Merk Volkswagen lanceert nieuwe globale website
- Wereldwijd centrale website voor alle Volkswagen-klanten in het nieuwe merkdesign
- Sterk vereenvoudigde navigatie en zeer gepersonaliseerd aanbod
- Dankzij de nieuwe configurator kan een voertuig met beduidend minder muisklikken worden gepersonaliseerd
- Website live op 24 markten: uitrol tegen midden 2020 op in totaal 120 markten
Na de wereldpremière van zijn nieuwe merkidentiteit op de IAA heeft het merk Volkswagen nu ook zijn nieuwe globale website gelanceerd. Deze zal in de toekomst op één platform alle content bundelen, net als het volledige aanbod van modellen, diensten, configuraties, proefritten, financiering, tweedehandswagens en nog veel meer. De website wordt zo het centrale aanspreekpunt voor alle klanten van Volkswagen en Volkswagen Commercial Vehicles wereldwijd. De content is overzichtelijk gestructureerd en de sterk vereenvoudigde navigatie werkt intuïtief. Het volledige aanbod is in hoge mate gepersonaliseerd. Met de nieuwe configurator kunnen klanten nu met beduidend minder muisklikken het voertuig van hun dromen samenstellen. De website is momenteel al live op 24 markten. Tegen midden 2020 zal hij op alle 120 markten uitgerold zijn.
“Onze nieuwe website is de hoeksteen van de nieuwe digitale strategie van Volkswagen. Het doel is om onze klanten nog beter te kunnen bedienen met een efficiëntere communicatie”, zegt Jochen Sengpiehl, Chief Marketing Officer van Volkswagen. “Daarbij oriënteren we ons sterk op het mediagebruik van de mensen, dat fundamenteel aan het veranderen is. Thema’s als digitale contentmarketing, personalisering en digitale ecosystemen zullen hier van onschatbare waarde zijn.”
“Met ons nieuwe digitale platform creëerden we voor het eerst een centrale poort naar het Volkswagen-universum, waarin de volledige content van de merken verzameld werd”, verklaart Candido Peterlini, Head of Global Digital Marketing bij Volkswagen. “De website is zeer datagestuurd. Zo kunnen we user journeys creëren, die gericht zijn op de individuele interesses en wensen van elke bezoeker.”
Dankzij de persoonlijke Volkswagen-ID, die gebruikers op aanvraag kunnen verkrijgen, wordt hun communicatie met Volkswagen beduidend efficiënter. Dit betekent dat bezoekers op basis van hun surfgedrag op de Volkswagen-website tot dan toe de content en functies zullen zien die voor hen op dat moment relevant en interessant zijn.
Als een gebruiker bijvoorbeeld voornamelijk naar elektrische modellen kijkt, dan wordt de website bij zijn volgende bezoek op hem afgestemd met alle beschikbare informatie over elektrische mobiliteit. Het kan dan gaan om een korte beschrijving van de modellen, maar evengoed om de inhoud van de vroegere ID. Hub, die in de nieuwe website geïntegreerd werd. Bovendien wordt ook een nieuwe ‘EV Check-app’ ter beschikking gesteld, waarmee Volkswagen de vooroordelen tegenover elektrische auto’s de wereld uit wil helpen.
Het hart van de website wordt de nieuw ontwikkelde configurator, die nu direct op elke modelpagina te vinden is. In vergelijking met zijn voorgangers, waarbij een welbepaald, zeer gedetailleerd en tijdrovend proces doorlopen moest worden, start de gebruiker nu steeds met een reeds voorgeconfigureerd basisvoertuig, dat vervolgens met beduidend minder muisklikken, en in vrij te kiezen stappen, tot de auto van zijn dromen omgevormd kan worden.
De website werd samen met gebruikers ontwikkeld en getest. Het aanbod en de functionaliteiten van de site worden continu verder ontwikkeld. In een volgende fase zal bijvoorbeeld een e-commercefunctie geïntegreerd worden, zodat de gebruiker naadloos naar het aankoopproces kan worden geleid, zodra de configuratie voltooid is. Zo wordt de nieuwe Volkswagen-website voortaan een digitaal platform, dat gebruikers, constructeurs, handelaars, voertuigen en diensten nauw met elkaar verbindt.