Volkswagen Amarok voortaan als krachtige zescilinder

Volkswagen Amarok voortaan als krachtige zescilinder

Maandag 9 mei 2016  

  • Nieuwste generatie zescilindermotor met een vermogen tot 165 kW (224 pk) en 550 Nm koppel
  • Lanceringsmodel Amarok Aventura met sportsbar, 20-duimsvelgen, bi-xenonkoplampen en leddagrijlichten 

Volkswagen Commercial Vehicles doet er een flinke schep bovenop: de Amarok, de premium pick-up in het B-segment, krijgt een groter 'hart', een V-zescilinder van de nieuwste generatie. Met de nieuwe 3,0 l-krachtbron krijgen Amarok-rijders in de toekomst een liter cilinderinhoud extra ter beschikking. De pick-up, die zich zowel op de weg als op het terrein thuis voelt, levert 550 Nm koppel en een vermogen tot 165 kW (224 pk).

Robuust en betrouwbaar: de nieuwe, pittige V6-dieselmotor van de Amarok komt tegemoet aan de vraag van klanten naar meer trekkracht bij lage toerentallen. Zo staat het maximumkoppel van de krachtige zescilinder al vanaf 1.500 t/min. ter beschikking. Met 550 Nm levert hij liefst 130 Nm meer dan de krachtigste versie van zijn voorganger. Zo biedt hij voldoende power en trekkracht voor iedereen.

De lange overbrengingsverhouding van de hoogste versnellingen, zowel op de manuele als de automatische 8-versnellingsbak, doet bij constante snelheid het toerentalniveau en dus het verbruik dalen en helpt zo om de rijgeluiden en de CO2-uitstoot te beperken.

De motor is ontworpen als een duurzame en robuuste krachtbron. In totaal zal de nieuwe Amarok 3.0 TDI met een cilinderinhoud van 2.967 cm3 in drie vermogensversies beschikbaar zijn: met 120 kW (163 pk), 150 kW (204 pk) of met een forse 165 kW (224 pk). Alle versies beantwoorden aan de nieuwste Euro 6-emissienorm.

Afhankelijk van het motorvermogen zijn er drie verschillende aandrijvingsvarianten: klassieke achterwielaandrijving of 4MOTION, die laatste ofwel met achterwielaandrijving en een inschakelbare vooras in combinatie met een manuele versnellingsbak, ofwel als permanente vierwielaandrijving met een Torsendifferentieel en automatische 8-versnellingsbak. Dankzij de voor dit model nieuwe en in Europa standaard aanwezige Servotronic-stuurinrichting laat de nieuwe Amarok zich zeer precies besturen. Ook de meervoudig bekroonde anti-multicrashremfunctie is standaard aan boord.

De gespierdere voorzijde en het compleet nieuwe instrumentenbord beklemtonen de krachtige uitstraling van de Amarok. Samen met de nieuwe, ergonomische zetels maken ze het voertuig nog hoogwaardiger, het design beantwoordt aan het actuele Volkswagen-DNA. Met zijn lengte van 5,25 m en een breedte van 2,23 m (inclusief spiegels) doet de Amarok alles wat van een klassieke pick-up verwacht wordt.

Het laadvlak van de vierdeursversie biedt nog steeds ruimte voor een dwars geplaatste Euro-pallet en een nuttig laadvermogen van meer dan een ton – afhankelijk van de uitrustingsvariant. Bovendien zal de nieuwe Amarok in enkele varianten in de toekomst lasten tot 3,5 ton kunnen slepen.