Nieuwe Transporter 6.1 debuteert op ’s werelds grootste beurs voor bouwmachines en bouwgereedschap

Nieuwe Transporter 6.1 debuteert op ’s werelds grootste beurs voor bouwmachines en bouwgereedschap

  • De Transporter 6.1 op Bauma 2019 getoond als gesloten bestelwagen en als open laadbak met dubbele cabine
  • De Bulli 6.1 is met een nieuwe waaier aan innovatieve rijhulpsystemen veiliger en comfortabeler dan ooit tevoren
  • Nieuwe oplossingen zoals een speciale laadfunctie voor lange voorwerpen vergemakkelijken het dagelijkse werk
  • Sterk uitgebreide standaarduitrusting inclusief een audiosysteem met handenvrije bluetoothverbinding

Na de wereldpremière van de Multivan 6.1 in februari toonde Volkswagen Commercial Vehicles tijdens Bauma 2019 in München voor het eerst de nieuwe Transporter 6.1. Bauma 2019 bood de perfecte gelegenheid voor het debuut van deze technisch grondig vernieuwde bestseller onder de bedrijfsvoertuigen. Bauma wordt beschouwd als ’s werelds grootste beurs voor alle soorten van bouwmachines en -gereedschap. Tussen 8 en 14 april werden meer dan een half miljoen bezoekers verwacht uit meer dan 200 landen. Op die manier kon Volkswagen Commercial Vehicles de nieuwe Transporter 6.1 presenteren aan experts van over de hele wereld.

De nieuwe Transporter 6.1 maakte zijn opwachting in München met een voor zijn segment unieke hoeveelheid koetswerkvarianten: als gesloten bestelwagen en combi, maar ook met een enkele of dubbele cabine en een open laadbak. Zo biedt Volkswagen Commercial Vehicles het juiste model voor elk gebruiksdoel en een oplossing voor elk individueel transportprobleem in dit segment.

 

Veiliger dankzij nieuwe rijhulpsystemen

Volkswagen Commercial Vehicles gaf aan deze ingrijpende update van de zesde generatie van de Transporter bewust de nieuwe typetoevoeging 6.1. De technische aanpassingen overstijgen namelijk sterk die van een gebruikelijke facelift. Zo werd de hydraulische stuurbekrachtiging vervangen door een elektromechanische terwijl een dergelijke complexe ingreep wordt binnen een modelfamilie doorgaans pas uitgevoerd bij een volledige generatiewissel. Dankzij deze elektromechanische besturing kan een volledig nieuw spectrum aan rijhulpsystemen geïntroduceerd worden voor deze generatie, en dat betekent een duidelijke sprong voorwaarts op het vlak van veiligheid en comfort. Het gaat onder andere om Lane Assist (actieve rijstrookassistent), Park Assist (parkeerhulp met automatisch sturen), flankbescherming (waarschuwing bij gevaarlijk dicht naderen van obstakels en personen), uitparkeerassistent (bescherming bij achterwaarts verlaten van een parkeerplaats) en Trailer Assist (maakt manoeuvreren met een aanhangwagen kinderspel dankzij de automatische stuurfunctie). Het gamma van nieuwe systemen wordt vervolledigd met verkeersbordherkenning (verkrijgbaar in combinatie met een navigatiesysteem). De gesloten bestelwagen en de combi worden standaard geleverd met een zijwindassistent. Die stabiliseert de Transporter 6.1 als de wagen bijvoorbeeld op een brug door een windstoot wordt gegrepen. Ook standaard zijn de Multi Collision Brake (multicrashremfunctie) en de wegrijhulp voor op hellingen.

 

Perfectie tot in de details maakt dagelijkse klussen eenvoudiger

Daarnaast worden de dagelijkse taken vergemakkelijkt dankzij een reeks volledig nieuwe features op de voorin vernieuwde Transporter 6.1, waaronder een 230-voltstekker aan de bestuurdersstoel en een afsluitbaar vak onder de tweezitsbank voorin. Verder werd een nieuwe doorlaadmogelijkheid voor lange voorwerpen ontwikkeld, die voortaan tot onder de passagiersbank kunnen worden doorgeschoven (‘onderdoorlaadfunctie’). Daardoor wordt de maximale laadruimlengte uitgebreid van 2.450 naar 2.800 millimeter of (met verlengde wielbasis) van 2.900 naar 3.300 millimeter.

 

Cockpit voor de geconnecteerde wereld van vandaag en morgen

Volkswagen Commercial Vehicles heeft de werkruimte in de Transporter 6.1 consequent afgestemd op de vereisten van de digitale wereld. Nieuw aan boord is de optionele derde generatie van het modulaire infotainmentplatform (MIB3). Deze nieuwe systemen maken volledig nieuwe toepassingen en online diensten mogelijk. Het belangrijkste element van de nieuwe boordnetarchitectuur is bovendien een geïntegreerde simkaart (eSIM), die de deur openzet naar een heel nieuwe reeks online functies en diensten.

 

Efficiënte dieselmotoren met 90 tot 199 pk

De Bulli 6.1 wordt gelanceerd met efficiënte 2.0-turbodieselmotoren. Deze 2.0 TDI’s ontwikkelen 66 kW/90 pk, 81 kW/110 pk, 110 kW/150 pk en 146 kW/199 pk. Ze voldoen allemaal aan de Euro 6d-Temp-uitstootnorm. De versies met 110 kW en 146 kW zijn als optie verkrijgbaar met vierwielaandrijving (4MOTION). Dankzij een samenwerking met partner ABT is de Transporter 6.1 bovendien als zero-emission vehicle (82 kW/112 pk) verkrijgbaar met een nuttig laadvermogen van bijna 1,2 ton. De batterijcapaciteit van maximaal 77,6 kWh biedt een rijbereik van meer dan 400 kilometer (NEDC) waarmee deze elektrische versies perfect zijn afgestemd op commercieel gebruik in een stedelijke omgeving.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy