De nieuwe Crafter - een nieuwe dimensie Efficiënter, praktischer en betrouwbaarder dan ooit

De nieuwe Crafter - een nieuwe dimensie Efficiënter, praktischer en betrouwbaarder dan ooit

Zondag 11 september 2016  

  • Wereldpremière van de nieuwe Crafter in Offenbach
  • 4 basismodellen, 3 lengtes, 3 hoogtes - 69 varianten in totaal
  • Kostenefficiënt dankzij lager verbruik en lage onderhouds- en slijtagekosten
  • Voorwiel- of achterwielaandrijving, manuele of automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving 4MOTION

Met een maximaal toegelaten massa tot 5,5 ton, een grotere laadruimte tot 18,4 m3 en een ongeziene waaier aan aandrijfmotoren en varianten biedt de nieuwe Crafter klantgerichte functionaliteit en oplossingen voor dagelijkse transportopdrachten in alle bedrijfstakken.

De nieuwe Crafter onderscheidt zich met een volledig nieuw ontwikkeld onderstel met elektromechanische stuurinrichting, betrouwbare en nog zuinigere motoren geoptimaliseerd voor zowel langeafstandsverkeer als gebruik in de stad, doordachte laadoplossingen, praktische voorbereidingen voor alle soorten ombouw, een ergonomische bestuurderspost en een ruime waaier aan rijbijstandssystemen.

De Crafter is meteen herkenbaar dankzij het karakteristieke Volkswagen-design en de voorbeeldige kwaliteit die ook zijn kleine broer, de Transporter van de zesde generatie, typeert: behalve een dynamisch, modern en expressief exterieur biedt hij ook onderhuids robuuste kwaliteiten, zoals een maximaal laadvermogen, een ideaal laadvolume tot 18,4 m3 en een maximale laadruimtehoogte van 2.196 mm.

Het aanbod aan varianten voor de nieuwe Crafter is enorm, ook voor de versies met een hoog laadvermogen: als Bestelwagen en Combi is de nieuwe Crafter beschikbaar in verschillende lengtes (5.986 mm, 6.836 mm of voor de Bestelwagen ook 7.391 mm) en hoogtes (2.355 mm, 2.590 mm of voor de Bestelwagen ook 2.798 mm). Daarnaast is hij beschikbaar als Crafter Chassis met enkele of dubbele cabine, in diverse lengtes en met of zonder opbouw, bijvoorbeeld als pick-up, met kastopbouw of met kipper.

Vooral op praktisch vlak overtuigt de nieuwe Crafter met zijn functionaliteit, slimme ombouwvoorbereidingen en geoptimaliseerde afmetingen: met voorwielaandrijving biedt hij een laadvolume tot 18,4 m3, met een maximaal toegelaten massa van 3,0 - 4,0 ton. In dat geval beschikt hij over een doorlaadbreedte tussen de wielkasten van 1.380 mm en een maximale laadlengte van 4.855 mm, waarmee hij de beste afmetingen in zijn voertuigklasse biedt. In- en uitladen van de nieuwe Crafter wordt kinderspel dankzij de schuifdeuropening van 1.311 mm breed, de laaddrempelhoogte van slechts 570 mm bij de voorwielaangedreven versies en de optionele openingshoek van 270° van de achterdeuren. Om de lading te beveiligen biedt de nieuwe Crafter een slimme oplossing: de lading kan letterlijk 'langs alle kanten' vastgemaakt worden: als optie kan een gepatenteerd bevestigingssysteem met Airline-rails in de zijwanden, de scheidingswand, het dak en de vloer worden geïntegreerd.

Het volledig nieuw ontwikkelde en nauwkeurig afgestelde onderstel maakt gebruik van een comfortabele McPherson-vooras en een starre achteras met paraboolveren in vijf mogelijke varianten die afhankelijk van de modelvariant stijver of minder stijf zijn. De elektromechanische stuurinrichting, die voor de eerste keer in dit segment ingezet wordt, zorgt voor een uitstekende handling, een geoptimaliseerde wendbaarheid en een veilige wegligging in alle omstandigheden, ongeacht de belading. Deze verbetering van de stuurprecisie en feedback gaat bovendien gepaard met een duidelijke vermindering van de CO2-uitstoot, door het variabele energieverbruik van de stuurinrichting.

Ook de ergonomie van de bestuurderspost werd verder geoptimaliseerd: naar wens is een ergonomische draaizetel met AGR-label ('Aktion gesunder Rücken', Duitse vereniging voor een gezonde rug) met verstelbare lendensteunen en massagefunctie in drie verschillende varianten verkrijgbaar. Standaard heeft de nieuwe Crafter onder meer elektrisch bediende ruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening en praktische en ergonomisch geplaatste opbergvakken voor bijvoorbeeld een gsm, laptop of tablet, vouwmeter, werkhandschoenen en nog veel meer.

De beschikbare rijbijstandssystemen voor de nieuwe Crafter bieden meer comfort en veiligheid. Dankzij de elektromechanische stuurinrichting, die voor de eerste keer in deze voertuigklasse ingezet wordt, is de nieuwe Crafter verkrijgbaar met een opmerkelijke veelheid aan actieve rijbijstandssystemen zoals het koerscorrectiesysteem Lane Assist, de parkeerhulp Park Assist en de aanhangwagenmanoeuvreerhulp Trailer Assist. Daarnaast zijn er nog andere standaard of optionele bijstandssystemen zoals de adaptieve snelheidsregelaar 'ACC Follow to Stop', het noodremsysteem 'Front Assist', de standaard anti-multicrashremfunctie en de eveneens standaard zijwindcompensatie, vermoeidheidsherkenning, de automatische omschakeling tussen groot- en dimlicht 'Light Assist' en vele andere. Voorts beschikt de nieuwe Crafter op het gebied van passieve veiligheidssystemen behalve over frontale, zij- en hoofdairbags voor bestuurder en passagier(s) over een achteruitrijcamera, de uitparkeerhulp Rear Traffic Alert en de specifiek voor de nieuwe Crafter ontwikkelde flankbescherming met sensoren.

De nieuwe Crafter is voorzien van diverse slimme op- en ombouwvoorbereidingen: de optionele universele vloer is uitgerust met uitsparingen voor de montage van kasten, zodat bestaande kastsystemen uit leasingvoertuigen of uit voorgaande modellen makkelijk kunnen worden overgenomen. Verder wordt de nieuwe Crafter als eerste voertuig in zijn klasse met optionele modulaire extra uitrustingen aangeboden: een tweede compressor voor gebruik in koel- of vriestransport, een tweede accu in vier varianten, een tweede klimaatregeling of een tweede warmtewisselaar als aanvulling op de brandstofaangedreven luchtverwarming kunnen optioneel al in de fabriek gemonteerd worden.

Daarnaast beschikt de nieuwe Crafter voor het eerst over de geïntegreerde 'fleet management'-interface 'FMS' als voorbereiding op het gebruik van telematicadiensten, compatibel met alle gangbare beschikbare telematicaoplossingen, waardoor de nieuwe Crafter eenvoudig in bestaande voertuigvloten kan worden opgenomen.

De Euro 6-motoren, ontwikkeld op basis van het modulaire dieselplatform (MDB), werden voor de nieuwe Crafter speciaal op de 'zware' vereisten voor bedrijfsvoertuigen afgestemd. Zo onderscheiden alle motoren zich door hun betrouwbaarheid, zowel voor korte afstanden als voor langeafstandsverkeer. De voor de nieuwe Crafter verder ontwikkelde 2.0 TDI-motor 'EA 288 Nutz' is met voorwielaandrijving in drie verschillende vermogensniveaus beschikbaar voor de Euro 6-markten: met 75 kW (102 pk), 103 kW (140 pk) of als TDI biturbo met 130 kW (177 pk). De TDI-motor met een inhoud van 1.968 cm3 is dwars voorin ingebouwd en helt onder een hoek van 8 graden naar voren, waardoor het motorcompartiment kon worden ingekort, ten voordele van de inzittenden en de laadruimte. Alle motoren beantwoorden aan de Euro 6-emissienormen en beschikken standaard over een stop-startsysteem. Zo kon het verbruik gemiddeld met 15 % gereduceerd worden. Bovendien scoort de nieuwe Crafter met zijn lagere slijtage-, onderhouds- en reparatiekosten, de zogenaamde 'Total Costs of Ownership (TCO)', ook op budgettair vlak.