Thomas de Dorlodot bereidt zich voor op de Red Bull X Alps met de Volkswagen California.

Thomas de Dorlodot bereidt zich voor op de Red Bull X Alps met de Volkswagen California.

Volg de voorbereidingen van Thomas voor de Red Bull X Alps met de Volkswagen California. 

 

http://www.facebook.com/Volkswagen-Commercial-Vehicles-Belgium-2112613772326391/

https://www.instagram.com/tomdedorlodot/

https://www.redbullxalps.com/

http://www.thomasdedorlodot.com/

Zevende editie van Red Bull X-Alps is de moeilijkste…

Hij is zich volop aan het voorbereiden op de Red Bull X-Alps. Doorkruist daarom hij de Alpen met zijn Volkswagen T6 California, samen met echtgenote Sofia en zoon Jack. Voor Tom de Dorlodot is dat veel meer dan reizen. Het is …intens genieten. Interview.

 

Tom, heb je de T6 California die je van Volkswagen meekreeg al goed aan de tand kunnen voelen?

“Ja hoor. Samen met mijn vrouw Sofia en zoon Jack ben ik er drie dagen geleden al mee vertrokken, van België naar de Alpen en de streek van Annecy. We brachten twee nachten door in het gebergte, dat ons al goed wist te verrassen: deze ochtend ontwaakten we onder een verse laag sneeuw. De T6 California wordt onze woning voor de komende twee maanden, waarin ik ga trainen en me voorbereiden op de volgende Red Bull X-Alps die op 16 juni begint.”

 

Wat is je eerste indruk van de T6?

“We keken er alledrie naar uit om de California te testen. Uiteraard sliepen we de eerste nacht in het bos, in de daktent. Gisteren bevonden we ons op behoorlijke hoogte en ging het vriezen, zodat we de nacht doorbrachten in het bed van de T6. Met het verwarmingssysteem was die kou absoluut geen probleem. We ontbeten aan boord en vertrokken toen meteen. Heel handig. Bovendien rijden we met een 4Motion-versie, vierwielaandrijving dus. Zo kunnen we zorgeloos de kleinste weggetjes volgen.”

 

Met zijn drietjes, onder wie een baby van drie maand, in een van. Hoe is dat?

“Ons zoontje leeft nu al als een nomade (lacht). Hij verdeelt zijn tijd tussen onze zeilboot en de California. We merkten dat hij zich meteen goed voelde aan boord. Alles verloopt vlot. In twee en een halve maand was hij al in zeven landen en nu ziet hij voor het eerst de sneeuw, blijkbaar een heel leuke ervaring voor hem…”

 

Hoe ziet je training eruit?

“De Red Bull X-Alps wordt om de twee maanden georganiseerd. Voor deze editie ben ik ondertussen al twee jaar aan het trainen, vooral fysiek dan. In de Alpen maken de weersomstandigheden het voor me mogelijk om eindelijk weer te gaan vliegen, in de streek van Annecy en de Aravisketen. Om mijn lichaam op zo een avontuur voor te bereiden, op zo een beproeving, laat ik me begeleiden door een professionele coach. Wat hier bijzonder interessant is, is dat ik kan trainen op grote hoogte. Vandaag legde ik een parcours af met een hoogteverschil van een halve kilometer, in speciale, warme kledij. Een heerlijke ervaring, maar vooral een goede voorbereiding op de wedstrijd. Tot nu toe liep ik zestig à zeventig kilometer per week, zes dagen op zeven, niet alleen in België maar ook in alle oorden waar we met de zeilboot aanmeerden. Sinds vorige week ben ik vooral bezig met overbruggen van hoogteverschillen. Ik probeer duizend à 1 600 meter per dag te verorberen. Bovendien neem ik gewicht mee: al mijn materiaal, zoals stijgijzers, een ijsbijl of lawine-bescherming. Alsof ik een echt technisch parcours moet afwerken. Ik denk dat ik alles bij elkaar constant tien kilo op de rug heb. Zo bereid ik me voor om mijn parapente te dragen.”

 

Wat is eigenlijk het doel van de Red Bull X-Alps?

“Het is een wedstrijd die je van Salzburg naar Monaco brengt: een parcours van 1 136 kilometer. De deelnemers moeten telkens weer te voet naar de top, en van daar een vlucht met de parapente maken. Om het allemaal wat boeiender te maken, moeten de deelnemers constant die parapente op de rug meedragen. Fysiek wordt dat al snel behoorlijk zwaar, zoals je je kan voorstellen.”

 

Welke rol speelt de Volkswagen California in deze Red Bull X-Alps?

“Het is een wedstrijd waaraan je met zijn twee deelneemt. Ik heb dus de hele wedstrijd lang iemand naast me. Zijn rol is me vanop de grond te volgen, met de T6 California, waarin hij al ons materiaal transporteert. Ondertussen staat hij ook in voor de landkaarten, de instrumenten en de radio. De Volkswagen California is de hoeksteen in onze organisatie. We hebben immers veel spullen die we moeten meenemen. Gelukkig maakt de California het ons veel makkelijker: je kunt er overal mee naartoe. Zodra we de daktent open gooien, zitten we in ons eigen salonnetje. Kunnen we uitrusten, ons verwarmen of koken. Echt top, die California.”

 

Krijg je tijdens de wedstrijd überhaupt de kans om uit te rusten?

“Het reglement verplicht de deelnemers om tussen halfelf en vier uur ’s ochtends te stoppen om te rusten. Maar voor de rest is het voor mij stappen of vliegen. In het ideale geval zou ik langs de oostelijke of zuid-oostelijke kant moeten kunnen gaan, daar waar de meeste zon is, om op te stijgen en de klimlucht te zoeken. Op een goede dag zullen we acht à negen uur in de lucht blijven. We gaan er doorgaans van uit dat we een tiental uur stappen en lopen, en de rest van de tijd brengen we door in de lucht. Is het weer niet gunstig, dan zoeken we een vallei op om zo ver mogelijk te stappen. Dan leggen we soms negentig à 95 kilometer af per dag, met een gemiddeld hoogteverschil van tweeduizend à 2 500 meter.”

 

Editie 2019 wordt de moeilijkste genoemd sinds de creatie van de Red Bull X-Alps. Ben je het daarmee eens?

“Ja hoor. De organisatoren bezorgden ons een behoorlijk gecompliceerd parcours. Zo moeten we vijf keer over de rug van de grootste Alpenketen. Ik vind dat zeer interessant, want het verhoogt alleen maar het niveau van de wedstrijd. Ik neem voor de zevende keer deel en begin de Alpen nu toch al een beetje te kennen. De meeste check points zullen we te voet doen, niet met de parapente. We zullen dus verplicht zijn om in de vallei te landen, en dat zou wel eens heftig kunnen zijn. De wedstrijd vindt dit jaar plaats in juni in plaats van juli. Voor de parapente is dat interessanter, omdat de omstandigheden normaal gezien beter zijn. Anderzijds lopen we het risico dat we op grote hoogte nog op sneeuw botsen, wat het ons niet bepaald makkelijker zou maken.”

 

De Red Bull X-Alps is een zeer multidisciplinaire wedstrijd…

“Je zegt het. Bovendien trekken we door verscheidene landen en streken die zeer verschillend zijn. Salzburg, de Dolomieten, de zuidelijke Alpen… Allemaal heel verschillende terreinen. Dat maakt het razend interessant. Deze ochtend trok ik nog door het Aravis-massief en dacht bij mezelf: toch waanzin, dat ik dit mag beleven… Dit is echt een fantastische wedstrijd waar je als deelnemer onvergetelijke souvenirs aan overhoudt.”

 

Hoe verloopt je training nu nog, tot de start van de wedstrijd?

“Ik werk nog een week aan mijn voorbereiding en keer dan terug naar België om er een paar conferenties te geven. Begin april vertrek ik opnieuw voor drie weken naar de Alpen, om er te gaan klimmen, stappen en het parcours te verkennen. Dan ga ik na of er geen aartsmoeilijke beklimmingen zijn, plaatsen waar ik tijd kan winnen, en zo. Daarna, op 22 april, reis ik naar de Canarische Eilanden, waar onze zeilboot gestationeerd is. Met onze twaalf-meter reisden we al de wereld rond, maar nu vaar ik er alleen mee naar de Azoren. Dat wordt een première voor mij: zeven dagen moederziel alleen op de oceaan. Daarna keer ik met de California terug naar het parcours van de Red Bull X-Alps om er wedstrijddagen zo getrouw mogelijk te simuleren. En dan zal het al snel 16 juni zijn: tijd voor de grote start van de wedstrijd…”

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy