Verhaal: Geruisloos naar het noordelijke uiteinde van Europa – met de camper e-Crafter naar de Noordkaap - 7.500 km

Verhaal: Geruisloos naar het noordelijke uiteinde van Europa – met de camper e-Crafter naar de Noordkaap - 7.500 km

De e-Crafter wordt door PlugVan-Box omgebouwd tot camper

VW-fan Frank Eusterholz, die op Samsø woont, vertrok op een buitengewone reis. Hij reed met een e-Crafter van Hannover naar het meest noordelijke punt van Europa dat over de weg bereikbaar is. Met een elektrische bestelwagen, een voertuig dat ontworpen werd voor stadsverkeer en korte afstanden, bewees hij dat een beperkt rijbereik geen knock-outcriterium hoeft te zijn voor een langeafstandsreis.

 

Story image

 

Het idee

Gedreven door de lang gekoesterde wens om samen met zijn vader naar de Noordkaap te reizen in een omgebouwde bestelwagen, ging Eusterholz aan de slag om deze droom te verwezenlijken. Helaas kon zijn vader hem om gezondheidsredenen niet meer vergezellen op deze trip. Voor de overtuigde aanhanger van de elektromobiliteit moest het een elektrisch aangedreven voertuig zijn, want "met een diesel kan iedereen het", aldus Eusterholz. "En ik ben nu waarschijnlijk de eerste die met een elektrisch aangedreven bestelwagen, of beter gezegd een camper, naar de Noordkaap is gereden", vertelt hij na afloop met terechte trots. Om de bestelwagen iets gezelliger te maken voor de trip, werd de e-Crafter uitgerust met een zogenaamde ‘Wohnbox’, of ‘woonbox’, van het Berlijnse bedrijf PlugVan. 

De trip

Het vertrek verliep door corona wat chaotisch. Want vanwege de beperkte reismogelijkheden en een verandering van job moest de trip meermaals worden uitgesteld. In augustus was het dan eindelijk zover. 

Eusterholz plande de reis niet als een door en door gestylede socialmediatour, maar gewoon volgens het motto: "Doe het omdat het kan en leuk is." Er zijn dus ook geen geposeerde hoogglansselfies voor indrukwekkende achtergronden, maar alleen maar een paar snapshots. Helemaal aan de nieuwe media ontkomen lukte echter niet. Want hoe meer mensen hij over zijn project vertelt, hoe meer ze hem vragen of ze ook foto's en filmpjes kunnen zien. In de eerste plaats natuurlijk zijn vader, die zo virtueel met hem in de cockpit kan zitten. Het wordt behoorlijk slopend achter het stuur, wanneer het in het Noorden steeds slechter gesteld is met de dekkingsgraad van de snellaadpalen. Zo wordt hij quasi ongepland ‘YouTuber’, om een herinnering aan de trip te bewaren en anderen aan de reis te laten deelnemen.

Op het eerste gezicht lijkt het voor veel autobestuurders een vermoeiende onderneming om een afstand van 7.500 km af te leggen in een elektrische bestelwagen met een rijbereik van 173 km (volgens NEDC). “Het rijbereik is echter geen issue”, zegt Eusterholz, “Je moet je er gewoon op instellen.” Zo ervaart hij de in totaal 95 oplaadstops op de volledige afstand ook niet als vervelend, maar eerder als een verrijking. Hij benut deze pauzes voor zichzelf. “Je onthaast, rijdt bewuster en komt aan het eind van de dag zelfs uitgeruster op je bestemming aan.” Geruisloos glijden zet aan tot cruisen, en desgewenst kun je met het gaspedaal (of ‘Spaßpedal’, zoals Eusterholz het noemt) ook perfect rijplezier beleven.

 

Story image

 

De mooiste momenten:

De trip biedt tal van hoogtepunten. Maar een paar dingen laten een bijzondere indruk na. Zo is de aankomst op de Noordkaap voor hem het emotioneelste moment. Hij bereikte het doel van de reis voor zijn vader, na een trip die velen voor onmogelijk hielden, op het moment waarop het bordje ‘Noordkaap’ aan de rand van de weg naar de inrit wees. Niet enkel voor Eusterholz een kippenvelmoment…

Voor het leukste moment zorgt de Trollstigen, een van dé toeristische wegen in Noorwegen. Het traject bestaat hier en daar slechts uit één rijstrook, heeft een hellingsgraad van ongeveer 12% en omvat elf haarspeldbochten. Het is een intensieve rit, met amper plekken om halt te houden, laat staan ruimte om te keren met een zes meter lang voertuig. Eusterholz begon aan de Trollstigen met een rijbereik van 100 km, en bereikt de top met 50 km resterend. Na een fikse afdaling bedraagt het resterende rijbereik weer 90 km. Een indrukwekkend bewijs van de energie die terug te winnen is met de recuperatie. “Daarvoor ontwikkel je als bestuurder van een elektrisch voertuig snel de nodige feeling. Gecombineerd met wat hoofdrekenen leer je onderweg steeds meer op de aanwijzingen in het voertuig te vertrouwen. En je begint steeds beter aan te voelen hoe ver je werkelijk komt.”

De trajecten met de mooiste panorama’s waren de Lofoten met hun unieke landschap en de rit over de meer dan acht kilometer lange Atlantische weg met zijn bruggen die iets van een achtbaan hebben.

 

Story image

 

De uitdagingen:

Natuurlijk telt een trip van die omvang niet enkel gemakkelijke en mooie momenten. Zo bereikt hij een keer de enige laadpaal in de wijde omtrek met nog maar een paar kilometer rijbereik. En volgens de wet van Murphy is deze uiteraard defect. Hulp komt in dit geval van een woonzorgcentrum, waar hij de wallbox van de hoofdarts mag gebruiken.

Het meest frustrerende is een laadpaal bij een benzinestation, waar de oplaadkosten vijf keer hoger zijn dan gebruikelijk. Maar omdat het de enige zuil is in de wijde omgeving, is er helaas geen alternatief.

De grootste uitdaging bij de op voorhand amper geplande route is het traject in het noorden voorbij Alta. Want daar begint de ‘snelladervrije’ zone. Dit wil zeggen dat er de laatste paar honderd kilometer weinig AC-laadpalen zijn en je enkel nog zeer traag kunt opladen. Zo duurt het laadproces daar ongeveer vijf keer langer dan met een snellader.

 

Het besluit:

Als je Eusterholz vraagt of hij het nog een keer zou doen, krijg je bliksemsnel het antwoord: "onmiddellijk en wanneer je maar wilt", vergezeld van stralende ogen en een brede grijns op het gezicht. Volgens hem is de elektrische mobiliteit perfect geschikt voor campers. Je glijdt geruisloos door de natuur, je rijdt niet snel, neemt voldoende pauzes en het rijbereik is helemaal geen issue als je het rustig aan doet. Want je kunt ook altijd een dutje doen als je moe wordt.

Hij is helemaal weg van de e-Crafter zelf. Het is een van de “tofste” elektrische auto’s die er zijn. Een geweldige geluidsisolatie en een zee van ruimte in combinatie met een perfect rijcomfort.

 

De trip in cijfers:

  • Duur: 18 dagen (van/tot Samsø)
  • Totale afstand: 7.544 km
  • Directe heenrit: Hannover- Samsø-Noordkaap 3.333 km
  • Oplaadstops: 95
  • Gemiddelde oplaadduur: 1,5 uur
  • Verbruik: ca. 25 kWh/100 km

 

Voertuig:

  • Bestelwagen e-Crafter
  • Vermogen: 100 kW/136 pk
  • Koppel: 290 Nm
  • Laadvolume: 10,7 m³
  • Batterij: 35,8 kWh
  • Camperombouw: PlugVan Basic

 

Story image

 

PlugVan

Met de PlugVan-woonmodule kan een bestelwagen zoals de Crafter binnen vijf minuten worden omgebouwd tot een volwaardige camper. De PlugVan-module wordt gewoon in de lege bestelwagen geschoven, zonder dat het voertuig ook maar één aanpassing hoeft te ondergaan. De box wordt met de standaard sjorogen stevig aan het voertuig vastgemaakt – en de camper is klaar.

Aan boord vind je alles wat je nodig hebt voor op reis: bed (200 cm x 165 cm), keukenblok met spoelbak, gasfornuis en koelbox.

Eusterholz vond de PlugVan-box tijdens zijn trip zeer praktisch, omdat hij niet alleen meer comfort bood, maar ook omdat alles een vaste plaats had. En tijdens de ‘oplaadtijd’ bood de box ook een comfortabele ontspanningsmogelijkheid.

Het concept van de PlugVan-boxen heeft in 2020 de European Innovation Award gewonnen in de categorie ‘Duurzaamheid en Milieu’.

 

Story image

 

Over Frank Eusterholz

De 54-jarige Duitser woont op Samsø en is een overtuigd voorstander van elektrische mobiliteit. Hij bezat al vroeg een elektrische personenwagen. Op het kleine eilandje in de Oostzee komt hij ook met een zeer beperkt rijbereik nog toe. Naast de charme van het rijden speelt voor hem ook de kostenfactor een rol. De aankoopprijs is weliswaar hoger, maar hij bespaart veel op het onderhoud. Daarnaast kan hij zijn elektrische voertuig ook gedeeltelijk opladen met zijn eigen kleine windturbine en zijn persoonlijke zonnepanelen.

 

Story image

 

Autostadt

Van 8 oktober tot begin januari is de ‘Noordkaap-mobiel’ te zien in het bedrijfsvoertuigenpaviljoen van de Autostadt in Wolfsburg.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy