Matthias Müller stelt zijn volgende stappen voor de Volkswagen-groep voor

Matthias Müller stelt zijn volgende stappen voor de Volkswagen-groep voor

 

- Ondersteuning van klanten blijft opperste prioriteit

- Volkswagen kijkt verder dan de huidige crisis

- Nieuwe strategie moet in 2016 voorgesteld worden

De voorzitter van Volkswagen AG, Matthias Müller, heeft de vijf belangrijkste stappen in de heroriëntatie van de groep aangekondigd. "Wij moeten verder kijken dan de actuele situatie en de voorwaarden creëren voor de succesvolle verdere ontwikkeling van Volkswagen", verklaarde Müller bij de voorstelling van zijn 'vijfpuntenplan'. Dat moet de Volkswagen-groep helpen om ook in de toekomst tot de beste autoconstructeurs ter wereld te behoren. Müller toonde zich optimistisch: "Volkswagen zal sterker uit de huidige situatie komen." Hij kondigde aan om volgend jaar de hoekstenen van een 'Strategie 2025' voor te stellen.

 

De voorzitter van de raad van bestuur verklaarde dat de ondersteuning van klanten die door de dieselproblematiek getroffen zijn, voor hem opperste prioriteit heeft. "Onze klanten zijn het hart van al wat onze 600.000 medewerkers wereldwijd realiseren", zei hij. Volkswagen werkt intensief aan effectieve technische oplossingen. De implementatie daarvan zou in overleg met de Duitse controle-instantie KBA in januari 2016 van start gaan.

 

De tweede prioriteit zijn de voortzetting en voltooiing van het onderzoek om de gebeurtenissen resoluut uit te klaren. "Wij moeten de waarheid blootleggen en eruit leren", verklaarde Müller. Volkswagen gaat bij de analyse zeer zorgvuldig te werk. Daarom werd aanvullend op de reeds bekende stappen accountancy- en adviesbureau Deloitte aangesteld. De verantwoordelijken voor de gebeurtenissen moeten volgens Müller met zware gevolgen rekening houden.

 

Derde prioriteit is de invoering van nieuwe structuren in de Volkswagen-groep. "Het voornaamste punt daarin is een meer decentraal bestuur van onze groep in de toekomst", zei Müller. Merken en regio's moeten daarbij meer autonomie krijgen. De raad van bestuur zou zich onder andere gaan bezighouden met merkoverschrijdende strategieën, het benutten van synergieën en de effectieve inzet van ressources van de groep. "We zullen ons actuele portfolio van meer dan 300 modellen nauwgezet bekijken en de bijdrage van ieder afzonderlijk model in onze resultaten minutieus onderzoeken."

 

Matthias Müller noemde als vierde prioriteit de heroriëntatie van de bedrijfscultuur en van de houding van het management. "Het streven naar perfectie, de bereidheid van onze medewerkers om zich in te zetten en de sociale verantwoordelijkheid binnen de Volkswagen-groep moeten behouden blijven. Er zijn echter veranderingen nodig in de manier van communiceren en de omgang met fouten. Wij hebben nood aan een cultuur van openheid en samenwerking." Müller vraagt in de omgang met collega's bovendien meer moed, meer creativiteit en meer ondernemerszin.

 

Als vijfde prioriteit kondigde Müller een evolutie van de 'Strategie 2018' naar een 'Strategie 2025' aan. "Velen buiten maar deels ook binnen de organisatie hebben niet correct begrepen dat het bij de 'Strategie 2018' om veel meer gaat dan om productieaantallen. Heel wat zaken werden ondergeschikt gemaakt aan het principe van 'hoger, sneller, groter', vooral de omzet. Het gaat er niet om 100.000 wagens meer of minder te verkopen dan een grote concurrent, het gaat veel meer om een kwalitatieve groei", zei Müller. In de komende maanden wordt aan de hoekstenen van een 'Strategie 2025' gewerkt, die de groep midden volgend jaar zou voorstellen.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:


  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  


  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  


  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy