Tom Boonen aan de eindmeet van zijn eerste 25 Hours VW Fun Cup met Ruben Van Gucht, Anthony Kumpen en Bert Longin als coach

Tom Boonen aan de eindmeet van zijn eerste 25 Hours VW Fun Cup met Ruben Van Gucht, Anthony Kumpen en Bert Longin als coach

Tom Boonen heeft zijn eerste autosportwedstrijd, in het gezelschap van Anthony Kumpen, Bert Longin en Ruben Van Gucht tijdens de 25 Hours VW Fun Cup afgelopen weekend op het circuit van Spa-Francorchamps, tot een goed einde gebracht. Het resultaat van een mooi, sportief en gezellig avontuur onder vrienden.

Eén wagen in het bijzonder was tijdens de 25 Hours VW Fun Cup een prooi voor het publiek en de media. De #114 in de Peace and Love-kleuren ingeschreven door de Belgian VW Club werd dan ook bestuurd door een viertal dat niet onopgemerkt voorbij zou gaan: naast de bekende professionele rijders Anthony Kumpen en Bert Longin, werd het stuur toevertrouwd aan VRT-sportjournalist Ruben Van Gucht en… Tom Boonen.

De levende legende van het wielrennen betwistte op het circuit van Spa-Francorchamps zijn allereerste autosportwedstrijd. En hij trok zich uitstekend uit de slag! “Ik heb me echt enorm geamuseerd”, liet hij optekenen. “In het donker rijden was maar één van de buitengewone ervaringen. Geweldig! Ik ben tevreden over de vooruitgang die ik heb geboekt, aangezien ik constant mijn rondetijden kon verbeteren. Ik heb bovendien ook aan de mechaniek gedacht… Weet u, ik weet wat uithouding betekent en dat je je krachten moet doseren. De VW Fun Cup is in ieder geval een fantastische auto, erg leuk om te besturen, en de sfeer van dit kampioenschap is echt plezant. Het was leuk om op het circuit in een mobilhome te slapen en die onvergetelijke momenten te delen met mijn vrienden en teamgenoten. Eén zaak staat vast: ik kan niet wachten om opnieuw te racen in de VW Fun Cup!”

Bert Longin, die voor de derde keer aanwezig was met de Belgian VW Club, kon een brede glimlach niet verbergen: “Ik denk dat we in vergelijking met de vorige jaren beter voorbereid waren. Ruben en Tom zijn beiden erg professioneel in hun vak en dat voel je ook hier. Ze zijn erg stipt, respecteren de richtlijnen, ze blijven speuren naar hoe het beter kan en stellen Anthony en mij enorm veel vragen… Er heerste een uitzonderlijke sfeer binnen het team en tussen ons vier. Ik ben 51 jaar oud, maar ik heb me geamuseerd als een klein kind!”

Het viertal in de kleuren van de Belgian VW Club werd op de 29ste plaats geklasseerd na een oververhitting en een probleem tijdens een tankstop, en stond dus aan de aankomst. “De doelstelling is dus bereikt”, klinkt het opgetogen bij Anthony Kumpen. “Tom en Ruben hebben meer gedaan dan we van hen gevraagd hebben. Ondanks het feit dat ze veel te leren hadden, onder meer het racen in het donker, hebben ze niet de minste fout begaan en konden ze de lat altijd maar hoger leggen, in die mate dat ze respectievelijk rondetijden in 3’05” en 3’07” realiseerden. Het was een plezier voor Bert en mij om Tom en Ruben te coachen en ik zou ook het uitstekende werk van WRT en M3M, die een perfecte auto hebben afgeleverd, willen onderlijnen.”

Ruben Van Gucht, sportjournalist voor VRT, maakte zijn terugkeer in de 25 Hours na een eerste ervaring twee jaar geleden. “Tom en ik hebben twee dagen getest”, legt hij uit. “En dat gegeven, samen met het feit dat ik twee jaar geleden al aan de start stond, was een goede hulp om deze editie op een relaxte manier aan te pakken. Anthony en Bert hebben ons uitstekend bijgestaan. Op persoonlijk vlak was mijn beste rondetijd een 3’07”, wat al acht seconden beter is dan twee jaar geleden. Ik ben dus tevreden over mijn progressie.”

Voor de Belgian VW Club, die aan de basis lag van de deelname van dit viertal, zijn alle doelstellingen bereikt. “Bravo aan onze vier rijders, die prachtig werk hebben geleverd”, aldus Charles-Henri Bonnet, de Voorzitter van de Belgian VW Club. “Wat een plezier om met professionals als hen samen te werken! Hun betrokkenheid, respect, hun uitstekende band… De waarden die ze hoog in het vaandel dragen zijn gelijkaardig aan die van de Belgian VW Club en Volkswagen. De sfeer was echt subliem en ik hoop dat ze blijven samenwerken in de autosport. En waarom niet in de VW Fun Cup?”

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy