Passat 2019 IQ.DRIVE zal als eerste Volkswagen gedeeltelijk autonoom zijn kruissnelheid kunnen aanhouden

Passat 2019 IQ.DRIVE zal als eerste Volkswagen gedeeltelijk autonoom zijn kruissnelheid kunnen aanhouden

  • Voorverkoop vanaf mei: bestseller Passat rijdt na technisch ingrijpende update de toekomst tegemoet
  • Travel Assist als wereldpremière: Passat zal als eerste Volkswagen gedeeltelijk autonoom zijn kruissnelheid kunnen aanhouden
  • IQ.DRIVE: de nieuwe Passat start met tot nu toe hoogste ontwikkelingsniveau van IQ.DRIVE, het nieuwe topmerk voor rijhulpsystemen
  • IQ.LIGHT: als eerste model na de nieuwe Touareg is nu ook de Passat verkrijgbaar met IQ.LIGHT–Matrix-ledkoplampen
  • Capacitief stuur: als nieuwe interface voor de bestuurder reageert het eerste capacitieve stuur van Volkswagen op aanraking
  • MIB3 gaat voor connectiviteit: systemen van het nieuwe modulaire infotainmentplatform met vast geïntegreerde simkaart debuteren in de Passat
  • We Connect: infotainment haalt streamingdiensten, internetradio, web-apptechnologie en natuurlijke spraakbesturing aan boord
  • We Connect Fleet: tijd en geld besparen in uw autovloot met digitaal rittenoverzicht, verbruiksmonitoring en onderhoudsbeheer
  • Open voor nieuwe partners: integratie van nieuwe diensten als We Deliver en We Park baant de weg naar de mobiliteit van de toekomst
  • Digital Cockpit: nieuwe generatie digitale instrumenten configureren met één knop op het stuur
  • Nuluitstoot in de stad: elektrisch rijbereik van de nieuwe Passat GTE klimt volgens WLTP naar ca. 55 km (ca. 70 km volgens NEDC)

 

De highlights van de nieuwe Passat

De teller loopt: dit voorjaar zal de Passat de magische productiegrens van 30 miljoen exemplaren overschrijden. Dat maakt hem tot populairste model wereldwijd in het segment van de middelgrote auto’s. En dat niet alleen. Na de Golf (35 miljoen exemplaren) – en nog voor de legendarische Kever (21,5 miljoen stuks) – is de Passat een van de die bestverkochte Volkswagens aller tijden. Eén ding staat vast: de 30 miljoenste Passat wordt een van de eerste exemplaren van de bijzonder geavanceerde achtste generatie. Een omvangrijke, technische update. Een nieuwe Passat, die de recentste innovaties van het merk bundelt. Al in mei start de voorverkoop in de eerste Europese landen. De eigenlijke marktlancering is gepland voor eind augustus (Duitsland).

Travel Assist. IQ.DRIVE is de nieuwe overkoepelende benaming voor de rijhulpsystemen van Volkswagen. Het bundelt voortaan alle technologieën die geleidelijk aan zullen evolueren naar autonoom rijden. Een voorbeeld daarvan is de nieuwe Travel Assist. Dankzij dit rijhulpsysteem zal de Passat als eerste Volkswagen aan iedere snelheid (van 0 tot 210 km/u) gedeeltelijk autonoom kunnen rijden. Feit is dat de Passat met zijn rijhulpsystemen het momenteel hoogste ontwikkelingsniveau van IQ.DRIVE in huis heeft.

Capacitief stuur. Volkswagen trekt resoluut de kaart van de intuïtieve bediening en een zo automatisch mogelijke werking van de beschikbare technologieën. In dat kader wordt de nieuwe Passat als eerste Volkswagen ter wereld op de markt gebracht met een capacitief stuur. Dat registreert de aanraking van de bestuurder en vormt op basis daarvan een interactief platform voor systemen als Travel Assist.

Automatisch veiliger. Ook de Emergency Steering Assist is nieuw in de Passat. Het systeem grijpt in bij het remmen tijdens uitwijkmanoeuvres om zo de veiligheid te vergroten. Daarnaast werd de rijstrookassistent Lane Assist verder geperfectioneerd door een nieuwe multifunctionele camera. En ook de nieuwe IQ.LIGHT–Matrix-ledkoplampen dragen bij tot de veiligheid en het comfort.

Permanent online. Samen met de nieuwe Passat wordt ook de derde generatie van het modulaire infotainmentplatform MIB3 gelanceerd. App Connect, het platform voor de integratie van smartphoneapps,maakt het voor het eerst bij Volkswagen mogelijk om iPhone-apps via Apple CarPlay™’ draadloos in het platform te integreren. Voortaan is de Passat indien gewenst ook permanent online dankzij MIB3 en We Connect. De nieuwe infotainmentsystemen zijn namelijk standaard uitgerust met een geïntegreerde Online-Connectivity-Unit (OCU) met simkaart. Die levert niet alleen verbeterde navigatiediensten met gegevens in realtime, maar ook nieuwe technologieën en aanbiedingen, muziekstreamingdiensten, internetradio, updatebare web-apptechnologie, natuurlijke spraakbediening die wordt aangevuld met online gegevens, naadloos gebruik van de online diensten van Volkswagen We en weldra ook de mogelijkheid om de voertuiginstellingen in de cloud op te slaan. Daarnaast zullen smartphones (compatibele Samsung-modellen) kunnen worden gebruikt als mobiele sleutel om de Passat te openen en te starten.

Open voor nieuwe ideeën. Volkswagen We gaat in de nieuwe Passat nog een stap verder. Met Volkswagen We werd een digitaal platform ontwikkeld om mobiliteitsdiensten te bundelen en makkelijk te kunnen aanbieden en leveren. De aanbiedingen ontstaan daarbij uit een open systeem waardoor ze zich steeds kunnen verder ontwikkelen. Daarmee zet Volkswagen resoluut de deur open voor gespecialiseerde partners met wie het nieuwe diensten uitwerkt. De samenwerking met bedrijven, overheidsinstanties en ook kleinere, lokaal opererende start-ups creëert ruimte voor nieuwe concepten als We Park (contactloos betalen voor parkeren) en We Deliver (zogenaamde Car-Access-Based-Services voor een makkelijke en veilige toegang tot het voertuig door servicepartners). Centraal in deze aanpak staat de Volkswagen ID. Die biedt centraal toegang tot alle diensten van Volkswagen en dus ook tot een volledig nieuw spectrum van internetgebaseerde informatie en diensten.

Nieuwe Digital Cockpit. De hard- en software van MIB3 vormt een digitaal geconnecteerde eenheid met de nieuwe digitale cockpit van de Passat. De digitale instrumenten van zijn voorganger (Active Info Display) werden daarbij consequent verder uitgewerkt. Het nog contrastrijkere display toont alle informatie met een glasheldere kwaliteit. Ook de functies werden volledig vernieuwd én verbeterd. De drie verschillende displayconfiguraties kunnen nu met één toets op het nieuwe multifunctionele stuur individueel aangepast worden.

Nuluitstoot in de stad. De Passat GTE start in 2019 met een aanzienlijk groter elektrisch rijbereik. Dat bedraagt voortaan ca. 55 km volgens WLTP, wat overeenkomt met ca. 70 km volgens NEDC. Net als vroeger kan de Passat GTE tijdelijk gebruikt worden als zero-emissionvoertuig, zodat in grootsteden als Londen geen tolheffing moet worden betaald. Nieuw geconfigureerde werkingsmodussen passen de energie die nodig is voor het emissievrij rijden in de stad nu nog gerichter toe. Tegelijk biedt de GTE met zijn combinatie van elektrische motor en efficiënte turbobenzinemotor (160 kW/218 pk vermogen) ook alle voordelen van een comfortabele en veilige auto voor lange verplaatsingen. De Passat GTE haalt nu al de grenswaarden van de nieuwe Euro 6d-norm die pas vanaf 2021 voor nieuwe auto’s geldt.

Standaard met fijnstoffilter. Een tweede opvallende verschijning onder de motorkap van de Passat is de nieuw ontwikkelde 2.0 TDI Evo: een uiterst efficiënte turbodieselmotor met 110 kW/150 pk, die 10 g/km minder CO2 uitstoot dan de vergelijkbare motor In de vorige Passat-generatie. De 2.0 TDI Evo is de voorloper van een nieuwe generatie dieselmotoren. Tot de andere aandrijfmogelijkheden behoren drie benzinemotoren (TSI) met 110 kW/150 pk, 140 kW/190 pk en 200 kW/272 pk en drie dieselmotoren (TDI) die respectievelijk 88 kW/120 pk, 140 kW/190 pk en 176 kW/240 pk leveren. Alle TSI- en TDI-motoren beantwoorden aan de Euro 6d-TEMP-emissienorm. Standaard is iedere nieuwe Passat – zowel de modellen op benzine als die op diesel – uitgerust met een fijnstoffilter.

De ledverlichting geeft de auto een elegante uitstraling. Volkswagen maakte de nieuwe Passat scherper en preciezer, zodat zowel de Berline als de Variant nog prominenter hun plaats in het verkeer opeisen. Beide modelversies kregen een nieuwe voor- en achterbumper, een hertekend radiatorroster en een nieuwe Passat-belettering centraal op de kofferklep. Nieuwe ledkoplampen, leddagrijlichten, ledmistlampen en ledachterlichten zorgen daarnaast voor een onmiskenbare uitstraling. Nieuw in het gamma zijn de kleuren Lapiz Blue, Bottlegreen en Sandgold. Het wielassortiment werd op zijn beurt aangevuld met vier nieuwe lichtmetalen 17-, 18- en 19-duimsvelgen.

Esthetiek in een digitale wereld. In het interieur onderscheidt de nieuwe Passat zich van zijn voorganger door nieuwe afwerkingselementen en dito stoffen, nieuw vormgegeven deurbekledingen, een nieuwe voor de binnenbekleding, nieuwe instrumenten en een nieuw stuur. Op de plaats waar vroeger de analoge klok stond, prijkt nu elegant het woord Passat met achtergrondverlichting. De middenconsole kreeg een groter open opbergvak met optioneel een inductieplatform om smartphones op te laden en een USB-C-aansluiting. De schermen van de Digital Cockpit en de infotainmentsystemen versmelten in het donker met de verlichte toetsen van het capacitieve multifunctionele stuur en de doorgetrokken (en nu ook optioneel in 30 kleuren verkrijgbare) sfeerverlichting tot een lichtovergoten en even esthetische als functionele omkadering voor de informatie en bediening.

Geluid van topkwaliteit. De Deense hifispecialist Dynaudio paste het 700 Watt krachtige soundsysteem perfect aan het interieur van de nieuwe Passat aan. Muziek – ongeacht de bron – klinkt in de nieuwe Passat dan ook steevast zuiverder en voller dan ooit tevoren.

Nieuwe uitrustingsstructuur. Volkswagen brengt zijn businessclassbestseller op de baan met een nieuwe uitrustingsstructuur. De basisversie krijgt de naam Passat mee. De middelste uitvoering krijgt de benaming Business mee. En helemaal boven aan het gamma staat de Elegance. Business en Elegance zijn bovendien verkrijgbaar met R-Line-personalisering. Naast die drie versies zal ook de nieuwe Passat weer als op zichzelf staande Alltrack (vierwielaangedreven allrounder met offroadmogelijkheden) en als GTE op de markt worden gebracht. Speciaal voor de lancering van de nieuwe Passat komt Volkswagen met een exclusieve en tot 2.000 exemplaren beperkte uitgave: de Passat R-Line Edition met vierwielaandrijving in de exclusieve kleur Moonstone Grey. Die heeft standaard een van de twee topmotorisaties (TDI van 176 kW of TSI van 200 kW) onder de motorkap en nieuwe rijhulpsystemen als de Travel Assist.

Lage onderhoudskosten. De nieuwe Passat is een zuinige auto met lage onderhoudskosten. Gekeken naar de Cost of Ownership (CoO) behoren de meest populaire motorversies van de Passat tot de meest kostenefficiënte modellen uit het segment van de middelgrote auto’s.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf