UPDATE ‘Ready to Roc’ – Wereldpremiére van de nieuwe T-Roc

UPDATE ‘Ready to Roc’ – Wereldpremiére van de nieuwe T-Roc

Compacte T-Roc is dé crossover van Volkswagen

Woensdag 23 augustus 2017 —  

 

De nieuwe T-Roc in één oogopslag

  • T-Roc van Volkswagen: Nieuwe crossover verzoent de soevereniteit van een SUV met de rijdynamiek van een compacte hatchback.
  • T-Roc verrast met progressief design: avant-gardistische lijnen, daklijn in coupéstijl, opvallend brede voorzijde, aantrekkelijke proporties.
  • SUV-offensief: met de compacte T-Roc vervolledigt Volkswagen zijn SUV-aanbod bestaande uit Tiguan, Atlas/Teramont en Touareg.
  • Automatisch veilig: ruime waaier aan bijstandssystemen; Front Assist met noodremfunctie voor de stad en Lane Assist standaard.
  • Gedigitaliseerd en geconnecteerd: optionele infotainmentsystemen met glazen displays en nieuwe generatie Active Info Displays.
  • Zes TSI- en TDI-motoren: efficiënte turbomotoren met een vermogenspectrum van 85 kW/115 pk tot en met 140 kW/190 pk.
  • 4MOTION plus DSG: 190 pk-motoren standaard uitgerust met 4MOTION-vierwielaandrijving en DSG-7-versnellingsbak.
  • Ideale architectuur dankzij MQB: compact vanbuiten, ruim vanbinnen: vijfzitter met een van de grootste kofferruimtes in deze klasse (445 liter, beladen tot aan de bovenrand van de rugleuning van de achterbank).
  • Naar uw eigen smaak: T-Roc Style (standaard met tweekleurig koetswerk) en T-Roc Sport (optioneel met tweekleurig koetswerk) voor maximale personalisering.

Samengevat blaast de T-Roc een frisse wind door de klasse van de compacte SUV’s.

 

Soevereniteit van een SUV en rijdynamiek van een compacte hatchback. Volkswagen breidt zijn modelaanbod uit met een nieuw ontwikkelde compacte crossover: de T-Roc. Maximale personalisering (vrije keuze afwerking en tweekleurig koetswerk); moderne bijstandssystemen aan boord (Front Assist en Lane Assist standaard, fileassistent optioneel); innovatieve digitale oplossingen (nieuwe generatie Active Info Display); perfect geconnecteerd (via Volkswagen Car-Net); efficiënte aandrijving (rechtstreeks ingespoten turbomotoren tot 140 kW/190 pk); wendbaar en comfortabel (rijcomfort op Golf-peil, adaptieve onderstelregeling DCC optioneel) en avant-gardistisch design. Met deze configuratie blaast de nieuwe crossover van Volkswagen een frisse wind doorheen de categorie van de compacte SUV’s. Compact van formaat, bijzonder functioneel vanbinnen (vijf zitplaatsen, 445 liter kofferruimte). Een allrounder die keuze laat tussen voor- of vierwielaandrijving (vierwielaandrijvers standaard uitgerust met rijbelevingsschakelaar 4MOTION Active Control) en die de soevereiniteit van een SUV met de rijdynamiek van een sportief compact model verzoent: een auto die zich net zo goed thuisvoelt in een stedelijke omgeving als over lange afstanden.

Volkswagen SUV-offensief. “De T-Roc zet een nieuwe maatstaf in het boomende SUV-segment”, zegt Dr. Herbert Diess. De voorzitter van de raad van bestuur van het merk Volkswagen gaat verder: “Met zijn functioneel karakter, rijdynamiek en technologie belichaamt de T-Roc alle Volkswagen-kwaliteiten: hij geeft ons SUV-offensief extra intensiteit.” De T-Roc zal op de Duitse markt in het prijssegment van 20.000 euro aantreden en zo het Volkswagen-aanbod van allrounders uitbreiden naar het segment van de compacte SUV’s. De marktintroductie in Europa is voorzien voor november van dit jaar, de voorverkoop start al in september.

Vier letters, één statement. De wereldwijd bruikbare benaming T-Roc slaat een brug tussen twee werelden. Dr. Frank Welsch, binnen de raad van bestuur verantwoordelijk voor ‘Ontwikkeling’: “De ‘T’ verwijst naar de succesrijke pioniers Tiguan en Touareg van wie dit nieuwe model de SUV-genen en -troeven erfde. Denk maar aan de hoge zithouding, het robuuste koetswerk en onderstel en de standaard vierwielaandrijving voor de topmotorisaties. De lettercombinatie ‘ROC’, afgeleid van het Engelse ‘rock’ is een verwijzing naar het feit dat de T-Roc als een crossover wordt gepositioneerd die de soevereniteit van een SUV verzoent met de wendbaarheid van een compacte hatchback. Deze auto schudt het segment daadwerkelijk door elkaar door zelfbewust zowel qua uitrusting als qua kleurcombinaties zijn eigen weg te gaan, soms opvallend, soms helemaal niet. Een nieuwe Volkswagen die het merk en zijn eigenaar naar het volgende decennium van mobiliteit begeleidt.”

Kleine SUV, grootse aanpak. De T-Roc zal op bijna alle belangrijke wereldmarkten worden gecommercialiseerd. De Europese modellen van de nieuwe SUV worden in de Portugese fabriek Setúbal (vlakbij Lissabon) vervaardigd. Een tweede productiesite volgt later. Jürgen Stackmann, binnen de raad van bestuur verantwoordelijk voor Sales, Marketing en After Sales: “Beide productiesites werden niet toevallig gekozen: zowat 80 procent van de compacte SUV’s worden in Europa en China verkocht. Verder winnen kleine SUV’s nog aan belang in Brazilië, India, Rusland en de USA. Wij gaan ervan uit dat het volume compacte SUV’s wereldwijd over de komende tien jaar zal toenemen van ongeveer 6,4 miljoen eenheden vandaag naar zowat 10,6 miljoen voertuigen.” Hun succes danken de kleine SUV’s aan hun compacte koetswerkafmetingen, hun erg functioneel karakter, hun verhoogde zitpositie en het feit dat ze tegelijkertijd heel dynamisch voor de dag komen.

 

Belangrijke cijfers

Avant-gardistisch koetswerkdesign voor T-Roc

Nieuw DNA voor Volkswagen-SUV’s. Analoog met de Tiguan, de Tiguan Allspace (versie met langere wielbasis) en de Atlas/Teramont kiest de T-Roc met zijn design voor een nieuw, expressief DNA voor Volkswagen-SUV’s. Dat verenigt authentieke offroadelementen met rijdynamiek en een stedelijk karakter. Het studiemodel T-Prime Concept GTE bood in 2016 al een vooruitblik op een doorontwikkelde, nieuwe SUV met dit design-DNA. Het is een feit dat het ontwerp van iedere nieuwe SUV van Volkswagen op basis van dit DNA individueel wordt geïnterpreteerd. Zo worden alle SUV-modellen gekenmerkt door een zelfstandig design dat uniek is voor dit product en dit segment. Dat bewijst de T-Roc overduidelijk. Hij verrast met een progressief design waarmee je hem meteen als ‘de T-Roc’ herkent. Tegelijkertijd blijft hij ondubbelzinnig herkenbaar als Volkswagen. Volkswagen-designdirecteur Klaus Bischoff: “Met deze crossover zetten wij een heel expressief, zelfs bijna brutaal design op straat. Dit emotionele aspect maakt hem sympathiek. De T-Roc leent zich daarom even goed tot de stad als tot grootse avonturen. Voor mij is de T-Roc een SUV-mijlpaal. Alleen al omdat hij met een volledig eigen, sportieve stijl dit marktsegment verrijkt.”

Dynamische proporties. De T-Roc wordt gepositioneerd in het segment onder de Tiguan. Net als die laatste en als de Atlas/Teramont is ook de T-Roc op het modulaire MQB-platform gebouwd. De drie modellen maken dus gebruik van een gemeenschappelijke basisconstructie, maar krijgen ieder een volledig eigen lay-out voor koetswerk en interieur. Dankzij het MQB kan het ontwikkelingsteam heel dynamische proporties uitwerken. En dat geldt in het bijzonder voor de nieuwe T-Roc: deze crossover is 4.234 mm lang (-252 mm ten opzichte van de Tiguan) en staat op een wielbasis van 2.603 mm. De SUV is 1.819 mm breed (zonder buitenspiegels) en 1.573 mm hoog. De verhoudingsgewijs grote breedte zorgt samen met een eerder vlakke daklijn voor dynamische proporties. Het zwaartepunt van het koetswerk, dat hier lager ligt dan bij andere SUV’s, is dan weer gunstig voor de rijeigenschappen. Ook de korte overhangen (831 mm vooraan, 800 mm achteraan) en de grote spoorbreedtes (1.546 vooraan en 1.541 mm achteraan) dragen bij tot de typische look van de T-Roc.

Design van het silhouet. Het lijnenspel van het langgerekte silhouet wordt vooral gekenmerkt door een opvallende chroomlijst. Die veredelt standaard iedere uitvoering van de T-Roc en loopt van de A-stijl over de volledige zijkant van de daklijn tot aan de C-stijl. Die laatste is, net als bij een coupé, schuin opgesteld en geeft zo het visuele effect van een Targa-beugel in overlangse richting. Samen met de chroomlijsten geven ze het silhouet een volledig eigen dynamiek die qua vormtaal aan een coupé doet denken. Dit effect wordt nog versterkt wanneer de T-Roc met een tweekleurig koetswerk wordt besteld. Dit nieuwe model is immers de eerste SUV van Volkswagen die besteld kan worden met een tweekleurenlak die het dak (inclusief A-stijlen en buitenspiegelbehuizingen) visueel onderscheidt van de rest van het koetswerk. Het is een feit: de chroomlijst, de extra koetswerknaad aan het dak, de naar achteren afgevlakte daklijn als een coupé, de opvallende C-stijlen en het tweekleurige koetswerk laten de T-Roc compacter overkomen dan hij in werkelijkheid is. Onder de zijramen loopt de karakterlijn door, een koetswerknaad die als scherpe ‘undercut’ werd getekend en die de twee delen van het koetswerk met elkaar verbindt. Links en rechts loopt deze naad over in de gespierde wielkasten. Vanuit de straal van de achterste wielkast ontstaat achteraan een stevige schouderpartij. Robuust: offroadelementen rondom uit donkere kunststof beschermen het koetswerk om en rond de wielkasten, de drempellijsten en ter hoogte van de voor- en achterbumper.

 

Ruim interieur met verregaande digitalisering

Architectuur en ergonomie zetten maatstaven. De vorm en inrichting van het interieur van de T-Roc werden opnieuw gedefinieerd naar het tijdperk van digitalisering. Zo werd de integratie van de steeds nadrukkelijker gedigitaliseerde weergave- en bedieningselementen conceptueel op de voorgrond gebracht. De T-Roc kan bijvoorbeeld optioneel met een nieuwe generatie van het Active Info Display (digitaal instrumentenpaneel) worden besteld. Ook de infotainmentsystemen met een display tot 8,0 duim groot verraden dat de T-Roc mee is met de nieuwste ontwikkelingen. Met de bedieningsergonomie en de inzetbaarheid voor ogen werd bepaald dat alle elementen aan boord zo helder en vanzelfsprekend als mogelijk moesten zijn. Tegelijkertijd slaat het charismatische en eigen interieurdesign door zijn even avant-gardistische als robuuste look-and-feel van een SUV en door zijn moderne oppervlaktebehandeling een brug naar het exterieurdesign. Bovendien benutte het ontwikkelings- en designteam van de T-Roc de verhoudingsgewijs opvallend lange wielbasis om vijf inzittenden bijzonder veel plaats te bieden. Hogere zitpositie voor bestuurder en passagiers. Vooraan zit je in de T-Roc minimaal 572 mm boven het asfalt, achteraan is dat minstens 618 mm. Met alle vijf zitplaatsen bezet, beschik je gemeten tot aan de bovenrand van de rugleuning van de achterbank over 445 liter koffervolume, een van de beste waarden in dit segment. De rugleuning van de achterbank kan asymmetrisch (60/40) worden neergeklapt voor een laadvolume tot 1.290 liter. Het leidt geen twijfel dat er in dit segment nauwelijks andere SUV’s zijn die een zo royaal bemeten totaalpakket bieden.

Nieuwe instrumentenbordlay-out voor het digitale tijdperk. Het instrumentenbord wordt gekenmerkt door een glasheldere, horizontale indeling. Door die relatief hoge opstelling is de afleesbaarheid en de bedieningsergonomie van het infotainmentsysteem optimaal. Het infotainmentsysteem werd doelbewust op het hoogste punt van het instrumentenpaneel geplaatst en krijgt in de versie met 8-duimsdisplay een groot glazen oppervlak. Dat voelt even nobel aan als een tabletscherm. De instrumenten en het infotainmentsysteem zijn in het dashboard geïntegreerd in een sierlijst die over de volledige breedte van het voertuig loopt. In functie van de uitrusting is die sierlijst donker afgewerkt of in een contrasterende kleur gelakt die is afgestemd op de zetelbekleding. De kleurrijke sierlijsten zijn in functie van het gekozen uitrustingsniveau ook terug te vinden in de deurpanelen (meer info hierover in het hoofdstuk ‘Y-architectuur’). Robuuste, strak getekende deurgrepen en armsteunen, en ruime bergvakken stemmen de deurpanelen helemaal af op een leven aan boord. In functie van het uitrustingsniveau is er aan boord bovendien een witte of rode sfeerverlichting voorzien.

Heldere en sportief opgebouwde middenconsole. Meteen onder de klimaatregeling bevindt zich het opbergvak voor smartphones inclusief twee goed bereikbare USB-aansluitingen en optioneel uit te rusten met een inductieve oplaadfunctie en antenneverbinding. Bij de versies met vierwielaandrijving bevindt zich achter de schakelpook op de middenconsole de intuïtief te bedienen multifunctieschakelaar van het 4MOTION Active Control.

Active Info Display en infotainment in detail. De interfacedesigners van Volkswagen hebben het Active Info Display (11,7 duim schermdiagonaal) consequent doorontwikkeld en de hoogwaardige grafische weergave (133 dpi) en de waaier aan functies naar een nieuw niveau getild. Uit het samenspel tussen Active Info Display en het gekozen infortainmentsysteem ontstaat een nieuw, digitaal en interactief cockpitlandschap. Standaard hebben alle T-Rocs recht op het infortainmentsysteem ‘Composition Colour’ met 6,5-duimsaanraakscherm. Een niveau hoger staat het ‘Composition Media’-systeem met een glazen display van 8,0 duim inclusief cd-speler. Het topmodel met een scherm van 8,0 duim, ‘Discover Media’, krijgt eveneens een glazen display en standaard navigatie.

Voortdurend geconnecteerd. Het Active Info Display en de infotainmentsystemen zijn er voortdurend op afgestemd om via smartphone en Volkswagen Car-Net een maximaal aanbod van onlinediensten en apps te gebruiken. Daarom werden ook de telefoon en mediatheek optimaal geïntegreerd. Beide functies kunnen zowel via het infotainmentsysteem als via het Active Info Display worden weergegeven en aangestuurd. De infotainmentsystemen met 8-duimsscherm kunnen nog worden uitgebreid met ‘App Connect’ (dat ‘MirrorLink®’, ‘Apple CarPlayTM’ en ‘Android AutoTM’ van Google omvat). Bovendien biedt Volkswagen ook in de nieuwe T-Roc het dienstenpakket ‘Security & Service’ aan met de bijhorende ondersteuning in allerhande situaties. Tot de belangrijkste functies hier behoren de ‘noodoproepservice’, de ‘automatische ongevalmelding’ en de ‘pechoproep’. In combinatie met het ‘Discover Media’-systeem kunnen verschillende onlinediensten via ‘Guide & Inform’ worden gebruikt. Zo is er het ‘Online zoeken naar speciale bestemmingen’, ‘Online bestemming importeren’, ‘Benzinestations’ (locatie en prijzen), ‘Nieuws’, ‘Parkeerplaatsen’ (locatie en beschikbaarheid en prijs), ‘Weer’ en ‘Online verkeersinformatie’.

Inductief laden, sound van Beats. Met de optionele gsm-interface ‘Comfort’ kunnen compatibele smartphones inductief opgeladen worden en met de buitenantenne verbonden worden. Daarvoor hoef je de smartphone enkel maar in het daartoe bestemde opbergvak voor de schakelpook te leggen. De Amerikaanse audiospecialist Beats, die sinds 2014 deel uitmaakt van Apple, heeft een 300 Watt sterk 8-kanaalssoundsystem specifiek op het interieur van de T-Roc afgestemd.

 

Y-architectuur voor personalisering

Drie uitrustingsniveaus. Voor de T-Roc zal Volkswagen uitpakken met een zogeheten Y-architectuur voor de uitrusting. Daarmee volgt deze SUV het voorbeeld van de nieuwe Arteon. De Y-vorm verwijst naar de uitrustingspolitiek voor de T-Roc waarbij twee gelijkwaardige, hoge uitrustingsniveaus parallel worden aangeboden. Die krijgen de namen ‘Style’ en ‘Sport’. Dankzij deze matrix kan de nieuwe T-Roc maximaal individueel worden aangekleed. Vanaf de basisversie heeft de T-Roc recht op hightechsystemen zoals het omgevingswaarnemingssysteem ‘Front Assist’ met noodremfunctie voor de stad en voetgangerdetectie, een anti-multicrashremfunctie en de rijstrookassistent ‘Lane Assist’. De typische chroomlijst ter hoogte van de A-stijlen, het dak en de C-stijlen behoort eveneens tot de standaarduitrusting. Daarnaast zijn ook details zoals de klimaatregeling, het infotainmentsysteem ‘Composition Colour’, ledachterlichten, een visuele bodembescherming (zwart) en in de bumper verwerkte leddagrijverlichting altijd aan boord. De basisversie is uitgerust met 16-duimsvelgen (‘Yorkville’). Optioneel kunnen alle versies over ledkoplampen beschikken waarbij de leddagrijverlichting inclusief richtingaanwijzerfunctie en mistlichten (‘Sport’ krijgt standaard mistlichten) ringvormig is.

‘Style’ en ‘Sport’. De verdere individualisatie begint met een keuze tussen de twee hogere uitrustingsniveaus: ‘Style’ en ‘Sport’. Die zijn gebaseerd op de basisuitvoering en zijn gelijkwaardig voor wat betreft hun uitrusting. Toch is hun configuratie duidelijk verschillend.

T-Roc Style:

  • Sfeerverlichting (wit)
  • Connectivity-pack
  • Dak inclusief A-stijlen en buitenspiegelbehuizingen in contrastkleur (vier kleuren beschikbaar)
  • Keuze uit vier kleuren voor de sierlijst op het instrumentenbord en in de deurpanelen
  • Verchroomde sierstukken voor de uitlaat
  • Comfortzetels
  • Lichtmetalen 17-duimsvelgen ‘Mayfield’ (drie kleuren beschikbaar)
  • Leeslampjes voor en achter en voetruimteverlichting
  • Vermoeidheidsdetectie
  • Visuele bodembescherming vooraan (zilverkleurig)
  • Visuele bodembescherming achteraan (zilverkleurig)
  • Verchroomd deurframe

 

T-Roc Sport:

  • Verdonkerde achterlichten
  • Verdonkerde zijruiten achteraan
  • Aluminium pedalen
  • Sfeerverlichting (rood)
  • Rood gelakte remzadels
  • Verchroomde sierstukken voor de uitlaat
  • Lichtmetalen 17-duimsvelgen ‘Kulmbach’ (twee kleuren beschikbaar)
  • Mistkoplampen
  • Visuele bodembescherming vooraan (zilverkleurig)
  • Visuele bodembescherming achteraan (zilverkleurig)
  • Zwarte dakhemel
  • Sport-Comfortzetels
  • Verchroomd deurframe

 

Het koetswerk van de T-Roc bekent kleur. Het volledige dak inclusief de A-stijlen en de buitenspiegelbehuizingen kunnen in de T-Roc Style naar wens in een van de drie beschikbare contrastkleuren worden gelakt. De contrastkleuren voor dit tweekleurige koetswerk zijn ‘Deep Black’, ‘Pure White’ en ‘Black Oak Brown Metallic’. De T-Roc Sport kan ‘Deep Black’ als optionele contrastkleur krijgen. Daarnaast is er voor alle versies van deze SUV keuze uit tien verschillende klassieke koetswerkkleuren: het aanbod omvat naast de tinten ‘Deep Black’, ‘Pure White’ en ‘Black Oak Brown Metallic’ ook de kleuren ‘White Silver Metallic’, ‘Kurkuma Yellow Metallic’, ‘Energetic Orange Metallic’, ‘Indium Grey Metallic’, ‘Urano Grey’, ‘Atlantic Blue Metallic’ en ‘Ravenna Blue’.

Verschillende afwerkingskleuren voor het interieur. Ook aan de binnenzijde kan het er bont aan toegaan. De T-Roc is in zijn basisversie uitgerust met een dashpad in mat ‘Deep Black’. Voor de T-Roc Sport staat ook ‘Caribou Grey’ als afwerkingskleur ter beschikking. Op de T-Roc Style biedt Vokswagen maar liefst vier kleuren aan: ‘Black Oak Brown’, ‘Ravenna Blue’, ‘Energetic Orange Metallic’ en ‘Kurkuma Yellow Metallic’. In het geval van de T-Roc Style en T-Roc Sport zijn naast het dashpad ook de deursierlijsten en de inzetstukken op de middenconsole in de afwerkingskleur gelakt.

 

Zes efficiënte turbomotoren, voor- en vierwielaandrijving

Zes motoren, drie vermogenversies. Net als de grotere Tiguan wordt ook de nieuwe T-Roc met efficiënte turbomotoren aangedreven: drie benzinemotoren (TSI) en drie dieselmotoren (TDI). Die worden aangeboden in drie vermogenversies: 85 kW / 115 pk, 110 kW / 150 pk und 140 kW / 190 pk. De versies met 115 pk krijgen voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak. In combinatie met de 150 pk sterke motoren is er keuze uit voorwielaandrijving, vierwielaandrijving (4MOTION) en de automatische DSG-7-versnellingsbak met dubbele koppeling. De benzinemotor met 150 pk is voorzien van actief cilindermanagement (automatische uitschakeling van twee cilinders). De twee motoren met 190 pk worden standaard gekoppeld aan de DSG-7-versnellingsbak en 4MOTION. Overzicht van alle aandrijvingsvarianten:

Benzinemotoren:

1.0 TSI, 85 kW / 115 pk, 200 Nm, 6-versnellingsbak, Voorwielaandrijving

1.5 TSI, 110 kW / 150 pk, 250 Nm, 6-versnellingsbak, Voorwielaandrijving

1.5 TSI, 110 kW / 150 pk, 250 Nm, DSG-7, Voorwielaandrijving

1.5 TSI, 110 kW / 150 pk, 250 Nm, DSG-7, 4MOTION

2.0 TSI, 140 kW / 190 pk, 320 Nm, DSG-7, 4MOTION

Dieselmotoren:

1.6 TDI, 85 kW / 115 pk, 250 Nm, 6-versnellingsbak, Voorwielaandrijving

2.0 TDI, 110 kW / 150 pk, 340 Nm, 6-versnellingsbak, Voorwielaandrijving

2.0 TDI, 110 kW / 150 pk, 340 Nm, 6-versnellingsbak, 4MOTION

2.0 TDI, 110 kW / 150 pk, 340 Nm, DSG-7, Voorwielaandrijving

2.0 TDI, 110 kW / 150 pk, 340 Nm, DSG-7, 4MOTION

2.0 TDI, 140 kW / 190 pk, 400 Nm, DSG-7, 4MOTION

Vierwielaandrijving 4MOTION. De 4MOTION-versies van de T-Roc zijn uitgerust met permanente vierwielaandrijving. Via een elektronisch geregelde lamellenkoppeling verdeelt die de aandrijfkracht tussen de voor- en achteras in functie van onder meer de beschikbare hoeveelheid koppel. De verdeling is ‘behoeftegestuurd’ waarbij de focus altijd ligt op een optimale tractie en dus op de rijveiligheid tegen een zo laag mogelijk verbruik. Zo verloopt de aandrijving bij een laag aandrijfkoppel van de motor of tijdens het vertragen primair over de vooras en wordt de achteras daarbij gedeeltelijk ontkoppeld. Een dergelijke basisafstemming bespaart brandstof. Indien nodig wordt de achteras in een fractie van een seconde traploos ingeschakeld.

4MOTION Active Control en rijprofielselectie. Alle vierwielaangedreven versies van de T-Roc beschikken standaard over het 4MOTION Active Control met rijprofielselectie. Het systeem wordt bediend met een zogeheten multifunctieschakelaar op de middenconsole. Via deze schakelaar kan de bestuurder vier rijmodi en verschillende pop-upmenu’s activeren. Door de ronde schakelaar naar links te draaien, kunnen de twee wegprofielen ingeschakeld worden: ‘Street’ en ‘Snow’. Een draai naar rechts met dezelfde schakelaar biedt keuze uit twee offroadprofielen: ‘Offroad’ (automatische instelling van de offroadparameters) of ‘Offroad Individual’ (variabele instellingen). Via de 4MOTION Active Control kunnen zo in fracties van een seconde alle bijstandssystemen aan de omstandigheden worden aangepast. Verder beschikken de 4MOTION-modellen standaard over rijprofielselectie. Daarmee kan de bestuurder in functie van zijn standaarduitrusting en de gekozen opties individueel de parameters aansturen voor de DSG, de automatische klimaatregeling, de elektromechanische stuurbekrachtiging, de adaptieve demperregeling (DCC) en de adaptieve snelheidsregelaar (ACC). Hij kan hiervoor beschikken over vijf profielen: ‘Comfort’, ‘Normal’, ‘Sport’, ‘Eco’ en ‘Individual’. Ook de modellen met voorwielaandrijving kunnen optioneel worden uitgerust met rijprofielselectie.

 

Vooruitstrevende comfort- en bijstandssystemen

Adaptieve onderstelregeling en progressieve stuurinrichting. De T-Roc kan op je persoonlijke behoeften worden afgestemd met een voor dit segment buitengewoon grote waaier aan comfortsystemen. Zo is er bijvoorbeeld de adaptieve onderstelregeling DCC. Dankzij de elektrisch verstelbare dempers van dit systeem kan het onderstel van de T-Roc naast een normale afstelling ook bogen op een bijzonder sportieve of comfortabele afstelling. De rijdynamiek en het comfort worden eveneens geoptimaliseerd door de progressieve stuurinrichting die oorspronkelijk door de Golf GTI werd geïntroduceerd (en die een betere controle biedt bij een sportieve rijstijl en tegelijkertijd meer comfort biedt bij het manoeuvreren). Verdere comfortsystemen zijn nog de elektrische bediening van de kofferklep, het sleutelvrije ont-/vergrendelings- en startsysteem ‘Keyless Access’, interieurvoorverwarming en -verluchting, Climatronic met twee zones en stuurverwarming. Door het optionele panoramische dak valt er in het interieur van de T-Roc bijzonder veel licht naar binnen. Dit dak meet 870 mm in de breedte en is 1.364 mm lang en dat maakt dit kantel- en schuifdak uit twee glaspartijen tot het grootste binnen zijn segment.

Innovatieve bijstandssystemen. Qua bijstandssystemen speelt de T-Roc binnen zijn segment in een heel andere categorie. Alle T-Rocs krijgen immers standaard de anti-multicrashremfunctie, de rijstrookassistent Lane Assist en het omgevingswaarnemingssysteem Front Assist inclusief voetgangerdetectie en noodremfunctie voor de stad. Daarbovenop is de T-Roc Style uitgerust met vermoeidheidsdetectie. Optioneel kan de SUV nog worden geconfigureerd met elf bijkomende bijstandssystemen. Alle systemen van de T-Roc op een rij:

  • Omgevingswaarnemingssysteem Front Assist met voetgangerdetectie en noodremfunctie voor de stad
  • Adaptieve snelheidsregelaar ACC (functiebereik van 30 tot 210 km/u met manuele versnellingsbak, 0 tot 210 km/u met DSG)
  • Verkeersbordenherkenning
  • Achteruitrijcamera Rear View
  • Rijstrookwisselhulp inclusief uitparkeerhulp Rear Traffic Alert
  • Rijstrookwisselhulp Blind Spot Sensor
  • Rijstrookassistent Lane Assist
  • Parkeerhulp Park Assist inclusief parkeerhulpremfunctie
  • Fileassistent
  • Emergency Assist
  • Proactieve bescherming van de inzittenden
  • Vermoeidheidsdetectie
  • Grootlichtassistent Light Assist

 

Personalisering standaard. De comfort-, bijstands- en infotainmentsystemen kunnen in de T-Roc heel makkelijk aan iedere bestuurder worden aangepast. En wel via de standaard voorziene personaliseringsfunctie. Via de boordcomputer kan de bestuurder immers zijn individuele instellingen voor meer dan 100 parameters (in functie van de uitrusting) opslaan. Van zodra de bestuurder met zijn persoonlijke sleutel de T-Roc opent, worden die dan geactiveerd.