Wereldpremière van de nieuwe Touran: nieuwe allrounder voor het gezin

Wereldpremière van de nieuwe Touran: nieuwe allrounder voor het gezin

Dinsdag 24 februari 2015 — - Ongeziene variabiliteit in het segment van compacte monovolumes
- Nieuwe motoren voor de Touran zijn tot 19% zuiniger
- Touran met vijf of zeven zitplaatsen heeft de grootste koffer in zijn klasse
- Nieuwe technologieën MirrorLink™, Apple CarPlay en Google Android Auto
- Aanbod aan rijbijstandssystemen doet grenzen tussen voertuigsegmenten vervagen

 

De nieuwe Touran in essentie:

- Eerste monovolume op basis van het modulaire platform voor wagens met de motor dwars voorin (MQB)

- Dankzij het MQB-platform komt de verlenging van het koetswerk met 130 mm voornamelijk de wielbasis (+113 mm) ten goede

- De langere wielbasis zorgt voor meer ruimte aan boord van de Touran, het koffervolume steeg met 48 l (vijfzitsversie)

- Met 1.040 l is de koffer van de Touran de grootste in dit segment (vijfzitsconfiguratie, belading tot de tweede zetelrij en tot het dak)

- Ondanks de gevoelig toegenomen voertuiglengte weegt de nieuwe Touran tot 62 kg minder

- Het nieuw ontwikkelde Fold Flat-concept met volledig vlak neerklapbare zetels is naar wens moduleerbaar en bijzonder gebruiksvriendelijk

- Tot 47 opbergvakken en nieuwe klimaatregeling Pure Air Climatronic maken van de nieuwe Touran de perfecte partner voor iedere dag

- Nieuw gamma infotainmentsystemen, voor het eerst met MirrorLink™, Apple CarPlay en Google Android Auto

- De nieuwe Touran heeft het ruimste aanbod comfort- en rijbijstandssystemen in zijn segment

- TSI- en TDI-motoren tot 19%* zuiniger; Touran 1.6 TDI met DSG-versnellingsbak verbruikt gemiddeld slechts 4,1 l/100 km*

 

Volkswagen onthult op het autosalon van Genève de gloednieuwe generatie van zijn compacte en veelzijdige monovolume Touran, waarvan tot dusver 1,9 miljoen exemplaren verkocht werden in Europa, Azië en Afrika. Heinz-Jakob Neußer, binnen de raad van bestuur van Volkswagen verantwoordelijk voor ontwikkeling: "De nieuwe Touran is de eerste compacte monovolume op basis van het nieuwe modulaire platform voor wagens met de motor dwars voorin (MQB) van Volkswagen. Dat zorgt voor talrijke voordelen op het vlak van concept en constructie, zoals dynamischere verhoudingen aan de buitenzijde met een indrukwekkend lange wielbasis, zeer korte overhangen en een voorbeeldige interieurruimte." Net zoals de andere modellen op het MQB-platform werd ook de nieuwe Touran tegelijk een stuk lichter. "En dat ondanks een 130 mm langer koetswerk en strengere eisen op het vlak van veiligheid en comfort", verduidelijkt Heinz-Jakob Neußer. "De nieuwe generatie werd tot 62 kg lichter dan de vorige." Die gewichtsbesparing is te danken aan het gebruik van innovatieve technologieën op het vlak van lichtgewichtconstructie, onder meer voor de aandrijflijn en het koetswerk.

 

Tot 19% lager verbruik. Het geringere gewicht heeft een rechtstreekse invloed op het verbruik, net als de luchtweerstand. "We zijn erin geslaagd om de luchtweerstand (Cw) terug te brengen tot 0,296, een verbluffend resultaat voor een monovolume", vertelt Heinz-Jakob Neußer. De nieuwe of doorontwikkelde turbomotoren werden allemaal krachtiger en maken van de Touran editie 2015 een van de pittigste en tegelijk meest milieuvriendelijke monovolumes op de markt. De twee benzinemotoren van respectievelijk 81 kW (110 pk), 110 kW (150 pk) en de twee diesels van 81 kW (110 pk), 110 kW (150 pk) verbruiken tot 19%* minder brandstof. De zuinigste dieselversie is de Touran 1.6 TDI met DSG-zevenversnellingsbak, die slechts 4,1 l/100 km* verbruikt.

 

Aan benzinezijde is de 1.4 TSI van 110 kW (150 pk) de zuinigste, met een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km* (eveneens in combinatie met de optionele DSG-zevenversnellingsbak). Een stop-startsysteem en energierecuperatie zijn steeds standaard.

 

Interieur met nieuwe Fold Flat-zetels. De ontwerpers hertekenden ook het hoogwaardige interieur volledig. Ook hier werd een gewichtsbesparing gerealiseerd, dankzij de nieuwe Fold Flat-zetels. Vooral de zetels op de tweede rij werden een stuk lichter. Zodra ze worden neergeklapt, komen ze bovendien volledig gelijk met de laadvloer. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen biedt de Touran een maximum aan binnenruimte. Zelfs met vijf personen aan boord heeft hij nog plaats voor 1.040 l bagage (belading tot het dak).

 

Hightech voor meer veiligheid en comfort. De voorwielaangedreven Touran is een van de veiligste monovolumes ter wereld. Dat is te danken aan een geoptimaliseerde koetswerkconstructie met extreem resistente staalsoorten (ca. 25% hogere statische stijfheid van de koetswerkstructuur), tot negen airbags, een zeer neutraal afgesteld onderstel met individueel opgehangen wielen en een in dit segment ongeziene waaier aan nieuwe bijstandssystemen.

 

Tot de nieuwe rijbijstandssystemen voor de Touran behoren standaard de anti-multicrashremfunctie, de adaptieve snelheidsregelaar ACC en Front Assist met noodremfunctie voor de stad. Als optie zijn er bijvoorbeeld de fileassistent, het systeem voor de proactieve bescherming van de inzittenden, Side Assist met uitparkeerhulp en de Trailer Assist, die voor het eerst wordt aangeboden op een monovolume. Andere innovatieve systemen verhogen het comfort aan boord van de nieuwe Touran. Zo is hij bijvoorbeeld beschikbaar met een elektrisch bediende kofferklep inclusief Easy Open (automatische opening van de klep met een voetbeweging), rijprofielselectie en krachtige ledkoplampen.

 

Led- in plaats van xenonkoplampen. De optionele ledkoplampen (dimlicht + grootlicht) vervangen bij de nieuwe Touran de tot dusver gebruikte optionele xenonsystemen. Ze beschikken over dynamische bochtenverlichting, leddagrijlichten en (optioneel) de adaptieve grootlichtregeling Dynamic Light Assist.

 

Modulaire infotainmentsystemen. Volkswagen heeft het gamma infotainmentsystemen voor de Touran compleet herzien. De vijf beschikbare audio- en navigatiesystemen behoren tot de tweede generatie van het modulaire infotainmentplatform (MIB) en hebben alle een aanraakscherm van 5,0 tot 8,0 duim. De drie topversies kunnen worden aangevuld met een Dynaudio-geluidssysteem en beschikken over het nieuwe 'App Connect', dat Apple CarPlay en Google Android Auto groepeert.

 

App Connect met CarPlay en Android Auto. In de nieuwe generatie zal de Touran voor het eerst verkrijgbaar zijn met MirrorLink™. Het communicatieprotocol MirrorLink™ werd ontwikkeld door een industrieel consortium gevormd door autoconstructeurs en producenten van smartphones (o.a. Samsung, HTC, Sony en LG). Het is ook al beschikbaar voor andere modellen zoals de Polo, Golf, Golf Sportsvan en Passat. Daarenboven zal Volkswagen het gamma smartphoneplatforms vanaf de lancering van de Touran uitbreiden met de interfaces Apple CarPlay en Google Android Auto. Net als MirrorLink™ bieden ze de mogelijkheid om applicaties via het aanraakscherm van de wagen te raadplegen en te bedienen. Volkswagen bundelt CarPlay, Android Auto en MirrorLink™ onder de noemer App Connect – voor een maximum aan connectiviteit.

 

Apple CarPlay. Dankzij Apple CarPlay kunnen de gebruikers van een iPhone 5, 5c, 5s, 6 en 6 Plus talrijke apps van hun smartphone gebruiken via het infotainmentscherm van de nieuwe Touran. Net zoals bij MirrorLink™ worden de apps van de smartphone gespiegeld. CarPlay stuurt de iPhone-toepassingen 'Telefoon', 'Berichten', 'Kaarten' en 'Muziek' via een USB-verbinding naar het infotainmentsysteem van de Touran, waarna ze via het aanraakscherm van de wagen of via de spraakbediening 'Siri' van Apple bediend kunnen worden.

 

Android Auto. Android Auto werd door Google ontwikkeld voor Android-smartphones. Net zoals bij MirrorLink™ en CarPlay worden bepaalde apps van de smartphone via het aanraakscherm van het infotainmentsyseem weergegeven, eveneens via een USB-verbinding. Tot de talrijke applicaties die via Android Auto geïntegreerd kunnen worden, behoren onder andere 'Google Maps', 'Google Play Music', 'WhatsApp' en 'Spotify'. Behalve via het aanraakscherm kunnen verschillende applicaties ook via de spraakbediening 'Google Voice' (te activeren via een toets op het multifunctiestuur) bediend worden.

 

Goed doordachte details. Niet alleen de bijstands- en infotainmentsystemen tonen aan dat de nieuwe Touran tot in de kleinste details goed doordacht werd. Zo zijn er verspreid over het hele interieur tot 47 opbergvakken (met bijvoorbeeld een uitneembaar bakje in de Jumbo Box onder de centrale armsteun vooraan) of kan de kofferverlichting met één klik verwijderd worden en als zaklamp gebruikt worden. Ook de klimaatregeling werd grondig herzien. De nieuwe automatische klimaatregeling met drie zones, Pure Air Climatronic genaamd, maakt gebruik van een nieuwe filtertechnologie. Een luchtkwaliteitssensor en een actieve biogene filter houden de luchtkwaliteit op een constant hoge kwaliteit en verhinderen dat vervuilende deeltjes tot het interieur doordringen, inclusief zwamsporen en allergenen – een unieke technologie tot dusver.

 

Extra comfort standaard. De nieuwe monovolume zal beschikbaar zijn in twee uitrustingsniveaus: Trendline en Highline. Behalve elementen zoals klimaatregeling, de Fold Flat-zetels, de adaptieve snelheidsregelaar ACC, Front Assist of tot negen airbags omvat het instapniveau Trendline bijvoorbeeld ook B-stijlen in glanzend zwart, ISOfix-bevestigingspunten op alle zetels van de tweede en derde rij, een waarschuwingssignaal bij niet-vastgeklikte veiligheidsgordels ook voor de zetels achterin, met chroom omlijste ventilatieopeningen en instrumenten, een opbergbare kofferafdekking met comfortopening, tal van actieve veiligheidssystemen (inclusief XDS en anti-multicrashremfunctie), de nieuwe radio Composition Touch en – eveneens nieuw – een elektromechanische parkeerrem. De Touran Highline krijgt extra details zoals met chroom omlijste ruiten, lichtmetalen 16-duimsvelgen, sfeerverlichting en de nieuwe klimaatregeling met drie zones (inclusief bedieningseenheid voor de tweede zetelrij). Voor het eerst kan de Touran ook worden uitgerust met ledkoplampen. De R-Line exterieur- en interieurpacks – beschikbaar op Highline – zorgen voor een sportieve toets.

 

Commercialisering vanaf oktober. De nieuwe Touran maakt zijn opwachting in België in oktober van dit jaar. De productie in de fabriek van Wolfsburg wordt meteen na de lancering verhoogd om nog voor het einde van 2015 de eerste exemplaren wereldwijd aan klanten te kunnen leveren. Het doel is om het internationale marktaandeel van de Touran verder te verhogen, naar het voorbeeld van Duitsland – waar de compacte monovolume van Volkswagen sinds het begin van de allereerste generatie de nummer 1 in zijn segment is.

 

Nieuw exterieur

 

Afmetingen. Het monovolumegamma van Volkswagen is een van de meest gevarieerde en aantrekkelijkste ter wereld, met de Golf Sportsvan, Touran, Sharan, Caddy en Multivan. De vijf modellen vullen elkaar perfect aan op het vlak van positionering en zijn bijzonder ruim inzetbaar. De Touran van de nieuwe generatie, die de plaats tussen de Caddy en de Sharan inneemt, is 4.527 mm lang, een toename met 130 mm. Toch blijft hij een van de meest compacte modellen in zijn klasse en biedt hij tegelijk het grootste koffervolume. Die maximale ruimte bij minimale afmetingen is, net als alle praktische voordelen van die compacte afmetingen bijvoorbeeld bij het manoeuvreren, te danken aan het gebruik van het MQB-platform. Dankzij het MQB-platform komt de extra voertuiglengte voornamelijk ten goede aan de wielbasis, die voortaan 2.791 mm meet, een stijging met 113 mm. Een langere wielbasis vertaalt zich automatisch in meer ruimte aan boord. Het koetswerk van de nieuwe Touran is 1.814 mm breed (+41 mm; exclusief buitenspiegels) en 1.628 mm hoog (-6 mm, exclusief dakrailing). De extra lengte en breedte enerzijds en de lagere daklijn anderzijds resulteren in veel dynamischere proporties, waarvan de designers maximaal gebruikmaakten.

 

Koetswerkdesign. De toegenomen voertuiglengte en wielbasis verlenen de Touran een langgerekt en volwassen silhouet. De ontwerpers slaagden erin om aan het volume van de voorganger een krachtige toets toe te voegen, bijvoorbeeld door het gebruik van moderne sculpturale vlakken, een boeiend spel van licht en schaduw en fijne horizontale lijnen. Ondanks zijn dynamische en aangescherpte proporties doet de nieuwe Touran geen afbreuk aan zijn oorspronkelijke missie als praktische en hoogwaardige monovolume met een maximum aan ruimte.

 

Voorzijde. Talrijke horizontale elementen zorgen voor een verfijnde opdeling van de voorzijde en beklemtonen de indruk van breedte. Alle lijnen zijn harmonieus en logisch op elkaar afgestemd. Zo lopen de lamellen van het radiatorrooster visueel door in de koplampen. De koplampen zelf werden een stuk slanker met een meer driedimensionale vormgeving, ze lopen voortaan ook door tot de zijkant. De Touran is de eerste monovolume van Volkswagen die optioneel met ledkoplampen kan worden besteld.

 

Zijaanzicht. Krachtige wielbogen en horizontale stijlelementen verlenen het silhouet een dynamische uitstraling. Zo onderscheidt de nieuwe Touran zich in zijaanzicht van zijn voorganger met een lager en expressiever glasoppervlak, dat zich van de voorstijlen uitstrekt tot helemaal achteraan. Nog een essentieel kenmerk is de karakterlijn die over de flanken loopt en waarin de deurgrepen als het ware naadloos geïntegreerd zijn. Als typisch stijlelement bij Volkswagen verleent de karakterlijn structuur aan de vlakken.

 

Achterzijde. De omlopende karakterlijn integreert de achterzijde naadloos in het algemene design van de wagen. Ter hoogte van het VW-logo loopt nog een tweede lijn als verbinding tussen de lichtblokken (ledachterlichten als optie), die tegelijk een aerodynamische rand vormt. De trapeziumvormige uitsparing voor de nummerplaat en de achterlichtblokken die tot ver op de flanken doorlopen, benadrukken het gevoel van breedte en de sympathieke uitstraling van de achterzijde. Laag en ver naar de buitenzijde geplaatste reflectoren zorgen ervoor dat het visuele zwaartepunt nog verder verlaagd wordt. Onderaan wordt de achterzijde begrensd door een zwarte diffusor.

 

Nieuw interieur

 

Veelzijdige Fold Flat-zetels. Een monovolume kan maar succesvol zijn als zijn interieur optimaal is afgestemd op de verwachtingen van de bestuurder en de andere inzittenden. Net dat is een van de sterke punten van de Touran, en de nieuwe generatie van de bestseller gaat daarin nog een stuk verder. Ieder element van de monovolume werd grondig in vraag gesteld. De afwerkingskwaliteit en de ergonomie maakten een fikse sprong voorwaarts. Het Fold Flat-concept speelt een cruciale rol in het interieur: de tot vijf afzonderlijke zetels van de tweede en derde zetelrij kunnen net als de rugleuning van de passagierszetel voorin (vanaf Highline) in enkele seconden worden neergeklapt om een volledig vlakke laadvloer te creëren. Om het laadvolume van 1.857 l (belading tot het dak en tot de voorzetels) maximaal te kunnen benutten, volstaat het om de rugleuning van de zetels op de tweede en derde rij met de betreffende greep neer te klappen. De zetels verdwijnen dan automatisch in de vloer, zodat over de volle lengte een vlakke laadvloer ontstaat. Zo moeten de zetels niet uit de wagen verwijderd worden om de laadruimte aan te passen indien nodig. De zetels op de tweede rij worden aan de zijkant ontgrendeld, de zetels op de derde rij kunnen even eenvoudig vanuit de koffer worden neer- of opgeklapt.

 

Merkbaar langer interieur. Een essentieel kenmerk van de nieuwe Touran is het 63 mm langere interieur, dat voortaan een totale lengte van 1.779 mm heeft. Op dat vlak worden de conceptuele voordelen van het MQB-platform het duidelijkst merkbaar. De grotere voertuiglengte (+130 mm) kon dankzij de verlenging van de wielbasis (+113 mm) immers grotendeels benut worden om de interieurruimte te vergroten, wat op alle zetelrijen merkbaar is.

 

Instrumentenbord, instrumenten en bediening. Het instrumentenbord van de Touran werd hertekend en nog meer naar de bestuurder gericht. Het bovenste gedeelte heeft een zachte bekleding en is voorzien van een extra handschoenvakje. In de ruimte voor de schakelpook bevindt zich een opbergvak dat optioneel kan worden uitgerust met een 'koppelbox' die toelaat om een smartphone in het opbergvak rechtstreeks aan de buitenantenne van de wagen te koppelen. Links onder de stuurkolom en in de voetenruimte aan passagierszijde vooraan is er nog meer opbergruimte, onder meer voor tablets. Het uitrustingsniveau Highline beschikt standaard over sfeerverlichting voor het interieur: die verlichting bevindt zich voor het eerst niet enkel in de deuren en de voetenruimte, maar loopt ook langs de randen van het bijzonder grote (1,34 m2 tegenover 1,15 m2 voordien) panoramische schuifdak (optie). Zo wordt ook het gesloten zonnescherm indirect verlicht.

 

Eerste zetelrij (bestuurder + passagier). De bestuurder en de passagier voorin zitten 625 mm boven de weg (ter vergelijking, in de Golf GTI is dat 496 mm). Tegenover de vorige versie ligt de stuurkolom iets horizontaler, waardoor het – optioneel verwarmbare – stuur iets meer rechtop staat, voor een sportievere houding. In het niveau Highline is de nieuwe Touran uitgerust met klaptafeltjes aan de rugleuning van de voorzetels.

 

Tweede zetelrij (drie afzonderlijke zetels). De passagiers op de vaak gebruikte tweede zetelrij genieten maximaal van de langere wielbasis. Zo kunnen de zetels voortaan elk afzonderlijk over 200 mm (+40 mm) in de lengte verschoven worden. Ook de hellingsgraad van de rugleuningen is verstelbaar, in drie standen. Indien de plaatsen op de tweede rij bezet zijn, wordt de bestuurder via een waarschuwingssignaal geïnformeerd indien een van de veiligheidsgordels niet is vastgeklikt. Voor het eerst kan de Touran worden uitgerust met zetelverwarming achteraan en een automatische klimaatregeling (Pure Air Climatronic) met drie zones, inclusief bedieningseenheid voor de tweede zetelrij. Ook nieuw is een geïntegreerde armsteun in de middelste zetel voor de passagiers op de buitenste zitplaatsen. Optioneel zijn in de deuren geïntegreerde zonneschermen verkrijgbaar. Dankzij het Flat Fold-zetelconcept konden de ergonomie van de zetels en de hoofdruimte (+6 mm) verder verbeterd worden. Met een breedte op ellebooghoogte van 1.518 mm op de tweede zetelrij kunnen in de Touran drie kinderzitjes naast elkaar gemonteerd worden, dat is in heel wat andere monovolumes niet mogelijk. De drie zetels op de tweede rij zijn daartoe net als de twee zetels op de derde rij voorzien van ISOfix-bevestigingspunten inclusief TopTether-verankering.

 

Derde zetelrij (twee afzonderlijke zetels). Op de derde rij bevinden zich twee extra afzonderlijke zetels. Ook hier nam de beenruimte toe (+54 mm). De toegang tot de derde rij werd eveneens vereenvoudigd, aangezien de zetels op de tweede rij voortaan zijn uitgerust met een Easy Entry-functie die toelaat om de zetels naar voren te kantelen. De hoofdruimte achterin nam met 13 mm toe.

 

Koffer. De zetels van de tweede en derde zetelrij kunnen net als de rugleuning van de passagierszetel voorin (op Highline) in enkele seconden worden neergeklapt om zo een volledig vlakke laadvloer te creëren. In vijfzitsconfiguratie en bij belading tot de tweede rij en tot het dak heeft de Touran een laadvolume van 1.040 l. Achter de zetels kan een scheidingsnet bevestigd worden om de bagage veilig op z'n plaats te houden. Indien het net achter de rugleuning van de voorzetels wordt gespannen, kan tot 1.980 l geladen worden. In zevenzitsconfiguratie bedraagt het laadvolume respectievelijk 917 en 1.857 l. In het niveau Highline is de Touran in vijfzitsversie voorzien van een dubbele koffervloer. Als optie is voor de vijf- en zevenzitsversie bovendien een koffermanagementsysteem met rails verkrijgbaar, waarover een tussen twee stangen bevestigd net verschoven kan worden om bagage veilig vast te maken.

 

Nieuwe motoren en versnellingsbakken.

 

Twee TSI- en twee TDI-motoren. De nieuwe Touran maakt zijn opwachting met keuze uit vier motoren: twee benzinemotoren (TSI) en twee diesels (TDI). Alle krachtbronnen zijn viercilinders met directe injectie en turbodrukvoeding die beantwoorden aan de Euro 6-emissienorm. Een stop-startsysteem en energierecuperatie zijn standaard op alle versies. Alle motoren behalve de 1.2 TSI kunnen ook gecombineerd worden met de geautomatiseerde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.

 

Overzicht motoren/versnellingsbakken (onder voorbehoud)

 

Benzine

1.2 TSI 81 kW (110 pk)         man. 6v                -

1.4 TSI 110 kW (150 pk)       man. 6v                DSG-7

 

Diesel

1.6 TDI 81 kW (110 pk)        man. 6v                DSG-7

2.0 TDI 110 kW (150 pk)      man. 6v                DSG-6

 

 

Nieuwe bijstandssystemen

 

Hightech monovolume. Tot de beschikbare bijstandssystemen voor de nieuwe Touran behoren standaard de anti-multicrashremfunctie, Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad en de adaptieve snelheidsregelaar ACC. Optionele systemen zijn de vermoeidheidsdetectie, de parkeerhulp Park Assist, het systeem voor de proactieve bescherming van de inzittenden, Side Assist met uitparkeerhulp en de Trailer Assist, die voor het eerst wordt aangeboden op een monovolume.

 

Trailer Assist. Volkswagen rust de nieuwe Touran uit met Trailer Assist, een systeem dat manoeuvreren met een aanhanger eenvoudiger maakt dan ooit tevoren. Om een aanhangwagen vanaf de straat dwars achteruit (oprit, weggetje…) te manoeuvreren, stopt de bestuurder op een geschikte plaats en schakelt hij de wagen in zijn achteruit. Vervolgens activeert hij de Trailer Assist met een druk op de knop. Via de boordcomputer worden de actuele en de mogelijke draaihoek weergegeven. Daarvoor wordt een beroep gedaan op beeldverwerkingsalgoritmes die worden toegepast op de beelden van de achteruitrijcamera, die de hoek van de aanhanger ten opzichte van de wagen filmt en beoordeelt. Door de optische registratie van de hoek ten opzichte van de wagen kan de stuurhoek automatisch berekend worden ongeacht het type aanhanger en dissel. Met behulp van de draaischakelaar voor het instellen van de spiegels, die als een soort joystick dient, kan de bestuurder de gewenste rijrichting van zijn aanhangwagen traploos instellen. De commando's van de bestuurder via de schakelaar van de spiegels worden doorgegeven naar de elektromechanische stuurinrichting om zo de gewenste draaihoek te realiseren. De bestuurder moet enkel gas geven en remmen en kan via de spiegelschakelaar het manoeuvre steeds bijregelen.

 

Side Assist met uitparkeerhulp. Het systeem kan zware ongevallen helpen voorkomen, en dat in twee soorten situaties. Op de snelweg detecteert het snel langs achteren naderende voertuigen of wagens in de dode hoek van de buitenspiegels. De bestuurder wordt via een led in de buitenspiegelbehuizing gewaarschuwd, wat voor meer veiligheid zorgt bij het inhalen. Indien ook de Lane Assist met camera aan boord is, waarschuwt het systeem ook zodra het stuur in de richting van het dreigende gevaar gedraaid wordt (ook als de richtingaanwijzers niet gebruikt worden)en stuurt het automatisch lichtjes tegen. Bij het achterwaarts verlaten van een parkeerplaats detecteren de radarsensoren voertuigen die langs opzij naderen. Indien een aanrijding dreigt, geeft het systeem eerst een optische en vervolgens een akoestische waarschuwing. Indien de bestuurder niet reageert en het risico op een crash blijft bestaan, remt het systeem de wagen automatisch af.

 

Front Assist met noodremfunctie voor de stad. De standaard Front Assist waarschuwt de bestuurder voor een te geringe afstand tot de voorligger en remt automatisch indien nodig. De in dit systeem geïntegreerde noodremfunctie voor de stad remt de wagen bij snelheden tot 30 km/u indien nodig volledig tot stilstand af, bijvoorbeeld bij een dreigende aanrijding in de stad.

 

Adaptieve snelheidsregelaar ACC. De eveneens standaard adaptieve snelheidsregelaar ACC, die zowel verkrijgbaar is met een manuele versnellingsbak als met de DSG, is actief bij snelheden van 30 tot 160 km/u. Een radarsensor aan de voorzijde van de wagen controleert de afstand en relatieve snelheid ten opzichte van voorliggers en doet de wagen, rekening houdende met de vooraf ingestelde snelheid, automatisch vertragen of versnellen. In combinatie met de DSG-versnellingsbak kan de ACC de wagen ook tot volledige stilstand afremmen en automatisch weer doen vertrekken, bijvoorbeeld in files. Via de optionele rijprofielselectie kan de bestuurder de dynamiek van het systeem aanpassen.

 

Anti-multicrashremfunctie. Dit systeem remt de wagen na een ongeval automatisch af, om zijn resterende kinetische energie aanzienlijk te verlagen. Het wordt geactiveerd zodra de airbagsensoren een eerste botsing registreren. De bestuurder kan op elk moment de controle weer overnemen door bijvoorbeeld gas te geven en zo het systeem te deactiveren. Het systeem wordt ook uitgeschakeld indien de bestuurder zelf harder remt. De anti-multicrashremfunctie remt de auto af tot een snelheid van 10 km/u. waardoor de bestuurder na het remmanoeuvre naar een veilige plaats kan rijden.

 

Proactieve bescherming van de inzittenden. Indien het systeem een dreigende ongevalssituatie herkent (bijvoorbeeld aan de hand van een bruusk remmanoeuvre), wordt de veiligheidsgordel van de inzittenden vooraan voorgespannen, om zo de maximale efficiëntie van de gordels en van de airbags te garanderen. In geval van een kritieke situatie die gekenmerkt wordt door een sterk over- of onderstuur en een tussenkomst van de elektronische stabiliteitscontrole ESC, worden daarnaast ook alle ruiten (en eventueel het open dak) nagenoeg volledig gesloten. In die stand bieden ze een optimale ondersteuning voor de gordijn- en zijairbags.

 

De nieuwe comfortsystemen

 

Easy Open. Indien de Touran is uitgerust met 'Keyless Access' (sleutelvrij ont-/vergrendelen en starten), volstaat dankzij de Easy Open-functie een simpele beweging met de voet onder de achterbumper om de kofferklep automatisch te openen. De interface tussen mens en machine is een nabijheidssensor in de achterbumper die de virtuele 'schopbeweging' herkent.

 

Rijprofielselectie. De Rijprofielselectie biedt vier rijprofielen (Eco, Sport, Normaal en Individueel), plus het profiel Comfort in combinatie met de dynamische onderstelregeling DCC. In Eco-modus worden de motor, de klimaatregeling en verschillende andere bijstandssystemen aangepast om het verbruik te optimaliseren. Bij de versies met een DSG-versnellingsbak wordt deze modus gecombineerd met een vrijloopfunctie: indien de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, bijvoorbeeld bij het naderen van een verkeerslicht of indien hij bergaf rijdt, wordt de DSG losgekoppeld van de motor, die dan stationair draait. De kinetische energie van de Touran kan zo maximaal worden benut. In Sport-modus daarentegen wordt de demping harder (om de koetswerkbewegingen te beperken) en reageren de motor en de DSG-versnellingsbak dynamischer.

 

Elektromechanische parkeerrem. De klassieke handremgreep uit de vorige Touran maakt in de nieuwe generatie plaats voor een schakelaar inclusief AutoHold-toets in de middenconsole. De elektromechanische parkeerrem biedt tal van voordelen: zo creëert de afwezigheid van de handremgreep bijvoorbeeld extra ruimte in de middenconsole. Bij het vertrekken wordt de parkeerrem bovendien automatisch gelost, wat ook het vertrekken op een helling vereenvoudigt. Last but not least verhindert de AutoHold-functie dat de stilstaande wagen onbedoeld voor- of achteruit rolt.

 

 

* waarden onder voorbehoud

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.