Wereldpremière van het modulaire platform voor elektrische voertuigen - Volkswagen start ELECTRIC FOR ALL-campagne

Wereldpremière van het modulaire platform voor elektrische voertuigen - Volkswagen start ELECTRIC FOR ALL-campagne

Dinsdag 18 september 2018

  • Merk kondigt aantrekkelijke elektrische auto’s tegen betaalbare prijzen aan
  • Wereldpremière van het modulaire platform voor elektrisch aangedreven voertuigen (MEB) in Dresden: nieuw ontwikkeld technologieplatform vormt sleutel voor ‘elektrische auto voor iedereen’
  • Thomas Ulbrich, directeur elektrische mobiliteit: “MEB is een van de belangrijkste projecten uit de geschiedenis van Volkswagen, een technologiesprong zoals die van de Kever naar de Golf.”
  • Concernwijd 10 miljoen elektrische auto’s op MEB-basis
  • Al in 2020 wil het merk zowat 150.000 elektrische auto’s verkopen waarvan 100.000 ID-modellen ‘made in Germany’                                  

Volkswagen versnelt de omschakeling naar elektrische mobiliteit op die manier consequent en geëngageerd. In het kader van ELECTRIC FOR ALL, de campagne die vandaag wordt gelanceerd, zal het merk aantrekkelijke modellen aan betaalbare prijzen op de markt brengen en de elektrische auto wereldwijd helpen doorbreken. Aan de basis van deze elektrische campagne ligt het modulaire platform voor elektrisch aangedreven voertuigen (MEB), een technologieplatform dat speciaal voor de elektrische auto werd ontwikkeld. De Volkswagen ID is het eerste serievoertuig ter wereld dat vanaf eind 2019 op MEB-basis in Zwickau zal worden gebouwd. Als aanzet voor de campagne ELECTRIC FOR ALL kunnen vertegenwoordigers van de media uit de hele wereld nu voor het eerst van dichtbij kennismaken met de technologische basis van de ID. In de fabriek Gläsernen Manufaktur in Dresden stelt Volkswagen het hart van MEB voor: het rijdende onderstel zonder koetswerk of interieur, precies zoals het in het seriemodel zal worden gebruikt. Ook wat betreft oplaadinfrastructuur zet Volkswagen een grote stap voorwaarts: in Dresden is voor het eerst een designprototype te zien van de ‘Volks-Wallbox’. Deze wallbox moet als betaalbaar thuistoestel het laden van de ID.-modellen thuis makkelijk en aangenaam maken.

 

ELECTRIC FOR ALL staat voor de visie en de centrale belofte van het merk Volkswagen: innovatieve technologieën voor vele klanten bereikbaar maken. De sleutel tot de ‘elektrische auto voor iedereen’ is het MEB-platform: het zal een tot nu ongeëvenaarde verhouding prijs-prestatie mogelijk maken en er wezenlijk toe bijdragen om van de elektrische auto als nicheproduct een bestseller te maken. Thomas Ulbrich, directeur elektrische mobiliteit: “We zullen de elektrische auto populair maken en er veel mensen warm voor maken. Het MEB-platform is een van de belangrijkste projecten uit de geschiedenis van Volkswagen: een technologiesprong zoals die van de Kever naar de Golf.”

 

MEB: het technologische platform voor het elektrische tijdperk

De consequente platformstrategie is een kenmerk dat Volkswagen van andere merken onderscheidt. Het staat voor de kracht die merk en concern in het thema elektrische mobiliteit steken. Thomas Ulbrich: “Met het MEB-platform benutten we de mogelijkheden van de elektrische auto optimaal en creëren we tegelijkertijd enorme schaalvoordelen. Alleen al in de eerste wave zullen rond de 10 miljoen voertuigen van het concern op dit platform gebaseerd zijn. Het MEB-platform is de wetenschappelijke en technologische ruggengraat van de 'elektrische auto voor iedereen’.”

Voor klanten biedt het MEB-platform aanzienlijke voordelen, licht Christian Senger, hoofd van de modelreeks E-Mobility toe: “De ID. wordt een mijlpaal in de technologische ontwikkeling. Hij wordt de eerste volledig geconnecteerde, voor dagelijks gebruik geknipte, elektrische auto die voor miljoenen mensen betaalbaar is.” Er zouden bijvoorbeeld grotere batterijen kunnen worden gebruikt. Alleen al daardoor wordt het rijbereik veel groter. “Door de platte batterij op de bodem heeft de auto een prima wegligging en valt het interieur veel ruimer uit. Het ruimtegevoel krijgt een nieuwe dimensie.”

 

Daarnaast bundelt het MEB-platform alle productieknowhow van Volkswagen: het gaat niet om een gewijzigd platform voor modellen met verbrandingsmotor maar wel om een platform dat voor 100 procent compromisloos en van meet af aan is toegespitst op elektriciteit. Ulbrich: “We hebben met het MQB-platform al aangetoond dat Volkswagen tot de platformspecialisten uit de automobielindustrie behoort. Nu dragen we deze knowhow en strategie over naar het elektrische tijdperk. Tegen einde 2022 starten we wereldwijd de productie van 27 MEB-voertuigen voor vier merken van het concern. De bandbreedte maakt het platform geschikt voor compacte personenwagens maar net zo goed voor de lifestyle Bulli. Het is in dat opzicht dan ook uniek in zijn soort.”

 

Alle leden van de ID.-familie zullen kunnen snelladen. Via snellaadsystemen kan de batterij in ongeveer 30 minuten tot 80 procent opgeladen worden. Basis hiervoor is een compleet nieuw en duidelijk krachtiger batterijsysteem dat door de onderneming Volkswagen Konzern Komponente werd ontwikkeld.

 

Senger: “Voor de ID.-modellen nemen we een nieuwe generatie van hoogvermogende batterijen in gebruik die dankzij hun modulaire opbouw en multicellenformat in zowel kleinere als grotere ID.-modellen ingebouwd kunnen worden.

 

ID.-familie: elektrische mobiliteit ‘made in Germany’

De Volkswagen ID. zal een op en top elektrische ‘made in Germany’ auto zijn. Aan de ontwikkeling en productie van de eerste elektrische auto’s op MEB-basis werken de meeste vestigingen van Volkswagen in Duitsland mee: Braunschweig, Salzgitter en Kassel als filialen van Volkswagen Konzern Komponente. In deze drie vestigingen investeert de onderneming 1,3 miljard euro in elektrische mobiliteit (van in totaal zes miljard euro).

 

Wolfsburg

De ID. is ontworpen en ontwikkeld door de divisie E-Mobility en door de afdeling onderzoek en ontwikkeling in de hoofdfabriek in Wolfsburg. Hier wordt hij momenteel ook als prototype gebouwd in de piloothal, en eveneens uitvoerig getest op het testcircuit Ehra-Lessein.

 

Zwickau en Dresden

De seriemodellen van de ID.-familie worden door Volkswagen in Sachsen gebouwd. Zwickau wordt met een investering van 1,2 miljard euro uitgebouwd tot de eerste, op MEB toegespitste fabriek en het grootste competentiecentrum voor elektrische mobiliteit in Europa. Al sinds april 2017 wordt de Volkswagen e-Golf in de fabriek Gläsernen Manufaktur in Dresden gebouwd. De Manufaktur ontwikkelt tot Center of Future Mobility. Klanten en bezoekers vernemen in een interactieve belevingswereld voor elektrische mobiliteit en digitalisering meer over de toekomst van de mobiliteit.

 

Braunschweig

In Brauschweig wordt met het batterijensysteem het hart van de ID. vervaardigd. De oude vestiging bouwt vandaag al de batterijen voor de e-up!, de e-Golf en de plug-inhybride Passat GTE. Braunschweig is vandaag de batterijen- en packagingspecialist en beschikt over een uitgebreide knowhow inzake elektronica, klimaatregeling en softwaremanagement. De fabriek wordt momenteel verbouwd om in de toekomst jaarlijks een half miljoen batterijsystemen te kunnen vervaardigen.

 

Salzgitter

De fabriek start dit jaar met de preproductie van rotor en stator voor het MEB-platform. In het Center of Excellence Batterie (CoE) worden ontwikkelings- en vervaardigingscompetenties voor batterijcellen en het opdelen van de batterijen in modules gebundeld. Daarbij hoort een laboratoriumlijn en erna volgt een pilootproductie om de knowhow op productievlak op te bouwen.

 

Kassel

De fabriek in Kassel is sinds jaren het competentiecentrum voor elektrische aandrijving. De productie van het volledig nieuwe geëlektrificeerde platform dat het concern Komponente voor het merk Volkswagen ontwikkelde, gaat van start tegen het einde van dit jaar. De vestiging speelt een voortrekkersrol als het gaat over betaalbare elektrische machines van hoge kwaliteit.