PEACE, LOVE EN VOLKSWAGEN: HET ICONISCHE ‘LIGHT’ BUSJE OPNIEUW OP DE BAAN (Persbericht Volkswagen of America)

PEACE, LOVE EN VOLKSWAGEN: HET ICONISCHE ‘LIGHT’ BUSJE OPNIEUW OP DE BAAN (Persbericht Volkswagen of America)

Het hoogtepunt van een driejarige queeste om een verloren symbool van de Summer of Love opnieuw te creëren, te
restaureren en te schilderen

 

Na meer dan 50 jaar zal het iconische ‘Light’ busje, een Volkswagen Type 2 bestelwagen met de hulp van Volkswagen of America en de grotere Volkswagen-community opnieuw de baan opgaan. Het busje werd wereldberoemd toen het in 1969 verscheen op de legendarische Woodstock Art and Music Fair.


In februari onthulde kunstenaar Dr. Bob Hieronimus die het originele Lightbusje schilderde, er een nieuwe creatie van bij de Orange Country Transporter Organization (O.C.T.O.) winterbijeenkomst in Long Beach, Californië. Volkswagen-fans, autoliefhebbers, kunstaficionado ’s en gelijkgezinden hebben het met de hand geschilderde kunststuk kunnen bewonderen in het Long Beach Veteran’s Memorial Stadium. Het was de eerste openbare onthulling van de replica van het Woodstock-icoon en de eerste halte van zijn geplande tocht doorheen het land met als eindbestemming de 50e verjaardag van het muziekfestival.

Het in-het-oog-springende busje is het resultaat van de inspanningen van Hieronimus en de Canadese documentarist John Wesley Chisholm die drie jaar duurden. Ze wilden het busje terugvinden en restaureren ter gelegenheid van het gouden jubileum van Woodstock. “Het is een tijdmachine die mensen naar het verleden, het heden en de toekomst brengt”, zegt Chisholm.


In 1968 schilderde Hieronimus de originele standaard microbus uit 1963 op uitnodiging van de eigenaar van het busje die het gebruikte om zijn muziekband in een ‘magisch’ busje naar het festival te vervoeren. Het werd een symbool van de Woodstock Art and Music Fair en van een grotere wijdverbreide oproep voor vrede, liefde en eenheid. Na een snapshot van het busje door Associated Press ging het via kranten en magazines rond in het hele land. Het busje verscheen zelfs in de liner van het officiële Woodstock-album.


Terwijl de VW-bus de favoriet was geworden van het jonge publiek dat op zoek was naar efficiënte manieren om het land te doorkruisen, vatte de Light-bestelwagen bedekt onder de met de hand geschilderde symbolen en psychedelische vormen door de ploeg van Hieronimus een uniek moment binnen Amerikaanse cultuur samen. “Het busje gaat werkelijk over één volk op één planeet”, zegt Hieronimus die ook symbolist is. Elke zijde van het busje is een verhaal, vele verhalen, en alle verhalen verwijzen naar eenmaking, samenwerking en een hoger bewustzijn, dit is waar Light in feite helemaal om draait.” Oorspronkelijk hadden de mannen gehoopt de originele ‘Light’-bus te vinden en te restaureren, maar na een zoektocht van zes maanden beslisten ze om een replica te bouwen. Dankzij een succesvolle kickstart kon het koppel een exact model van de originele ‘Light’-bus kopen en begon het zorgvuldige restauratieproces met inbegrip van een zes weken durende poging door Hieronimus en een team van vijf artiesten om de originele schilderingen van de bus opnieuw te creëren.


Toen Volkswagen of America op de hoogte was van het project ondersteunde het de zoektocht en het restauratieproces. Een groep Volkswagen-fans sprong ook op de kar van het duo. Ze boden hun diensten aan en droegen zo hun steentje bij tot de verwezenlijking van het project “Het is een woonkamer op wielen die je naar believen kunt uitrusten en die jou en je familie, wie dat ook voor je is, vervoert naar waar ook je wilt gaan”, zegt Chisholm.

 

 

Photos and video B-roll of the ‘Light’ bus replica are available at media.vw.com.

About Volkswagen of America, Inc.
Founded in 1955, Volkswagen of America, Inc., an operating unit of Volkswagen Group of America, Inc. (VWoA) is headquartered in Herndon, Virginia. It is a subsidiary of Volkswagen AG, headquartered in Wolfsburg, Germany. VWoA’s operations in the United States include research and development, parts and vehicle processing, parts distribution centers, sales, marketing and service offices, financial service centers, and its state -of-the- art manufacturing facility in Chattanooga, Tennessee. The Volkswagen Group is one of the world's largest producers of passenger cars and Europe's largest automaker. VWoA sells the Atlas, Beetle, Beetle Convertible, e-Golf, Golf, Golf Alltrack, Golf GTI, Golf R, Golf SportWagen, Jetta, Passat, and Tiguan vehicles through approximately 650 independent U.S. dealers. Visit Volkswagen of America online at www.vw.com or media.vw.com to learn more.

Notes: Follow us @VWNews.

“VW”, “Volkswagen,” and the Volkswagen logo are registered trademarks of Volkswagen AG.

VOLKSWAGEN OF AMERICA, INC

2200 Ferdinand Porsche Drive

Herndon, Virginia 20171

www.media.vw.com

@VWNews

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy