Sedric - Nieuwe definitie van individuele mobiliteit: autonoom rijden met een druk op de knop (update)

Sedric - Nieuwe definitie van individuele mobiliteit: autonoom rijden met een druk op de knop (update)

Maandag 6 maart 2017

  • Sedric is het eerste conceptvoertuig van de Volkswagen-groep en illustreert ideeën over de merken heen
  • Innovatief mobiliteitsconcept voor veilige en duurzame verplaatsingen
  • Autonome voertuigen staan centraal in de toekomststrategie van de Volkswagen-groep

De Volkswagen-groep geeft een nieuwe definitie aan individuele mobiliteit. Als eerste autoconstructeur presenteert de onderneming een geïntegreerd mobiliteitsconcept voor het wegverkeer van de toekomst, inclusief een conceptauto die volledig met het oog op autonoom rijden werd ontwikkeld. Sedric (voor ‘self-driving car’) biedt een concrete vooruitblik op deze innovatieve, voor iedereen bruikbare en toch steeds aan de persoonlijke behoeften aangepaste vorm van individuele mobiliteit: met een druk op de knop beschikbaar, eenvoudig, duurzaam, comfortabel en veilig. Het eerste conceptvoertuig van de Volkswagen-groep illustreert ideeën over de merken heen. Met Sedric beklemtoont de Volkswagen-groep de centrale rol die volledig geautomatiseerd rijden speelt in de toekomststrategie van de onderneming.

 

In het verleden heeft het Volkswagen-concern met zijn merken de individuele mobiliteit in heel wat landen wereldwijd al gedemocratiseerd. Ook met haar nieuwe mobiliteitsconcept maakt de onderneming moderne technologie en veiligheid beschikbaar voor iedereen. Een centrale rol in deze geïntegreerde mobiliteitsoplossing is weggelegd voor de conceptauto Sedric. In combinatie met een innovatief bedieningssysteem geeft Sedric een compleet nieuwe betekenis aan autonome verplaatsingen: met een druk op de knop komt de zelfrijdende auto aangereden om zijn passagiers comfortabel en veilig naar hun bestemming te brengen.

 

De strategie

In de toekomststrategie van de Volkswagen-groep blijven ook het design, de ontwikkeling, de productie en de distributie van voertuigen echter een centrale rol spelen. Met dezelfde focus zullen intelligente mobiliteitsoplossingen ontwikkeld worden als extra activiteit van het concern en zijn merken. Het aandeel in de leverancier van mobiliteitsdiensten Gett en de oprichting van de onderneming voor mobiliteitsdiensten MOIA zijn belangrijke stappen op die weg.

 

Met het toekomstprogramma ‘Together – Strategie 2025’ werd het grootste veranderingsproces uit de geschiedenis van Volkswagen gelanceerd.

 

Deze concernstrategie maakt de weg vrij voor de omvorming van een van de beste autoconstructeurs ter wereld in een wereldwijd toonaangevende aanbieder van duurzame mobiliteit. De transformatie van de core business en het nieuwe domein ‘mobiliteitsoplossingen’ leggen de basis voor de groei van morgen.

 

Volledig geautomatiseerde voertuigen zullen in de toekomst de mobiliteitsbeleving van talrijke mensen verrijken. Een mobiliteitsconcept intensief gebruikmaakt van autonome voertuigen, zal in de toekomst minder ruimte en energie vereisen, is aanzienlijk veiliger en ook duurzamer. Bovendien biedt het concept mobiliteit op maat van iedereen: volwassenen en kinderen, senioren en personen met een lichamelijke beperking, stadsbewoners die niet over een eigen auto of een rijbewijs beschikken maar ook bezoekers die zich in een vreemde stad comfortabel van A naar B willen verplaatsen.

 

De eerste conceptcar van het concern

Sedric is de eerste conceptcar van de Volkswagen-groep en het eerste voertuig van het concern dat ontworpen werd voor autonoom rijden level 5, d.w.z. waarbij geen mens meer nodig is als bestuurder. Sedric werd bedacht, getekend, ontwikkeld en gebouwd in een samenwerking tussen het Future Center Europa van de Volkswagen-groep in Potsdam en de onderzoeksafdeling van de Volkswagen-groep in Wolfsburg.

 

De mobiliteitsbeleving

De idee van een eenvoudige en voor iedereen beschikbare vorm van individuele mobiliteit heeft niet enkel betrekking op een universeel bruikbaar voertuig maar ook op een intuïtief begrijpelijk bedieningsconcept. De ‘Button’ waarmee de gebruiker contact maakt met Sedric vormt de link naar een gloednieuwe mobiliteitsbeleving. Een simpele druk op de knop garandeert immers mobiliteit voor iedereen, op elk moment en elke plaats. Het bedieningselement bestaat uit een drukknop met een ring, die met gekleurde signalen de aankomsttijd van Sedric aangeeft en via trilsignalen blinde personen naar het voertuig leidt.

 

Vriend en partner van gezinnen

Het innovatieve bedieningselement dient tegelijk als een globale mobiliteits-ID die wereldwijd werkt. Ook op zakenreizen of op vakantie volstaat net zoals thuis een druk op de knop om Sedric als autonoom Shared Mobility-voertuig te laten voorrijden.

 

Als Shared Mobility-voertuig behoort Sedric tot de vloot van de onderneming die binnen de Volkswagen-groep mobiliteitsdiensten aanbiedt. Sedric kan echter net zo goed een individueel geconfigureerd Owned Mobility-voertuig van een van de merken van het Volkswagen-concern zijn. Volkswagen is er zeker van dat ook in de toekomst heel wat mensen nog een eigen auto zullen willen bezitten. Deze nieuwe auto is immers intelligent, steeds beschikbaar en voert zelfs volledig zelfstandig opdrachten uit. Sedric brengt de kinderen naar school en aansluitend de ouders naar kantoor, zoekt zelf een parkeerplaats, haalt bestelde boodschappen op, haalt bezoekers op bij het station en de zoon bij het sportterrein, allemaal met een druk op de knop, via spraakcommando’s of met een smartphone-app – volledig automatisch, betrouwbaar en veilig.

 

De gebruikerservaring

De doelen bij de ontwikkeling van Sedric waren even duidelijk gedefinieerd als het hele mobiliteitssysteem: consequente reductie, uiterst eenvoudige bediening, volledig intuïtief gebruik. Een druk op de knop en Sedric komt aangereden, exact op het vooraf vermelde tijdstip. Sedric herkent zijn gebruiker, de tweedelige deur gaat open. De brede en hoge opening maakt het eenvoudig om in te stappen, zelfs met bagage. In het ruime interieur is meer dan voldoende plaats voor tassen en koffers.

 

Spreken zoals met een assistent

Na het instappen kan via spraak met Sedric gecommuniceerd worden. De bestemming, de weg ernaartoe, de rijtijd, de actuele verkeerssituatie, wellicht een korte tussenstop onderweg – met Sedric spreken de gebruikers net zoals met een persoonlijke assistent. Onderweg kunnen ze hun tijd volledig vrij gebruiken. De voorruit, die is uitgevoerd als groot OLED-beeldscherm met Augmented Reality, dient als communicatie- en entertainmentcentrale, maar de passagiers kunnen net zo goed ook de ogen sluiten en zich ontspannen.

 

De designervaring

De designtaal van Sedric oogt hartelijk en sympathiek, ze wekt spontaan vertrouwen. Met zijn krachtige flanken en stabiele dakstijlen straalt Sedric degelijkheid, veiligheid en betrouwbaarheid uit. De tweedelige zwenkzwaaideur reikt tot in het dak, de grote opening maakt zeer comfortabel en moeiteloos in- en uitstappen mogelijk.

 

Sedric is een voertuig dat zowel in een stadsomgeving als in voorstedelijk en landelijk gebied ingezet kan worden. Zijn koetswerkconcept biedt de mogelijkheid om ondanks compacte afmetingen een riante interieurruimte te creëren. De klassieke proporties van een auto en elementen zoals een motorkap of schouderlijn ontbreken bij Sedric.

 

Die monolithische body werd mogelijk dankzij een nieuwe technische structuur. Sedric is een puur elektrische auto. Het accupack is vlak tussen beide wielassen geplaatst, de compacte elektromotor bevindt zich ter hoogte van de wielen. Systemen zoals de klimaatregeling of de intelligente elektronica voor het ‘Self-Driving’-systeem zijn in de compacte overhangen voor- en achteraan ondergebracht.

 

‘Welkom thuis’-gevoel

Het grote verschil met alle huidige auto’s is in het interieur meteen zichtbaar: Sedric heeft geen bestuurder. Daarom heeft hij ook geen stuur, pedalen of cockpit nodig. Dat maakt een compleet nieuwe beleving mogelijk in het interieur: een ‘welkom thuis’-gevoel. Sedric is een comfortabele lounge op wielen, voorzien van zorgzaam uitgekozen materialen. Een voorbeeld daarvan is het overvloedig gebruikte ‘berkenleder’, een hoogwaardig natuurmateriaal dat bijzonder aangenaam aanvoelt.

 

Nieuwe intelligentie, nieuwe efficiënte

Het voor 2+2 personen ontworpen interieur benut de oppervlakte van het voertuig optimaal. De beide achterzetels zijn opgevat als een comfortabele bank. Zuivere lucht en een optimaal klimaat aan boord worden op een heel bijzondere manier gegarandeerd. Sedric heeft immers echt groen aan boord: luchtzuiverende planten voor de achterruit ondersteunen de werking van ruim bemeten luchtfilters met bamboekool. De grote ruiten verzekeren het contact met de buitenwereld; zelfs het grote OLED-beeldscherm met hoge resolutie vooraan is transparant en gunt de inzittenden een blik naar voren.

 

Meer persmateriaal via: www.discover-SEDRIC.com