Resultaten van de Groep - 2014

Resultaten van de Groep - 2014

Eerste mijlpaal van Strategie 2018 bereikt

Dinsdag 27 januari 2015 — Volkswagen-groep levert voor het eerst meer dan 10 miljoen voertuigen

- 10,14 miljoen voertuigen verkocht van januari tot december 2014 (+4.2%)
- Strategie 2018 wordt doortastend geïmplementeerd
- Verkoop op tien jaar tijd verdubbeld

 

Persbericht

16 januari 2015

V15-03N

 

 

 

Eerste mijlpaal van Strategie 2018 bereikt: Volkswagen-groep levert voor het eerst meer dan 10 miljoen voertuigen

 

- 10,14 miljoen voertuigen verkocht van januari tot december 2014 (+4.2%)

- Strategie 2018 wordt doortastend geïmplementeerd

- Verkoop op tien jaar tijd verdubbeld

 

De Volkswagen-groep heeft in het afgelopen jaar de eerste doelstelling van zijn Strategie 2018 bereikt: “Van de kleine e-up! tot de zware vrachtwagen heeft onze groep in het voorbije jaar in totaal meer dan tien miljoen voertuigen aan klanten overhandigd. Dat toont onweerlegbaar aan dat wij ondanks uitdagende markten onze Strategie 2018 doortastend implementeren. Ook voor onze andere kerndoelstellingen – de kwaliteit van onze resultaten en de tevredenheid van onze klanten en werknemers – zijn we op de goede weg”, zei de voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen AG, prof. dr. Martin Winterkorn. In totaal werden van januari tot december 2014 wereldwijd 10,14 miljoen voertuigen aan klanten geleverd (2013: 9,73 miljoen; +4,2%).

 

Ook in de maand december evolueerde de verkoop in positieve zin, met 881.000 exemplaren (tegenover 847.600 in december 2013: +2,7%). Commercieel directeur van de groep Christian Klinger: “In de jongste tien jaar heeft onze groep zijn leveringsvolume verdubbeld. Dat is een voortreffelijk en indrukwekkend resultaat, waartoe zonder uitzondering alle merken van de groep hun steentje hebben bijgedragen, ondanks de soms bijzonder zware marktomstandigheden.”

 

Met inbegrip van de zware bedrijfsvoertuigen leverden de merken van de groep in 2014 in heel Europa in totaal 3,95 miljoen voertuigen aan klanten (2013: 3,75 mio.; +5,1%). In West-Europa (zonder Duitsland) namen 2,03 miljoen klanten een nieuw voertuig in ontvangst (2013: 1,90 mio.; +7,2%). Op de thuismarkt Duitsland werden 1,24 miljoen voertuigen geleverd (2013: 1,19 mio.; +4,5%). In de regio Centraal- en Oost-Europa verkocht de groep in december 670.900 voertuigen (2013: 668.300; +0,4%). Daarvan gingen 275.800 exemplaren naar de Russische markt (2103: 316.000; -12,7%).

 

In de regio Noord-Amerika bracht de onderneming van januari tot december 891.900 (2013: 890.600; +0,2%) voertuigen aan de man. Daarvan werden 599.700 stuks (2013: 611.800;
-2,0%) geleverd in de VS. In de regio Zuid-Amerika leverde de Volkswagen-groep in diezelfde periode 795.700 voertuigen aan klanten (2013: 992.300; -19,8%), waarvan 629.800 (2013: 755.200; -16,6%) in Brazilië.

 

Voorts liet de groep positieve verkoopcijfers optekenen in de commerciële regio Azië-Pacific. Hier werden in het afgelopen jaar met 4,06 miljoen voertuigen voor het eerst op één jaar tijd meer dan vier miljoen exemplaren aan klanten geleverd (2013: 3,65; +11,3%). Daarvan waren er 3,68 miljoen (2013: 3,27; +12,4%) bestemd voor China (met inbegrip van Hongkong), de grootste markt van de groep.

 

Overzicht van de merken van de groep 

 

Het merk Volkswagen Personenwagens leverde van januari tot december 2014 wereldwijd 6,12 miljoen voertuigen aan klanten. Sinds 2004 heeft het merk daarmee zijn verkoop verdubbeld en voor het eerst meer dan zes miljoen voertuigen in een jaar verkocht.

 

Audi leverde in 2014 wereldwijd 1,74 miljoen voertuigen (2013: 1,58 mio.) en boekte daarmee een duidelijke groei van 10,5%. Het premiummerk uit Ingolstadt liet in nagenoeg alle regio’s een verkoopstijging noteren ten opzichte van het jaar voordien.

 

Sportwagenbouwer Porsche leverde tot eind december 2014 in totaal 189.800 wagens (2013: 162.100; +17,1%). De grootste vraag naar de voertuigen van de constructeur uit Stuttgart kwam uit West-Europa, Azië-Pacific en Noord-Amerika.

 

Het merk ŠKODA verkocht van januari tot december 2014 wereldwijd voor het eerst meer dan één miljoen voertuigen en liet met 1,04 miljoen exemplaren een groei van 12,7% noteren tegenover het jaar voordien (0,92 mio.).

 

SEAT leverde tot december 2014 wereldwijd 390.500 auto's (2013: 355.000) en zag zijn verkoop daarmee met 10,0% stijgen in vergelijking met vorig jaar.

 

De drie bedrijfsvoertuigenmerken van de groep, MAN, Scania en Volkswagen Commercial Vehicles, verkochten als gevolg van de moeilijke ontwikkeling in Europa, Rusland en Zuid-Amerika in 2014 wereldwijd 646.500 zware en lichte bedrijfsvoertuigen (tegenover 683.200 in 2013; -5,4%). MAN nam daarvan 120.100 exemplaren voor zijn rekening (2013: 140.300; -14,4%). Het Zweedse merk Scania leverde vorig jaar 79.800 zware vrachtwagens en bussen aan klanten (2013: 80.500; -0,8%). Volkswagen Commercial Vehicles van januari tot december 446.600 voertuigen (2013: 462.400; -3,4%).

 

 

 

Alle cijfers van de groep zijn onder voorbehoud en inclusief de zware bedrijfsvoertuigen van de merken MAN en Scania.

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.