Tiguan-studiemodel met plug-in hybride aandrijving
Volkswagen toont op de IAA ook hoe de Tiguan verder zou kunnen evolueren, met de eerste plug-in hybride SUV van het merk, de Tiguan GTE. Deze als studiemodel ontworpen Volkswagen ontwikkelt een systeemvermogen van 160 kW/218 pk en kan in 'E-Mode' tot 50 km puur elektrisch en dus emissievrij rijden. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt slechts 1,9 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van nauwelijks 42 g/km. Het relatief grote elektrische rijbereik is niet alleen te danken aan de extern oplaadbare lithium-ionaccu met een capaciteit van 13,0 kWh, maar ook aan de in het dak geïntegreerde zonnecelmodule, een wereldwijd unicum. Afhankelijk van de intensiteit van de zonnestraling kan onder ideale omstandigheden energie opgewekt worden om jaarlijks tot 1.000 km extra elektrisch te rijden.
- 218 pk sterke Tiguan GTE verbruikt gemiddeld slechts 1,9 l/100 km
- Innovatieve zonnecelmodule in het dak wekt energie op voor ongeveer 1.000 km puur elektrisch per jaar extra
Volkswagen toont op de IAA ook hoe de Tiguan verder zou kunnen evolueren, met de eerste plug-in hybride SUV van het merk, de Tiguan GTE. Deze als studiemodel ontworpen Volkswagen ontwikkelt een systeemvermogen van 160 kW/218 pk en kan in 'E-Mode' tot 50 km puur elektrisch en dus emissievrij rijden. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt slechts 1,9 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van nauwelijks 42 g/km. Het relatief grote elektrische rijbereik is niet alleen te danken aan de extern oplaadbare lithium-ionaccu met een capaciteit van 13,0 kWh, maar ook aan de in het dak geïntegreerde zonnecelmodule, een wereldwijd unicum. Afhankelijk van de intensiteit van de zonnestraling kan onder ideale omstandigheden energie opgewekt worden om jaarlijks tot 1.000 km extra elektrisch te rijden.
TSI plus E plus DSG. Het studiemodel wordt op de voorwielen aangedreven door een turbobenzinemotor (1.4 TSI 115 kW) en een elektromotor. De lithium-ionhoogspanningsaccu voorziet de elektromotor van energie. De Tiguan GTE beschikt over een specifiek voor hybride voertuigen ontwikkelde DSG-zesversnellingsbak. De elektromotor is in het versnellingsbakcarter geïntegreerd. Tot de andere componenten van de hybride aandrijving behoren onder andere de vermogenselektronica (die de gelijkstroom van de accu omvormt in wisselstroom voor de motor) en een oplader. De Tiguan GTE biedt vier verschillende, intuïtief begrijpbare rijmodi: 'E-Mode', 'Hybrid', 'Battery Charge' en 'GTE'. Na het starten vertrekt hij automatisch in 'E-Mode'. Uitsluitend door de elektromotor aangedreven haalt de Tiguan GTE een topsnelheid van 130 km/u. Indien de laadtoestand van de accu tot een bepaalde ondergrens gedaald is of indien zeer veel vermogen gevraagd wordt, schakelt de aandrijving automatisch over op de 'Hybrid'-modus. De 'E-Mode' wordt dan uitgeschakeld en de Tiguan GTE rijdt als een klassieke volhybride, die bij het vertragen via recuperatie de accu oplaadt en in functie van de situatie automatisch de TSI en/of de elektromotor gebruikt. Via de 'E-Mode'-toets kan de bestuurder indien gewenst manueel de volledig elektrische modus inschakelen.
'GTE'-modus als boostfunctie. Met een druk op de 'GTE'-toets activeert de bestuurder de gelijknamige modus en laat het studiemodel zich van zijn sportiefste kant zien. Deze 'GTE'-modus is een unieke functie waarmee alle plug-in hybrides van Volkswagen zich onderscheiden. De karakteristiek van het gaspedaal, de versnellingsbak en de stuurinrichting wordt merkbaar sportiever, de TSI wordt prestatiegerichter afgesteld. Daarenboven werken de TSI en de elektromotor in 'GTE'-modus tijdens het zogenaamde 'boosten' samen, om het volledige systeemvermogen en een maximaal systeemkoppel ter beschikking te stellen. In dit geval accelereert de tot 200 km/u snelle Tiguan GTE in slechts 8,1 s van 0 tot 100 km/u.