Meer ruimte, meer Golf: Wereldpremière van de nieuwe Golf Variant* en Golf Alltrack*
Woensdag 9 september 2020 — Vertaalde versie
- Golf Variant gaat op basis van de nieuwe, achtste Golf-generatie van start met een krachtig design
- Efficiënte aandrijflijnen en uitgebreide standaarduitrusting met talrijke comfort- en rijhulpsystemen kenmerken de nieuwe Golf Variant
- Nieuwe versie is 66 millimeter langer, de beenruimte achterin is duidelijk toegenomen en het koffervolume is gegroeid
- Parallel debuteert de nieuwe Golf Alltrack met vierwielaandrijving 4Motion en een heel specifieke uitrusting met offroadlook
Volkswagen toont in wereldpremière de nieuwe Golf Variant: de compacte break is voortaan nog ruimer, dynamischer en meer digitaal. Het grotere ruimteaanbod, de uitgebreide standaarduitrusting en de nieuwe aandrijflijnen met mild-hybride en twindosing-technologie zijn baanbrekend. Parallel debuteert ook de nieuwe Golf Alltrack als vierwielaangedreven Golf Variant met SUV-genen.
Verkoopdirecteur Jürgen Stackmann: “Als compact ruimtewonder heeft de Golf Variant sinds zijn debuut in 1993 al meer dan drie miljoen klanten overtuigd. De jongste generatie begeestert met een wondermooi design en maakt met de meest vooruitstrevende cockpit in zijn segment een reuzensprong richting digitalisering. Bovendien blinkt hij uit door efficiënte aandrijflijnen, een zeer hoog veiligheidsniveau en duidelijk meer ruimte: de perfecte gezinswagen. En wie het graag wat sportiever wil, zal vallen voor de nieuwe Golf Alltrack. Als cross-over tussen de Golf Variant en een SUV biedt hij met vierwielaandrijving ook naast gebaande wegen de perfecte combinatie van ruimte, innovatie en plezier.”
Aantrekkelijk uiterlijk. Het koetswerkdesign van de nieuwe Golf Variant is in vergelijking met dat van zijn voorganger zuiverder en dynamischer. Vooraan is zijn verwantschap met de nieuwe Golf herkenbaar. Daarachter toont de Variant zijn typische onafhankelijkheid door de naar achteren vlakker wordende dakpartij en een coupéachtig schuin opgestelde achterruit. De nieuwe Variant-generatie is 4.633 millimeter lang (plus 66 millimeter in vergelijking met zijn voorganger). De wielbasis meet voortaan 2.680 millimeter (plus 50 millimeter). Die groei in de lengte wijzigt de proporties en doet de Golf Variant er meer gestrekt en vlakker uitzien. De koplampen en achterlichten zijn steeds met ledtechnologie uitgerust.
Ruim interieur. Vijf passagiers vinden comfortabel een plaats in de nieuwe Golf Variant, want de groei in de wielbasis komt bijna geheel de binnenruimte ten goede. De interieurlengte neemt met 48 millimeter toe tot 1.798 millimeter. Omdat ook de knieruimte met exact 48 millimeter is gegroeid, is de ruimtewinst achterin sterk positief voelbaar. Passagiers bergen hun bagage op in een ruim bemeten koffer: tot aan de bovensten rand van de rugleuning van de achterbank staat 611 liter bagageruimte ter beschikking (plus 6 liter in vergelijking met de Golf Variant 7). Bij belading tot het dak met een geïntegreerd scheidingsnet tot aan de rugleuning van de voorstoelen groeit het volume tot 1.642 liter (plus 22 liter). Wanneer beide handen vol inkopen of bagage geladen zijn, kan de optioneel verkrijgbare elektrische kofferklep alternatief met een virtueel pedaal worden geopend met een voetbeweging voor de achterbumper van de Golf Variant.
Nieuwe aandrijflijnen bieden pure efficiëntie. Zoals bijvoorbeeld de eTSI met 48V-technologie en 7-traps DSG: een 48V-aandrijfriemstartgenerator, een 48V-lithium-ionbatterij en de TSI-motor versmelten hier tot een nieuwe mild-hybride aandrijflijn. Voordelen van de nieuwe eTSI zijn een duidelijke verbruiksdaling omdat de Golf Variant telkens wanneer dat mogelijk is zijn direct ingespoten benzinemotor uitschakelt en plaatselijk uitstootvrij ‘zeilt’. Bovendien zijn alle eTSI’s standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling (7-traps DSG). Zonder DSG zou de onvoelbare omschakeling tussen de zeilfase en de aandrijving door de TSI niet mogelijk zijn. De 7-traps DSG schakelt bovendien zeer zuinig en helpt zo eveneens energie besparen. Daarnaast zijn innovatieve TDI-motoren verkrijgbaar voor de Golf Variant: het zogenaamde twindosing – een dubbele AdBlue®-injectie met twee SCR-katalysatoren (Selective Catalytic Reduction) – reduceert de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) ingrijpend en laat de binnenkort verkrijgbare TDI aansluiten bij de schoonste en zuinigste dieselmotoren ter wereld.
Onafhankelijk model: de nieuwe Golf Alltrack. Met de nieuwe Golf Variant komt ook de tweede generatie van de Golf Alltrack op de markt. Als zogenaamde cross-over tussen de Golf Variant en de SUV-wereld beschikt de nieuwe Golf Alltrack standaard over permanente vierwielaandrijving (4Motion), een verhoogde bodemvrijheid, een offraod-look met specifieke bumpers en een gepersonaliseerd interieur. Met deze uitrusting toont hij zich ook naast geasfalteerde wegen een echte allrounder en werpt hij zich dankzij vierwielaandrijving op als een sleepvoertuig met een sleepvermogen van tot 2.000 kilo.
Technisch gezien komt de Golf Alltrack voor de rest overeen met de nieuwe Golf Variant: naast de gedigitaliseerde cockpit horen daar optionele rijhulpsystemen bij zoals de Travel Assist (ondersteund rijden tot 210 km/u) en de nieuwe IQ.LIGHT – Ledmatrixkoplampen.
Vervolgmodel. De Golf Variant is sinds 1993 een vast onderdeel van het Golf-gamma, met tot op heden ongeveer drie miljoen verkochte exemplaren. Tot vandaag zijn er zo al vijf generaties geweest, die telkens op het platform van de hatchbackversie van hun respectieve Golf-generatie gebaseerd waren. Destijds werden de modellen voor wereldwijd gebruik in de vestiging in Wolfsburg geproduceerd.
*
- Golf Variant – het model is een concept dat dicht bij productie aanleunt en wordt nog niet te koop aangeboden.
- Golf Alltrack – het model is een concept dat dicht bij productie aanleunt en wordt nog niet te koop aangeboden.