Pikes Peak - 7m 57.148s - De elektrische I.D. R van Volkswagen vestigt een nieuw absoluut record

Pikes Peak - 7m 57.148s - De elektrische I.D. R van Volkswagen vestigt een nieuw absoluut record

Zondag 24 juni 2018 — The time is ... hold on. Is that? Whooooohooo! It is the new overall record for the I.D. R at the ! C'mooooooooooon! 7m 57.148s make history!  (Twitter - Volkswagen Motorsport - https://twitter.com/volkswagenms)

Absoluut record : Volkswagen schrijft geschiedenis met de I.D. R Pikes Peak

 

  • 7m 57.148 s – De elektrische wagen van Volkswagen vestigt een nieuw absoluut record
  • Romain Dumas verbetert de tijd van Sébastien Loeb met 16 seconden
  • I.D. R Pikes Peak : de sportieve inleiding voor de lancering van de nieuwe 100% elektrische I.D.-familie

 

 

Volkswagen en zijn I.D. R zijn tot de legende van de Pikes Peak International Hill Climb toegetreden. Aan het stuur van de I.D. R Pikes Peak met 500 kW (680 pk) klopte Romain Dumas niet alleen het vorige record voor elektrische wagens, hij verbeterde eveneens met 16 seconden het absolute record dat in 2013 werd gevestigd door de Fransman Sébastien Loeb! Deze nieuwe referentietijd van 7m57.148s plaatst Romain Dumas in de galerij der kampioenen van Pikes Peak, waar hij legendarische piloten als Loeb, maar ook Walter Röhrl, Michèle Mouton, Stig Blomqvist, Nobuhiro Tajima of Rod Millen en zijn zoon Rhys vervoegt.

 

“De I.D. R Pikes Peak is een sportief voorproefje van de I.D.-familie van Volkswagen. Vandaag hebben we gezien waartoe deze technologie in staat is”, verklaarde Dr. Frank Welsh, lid van de raad van bestuur van Volkswagen en verantwoordelijke voor de technische ontwikkeling. “Elke werknemer van Volkswagen mag uiterst trots zijn op dit resultaat. Ik feliciteer het team uit de grond van mijn hart. Door de combinatie van engineering, passie en inzet is het erin geslaagd in slechts acht maanden een fantastische racewagen te ontwikkelen. De Volkswagen I.D. R Pikes Peak heeft vandaag de snelste tijd op zijn naam staan uit de geschiedenis van deze wedstrijd die meer dan een eeuw geleden voor het eerst werd gereden… Dat zegt veel over de toekomst van de elektrische wagen”.

 

19.99 kilometer, 156 bochten, één enkele, maar perfect geslaagde poging: Romain Dumas behaalde zijn vierde overwinning in de mythische race in Pikes Peak, die al 96 keer plaatsvond sinds 1916. Met de I.D. R heeft Volkswagen een buitengewone racewagen gecreëerd, specifiek op maat ontworpen om te voldoen aan de eisen van de meest legendarische heuvelklimrace: een minimum aan gewicht, een maximum aan downforce, een maximum aan vermogen, en dat allemaal gecombineerd om de best mogelijke prestatie neer te zetten. Inclusief batterijen, weegt de I.D. R Pikes Peak minder dan 1.100 kilogram. Volkswagen deed beroep op computersimulaties om het perfecte compromis te vinden tussen de vraag naar energie en optimale prestaties. Op vlak van aerodynamica moest het gebrek aan lucht op grote hoogte gecompenseerd worden. Daarvoor kreeg de I.D. R een vlak en geprofileerd chassis en een gigantische achtervleugel.

 

Volkswagen spaarde zijn inspanningen evenmin op vlak van herlaadtechnologie. Men wilde de wagen zo snel mogelijk kunnen  opladen, met een minimale impact op het milieu. De koersdirectie legt hiervoor een tijd op: mocht de wedstrijd ooit onderbroken worden, dan moet het mogelijk zijn de wagen volledig bij te laden in minder dan 20 minuten. De nodige elektriciteit werd geleverd door generators aan de voet van de berg van Pikes Peak. Als brandstof kozen de ingenieurs voor Glycerol, een niet-giftig bijproduct in de productie van biodiesel, dat de voedings- en cosmetica-industrie als additief gebruiken.

 

Er verliepen amper 250 dagen tussen de aankondiging op 18 oktober 2017 van de lancering van het Pikes Peak project, en de vestiging van het record op 24 juni 2018. Een extreem korte termijn voor de ontwikkeling van zo’n volbloed met een innovatieve elektrische aandrijving en batterijen geschikt voor een zeer specifieke opdracht, en het chassis en de aerodynamica. Dit record in Pikes Peak is een geweldige beloning voor het werk en de inspanningen van de mecaniciens van Volkswagen, zijn ingenieurs, alle mensen in Wolfsburg en de hoofdzetel van Volkswagen Motorsport in Hannover. Dat geldt overigens ook voor de medewerkers die aanwezig waren in Colorado Spring gedurende de voorbereidingsweek.

 

In deze jacht naar het absolute record van Pikes Peak, kon Volkswagen rekenen op ernstige partners. Met Volkswagen R genoot de I.D. R vanaf zijn ontwikkeling van een sportieve supervisie. ANSYS droeg sterk bij tot dit succes met de levering van de nodige software voor de simulaties. Michelin liet de wagen profiteren van zijn ruime ervaring op Pikes Peak door perfect aangepaste banden te voorzien. De elektromotoren, waarvan het totaalvermogen 500 kW bereikt, werden samen met Integral e-drive ontworpen. En tenslotte voorzag OMP Romain Dumas van een ultralichte race-overall, in overeenstemming met de filosofie van het voertuig.

 

 

Reacties

 

Romain Dumas (Frankrijk), Volkswagen I.D. R Pikes Peak #94

 

“Geweldig! Met dit resultaat overtreffen we onze gekste verwachtingen. Na de tests gedurende de voorbije week, wisten we dat het mogelijk was het absolute record te kloppen. Maar om daarin te slagen, moest alles perfect zijn, van de technologie tot het werk van de piloot. En ook het weer moest meezitten. Het feit dat alles goed verliep, geeft een uniek gevoel, en dit record is de kers op de taart. Ik kan het nog steeds amper geloven dat Volkswagen en ikzelf deze tijd hebben neergezet. De I.D. R Pikes Peak is de indrukwekkendste wagen die ik ooit in competitie kon besturen. De elektrische aandrijving is iets helemaal anders, waarvan ik veel heb kunnen leren tijdens dit project. Het team leverde ongelooflijk zorgvuldig werk en bleef toch heel relax. Niet alleen hebben we ons doel bereikt, ook de teamspirit was aanwezig. Ik ben echt fier dat ik deel kon uitmaken van deze ervaring.”

 

Sven Smeets, Directeur Volkswagen Motorsport

 

“Dit is een fantastische dag voor Volkswagen: we zijn enorm trots. De I.D. R Pikes Peak is de meest innoverende en complexe auto die Volkswagen Motorsport ooit heeft gebouwd. Elke werknemer die bij het Pikes Peak project betrokken was, heeft voortdurend zijn grenzen verlegd en toonde een volledige inzet en toewijding. Anders was het niet mogelijk geweest steeds die nieuwe uitdagingen te overwinnen en nieuwe oplossingen te vinden. Het kan onmogelijk lijken dit allemaal klaar te spelen in zo weinig tijd, maar de passie die in ons team heerst heeft ons toegelaten onze missie te volbrengen. Dank aan iedereen die zo hard heeft gewerkt en blijk gaf van een fantastische teamspirit.”

 

All time record: Volkswagen makes history with the I.D. R Pikes Peak

  • 7m 57.148s minutes – Volkswagen’s electric racing car sets a new overall record
  • Romain Dumas betters Sébastien Loeb’s record by 16 seconds
  • I.D. R Pikes Peak: the sporty forerunner to the new, fully-electric I.D. family

Volkswagen and the I.D. R Pikes Peak have made history at the Pikes Peak International Hill Climb. Driving the 500-kW (680 PS) I.D. R Pikes Peak, Romain Dumas (F) defeated a field including cars with conventional drivetrain technology. In doing so, he not only broke the previous record for electric vehicles, but also bettered Sébastien Loeb’s (F) all-time record from 2013 – by a full 16 seconds. Dumas’ new record of 7m 57.148s minutes is now top of the list of Pikes Peak champions, which includes such acclaimed drivers as Loeb, Walter Röhrl (D), Michèle Mouton (F), Stig Blomqvist (S), Nobuhiro Tajima (J) and also Rod Millen and his son Rhys (both NZ).

 

“The I.D. R Pikes Peak is the sporty forerunner of Volkswagen’s I.D. family. Today, we saw what this technology is capable of”, said Dr. Frank Welsch, Member of the Board of Management of the Volkswagen Passenger Cars brand with responsibility for “Technical Development”. “Every Volkswagen employee can be extremely proud of today’s result. I congratulate the team from the bottom of my heart. With a combination of outstanding engineering skills, passion and commitment, the team has managed to create a fantastic racing car in just eight months. The Volkswagen I.D. R Pikes Peak has now set the fastest time in the history of this hill climb, which spans more than 100 years – that speaks volumes for electric mobility.”

19.99 kilometres, 156 corners, just one attempt – and a successful one: Romain Dumas claimed his fourth overall victory at the iconic Pikes Peak International Hill Climb, which has now been held 96 times since 1916. With the I.D. R Pikes Peak, Volkswagen has created an extraordinary racing car, specifically tailored to the demands of the most famous of hill climbs: a combination of minimum weight, as much downforce as possible, and maximum power, designed to achieve the best possible performance. Including its battery cells, the I.D. R Pikes Peak weighs less than 1,100 kilograms. When evaluating performance, Volkswagen employed simulation software to calculate exactly how to achieve the optimum in energy demand and performance for the record attempt on Pikes Peak. In the matter of aerodynamics, the key was to compensate for the loss of downforce caused by the thin air on Pikes Peak. The result of this endeavour could be seen from afar: the flat, streamlined chassis and huge rear wing.

Volkswagen also struck out in a new direction when it came to charging technology – the goal being to charge the car as quickly as possible with minimum environmental impact. The time was defined by the regulations: In case of the race being suspended, it must be possible to completely charge the car in under 20 minutes. The electricity required was provided by generators at the foot of Pikes Peak. Glycerol, which in chemical terms is a sugar alcohol, was selected as the fuel. A by-product of the manufacture of biodiesel, for example, Glycerol combusts with virtually no harmful exhaust fumes or residues. Glycerol itself is non-toxic and is even permitted as an additive in the food and cosmetics industries.

A mere 250 days passed between the announcement and the start of the Pikes Peak project on 18 October 2017 and the record-breaking run on Pikes Peak on 24 June 2018. This was an extremely sporty remit for the development of a thoroughbred prototype, including innovative fully-electric drive technology, specific demands on the batteries, aerodynamics and chassis. This effort and the tireless work of the Volkswagen mechanics, engineers and many more employees in Wolfsburg, at the motorsport headquarters in Hannover and, last but not least, during the weeks of preparation in Colorado Springs, has now been rewarded with a new record on Pikes Peak.

Volkswagen has had some strong partners on its side for the record attempt on Pikes Peak, in the form of Volkswagen R, ANSYS, Michelin, Integral e-drive and OMP. With Volkswagen R, the I.D. R Pikes Peak received a sporting seal of approval from the outset, which it more than earned on its record-breaking run, if not before. ANSYS also made a vital contribution to the success of the project by providing support with the software simulations. Another key factor was tyre maker Michelin’s years of experience on Pikes Peak, which allowed them to provide tyre technology perfectly tailored to the demands of the hill climb. The I.D. R Pikes Peak’s E-engines, which together generated 500 kW (680 PS), were achieved in collaboration with partner Integral e-drive. OMP put the icing on the cake – for example, with the featherweight racing overall for Romain Dumas, which perfectly complemented the lightweight design philosophy of the I.D. R Pikes Peak.

Reactions from the Pikes Peak International Hill Climb

Romain Dumas (F), Volkswagen I.D. R Pikes Peak #94
“Awesome! We exceeded even our own high expectations with that result. Since this week’s tests, we have known that it was possible to break the all-time record. For it to come off, everything had to come together perfectly – from the technology to the driver. And the weather had to play ball too. That everything ran so smoothly is an incredible feeling, and the new record on Pikes Peak is the icing on the cake. I still cannot believe that Volkswagen and my name are behind this incredible time. The I.D. R Pikes Peak is the most impressive car I have ever driven in competition. The electric drivetrain means that many things are different and I learned a lot during the project. The team did an indescribably meticulous, yet at the same time relaxed, job. Not only did we get the desired result, but the team spirit was also spot on. I am incredibly proud to have been a part of it.”

Sven Smeets, Volkswagen Motorsport Director
“This is a fantastic day for Volkswagen and one, of which we are very proud. The I.D. R Pikes Peak is the most innovative and complex car ever developed by Volkswagen Motorsport. Every employee involved in the Pikes Peak project has constantly had to push their boundaries and show extreme commitment and dedication. Without this, it would not have been possible to repeatedly overcome new challenges and come up with new solutions. It should actually be impossible to achieve all that and especially the all-time record in such a short time, but our team pulled it off thanks to their passion and commitment. Thank you to everyone who worked so hard on the project and showed such fantastic team spirit.”