Nieuwe slimme mobiliteitsapp Pikaway komt naar Antwerpen

Nieuwe slimme mobiliteitsapp Pikaway komt naar Antwerpen

Antwerpen, 7 september 2018 – Lab Box, de start-up incubator van D’Ieteren Auto, stelt vandaag haar nieuwe app Pikaway voor. Deze Mobility as a Service (MaaS) app brengt haar gebruikers op een slimme, intermodale manier naar hun bestemming. Antwerpen is de eerste Belgische stad die de positieve mobiliteitsimpact van Pikaway zal ervaren, op termijn volgt een uitbreiding naar de rest van het land. Om de nieuwe app te vieren, wordt een ‘Pikaway’ wedstrijd gelanceerd waarbij deelnemers kans maken op een week gratis mobiliteit.

 

Pikaway, zo heet de applicatie van de Belgische incubator Lab Box die vlak voor de week van de mobiliteit officieel bekendgemaakt wordt. De nieuwe app schrijft zich in de Mobility as a Service (MaaS) filosofie in en biedt haar gebruikers, aan de hand van real-time informatie, mobiliteitsoplossingen op maat aan. Het unieke van de app schuilt in de combinatie van de routeplanner en boekings- en betalingsmogelijkheden op één platform. Dankzij de integratie van de verschillende mobiliteitsaanbieders – NMBS, De Lijn, Poppy (deelwagens en -scooters) en de taxi’s hebben reeds bevestigd; Velo, Mobit en Cloudbike zullen binnenkort volgen – kan de gebruiker telkens uit een brede waaier aan vervoersmodi kiezen. De app geeft ook een inschatting van timing en budget, waardoor mensen hun route optimaal en naargelang hun persoonlijke voorkeuren kunnen plannen en uitvoeren. De toegang tot Pikaway voor het grote publiek wordt begin januari 2019 verwacht.

Met Pikaway richt Lab Box zich eveneens op de B2B markt. Bedrijven zullen de app kunnen integreren in het mobiliteitspakket van hun werknemers en kunnen zo tegemoet komen aan hun veranderende mobiliteitsnoden. Niet alleen voor hun dagelijkse verplaatsingen naar het werk, ook voor zakentrips zullen werknemers de app kunnen gebruiken. Met het B2B aanbod speelt Pikaway perfect in op het mobiliteitsbudget, dat wil inzetten op een duurzaam en slim woon-werkverkeer.

Dirk Joos, Managing Director van Lab Box: “Het gebruik van verschillende, naast elkaar bestaande mobiliteitsapplicaties leidt vandaag tot frustraties bij heel wat mensen. Met Pikaway hebben wij een jong en dynamisch product ontwikkeld dat mensen toelaat hun reis op een snelle en slimme manier te plannen, te boeken en te betalen. Daarmee willen wij niet alleen de ervaring van de reiziger optimaliseren, maar tevens een antwoord bieden op de mobiliteitsproblematiek in het gecongesteerde België. Dankzij de inschakeling van de app in het mobiliteitsbudget, zullen werkgevers hun werknemers kunnen begeleiden in de keuze voor alternatieve, multimodale transportmogelijkheden.”

Lab Box koestert ruimere ambities en mikt op de lancering van Pikaway over het hele land. Antwerpen is de eerste Belgische stad waar Pikaway beschikbaar zal zijn, een keuze waarover Koen Kennis, Antwerpse schepen voor Mobiliteit, bijzonder opgetogen is: “Als voorloper op het vlak van mobiliteit kunnen wij alleen maar toejuichen dat Lab Box Antwerpen heeft gekozen als eerste stad om Pikaway te lanceren. De vernieuwende applicatie past perfect binnen onze mobiliteitsvisie en zal zowel Antwerpenaren, pendelaars als bezoekers toelaten om voor innovatieve en duurzame vervoersoplossingen te kiezen. Ik ben ervan overtuigd dat gebruiksvriendelijke applicaties als Pikaway zowel voor werknemers als werkgevers het verschil kunnen maken in hun dagelijkse verplaatsingen.”

Pikaway gaat volgende week, bij aanvang van de mobiliteitsweek, van start met een groep “early adopters”. Om de lancering van Pikaway te vieren, wordt ook een wedstrijd voor het grote publiek georganiseerd. Wie zich snel inschrijft op de website van Pikaway en mensen kan aansporen hetzelfde te doen, maakt kans op een week gratis mobiliteit.

 

Link naar de website:  https://www.pikawayapp.com/

 

OVER LAB BOX

Lab Box is een Belgische start-up incubator die focust op de toekomst van mobiliteit. Via de ontwikkeling en promotie van nieuwe mobiliteitsoplossingen, wil het steden leefbaarder en aangenamer maken. België is één van de meest gecongesteerde landen ter wereld, wat van dit klein en complex land een ideaal levend laboratorium maakt. Het team van Lab Box investeert in het verbeteren van mobiliteit, zowel van mensen als van goederen. Lab Box wordt ondersteund door moedermaatschappij D’Ieteren Auto, actief in de autodistributiesector.

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy