij opgeslagen gelijkstroom (DC) wordt daarbij omgezet in wisselstroom (AC). Een DC/DC-omvormer levert de 12V-spanning voor het boordnet.

 

Sterke elektromotor met veel koppel: ideaal voor de grote Crafter

Elektromotoren produceren al vanuit stilstand hun maximale koppel. Daardoor levert de e-Crafter onderweg superieure prestaties. Bovendien kan hij prima uit de voeten in de straten van Hamburg Blankenese of Montmartre in Parijs, want hij kan hellingen aan van tot wel 20 procent. Desalniettemin is de zero-emissionbestelwagen erg zuinig. Het stroomverbruik met 0,975 ton lading aan boord zal gecombineerd op 21,54 kW/100 km liggen.

 

Batterij al na 45 minuten voor 80 procent opgeladen

Aan een 40 kW CCS-laadstation (gelijkstroom) is de 35 kWh sterke batterij al na 45 minuten weer voor 80 procent opgeladen. CCS is de afkorting voor het internationaal gestandaardiseerde Combined Charging System dat werkt met gelijkstroom. Dit systeem is standaard in de e-Crafter geïntegreerd. Wordt er een AC-wallbox met 7,2 kW (wisselstroom) gebruikt, dan is de batterij binnen 5u20 voor 100 procent opgeladen, een laadprocédé dat bij bedrijven in de regel ’s nachts wordt gehanteerd.

 

Innovatieve assistentie-, comfort- en infotainmentsystemen

De nieuwe e-Crafter is gebaseerd op de tweede generatie Crafter, die in 2017 werd geïntroduceerd. De technisch innovatieve en visueel opvallende Crafter heeft sinds zijn introductie bewezen een bestseller te zijn. In het eerste halfjaar van 2018 alleen al leverde Volkswagen Bedrijfsvoertuigen 26.800 exemplaren af, wat een stijging is van 24,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017.

De e-Crafter komt op de markt met de modernste assistentie-, comfort- en infotainmentsystemen. Zo heeft hij onder meer de parkeerhulp ParkPilot met flankbescherming (die met zestien ultrasone sensoren de omgeving rondom de bestelwagen in de gaten houdt), een multifunctionele camera (voorin), een achteruitrijcamera en een zijwindassistent. Daarbij is de Crafter de eerste bedrijfswagen in zijn klasse die standaard is uitgerust met Multi Collision Brake (dat het voertuig automatisch afremt na een ongeval). Tot de standaarduitrusting van de e-Crafter behoren verder: ledkoplampen, automatische airco Climatronic, stoelverwarming, warmtepomp en verwarmbare voorruit, comfortstoelen en het Discover Media- infotainmentsysteem met App Connect, spraakbesturing en een aansluiting voor de mobiele telefoon. Optioneel kunnen door middel van Car-Net Guide & Inform mobiele onlinediensten worden gebruikt.

 

In heel Europa door professionals in de praktijk getest

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft bij de ontwikkeling van zijn innovatieve nieuwe bestelwagen een aantal grote Europese klanten betrokken. De ervaringen en voorstellen van wagenparkbeheerders werden uitgebreid geanalyseerd om de productieversie van de e-Crafter optimaal voor te bereiden op de werkzaamheden van alledag. Precies 25 bedrijven uit Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden hebben aan praktijktesten deelgenomen. Zij integreerden een vloot van 38 prototypes in hun wagenpark. De zero-emissionbestelwagen toonde zich soeverein in de tests. Een bijzonder belangrijke bevinding die uit de tests naar voren kwam: zelfs deels onder de zwaarste omstandigheden werd er in het gebruik van alledag een actieradius van gemiddeld 100 km bereikt.

 

“De rijeigenschappen en de laadruimte zijn overtuigend“, “De e-Crafter heeft ook volgeladen een uitstekende acceleratie“, “Wij zijn zeer te spreken over het geweldige rijcomfort, de wendbaarheid en de goede wegligging“, “Hij rijdt zo comfortabel en de bediening is zo eenvoudig“ en “Hij trekt lekker snel op!“ zijn andere voorbeelden van feedback die we uit de koeriers- en logistiekbranche ontvingen.

 

* e-Crafter, 0,975 ton lading – stroomverbruik in kWh/100 km: 21,54 (gecombineerd), CO2-emissie in g/km: 0 (gecombineerd)

 

Over het merk Volkswagen Bedrijfsvoertuigen:

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen is als zelfstandig merk binnen het Volkswagen Concern wereldwijd verantwoordelijk voor de ontwikkeling, bouw en verkoop van lichte bedrijfswagens en produceert de modelreeksen Transporter, Caddy, Crafter en Amarok. VWN werkt samen met zijn klanten aan passende bedrijfswagenconcepten en telematica- en logistiekoplossingen. In 2017 leverde het merk 498.000 lichte bedrijfswagens af, die op de vestigingslocaties Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) en Pacheco (ARG) werden geproduceerd. VWN telt wereldwijd meer dan 21.000 medewerkers, van wie er circa 14.000 werkzaam zijn in de vestiging Hannover.

 

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf