Micromobiliteit door Volkswagen: Streetmate en Cityskater: premières in Genève

Micromobiliteit door Volkswagen: Streetmate en Cityskater: premières in Genève

 

Mobiliteit in de stad: met de Cityskater en het studiemodel Streetmate stelt Volkswagen zijn visie voor op progressieve e-mobiliteit in steden.

 

Basisgegevens Streetmate & Cityskater

 

  • Silent Running: nieuwe Volkswagens die speciaal voor korte verplaatsingen zijn ontwikkeld, rijden geluidloos en uitstootvrij in een door de stad.
  • Twee en drie wielen: Streetmate (e-scooter) en Cityskater (Last-Mile-surfer) verruimen het spectrum van de Volkswagen e-mobiliteit.
  • Volgens uw eigen smaak: het mobiliteitsaanbod van Volkswagen wordt meer dan ook op de behoeften van de user afgestemd.
  • Wereldpremière van de Streetmate: Volkswagens studiemodel voor een e-scooter kan zowel zittend als staand worden bestuurd.
  • Snel en met een groot uithoudingsvermogen: de Streetmate weeg 65 kg, haalt een top van 45 km/u (begrensd) en geraakt 35 km ver op één laadbeurt.
  • Cityskater op drie wielen: nieuwe Cityskater is een elektrisch aangedreven zogeheten Last-Mile-surfer.
  • Verbazingwekkend snel: de Cityskater haalt 20 km/u en houdt het bij stadsverplaatsingen tot 15 km lang vol.
  • Licht en compact: de 11,9 kg lichte Cityskater past op iedere tram of metro, of samengevouwen in de koffer van uw auto.

 

Holistische e-mobiliteit

 

Volkswagen zet zijn ontwikkeling tot wereldwijde volumeproducent van e-mobiliteit verder. Binnen dit kader benadert Volkswagen e-mobiliteit op een holistische manier, met in begrip van de micromobiliteit. Daarom toont Volkswagen op het autosalon van Genève (van 8 tot 18 maart toegankelijk voor het grote publiek) twee innovatieve voertuigconcepten voor deze nieuwe vorm van mobiliteit. De coole en compacte Cityskater is een bijna finale versie van een Last-Mile-surfer, het scooterachtige studiemodel Streetmate beleeft hier zijn wereldpremière. Deze e-scooter haalt een rijbereik tot 35 km, verteert dus vlot ook grotere afstanden en is daarmee bij uitstek geschikt voor de dagelijkse woon-werkverplaatsing. De Cityskater, die nog in 2018 op de markt komt, heeft een rijbereik van zowat 15 km. Hij is geknipt om mee te nemen op de metro en past, samengevouwen, in iedere autokoffer. Met dit aanbod kan Volkswagen het zogeheten spectrum van e-mobiliteit afdekken. Dit omvat naast het studiemodel I.D. VIZZION voor het topsegment (wereldpremière in Genève), ook de veelvuldig variabele en iconische I.D. BUZZ, de ruime SUV I.D. CROZZ, de compacte I.D. en nu dus de Streetmate en Cityskater.

 

Geconnecteerde mobiliteit. De naadloze connectie tussen verschillende voertuigtypes en daarmee ook het gebruik van compacte micromobiliteitsvoertuigen zoals de Streetmate en de Cityskater stelt stedelijke mobiliteit in een nieuw perspectief. Met de Streetmate en Cityskater wint u tijd. Van zodra bezoekers of bewoners van een moderne wereldstad met de auto thuis, aan het hotel, in een parkeergarage of eender waar ze zich willen parkeren, aankomen, kunnen ze gebruik maken van de kleine uitstootvrije vervoersmiddelen zoals de Streetmate en de Cityskater. In vernieuwende voertuigenconcepten zoals de Streetmate en de Cityskater zit daarmee het potentieel vervat om het mobiliteitsgedrag van de mens duurzaam bij te sturen.

 

In detail

 

Streetmate: e-scooter voor middellange afstanden

 

In de stad is hij niet te kloppen. De Streetmate is in de stadskern een uitgekiend alternatief voor de auto omdat hij ook over middellange afstand in en om de stad (van het ene stadsdeel naar het andere) ongenaakbaar flexibel is. Deze e-scooter lost verkeersproblemen op door ze eenvoudigweg te vermijden. Parkeerproblemen bijvoorbeeld: Omdat hij zo weinig oppervlakte beslaat in het verkeer past de wendbare Streetmate in de kleinste gaatjes. Hij vermijdt stress en bespaart tijd. En hij ontlast het milieu: dankzij zijn elektrische aandrijving rijdt deze scooter zonder lokale uitstoot en in alle stilte door het stadsverkeer. Dat is niet alleen goed voor het geweten, maar ook voor de luchtkwaliteit in de binnenstad en voor de gemoedsrust van de inwoners. Tegelijkertijd maakt hij visueel een statement: met zijn bike-achtig, zuiver productdesign onderscheidt hij zich duidelijk van de vaak logge look van conventionele scooters. Daar draagt zeker ook de kleine, in het achterwiel geïntegreerde wielnaafmotor toe bij. Die ontwikkelt een vermogen van 2 kW.

 

Snel, licht en wendbaar. De snelle Streetmate haalt een top van 45 km/u en kan zittend worden bestuurd. Mits het is toegelaten kan deze e-scooter dankzij een wegklapbare zitting ook staand worden bestuurd. Met een gewicht van 65 kg is dit een lichtgewicht studiemodel dat over een bijzonder laag zwaartepunt beschikt. Zijn lithium-ionbatterij werd immers in de bodemstructuur van de scooter geïntegreerd. De batterij zelf kreeg een nominale capaciteit mee van 1,3 kWh. Bij een laadvermogen van 500 Watt kan hij aan het juiste laadstation op 2 uur en een kwartier tijd weer voor 100% met energie worden geladen. Alternatief kan de batterij ook verwijderd worden om ze binnenskamers op kantoor of thuis op te laden. Met een volle batterij kronkelt de Streetmate 35 km lang door de stad: het ideale rijbereik, ook voor in grotere steden.

 

Makkelijk in het gebruik. Het bedienen en het rijden met de Streetmate is eenvoudig: het elektrische vermogen wordt met de duimen via het stuur aangesproken. Verluchte schijfremmen voorzien van een antiblokkeersysteem (ABS) staan garant voor veilige remmanoeuvres. Bij het vertragen doet de naafmotor in het achterwiel dienst als generator en recupereert dan de vertragingsenergie. Daar komt nog bij dat het rijbereik van de Streetmate dankzij een Eco-modus verder kan worden uitgebreid. In Europa zijn een helm en overeenkomstig rijbewijs verplicht om een e-scooter te mogen besturen.

 

Verregaand geconnecteerd. De Streetmate rijdt zich ook in de kijker met zijn uitgedokterde connectiviteit. Een 5,3 duim groot display (resolutie 1.440 x 2.560 pixel) midden op het stuur doet hier dienst als zenuwcentrum. Het display is weerbestendig en waterdicht. Het knalgroene scherm toont algemene gebruiksparameters zoals de laadtoestand en het resterende rijbereik. Maar het display kan ook geconnecteerd worden met de smartphone waar hij bijvoorbeeld zijn navigatiegegevens ophaalt. De gekoppelde smartphone kan dan weer via de info-app aangeven waar de Streetmate geparkeerd staat. Diezelfde app kan overigens alarm slaan wanneer iemand ongeoorloofd de scooter probeert te starten. Dat starten lukt immers enkel wanneer de app de ‘user’ als de correcte bestuurder herkent. Zo wordt de smartphone de digitale sleutel voor de Streetmate.

 

 

Cityskater: e-mobiliteitsoplossing voor de laatste kilometer

 

Twee voorwielen en een achterwiel. De Cityskater werd ontwikkeld voor de zogeheten laatste kilometer: van de parkeerplaats, de bushalte of het station tot aan het einddoel. Deze stadsdriewieler (twee wielen vooraan, één achteraan) wordt elektrisch op het achterwiel aangedreven. In tegenstelling tot een skateboard of step beschikt de Cityskater over een treeplank voor iedere voet, elk met een eigen achterwiel. Een stuurstang zorgt voor de nodige houvast, het sturen zelf gebeurt - net als bij het skiën - door intuïtief het gewicht van het ene op het andere been te verplaatsen.

 

Mobiliteit uit de kofferbak. Deze mobiliteitsoplossing op drie wielen voor de stad past samengevouwen in de koffer van een auto. De Cityskater openklappen en vertrekken neemt nauwelijks een paar seconden in beslag. Starten, rijden en remmen met dit ‘double board’ gebeurt met de handgreep op de stuurstang. Tegen fietssnelheid (tot 20 km/u) overbrugt de Cityskater afstanden die te groot zijn om te voet af te leggen. Met een hellingshoek van 22 graden kan hij bovendien behoorlijk snel door de bochten scheuren. Zijn e-motor in het achterwiel ontwikkelt tot maximaal 450 Watt topvermogen. De lithium-ionbatterij heeft een energiecapaciteit van 200 Wh. Die kan via een klassieke huishoudstekker (230 Volt) op een uur tijd voor 50 procent worden opgeladen. Het rijbereik bij halve batterijcapaciteit bedraagt tot 7,5 km. Volledig opgeladen ligt het rijbereik op zowat 15 km. Met een aangepaste koppeling kan de Cityskater zelfs in de kofferruimte van een auto of op de trein worden opgeladen.

 

Slechts 11,9 kg. Momenteel loopt de homologatieprocedure voor de Cityskater. Het is daarbij de bedoeling dat de Cityskater ook goedgekeurd zou worden om hem op het fietspad te mogen gebruiken. De 11,9 kg lichte, 850 mm lange en (in opengeklapte toestand) 1.170 mm hoge Cityskater kan tot 120 kg dragen en kan hellingspercentages tot 10 procent aan. Hij is standaard uitgerust met een voor- en achterlicht en een claxon. Vertragen doet hij met behulp van een schijfrem (achteraan). In samengevouwen toestand is de Cityskater nog slechts 330 mm hoog en kan hij dus op ieder kantoor onder een bureau worden gelegd.

 

 

Technische gegevens

 

 

Streetmate

 

 

Cityskater

Aandrijving

elektrisch

elektrisch

 

elektromotor

elektromotor

Vermogen

2 kW

450 watt topvermogen

Batterij

Lithium-ion

Lithium-ion

Nominaal vermogen

1,3 kWh

200 Wh

Maximumsnelheid

45 km/u

20 km/u

Rijbereik

tot 35 km

tot 15 km

Gewicht

65 kg

11,9 kg

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf