Nieuwe Passat is 'Car of the Year 2015'

Nieuwe Passat is 'Car of the Year 2015'

Achtste generatie van de bestseller behaalt felbegeerde onderscheiding 'Europese auto van het jaar'

Maandag 2 maart 2015 — De Europese 'Auto van het Jaar 2015' is een Volkswagen. De nieuwe Passat ontving de gerenommeerde prijs, die ieder jaar wordt uitgereikt door de internationale 'Car of the Year'-jury, aan de vooravond van het autosalon van Genève.

 

"Wij zijn zeer vereerd met deze onderscheiding", verklaarde prof. dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen AG, bij de prijsuitreiking in Genève. "Met de nieuwe Passat zijn we er opnieuw in geslaagd een auto te ontwikkelen die op het vlak van technologie en kwaliteit de normen in zijn klasse bepaalt. Deze onderscheiding is een echte bekroning voor het werk van onze ingenieurs, designers en van het hele team. De nieuwe Passat toont dat Volkswagen de gepaste antwoorden biedt op de uitdagingen van onze tijd."

 

Heinz-Jakob Neußer, binnen de raad van bestuur van Volkswagen verantwoordelijk voor ontwikkeling, nam de prijs voor de nieuwe Passat in ontvangst: "We zijn zeer blij met deze bekroning tot 'Car of the Year 2015'. Deze prijs heeft een bijzondere betekenis voor ons, aangezien hij door onafhankelijke internationale vakjournalisten wordt uitgereikt. Daarenboven hechten ook onze klanten veel belang aan deze onderscheiding."

 

De prijs ‘Car of the Year’ is een van de oudste en meest gerenommeerde onderscheidingen in Europa. Sinds 1964 worden jaarlijks de beste nieuwigheden bekroond. De jury, bestaande uit 58 autojournalisten afkomstig uit 22 landen, had eerder zeven kandidaten genomineerd voor de finale. In de voorbije maanden werden die voertuigen getest, met elkaar vergeleken en grondig geëvalueerd op verschillende criteria zoals kostprijs, comfort, veiligheid, weggedrag, functionaliteit, design en technologische innovatie. Met een totaal van 340 punten was de nieuwe Passat bij deze 52e editie de grote overwinnaar, met een duidelijke voorsprong op de zes concurrenten. Met de Polo in 2010 en de Golf in 2013 wonnen eerder al twee andere actuele modellen van Volkswagen deze begeerde onderscheiding. Behalve de titel 'Car of the Year' won de Passat eerder al verschillende nationale en internationale prijzen, zoals het 'Goldenes Lenkrad 2014' (Gouden Stuurwiel) en de 'Auto Trophy 2014'.

 

De Passat, in al zijn varianten en versies, behoort tot de meest succesvolle middenklassewagens ter wereld en is met 1,1 miljoen verkochte exemplaren in 2014 een van de belangrijkste modelreeksen wereldwijd voor de Volkswagen-groep. De inmiddels achtste generatie van de bestseller geldt als een van de meest innovatieve auto's in zijn klasse. Dankzij moderne constructietechnieken konden de verhoudingen duidelijk dynamischer (lager koetswerk, langere wielbasis, grotere wielen) gemaakt worden. Ondanks zijn ongewijzigde lengte biedt de Passat toch duidelijk meer ruimte in het interieur.

 

Tegelijk deden ultramoderne technologieën hun intrede in de nieuwe generatie, met onder meer het Active Info Display (volledig digitale instrumenten) en een uitschuifbaar head-up display, naast systemen zoals een app-gebaseerd Rear Seat Entertainment-systeem voor tablets, Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad met voetgangerdetectie, en drie andere wereldprimeurs: Emergency Assist (brengt het voertuig bij plotse rijongeschiktheid van de bestuurder automatisch tot stilstand), Trailer Assist (bijstand bij het manoeuvreren met een aanhanger) en de Fileassistent. De nieuwe Passat is verkrijgbaar met een waaier aan moderne benzine- en dieselmotoren met turbodrukvoeding en directe injectie, met een vermogen van 88 kW (120 pk) tot 206 kW (280 pk).

 

Vanaf het najaar verschijnt de Passat GTE op de markt, de eerste Passat met plug-in hybride aandrijving. Zijn 1.4 TSI-motor ontwikkelt een vermogen van 115 kW (156 pk), de elektromotor levert 85 kW (115 pk). Het maximumkoppel van de plug-in hybride aandrijving bedraagt 400 Nm. Ondanks dat vermogen is de Passat GTE bijzonder efficiënt en milieuvriendelijk. Het gemiddelde verbruik (NEDC-meting voor hybride voertuigen) zal minder dan 2,0 l/00 km en 13,0 kWh/100 km bedragen, goed voor een CO2-uitstoot lager dan 45 g/km. Met een volle benzinetank van 50 liter en een volledig opgeladen accu is een rijbereik van meer dan 1.000 km mogelijk.

 

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.

Passat "Car Of The Year"