Nieuwe overbrengingsgeneratie maakt een CO2-besparing tot 5 g/km mogelijk

Nieuwe overbrengingsgeneratie maakt een CO2-besparing tot 5 g/km mogelijk

  • Meer efficiëntie voor het volumesegment dankzij de nieuwe handgeschakelde versnellingsbak MQ281
  • Debuut in de nieuwe Passat, gevolgd door andere modellen van de Volkswagen-groep

 

Volkswagen heeft een nieuwe moderne handgeschakelde versnellingsbak ontwikkeld: de zogeheten MQ281 werkt efficiënt en bespaart tot 5 g CO2/km, afhankelijk van de motor-transmissiecombinatie. De MQ281 debuteert in de nieuwe Passat en wordt vervolgens geïntroduceerd in nagenoeg alle voertuigklassen van de Volkswagen-groep.

 

Handgeschakelde versnellingsbakken zijn enigszins in de vergeethoek terechtgekomen. Dankzij een kleine ontwikkeling op het vlak van efficiëntie en brandstofverbruik kunnen ze evenwel een enorme impact hebben op de uitstoot en het milieu. Hoewel ze niet opvallen, spelen handgeschakelde versnellingsbakken namelijk nog steeds een aanzienlijke rol op de transmissiemarkt vanwege hun grote verspreiding wereldwijd.

De trend naar voertuigen uit het SUV-segment met grotere wieldiameters stelt hoge eisen aan de overbrenging. “Met de MQ281 hebben wij een zeer efficiënte handgeschakelde versnellingsbak ontwikkeld, die deze taak op betrouwbare wijze vervult en die binnenkort zal worden geïntroduceerd in tal van voertuigcategorieën in het volumesegment”, zegt Helmut Göbbels, hoofd ontwikkeling voor handgeschakelde versnellingsbakken en vierwielaandrijvingssystemen bij Volkswagen. De MQ281 heeft een koppelbereik van 200 tot 340 Nm, zodat hij Volkswagens huidige transmissievarianten met de interne typeaanduiding MQ250 volledig en MQ350 gedeeltelijk zal vervangen.

De nieuwe MQ281 is gebaseerd op een concept met 2,5 aandrijfassen en wordt gekenmerkt door een maximale spreidingsfactor van 7,89. Dit zorgt enerzijds voor goede prestaties bij het vertrekken – ook bij zware voertuigen met grote wielen – en bevordert anderzijds de zogeheten downspeeding, het (brandstofbesparende) rijden in hoge versnellingen bij lage toerentallen.

Bij de ontwikkeling van de versnellingsbak stond vooral de verbetering van de efficiëntie centraal. “Daarbij hebben wij vertrouwd op virtuele ontwikkelingsmethoden”, aldus Helmut Göbbels. “Daardoor konden wij een volledig nieuw smeersysteem uitwerken. Met verschillende maatregelen met betrekking tot de oliestroom realiseren wij een gelijkmatige en optimale smering van de tandwielen en lagers en heeft de versnellingsbak nog maar 1,5 liter Lifetime-olie nodig.” Om de wrijving nog meer te beperken werd een op de versnellingsbak afgestemd lagerconcept ontwikkeld. Hierbij worden lichter lopende lagers met contactarme dichtingen gebruikt.

Ook de keuze en de verdeling van materialen voor de versnellingsbakbehuizing werden geoptimaliseerd. Met behulp van een andere virtuele ontwikkelingstool konden wij bovendien de structuur van de behuizing aanzienlijk verstevigen. De nieuw ontwikkelde behuizing draagt bij tot een eigentijds geluidsniveau (waarbij ongewenste nevengeluiden vermeden worden) en zorgt zo voor een beter rijcomfort door minder hoor- en voelbare trillingen in het voertuig.

Zoals tal van transmissies van Volkswagen wordt ook de MQ281 intern geproduceerd. De serieproductie vindt plaats in de fabrieken in Barcelona (Spanje) en Córdoba (Argentinië).

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy