Vanaf 2019 zal Volkswagen voertuigen onderling laten communiceren voor meer veiligheid

Vanaf 2019 zal Volkswagen voertuigen onderling laten communiceren voor meer veiligheid

 

Vanaf 2019 zal Volkswagen zijn wagens beginnen uitrusten met de pWLANtechnologie om de verkeersveiligheid te verhogen. Daarmee kan men informatie over onmiddellijke risico’s tussen de voertuigen sturen, maar ook tussen de voertuigen en de plaatselijke omgeving.

De connectiviteit tussen verschillende voertuigen (car-to-car), alsook tussen voertuigen en de transportinfrastructuur in de omgeving (car-to-X), is een belangrijke stap naar geconnecteerd rijden dat tot doel heeft het aantal verkeersongevallen terug te dringen of de gevolgen ervan te beperken. Vanaf 2018 zal Volkswagen dus starten zijn eerste modellen standaard met pWLAN uit te rusten om bepaalde verkeersinformatie uit te wisselen tussen de voertuigen van verschillende constructeurs. Zo wordt het mogelijk sneller dan tot nog toe (in enkele milliseconden) informatie over verkeer, ongevallen en andere situaties gekoppeld aan de verkeerstoestand te delen met de onmiddellijke omgeving in een straal van ongeveer 500 meter. Zo wordt het zelfs mogelijk te zien wat er zich na de volgende bocht afspeelt!

Het pWLAN-systeem gebruikt een speciale frequentieband die voorbehouden is aan de wegveiligheid en de verkeersefficiëntie, wat betekent dat er geen communicatiekosten zijn en dat het systeem niet afhangt van het gsm-netwerk.

Aangezien de efficiëntie van het systeem verbetert naarmate er meer gebruikers zijn, werkt Volkswagen nu samen met de overheden, de ministeries van transport, de hulpdiensten en andere partners. Want zoals Johannes Neft, Verantwoordelijke voor Chassisontwikkeling voor het merk Volkswagen, bevestigt: « Het belangrijkste is dat de technologie op coherente wijze wordt gebruikt door een zo groot mogelijk aantal constructeurs en partners. »

Eveneens om het aantal ongevallen te beperken kondigen ook de beheerders van de transportinfrastructuren in Duitsland, Nederland en Oostenrijk aan dat ze een beroep willen doen op de pWLAN-technologie. 

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy