Tiguan dossier - revolutie in plaats van evolutie: nieuw design en nieuwe technologie voor de Tiguan

Tiguan dossier - revolutie in plaats van evolutie: nieuw design en nieuwe technologie voor de Tiguan

Vrijdag 22 april 2016 — De nieuwe Tiguan in tien punten

1. Design: krachtig en authentiek SUV-design, volledig nieuw ontwikkeld.

2. Technologie: Tiguan is de eerste SUV van de groep op basis van het MQB-platform voor voertuigen met dwars voorin geplaatste motor.

3. Karakter: langer, breder, lager – nieuwe voertuigarchitectuur maakt sportievere verhoudingen mogelijk.

4. Serieversies: Tiguan debuteert in Frankfurt als R-Line-versie, als klassieke onroadvariant en met specifieke offroadvoorzijde

5. Studiemodel: Volkswagen presenteert in Frankfurt de Tiguan GTE met plug-in hybride aandrijving, met een gemiddeld verbruik van 1,9 l/100 km.

6. Innovatie: nieuw ontwikkelde zonnecelmodule in het dak van de Tiguan GTE vergroot het elektrische rijbereik.

7. Veiligheid: Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangerdetectie, actieve motorkap, Lane Assist en anti-multicrashremfunctie standaard.

8. Ruimte: grotere kofferruimte van 615 tot 1.655 l (+145 l) en meer plaats voor de inzittenden achterin.

9. Aandrijving: grotere vermogenswaaier (85 kW/115 pk tot 176 kW/240 pk), tot 24% lager verbruik.

10. Commercialisering: opvolger van de meest succesvolle Duitse SUV komt in april 2016 op de markt.

Compleet nieuw ontwikkelde VW Tiguan in wereldpremière op het salon van Frankfurt

 

- Revolutie in plaats van evolutie: nieuw design en nieuwe technologie voor de Tiguan

- Tiguan bepaalt als allrounder nieuwe normen in het SUV-segment

- Plug-in hybride studiemodel Tiguan GTE met zonnecellen in het dak

 

Na meer dan 2,64 miljoen verkochte exemplaren van de eerste generatie presenteert Volkswagen op het internationale autosalon IAA in Frankfurt de nieuw ontwikkelde Tiguan. En 'nieuw' betekent in dit geval 'compleet nieuw'. Revolutie in plaats van evolutie. De tweede generatie van de bestseller is immers de eerste SUV van het merk die gebaseerd is op het in alle opzichten innovatieve MQB-platform.

 

Onroad, offroad en plug-in hybride. Volkswagen toont de nieuwe Tiguan meteen in vier verschillende varianten op de IAA (17 tot 27 september): met de bijzonder sportieve Tiguan R-Line, het klassieke onroadmodel en de specifiek voor het terrein ontworpen offroadvariant worden drie serieversies onthuld. De Tiguan GTE – een studiemodel met een plug-in hybride aandrijving (160 kW/218 pk systeemvermogen) – biedt dan weer een vooruitblik op de mogelijke verdere ontwikkeling van de populaire SUV. Een wereldwijde exclusiviteit op de Tiguan GTE is de zonnecelmodule in het dak, die de accu oplaadt met regeneratief opgewekte stroom en zo jaarlijks tot 1.000 km extra puur elektrische en dus emissievrije kilometers mogelijk maakt.

 

De nieuwe Tiguan in tien punten

1. Design: krachtig en authentiek SUV-design, volledig nieuw ontwikkeld.

2. Technologie: Tiguan is de eerste SUV van de groep op basis van het MQB-platform voor voertuigen met dwars voorin geplaatste motor.

3. Karakter: langer, breder, lager – nieuwe voertuigarchitectuur maakt sportievere verhoudingen mogelijk.

4. Serieversies: Tiguan debuteert in Frankfurt als R-Line-versie, als klassieke onroadvariant en met specifieke offroadvoorzijde

5. Studiemodel: Volkswagen presenteert in Frankfurt de Tiguan GTE met plug-in hybride aandrijving, met een gemiddeld verbruik van 1,9 l/100 km.

6. Innovatie: nieuw ontwikkelde zonnecelmodule in het dak van de Tiguan GTE vergroot het elektrische rijbereik.

7. Veiligheid: Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangerdetectie, actieve motorkap, Lane Assist en anti-multicrashremfunctie standaard.

8. Ruimte: grotere kofferruimte van 615 tot 1.655 l (+145 l) en meer plaats voor de inzittenden achterin.

9. Aandrijving: grotere vermogenswaaier (85 kW/115 pk tot 176 kW/240 pk), tot 24% lager verbruik.

10. Commercialisering: opvolger van de meest succesvolle Duitse SUV komt in april 2016 op de markt.

 

 

A-SUV-segment kent explosieve groei

 

9 miljoen A-SUV's per jaar. Het A-SUV-segment zal volgens prognoses van Volkswagen tegen 2018 wereldwijd van ruim 8 miljoen exemplaren vandaag tot bijna 9 miljoen exemplaren groeien (+9%). De nieuwe Tiguan is optimaal op de verwachtingen in dit segment afgestemd. Perfect doordacht van de eerste tot de laatste millimeter is hij een ruime en veelzijdige partner voor miljoenen autobestuurders en hun gezin, zowel privé als professioneel – een ultramoderne allrounder.

 

Meer dan 500.000 exemplaren van de Tiguan in één jaar. Eind 2007 kwam de eerste generatie van deze modelreeks op de markt, en tot op heden werden er al meer dan 2,64 miljoen exemplaren van de Tiguan geproduceerd. Hoewel de opvolger intussen al in de startblokken staat, stond deze Volkswagen bijvoorbeeld in Duitsland in juli 2015 nog steeds op de eerste plaats bij de nieuw ingeschreven SUV's, net als in de jaren en maanden ervoor. Algemeen weerspiegelt deze modelreeks perfect de explosieve groei van het A-SUV-segment. In 2014 werden meer dan 500.000 exemplaren van de Tiguan geproduceerd, 9% meer dan het jaar voordien.

 

Een Volkswagen SUV in alle klassen

 

Tiguan 'XL' met lange wielbasis. Voor Volkswagen betekent de nieuwe Tiguan het begin van een nieuwe reeks SUV-modellen. In de komende jaren zal het merk in de meest uiteenlopende segmenten wereldwijd nog meer innovatieve en precies op maat van de betreffende markt ontworpen SUV-modelreeksen lanceren. Vooral in de VS zal Volkswagen zijn SUV-aanbod gevoelig uitbreiden. Volgens prognoses zou het SUV-aandeel vooral in China merkbaar toenemen. Maar ook in Europa zullen er nieuwe SUV-varianten komen. Anders dan in Europa geven SUV-rijders in de VS en China echter de voorkeur aan versies met een langere wielbasis. Daarom werd de nieuwe Tiguan van meet af aan consequent met twee verschillende wielbasislengtes ontwikkeld. De 'lange' Tiguan zal begin 2017 in de betreffende markten gelanceerd worden.

 

Allrounder

 

Fascinatie en innovatie hand in hand. Het MQB-platform zorgt voor een in alle opzichten betere Tiguan. De koetswerkverhoudingen van de nieuwste Volkswagen-SUV zijn opvallend sportief, het design straalt rondom rond charisma uit en het gewicht kon tegenover dat van de voorganger met Euro 5-motoren met meer dan 50 kg verlaagd worden. Tegelijk maakte de ruimte in het interieur en de koffer een immense sprong voorwaarts. Zo bedraagt het koffervolume van de nieuwe Tiguan bijvoorbeeld 615 l (beladen tot de rugleuning van de achterzetels). Met neergeklapte rugleuning neemt het laadvolume toe tot 1.655 l, goed voor een stijging met 145 l tegenover de voorganger. De motoren werden nog efficiënter. Er is de keuze uit niet minder dan zeven krachtbronnen, met een vermogen van 85 kW/115 pk tot 176 kW/240 pk. De motoren werden krachtiger en tegelijk tot 24% zuiniger dan de Euro 5-motoren van het vorige model. Met de nieuwe 4MOTION Active Control kan de vierwielaandrijving individueel en eenvoudig aan alle mogelijke rijomstandigheden worden aangepast. Met zijn schitterende aandrijfconcept is de nieuwe Tiguan geschikt om lasten tot 2.500 kg te slepen. De bijstandssystemen perfectioneren het comfort, de rijdynamiek en de veiligheid – zo zijn onder andere Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangerdetectie, Lane Assist en de anti-multicrashremfunctie standaard. De onlinediensten creëren een nieuwe dimensie op het vlak van service (o.a. automatische ongevalmelding, online verkeers- en parkeerplaatsinfo, voertuigstatusbericht), via App-Connect kunnen alle actuele Apple- en Android-smartphones in het infotainmentsysteem geïntegreerd worden en zelfs tablets worden dankzij de Media control-app volledig in de auto geïntegreerd. Het resultaat is een gloednieuwe SUV die zowel onroad als offroad alle verwachtingen inlost.

 

Designconcept – revolutie in plaats van evolutie

 

Soeverein in alle opzichten. De Volkswagen-designers creëerden met de Tiguan van de tweede generatie een SUV die een nieuwe, progressieve designkwaliteit introduceert in dit segment. De precisie en de logica van alle lijnen en de vanuit alle perspectieven onmiskenbare en krachtige uitstraling zorgen ervoor dat de Tiguan zich duidelijk van zijn concurrenten onderscheidt. Exterieur en interieur zijn perfect op elkaar afgestemd en vormen zo een harmonieuze eenheid.

 

Nog veiliger – SUV van de 21e eeuw

 

Bescherming van andere weggebruikers. Dat de Tiguan een unieke SUV is, komt tot uiting in zijn innovatieve aandacht voor andere weggebruikers. Dankzij standaard technologieën zoals de nieuwe actieve motorkap, de noodremfunctie voor de stad met voetgangerdetectie en het koerscorrectiesysteem Lane Assist zorgt de nieuwe Tiguan algemeen voor meer veiligheid in het dagelijkse verkeer.

 

Actieve motorkap. Indien een voetganger of fietser bij een aanrijding in contact komt met de motorkap, zorgt een mechanisme ervoor dat deze lichtjes wordt opgetild. Daardoor wordt de afstand tussen de harde componenten van de motor en de relatief zachte motorkap vergroot, om het risico op gevaarlijke hoofdletsels te beperken.

 

Voetgangerdetectie en Lane Assist. De Tiguan is de auto van een nieuw tijdperk. Hij benut consequent het hele spectrum aan innovatieve bijstandssystemen om een maximum aan veiligheid te garanderen. Zo is de nieuwe Tiguan standaard uitgerust met de anti-multicrashremfunctie en het automatische remsysteem Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad en – een primeur – voetgangerdetectie (die behalve van een radar ook gebruikmaakt van een camera). Indien een persoon op de rijbaan voor de Tiguan gedetecteerd wordt, dan geeft het systeem een waarschuwing, in een tweede fase remt het de wagen af. Daarmee houdt het echter niet op: standaard is de Tiguan bovendien ook met Lane Assist uitgerust. Dit bijstandssysteem met een camera waarschuwt indien de bestuurder buiten de stad zonder te pinken en dus onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt en stuurt in dat geval automatisch tegen. Zo kan een aanrijding met tegenliggers op secundaire wegen vermeden worden. Front Assist en Lane Assist bepalen als standaarduitrusting in betaalbare volumemodellen nieuwe normen op het vlak van verkeersveiligheid.

 

Statements

 

Dr. Heinz-Jakob Neußer, binnen de raad van bestuur van Volkswagen verantwoordelijk voor ontwikkeling

- "De integratie en koppeling van nieuwe bijstands- en communicatiesystemen, de ruime waaier aan mogelijke aandrijfsystemen en de perfectie tot in het detail creëren een niveau waarmee de Tiguan zijn segment grotendeels nieuw definieert."

- "Front Assist, noodremfunctie voor de stad, voetgangerdetectie en Lane Assist bepalen als standaarduitrusting in betaalbare volumemodellen nieuwe normen op het vlak van verkeersveiligheid."

- "Een mechanisme tilt de motorkap lichtjes op zodra een mens er bij een crash mee in contact komt. Daardoor wordt de afstand tussen de harde componenten van de motor en de relatief zachte motorkap vergroot, om het risico op gevaarlijke hoofdletsels te beperken."

- "De van de eerste tot de laatste millimeter perfect doordachte, ruime en veelzijdige Tiguan is voor miljoenen autobestuurders en hun gezin de ideale partner voor hun persoonlijke en professionele verplaatsingen – een ultramoderne allrounder."

- "Voor vele autobestuurders is een ruime SUV de nieuwe monovolume, een praktische wagen voor elke dag met een originele look, veel ruimte en een hogere zitpositie. In het geval van de nieuwe Tiguan komt daarbij ook een maximaal aanhangergewicht van 2.500 kg. En optioneel of standaard een van de beste vierwielaandrijvingssystemen: 4MOTION. Zo kan deze wagen echt alles aan."

 

Klaus Bischoff, hoofddesigner van het merk Volkswagen

- "Met het nieuwe MQB-platform beschikten we over een perfecte basis voor het design. 'MQB meets SUV', en met succes. Want als de basis klopt en gecombineerd wordt met de juiste verhoudingen, neemt de kans toe om een grootse wagen te ontwerpen. Een kans die we uiteraard ten volle benut hebben."

- "De scherpe lijnen tonen soliditeit en precisie. Geslepen als een diamant, messcherp en uiterst helder. En tegelijk boordevol emoties."

- "Als je de auto vereenvoudigd zou schetsen, zoals je de Kever met de twee bogen van zijn wielkasten en de daartussen gespannen dakboog tekent, dan zou het silhouet van de Tiguan meteen herkenbaar zijn aan de unieke dubbele karakterlijn, die hem duidelijk van alle andere SUV's onderscheidt."

 

 

MQB als basis voor een nieuwe SUV-wereld

- Tiguan biedt optisch en technisch een opmerkelijke dynamiek

- Nieuwe voertuigarchitectuur met scherpe proporties en sportief design

- Vierwielaangedreven Tiguan beschikt over nieuwe 4MOTION Active Control

 

Exterieurdesign: meesterwerk

 

Langer, breder, lager. Met zijn nieuwe afmetingen en verhoudingen onderscheidt de nieuwe Tiguan zich ook duidelijk van zijn voorganger. Hij werd duidelijk groter. Met een lengte van 4.486 mm is het nieuwe model 60 mm langer. De wielbasis nam met 77 mm toe tot 2.681 mm. In de breedte meet de Tiguan voortaan 1.839 mm, of 30 mm meer dan vroeger. Tegelijk nam de hoogte met 33 mm af tot 1.632 mm (basismodel met voorwielaandrijving). Dankzij talrijke aerodynamische verbeteringen kon bovendien ook de luchtweerstandswaarde van de Tiguan verlaagd worden. Een voorbeeld van de innovatieve aerodynamica zijn de nieuw ontworpen buitenspiegels. Via tests in de windtunnel en stromingssimulaties werd de vorm van de spiegelbehuizingen dermate verbeterd dat hun aandeel in de totale luchtweerstand met 40% gereduceerd werd. Door deze en andere maatregelen lukte het om de Cw met 0,048 te verbeteren tot 0,31.

 

Interieur: leefruimte

 

Intuïtieve moderniteit. Het eveneens compleet nieuw ontworpen interieur van de Tiguan oogt opmerkelijk sportief en heeft tegelijk een bewust SUV-karakter. Het instrumentenbord is consequent naar de bestuurder gericht. Centrale elementen zijn de twee wijzerplaten (Active Info Display als optie) en het hoog geplaatste en naar de bestuurder gerichte infotainmentsysteem in het midden. Meteen onder het infotainmentsysteem bevindt zich de sportieve middenconsole inclusief bediening voor de klimaatregeling. Het instrumentenbord en de middenconsole vormen een stilistische eenheid, waarbij de middenconsole gedomineerd wordt door de hoog geplaatste schakelpook. Net als bij het exterieur pasten de designers ook binnenin consequent het 'vorm volgt functie'-principe toe. De ronde en intuïtief bedienbare multifunctieschakelaar van de nieuwe 4MOTION Active Control is optimaal bereikbaar.

 

Meer ruimte achterin. De optimale ruimtebenutting kwam de plaatsverhoudingen aan boord van de Tiguan merkbaar ten goede, de interieurlengte nam met 26 mm toe. Zo krijgen de passagiers achterin 29 mm extra beenruimte. Ondanks de geringere koetswerkhoogte nam ook de hoofdruimte achterin toe. De koffer werd eveneens groter: het basisvolume nam met 145 l toe tot 615 l (met vijf personen aan boord). De achterbank is asymmetrisch deelbaar en over 18 mm in de lengte verschuifbaar, de hellingsgraad van de rugleuning is instelbaar. Indien de rugleuning achterin wordt neergeklapt, ontstaat een laadvolume van 1.655 l, ook dat is 145 l meer dan voordien. Een praktische oplossing vanaf het afwerkingsniveau Comfortline: de rugleuning van de passagierszetel voorin kan volledig naar voren worden neergeklapt, bijvoorbeeld om extra lange voorwerpen te vervoeren. Tot slot kan de Tiguan voortaan nog makkelijker beladen worden, omdat de laaddrempel verder verlaagd werd.

 

Bijstands-, comfort- en infotainmentsystemen in netwerk

 

Elektronische perfectie. De nieuwe Tiguan bulkt van de innovaties en is zo een van de meest ontwikkelde SUV's in het A-segment wereldwijd. Deze innovaties perfectioneren de veiligheid, het comfort, het infotainment en de dynamiek. Enerzijds gaat het om technologieën zoals het 12,3 duim grote Active Info Display (volledig digitale interactieve instrumenten met vijf instelbare infoprofielen) en het voor het eerst in een SUV van Volkswagen aangeboden head-up display. Zo slaan de bediening en de informatieweergave voor de bestuurder nieuwe wegen in. Anderzijds beschikt hij over een waaier aan beschermende bijstandssystemen, een veelvoud aan innovatieve comfortsystemen en steeds beter gekoppelde infotainmentsystemen, die de veiligheid, het comfort en de connectiviteit tot een nieuw niveau tillen. Voor de Tiguan-rijder zal het vanzelfsprekend zijn om de meest uiteenlopende onlinediensten aan boord te kunnen gebruiken en zijn Android- of Apple-smartphone in de bediening van het infotainmentsysteem te integreren.

 

Bijstandssystemen voor meer veiligheid. Het automatische remsysteem Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad en voetgangerdetectie behoort zoals gemeld tot de standaarduitrusting vanaf het basisniveau Trendline, net zoals de actieve motorkap. Een primeur die eveneens standaard is: het koerscorrectiesysteem Lane Assist. De veiligheidsuitrusting wordt aangevuld met liefst zeven airbags, inclusief een knieairbag voor de bestuurder. Dankzij het MQB-platform is ook de anti-multicrashremfunctie een vanzelfsprekende uitrusting voor Volkswagen. Die helpt om gevaarlijke vervolgaanrijdingen na een eerste impact te vermijden. Standaard vanaf het niveau Comfortline is ook de vermoeidheidsdetectie aan boord.

 

Tiguan Comfortline met ACC. De adaptieve snelheidsregelaar ACC houdt door middel van een radar steeds een juiste afstand aan tot de voorliggers, door de Tiguan automatisch af te remmen of te doen versnellen. Indien hij met een DSG-versnellingsbak is uitgerust, beschikt de SUV ook over een 'stop & go'-functie (fileassistent). Tot de andere systemen van de Tiguan die de veiligheid actief of passief ondersteunen, behoren optioneel onder andere de rijstrookwisselassistent Side Assist, de proactieve bescherming van de inzittenden (die een dreigend ongeval herkent en aansluitend de gordels voorin aanspant en open ruiten of het dak tot een spleetje sluit), de Emergency Assist (die detecteert dat de bestuurder niet meer reageert en de wagen automatisch tot stilstand afremt) en het vooral op het terrein zeer handige Area View (360°-zicht rond de wagen door middel van vier camera's).

 

Comfortsystemen perfectioneren het leven aan boord. Volkswagen zal de Tiguan van de tweede generatie aanbieden met een nieuwe klimaatregeling met drie zones. Via een aparte bedieningseenheid kunnen daarmee ook de temperatuur en de ventilatie achterin worden ingesteld. Bovendien houdt de nieuwe 'Pure Air Climatronic' dankzij een luchtkwaliteitssensor met een actieve biogene filter de luchtkwaliteit op een constant hoog niveau en verhindert hij dat schadelijke stoffen – zelfs allergenen en zwamsporen – in het interieur binnendringen, een wereldwijd unieke technologie die tot dusver enkel bij Volkswagen terug te vinden is. Compleet nieuw ontwikkelde zetels verhogen het comfort. Optioneel zijn de bestuurderszetel en de passagierszetel voorin met een geheugenfunctie uitgerust. Het comfort voorin wordt nog verder geperfectioneerd door de nieuwe ergoActive-zetel voor de bestuurder en de passagier voorin, met onder andere een viervoudig verstelbare lendensteun en een massagefunctie. Dankzij het grote panoramische schuif-/kanteldak met geïntegreerde sfeerverlichting, een van de grootste in zijn klasse (870 x 1.364 mm), worden de korte en lange reizen van het leven nog aangenamer. Elementen zoals Easy Open/Easy Close (automatisch openen en sluiten van de kofferklep door een voetbeweging achter de Tiguan), stuurverwarming en de elektromechanische progressieve stuurinrichting (o.a. beperking van het aantal stuuromwentelingen en meer precisie rond het nulpunt van de stuurinrichting) zorgen eveneens voor een verhoging van het comfort.

 

Infotainmentsystemen gaan online. De Tiguan kan worden uitgerust met het audiosysteem Composition Touch (monochroom 5,0"-scherm) of Composition Media (8"-kleurenaanraakscherm). Daarnaast zijn er de navigatiesystemen Discover Media en Discover Pro (telkens eveneens 8"). Alle systemen behoren tot de tweede generatie van het modulaire infotainmentplatform (MIB II).

 

Connectiviteit. Het MIB II zorgt ervoor dat de Tiguan via App-Connect in netwerk gebracht kan worden met alle actuele Android- en Apple-smartphones. App-Connect integreert immers zowel MirrorLink™ als Android Auto™ (Google) en CarPlay™ (Apple) in de infotainmentsystemen. Via de Media Control-app biedt Volkswagen als een van de eerste autoconstructeurs bovendien ook een tabletinterface voor zijn infotainmentsystemen. De onlinediensten van Guide & Inform worden opnieuw aangeboden in de Tiguan, waarmee bijvoorbeeld de meest actuele verkeersinformatie, informatie over vrije plaatsen in nabijgelegen parkeergarages (aantal plaatsen en adres) en informatie over tankstations (brandstofprijzen en adres) kunnen worden opgevraagd. Daarenboven biedt Volkswagen voor het eerst ook de onlinedienst Security & Service aan, waarmee vanuit de wagen in verschillende situaties via een callcenter hulp kan worden ingeroepen. Tot de mogelijkheden behoren een online oproep bij pech onderweg, de automatische melding van een ongeval, de planning van een onderhoudsbeurt en het opvragen van een voertuigstatusbericht. Afhankelijk van het bestelde pakket kunnen via de smartphone bovendien bijvoorbeeld ook de voertuigstatus en de parkeerlocatie opgevraagd worden of kan de standverwarming worden geactiveerd.

 

Koppelbox met inductieve interface. De smartphone zelf wordt overigens eenvoudig in een nieuw ontworpen, innovatieve koppelbox gelegd (gsm-voorbereiding Comfort). De telefoon wordt dan via inductie, dus draadloos, opgeladen en aan de voertuigantenne gekoppeld, conform de QI-standaard.

 

TSI- en TDI-motoren

 

Drie benzinemotoren, vier diesels. Voor de nieuwe Tiguan is er de keuze uit niet minder dan zeven Euro 6-motoren. Turbodrukvoeding, rechtstreekse brandstofinspuiting, stop-startsysteem en energierecuperatie zijn in deze klasse standaard bij Volkswagen. De drie TSI-benzinemotoren leveren 92 kW/125 pk, 110 kW/150 pk of 162 kW/220 pk. De vier TDI-dieselmotoren hebben een vermogen van 85 kW/115 pk, 110 kW/150 pk, 140 kW/190 pk en 176 kW/240 pk. De basismotorisaties van de nieuwe Tiguan zijn enkel met voorwielaandrijving beschikbaar. Alle andere motorversies hebben optioneel of standaard vierwielaandrijving. Vergeleken met de voorganger met Euro 5-motoren werden de viercilinders in de nieuwe Tiguan tot 24% zuiniger. Tegenover de Euro 6-versies van de recentste voorganger bedraagt de besparing tot 10%.

 

Vermogen tot 240 pk. Dat de Tiguan van de tweede generatie soeverein aan de start zal verschijnen, blijkt ook uit het uitgebreide motorenaanbod. Voor de voorganger was Volkswagen dit jaar al overgestapt naar de nieuwe Euro 6-motoren. Het nieuwe model doet er nu echter zowel voor de benzine- als de dieselmotoren nog een flinke schep bovenop. Terwijl de TSI-motoren tot dusver een maximaal vermogen van 150 pk hadden, breidt Volkswagen het gamma nu uit met een tweelitermotor van 220 pk. Ook de dieselmotoren maken een grote sprong. De krachtigste TDI tot dusver, die 184 pk leverde, ontwikkelt voortaan 190 pk. Als topversie komt daar nog de nieuw ontwikkelde 2.0 TDI met dubbele turbo en een inspuitdruk van 2.500 bar bovenop, met een maximumvermogen van 240 pk. Met 88 kW/120 pk per liter cilinderinhoud heeft deze 2.0 TDI het hoogste specifieke vermogen in het A-SUV-segment.

 

Vierwielaandrijving 4MOTION

 

Heel wat bestuurders van de Tiguan waarderen de mogelijkheid om – voor professionele doeleinden of privé – ook buiten de gebaande wegen veilig te kunnen rijden. Daarenboven biedt vierwielaandrijving vooral bij slechte weersomstandigheden extra veiligheid. Volkswagen rust de nieuwe Tiguan afhankelijk van de motorversie standaard of optioneel uit met de uiterst efficiënte vierwielaandrijving 4MOTION. De bodemvrijheid van de Tiguan 4MOTION is 11 mm hoger dan bij de voorwielaangedreven versies (200 i.p.v. 189 mm). Bovendien kan de Tiguan ook met een specifieke offroadvoorzijde besteld worden. De oploophoek bedraagt in dat geval 25,6 i.p.v. 18,3 graden. De afloophoek blijft ongewijzigd op 24,7 graden, net als de overrijhoek. Een nieuwe ontwikkeling specifiek voor de nieuwe SUV is 4MOTION Active Control, een offroadschakelaar met vier verschillende modi. Ongeacht de voorzijde (onroad/offroad) heeft de nieuwe Tiguan steeds een sleepvermogen van 2.500 kg, dat is enorm.

 

4MOTION. De vierwielaandrijving 4MOTION werkt met een Haldex-koppeling van de vijfde generatie. Die activeert de verdeling van de aandrijfkracht over de vier wielen al voor een van de wielen doorslipt. In normale omstandigheden worden enkel de voorwielen aangedreven, om brandstof te besparen. Zodra er een verlies van trekkracht dreigt, schakelt het systeem in fracties van een seconde ook de achterwielen mee in. Terwijl de Haldex-koppeling fungeert als sperdifferentieel tussen de voor- en achteras, doet het in de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) geïntegreerde antislipsysteem EDS dienst als dwarsdifferentieel tussen de wielen van eenzelfde as.

 

4MOTION Active Control. De intuïtief bedienbare draai- en drukschakelaar van de nieuwe 4MOTION Active Control bevindt zich in de middenconsole. Via deze schakelaar kan de bestuurder vier verschillende rijmodi en verschillende pop-upmenu's activeren. Indien hij de knop naar links draait, kan hij kiezen uit twee profielen voor de weg: 'Onroad' en 'Snow'. Wordt de schakelaar naar rechts gedraaid, dan kan de bestuurder een van de twee offroadprofielen selecteren: 'Offroad' (automatische instelling van de offroadparameters) en 'Offroad Individual' (variabele instellingen). Dankzij de 4MOTION Active Control kunnen op het terrein in een handomdraai de bijstandssystemen aan de rijsituatie worden aangepast, wat de veiligheid ten goede komt. Hetzelfde geldt voor de 'Snow'-modus, die in winterse omstandigheden, bijvoorbeeld om weg naar het skigebied, voor extra veiligheid zorgt.