Van Kever-constructeur tot wereldwijde mobiliteitsaanbieder: de Volkswagen-groep democratiseert al 80 jaar de mobiliteit

Van Kever-constructeur tot wereldwijde mobiliteitsaanbieder: de Volkswagen-groep democratiseert al 80 jaar de mobiliteit

Vrijdag 2 juni 2017 —  

80 jaar geleden werd het startschot gegeven voor een van de meest succesvolle autoconstructeurs ter wereld. Op 28 mei 1937 werd in Berlijn de ‘Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH’ opgericht, de voorloper van de huidige Volkswagen-groep.  Uit deze onderneming, waarvan de geschiedenis met de productie van de Kever begon, ontwikkelde zich over acht decennia een globale speler met twaalf merken, 120 productievestigingen op vier continenten, meer dan 620.000 medewerkers en meer dan 10 miljoen geleverde voertuigen per jaar.

De visie van betaalbaar autorijden voor alle sociale klassen fascineerde het volk en de ingenieurs al sinds het begin van de 20e eeuw. De nationaalsocialisten exploiteerden dit populaire idee en dus droeg het Reichsverband der Automobilindustrie (vandaag VDA) Ferdinand Porsche in 1934 op om een ‘wagen voor het Duitse volk’ te bouwen. Samen met zijn team ontwikkelde hij een voertuig dat in 1938 klaar was voor serieproductie en na het einde van de Tweede Wereldoorlog tientallen jaren de mobiliteit democratiseerde. De Kever legde de grondslag voor de opkomst van de Volkswagen-groep en was met meer dan 21,5 miljoen geproduceerde voertuigen de meest succesvolle auto van zijn tijd.

Voor de productie van de Volkswagen Typ 1, die destijds ‘KdF-wagen’ genoemd werd, startte in mei 1938 de bouw van een fabriek langs het Mittellandkanaal in het huidige Wolfsburg. De bouw van de ‘KdF-wagen’ bleef echter propaganda: tot 1945 werden in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg slechts 630 voertuigen vervaardigd. In plaats daarvan werd er militair materieel voor de Tweede Wereldoorlog geproduceerd, waaronder de zogenaamde Kübelwagen en de Schwimmwagen. Na het einde van de oorlog waren het de Britten die de verantwoordelijkheid voor de fabriek en de stad overnamen en belangrijke beslissingen namen voor de opbloei van Volkswagen. Zij zetten zich actief in voor de heropbouw en startten met 55 voertuigen in december 1945 de productie van de Typ 1, die al snel liefdevol omgedoopt werd tot ‘Kever’. Bovendien legden ze ook de basis voor de wereldwijde oriëntatie van Volkswagen: met vijf voertuigen voor Nederland begon al in 1947 de export naar het buitenland.

In feite was het de Britse regering die van Volkswagen een civiele onderneming maakte, die vanuit een polepositie in de Duitse wederopbouw na de oorlog kon starten.  In oktober 1949 droegen de Britten de voogdij over aan de Bondsregering; het management werd aan de deelstaat Nedersaksen toevertrouwd. De Volkswagen Kever en Transporter waren drukten hun stempel op de verdere uitbouw van Volkswagen. De grote vraag naar beide modellen leidde tot de oprichting van extra fabrieken: zo werd de Transporter vanaf 1956 in Hannover vervaardigd, de versnellingsbakken in Kassel, de assen en het gereedschap in Braunschweig en voor de overzeese export ontstond de fabriek in Emden.

Met deze realisaties was Volkswagen hét symbool voor de Duitse wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog – en niet alleen in Duitsland, maar ook in het buitenland: in 1952 werd in Canada de eerste buitenlandse verkoopmaatschappij opgericht, waarna in 1953 de Braziliaanse dochtermaatschappij ‘Volkswagen do Brasil Ltda.’ volgde. Uiteindelijk vond in 1960 de grote privatisering van het staatsbedrijf plaats en werd Volkswagen tot een naamloze vennootschap omgedoopt. Op dat moment telde de onderneming al 64.100 werknemers en produceerde ze 888.500 voertuigen per jaar.

Een andere groeispurt volgde met de ontwikkeling naar een multimerkengroep: in 1965 nam Volkswagen Auto-Union GmbH over, dat in 1969 met NSU Motorenwerke AG tot het huidige Audi AG verenigd werd. Andere merken volgden in het midden van de jaren 1980: SEAT (1986), ŠKODA (1991), Bentley (1998), Bugatti (1998), Lamborghini (1998), Porsche (2009), MAN (2011), Ducati (2012) en Scania (2015). Volkswagen Financial Services AG bundelt het domein van de financiële diensten succesvol onder één dak. Met de in december 2016 nieuw opgerichte onderneming MOIA is de groep ook actief in het veelbelovende domein van de mobiliteitsdiensten.

Een baanbrekende technologische mijlpaal in de geschiedenis en het begin van een nieuw succesvol tijdperk was de overstap van luchtgekoelde naar watergekoelde motoren en van achter- naar voorwielaandrijving tussen 1973 en 1975. De Passat, Scirocco, Golf en Polo effenden voor Volkswagen het pad uit een crisis ten gevolge van dalende verkoopcijfers en de olieprijsschok in 1973. De Golf, naar dewelke een hele voertuigklasse genoemd zou worden en die tot op heden meer dan 33 miljoen keer verkocht werd, werd al snel de opvolger van de Kever als klassenoverschrijdend voertuig voor mensen met de meest uiteenlopende behoeften.

Volkswagen werd ook de huidige wereldspeler dankzij zijn vroege marktintrede in China, waar al in 1985 de eerste Volkswagen in samenwerking met een Chinese partner geproduceerd werd. Vandaag leidt de Volkswagen-groep twee joint ventures met Chinese partners – een derde volgt weldra. In 2016 verkocht de groep ongeveer vier miljoen voertuigen in China. 

Na jaren van voortdurende groei maakten de dieselcrisis en de nieuwe marktuitdagingen een heroriëntatie van de Volkswagen-groep noodzakelijk. Met de ‘TOGETHER – Strategie 2025’ zet de onderneming consequent vaart achter haar transformatie van één van de grootste autofabrikanten tot een toonaangevende leverancier van duurzame mobiliteit. Digitalisering, e-mobility, autonoom rijden en nieuwe mobiliteitsdiensten spelen daarbij een belangrijke rol. Met een geschiedenis van 80 jaar achter de rug gaat de Volkswagen-groep dan ook optimistisch de toekomst tegemoet, waarin het er opnieuw op aankomt om een innovatieve spirit en bereidheid tot verandering aan de dag te leggen en zo een nieuw hoofdstuk in de succesvolle geschiedenis van de groep te schrijven.

De volgende Volkswagen-website biedt meer informatie over de geschiedenis van de onderneming: http://www.volkswagenag.com/en/group/history.html.