LAB-BOX lanceert MYMOVE, wil belgische werknemers overtuigen hun bedrijfswage in te ruilen voor meer flexibele oplossingen

Lab Box, de incubator voor mobiliteitsgerelateerde start-ups achter het Antwerpse Poppy, introduceert op het #WeAreMobility-salon in Brussel haar nieuwste project MyMove. MyMove staat klaar om de persoonlijke bedrijfswagen naar het geheugen te verbannen en te vervangen met een vloot gedeelde groene auto’s, e-bikes, e-scooters en e-steps. Daarbovenop biedt het bedrijf een slimme app om alles te overzien.

Brussel, 18 januari 2019

In België krijgen veel werknemers een bedrijfswagen aangeboden als deel van hun loonpakket. Dat is fiscaal voordelig voor het bedrijf, maar in de praktijk worden veel bedrijfswagens erg weinig gebruikt. MyMove staat klaar om daar een mouw aan te passen.

Eco-vloot met toegang via app

MyMove maakt gebruik van het Belgische mobiliteitsbudget, dat gisteren door de commissie Financiën goedgekeurd werd, om bedrijven en geïnteresseerde werknemers te overtuigen hun bedrijfswagen in te leveren. In de plaats krijgen ze toegang tot een flexibele gedeelde vloot met kleinere, groenere wagens, elektrische fietsen, e-scooters en e-steps.

De MyMove-app dient als inventaris voor deze vloot, en meteen ook als sleutel voor de voertuigen. Werknemers die de app gebruiken krijgen de locatie en ‘huurprijs’ van ieder voertuig te zien. Via de app kunnen ze hun persoonlijke mobiliteitsbudget beheren en besteden aan de verschillende opties. Met deze handige oplossing wil MyMove de persoonlijke bedrijfswagen overbodig maken.

MyMove zal bedrijven helpen met het samenstellen van de ideale vloot voor hun werknemers, gebaseerd op ervaring en data. De start-up helpt ook met het regelen van herstellingen, en herbekijkt de noodzakelijke inventaris op maandelijkse basis om te verzekeren dat werknemers steeds toegang hebben tot de nodige vervoersmiddelen.

Het mobiliteitsbudget

MyMove maakt gebruik van het mobiliteitsbudget. Dat wordt in Maart 2019 geïntroduceerd in België en geeft werkgevers die momenteel bedrijfswagens aanbieden de mogelijkheid om in de plaats daarvan een mobiliteitsbudget toe te kennen aan geïnteresseerde werknemers, met dezelfde fiscale voordelen. Als de werknemer zijn of haar wagen inruilt voor een groener model, of hem helemaal inlevert, kan hij of zij het overige budget gebruiken voor openbaar vervoer, taxidiensten, om een fiets aan te kopen, en zelfs om huur of interest op de hypotheek mee af te betalen als de werknemer minder dan 5km van zijn/haar werk af woont.

Aan het eind van het jaar kunnen werknemers het restbedrag in hun budget cash uitgekeerd krijgen, maar daar wordt eerst belasting op weerhouden. Ze kunnen er ook voor kiezen het gehele resterende budget belastingvrij te besteden aan verdere ecologische reisopties, zoals persoonlijke treintickets voor henzelf of familieleden en vrienden.

MyMove moedigt werkgevers aan het mobiliteitsbudget te omarmen in combinatie met een vloot vol groene voertuigen, zodat werknemers moeiteloos toegang krijgen tot allerlei transportopties met de flexibiliteit die ze verdienen.

“Research heeft aangetoond dat een verbeterde mobiliteit stress doet dalen en de tevredenheid significant doet stijgen onder werknemers, dus dit is een echte win-winsituatie.”

- Emanuella Piccoli, Chief Human Resource Officer bij D’Ieteren Auto

Succesvol testproject

MyMove wordt ondersteund door Belgische Volkswagen Groep-importeur en verdeler D’Ieteren Auto en voert momenteel een testproject uit in het Brusselse hoofdkwartier van het bedrijf. De komende maanden plant het team verdere testprojecten bij prominente bedrijven om zijn diensten en app verder te verbeteren.

Met deze projecten wil het jonge bedrijf verzekeren dat het zowel werknemers als werkgevers tevreden kan stellen met verschillende gedeelde en milieuvriendelijke transportopties. MyMove is daarmee de eerste speler op de Belgische markt die bedrijven een aangepaste service biedt met vier verschillende voertuigen in één app.

"Heel wat werknemers zien hun bedrijfswagen als overbodig en geldverspilling. MyMove staat klaar om hen de flexibele, voordelige en milieuvriendelijke oplossing te bieden die ze verdienen.”

- Valentin Haarscher, Projectleider bij MyMove

De commerciële lancering van MyMove is gepland voor het vierde kwartaal van 2019. De start-up nodigt geïnteresseerde bedrijven uit om vandaag in te schrijven via de website www.mymove.be

Dirk Joos

dirk.joos@lab-box.com

0497/57.77.96

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy