Nieuwe regeneratieve R33 BlueDiesel-brandstof helpt CO2-uitstoot van wagenparken te reduceren
Dinsdag 11 december 2018
- Dankzij de brandstof R33 BlueDiesel kan de CO2-uitstoot duurzaam worden verminderd
- Oude voedingsvetten worden gedeeltelijk omgevormd tot brandstof
- CO2-besparing van minstens 20 procent tegenover conventionele dieselbrandstof
Sinds januari 2018 heeft Volkswagen de nieuw ontwikkelde brandstof R33 BlueDiesel getest in het interne tankstation van de fabriek in Wolfsburg. Die testfase is ondertussen afgerond. Deze innovatieve brandstof maakt een CO2-besparing van minstens 20 procent in vergelijking met conventionele diesel mogelijk door gebruik te maken van biobrandstoffen. Ook grote klanten kunnen er gebruik van maken om met hun wagenpark de milieudoelstellingen te halen.
Vervolgens testten ook Volkswagen-werknemers de nieuwe brandstof. Gedurende negen maanden tankten zij in bedrijfswagens uitsluitend R33 BlueDiesel. Deze nieuwe brandstof bestaat voor tot een derde uit hernieuwbare brandstofcomponenten.
Klimaatdoelstellingen halen dankzij BlueDiesel
Het concept van R33 is door Volkswagen, de hogeschool van Coburg en nog een paar andere partners gezamenlijk ontwikkeld. De huidige leverancier sinds januari 2018 is Shell Global Solutions in samenwerking met Tecosol en Neste, die de volgens Europese voorschriften gecertificeerde brandstoffen leveren. R33 BlueDiesel voldoet aan de dieselnorm DIN EN 590 en aan alle voorwaarden om zonder verdere aanpassingen als standaardbrandstof te kunnen worden ingezet. Vooral voor grote klanten en fleetklanten van Volkswagen, waarvan de dieselwagens jaarlijks vele kilometers verslinden, is deze innovatieve brandstof interessant, omdat het gebruik ervan helpt om klimaatdoelstellingen te halen.
Van de frietketel naar de tank
Bij de productie van de grondstoffen voor deze biobrandstoffen spelen onder meer frieten een belangrijke rol. Bij hun bereiding wordt namelijk voedingsvet ingezet, dat normaal gesproken na het gebruik wordt afgedankt. Maar dankzij moderne procedures kan dit afval een doel krijgen. Het vet wordt gefilterd, gereinigd en tot een paraffinemengsel of biodiesel herwerkt, die door de basisdiesel wordt gemengd. Op die manier haalt R33 BlueDiesel een bio-aandeel tot 33 procent dat uitsluitend afkomstig is van overschotten en afvalstoffen. Daardoor kan in vergelijking met klassieke dieselbrandstof minstens 20 procent op de CO2-uitstoot worden bespaard. Bovendien kan deze brandstof in dieselwagens worden gebruikt zonder dat die moeten worden omgebouwd, aangezien ze volledig aan de normen voor diesel voldoet.
Op weg naar serieproductie
Na de succesvolle testfase wordt de R33 BlueDiesel bij Volkswagen in de fabriek permanent aangeboden aan de pomp en ook in de Volkswagen-fabriek van Salzgitter is ondertussen een testproject op poten gezet, terwijl nog andere locaties op de planning staan. Voor de verdere toekomst zegt projectleider Prof. Dr. Thomas Garbe van de technische ontwikkeling van Volkswagen: “De reacties op R33 BlueDiesel zijn voor Volkswagen en zijn partners in dit project zeer bemoedigend. R33 BlueDiesel is vooral geschikt voor bedrijven die om redenen van rijbereik blijven inzetten op dieselvoertuigen, maar toch hun milieudoelstellingen willen halen. We bereiden ons erop voor dat de vraag naar vloeibare brandstoffen uit restafval en naar doorontwikkelde biobrandstoffen op middellange termijn duidelijk zal toenemen”.