De nieuwe Golf GTI Clubsport: een jubileummodel ter gelegenheid van de 40e verjaardag van de GTI.

De nieuwe Golf GTI Clubsport: een jubileummodel ter gelegenheid van de 40e verjaardag van de GTI.

Vrijdag 11 september 2015  

  • 265 pk, acceleratie van 0 naar 100 km/u in amper 5,9 seconden
  • Boostfunctie doet het vermogen tijdelijk toenemen tot 290 pk
  • Serieproductie vanaf begin 2016

Vijf belangrijke zaken in verband met de Golf GTI Clubsport:

  1. De nieuwe Golf GTI Clubsport zal begin 2016 naar aanleiding van de 40e verjaardag van het icoon gecommercialiseerd worden
  2. Het jubileummodel levert 195 kW/265 pk en haalt een top van 250 km/u
  3. Meer vermogen: dankzij een boostfunctie is tijdelijk 10% meer vermogen beschikbaar
  4. Dankzij een nieuwe voorbumper, achterspoiler, diffusor en zijschorten zijn de aerodynamische prestaties van de GTI Clubsport van autosportniveau
  5. Het interieur van de Golf GTI Clubsport is uitgerust met racekuipzetels en talrijke exclusieve details

 

Hét icoon van de sportieve compacte auto’s, de Golf GTI, mag begin volgend jaar 40 kaarsjes uitblazen. Volkswagen viert deze historische gebeurtenis met een speciale reeks: de nieuwe Golf GTI Clubsport. De uitvinder van de GTI zet zo een grote traditie van GTI-jubileummodellen verder. Ook voor de 20e, 25e, 30e en 35e verjaardag werden namelijk speciale reeksen gebouwd. Op de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt stelt Volkswagen nu de productieversie van de nieuwe Golf GTI Clubsport voor en onthult het merk alle details van de krachtigste productie-GTI ooit. De rechtstreeks ingespoten turbomotor van het verjaardagsmodel ontwikkelt een vermogen van 195 kW/265 pk (35 pk meer dan de tot dusver sterkste Golf GTI). Dat is echter nog niet alles, want de bestuurder kan gedurende tien seconden door middel van een boostfunctie het vermogen nog met tien procent opdrijven tot meer dan 290 pk. Die extra paarden wakker schudden is eenvoudig: het gaspedaal volledig intrappen volstaat.

 

Weggedrag als in de autosport. In die omstandigheden trekt de Golf  GTI Clubsport met manuele zesversnellingsbak in 6,0 seconden op van 0 tot 100 km/u. De versie met de optionele DSG-zesversnellingsbak met dubbele koppeling doet hetzelfde in amper 5,9 seconden. De topsnelheid van de Golf GTI Clubsport bedraagt 250 km/u (DSG: 249 km/u). Het volstaat om een blik te werpen op de verbruikswaarden om te weten hoe efficiënt deze sportwagen het motorvermogen in aandrijving omzet. Met de manuele versnellingsbak verbruikt hij 6,9 l/100 km (wat overeenkomt met 160 g CO2/km), in combinatie met de DSG-versnellingsbak wordt dat zelfs 6,7 l/100 km (155 g CO2/km). Volkswagen heeft niet alleen de motor herwerkt om exclusieve prestaties te bieden, maar ook het design, de uitrusting en de aerodynamica van het verjaardagsmodel ingrijpend veranderd.

 

De motor: 2.0 TSI. De indrukwekkende turbomotor van de Golf GTI behoort tot de derde generatie van de EA888-reeks. Hij beschikt over technische verfijningen zoals een in de cilinderkop geïntegreerde watergekoelde uitlaatgasafvoer naar de turbolader en een variabele klepsturing met dubbele nokkenasverstelling. De technische basis voor de Golf GTI Clubsport is de 169 kW/230 pk sterke Performance-versie van de 2.0 TSI-motor. Aan boord van dit verjaardagsmodel ontwikkelt hij 195 kW/265 pk. Dankzij de reeds vermelde boostfunctie kan het vermogen van de Golf GTI Clubsport tijdelijk nog met ongeveer tien procent stijgen. Tegelijk verhoogt het koppel op dat moment van 350 naar 380 Nm.

 

Exterieur. De op de IAA in Frankfurt getoonde Golf GTI Clubsport is gelakt in de kleur “Oryx White”, dat mooi contrasteert met het zwarte dak. Uiteraard zal het model in talrijke mogelijke kleuren aangeboden worden. De Volkswagen-designers die verantwoordelijk waren voor het uiterlijk hebben een volledig nieuwe voorbumper, nieuwe zijschorten, een eveneens nieuwe achterspoiler en een nieuwe, meerdelige dakspoiler ontwikkeld, alsook exclusieve gesmede lichtmetalen velgen. Zo onderscheidt het verjaardagsmodel zich van bij de eerste aanblik duidelijk van de andere GTI-modellen.

 

Voorzijde. De luchttoevoer naar de motor, de aerodynamica en downforce werden verbeterd. Een aerodynamische frontspoiler optimaliseert de neerwaartse druk op de vooras.

 

Zijaanzicht. Het silhouet van de Golf GTI Clubsport sluit duidelijk aan bij dat van de oerversie van de GTI. De eerste generatie onderscheidde zich met een brede zwarte sierlijst op bumperhoogte tussen de wielkasten. Als hommage aan de Golf GTI van 1976 werd deze zijstrip overgenomen op het verjaardagsmodel en voorzien van het opschrift “Clubsport”.

 

Achterspoiler. De nieuw ontworpen en in de windtunnel aerodynamisch geoptimaliseerde dakspoiler is duidelijk groter dan zijn tegenhanger op de huidige GTI. Tussen het volledig zwarte dak en de als een vleugel erboven bevestigde spoiler bevindt zich een smalle opening om lucht door te laten. De in hoogglanzend zwart en “Oryx White” uitgevoerde dakspoiler is hoger dan het dak en moet enerzijds de turbulentie achteraan de auto verminderen en anderzijds de downforce op de achteras aanzienlijk verhogen.

 

Interieur. De binnenzijde wordt gekenmerkt door elementen die onmisbaar zijn voor een GTI, zoals de ergonomische en als het ware op maat gemaakte sportzetels in stof met Schotseruitjesmotief en rode stiksels, de schakelpookknop in golfbaldesign en de zwarte dakhemelbekleding. Die sportieve details werden speciaal voor de Golf GTI Clubsport geïndividualiseerd of aangepast. Zo is het verjaardagsmodel niet met gewone sportzetels, maar met kuipzetels uitgerust.