Grootse update voor de meest succesvolle Volkswagen (update text)
Donderdag 10 november 2016
- Golf krijgt als eerste compacte model gebarenbediening
- Technologie uit de topklasse: highend infotainment met grootste display in zijn categorie
- Efficiëntietechnologie: nieuwe 1.5 TSI Evo met cilinderuitschakeling debuteert in de Golf
De vernieuwde Golf in tien punten:
- Wereldpremières: Volkswagen presenteert update van de Golf (3- en 5-deurs) alsook van de Golf GTI, Golf GTE en Golf Variant.
- Navigatiesysteem Discover Pro met gebarenbediening introduceert bediening van de toekomst in de klasse van compacte auto's.
- Compleet aanbod infotainmentsystemen werd nieuw ontworpen, met een groter touchscreen voor alle versies.
- Onlinediensten uitgebreid: 'Guide & Inform' en voortaan ook 'Security & Service' voor de versies met navigatiesysteem.
- Waaier aan bijstandssystemen voor de Golf democratiseert de vooruitgang: voor het eerst ook Traffic Jam Assist en Emergency Assist.
- Nieuwe TSI-generatie: 1.5 TSI Evo met 110 kW (150 pk) en cilinderuitschakeling debuteert in de Golf.
- Golf GTI met extra vermogen: 169 kW (230 pk) voor de basisversie en 180 kW (245 pk) voor de GTI Performance.
- Nieuw ontwikkelde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG) zal in de Golf geleidelijk alle DSG-6-versnellingsbakken vervangen.
- Nieuw ontworpen voor- en achterbumper; standaard full-ledachterlichten, dynamische richtingaanwijzers in de topversie.
- Nieuw ontwikkelde ledkoplampen in plaats van xenonkoplampen voor Golf en Golf Variant modeljaar 2017.
Met een grootse update digitaliseert Volkswagen het meest succesvolle model uit de geschiedenis van de onderneming: de Golf. De focus voor het modeljaar 2017 ligt – behalve op nieuwe motoren, een aangescherpt design en nieuwe bijstandssystemen – op een compleet nieuwe generatie infotainmentsystemen. Een wereldwijde primeur in de klasse van compacte auto's is de gebarenbediening voor het topsysteem Discover Pro. Met zijn 9,2"-scherm vormt het een conceptuele en visuele eenheid met het in de Golf eveneens nieuwe Active info Display. Tegelijk wordt ook het aanbod aan onlinediensten en apps uitgebreid. De update van de meer dan 33 miljoen keer verkochte Golf bepaalt in het compactsegment bovendien ook nieuwe normen op het vlak van bijstandssystemen: technologieën zoals de stadsnoodremfunctie met nieuwe voetgangerdetectie, de nieuwe Traffic Jam Assist (deels geautomatiseerd rijden tot 60 km/u) en de in dit segment eveneens nieuwe Emergency Assist verhogen de veiligheid aanzienlijk.
Nieuwe TSI-motoren en nieuwe DSG-7-versnellingsbak. Naast de steeds verdere digitalisering presenteert Volkswagen ook een evolutie van de TSI-motorenreeks EA211. In de Golf debuteert daarbij eerst de nieuwe 1.5 TSI Evo, een viercilinderturbo-benzinemotor met 110 kW (150 pk) en selectieve cilinderuitschakeling (ACT). Nadien volgt ook een BlueMotion-versie met 96 kW (130 pk). Daarnaast voorzag Volkswagen de Golf GTI van extra vermogen; die is voortaan beschikbaar met 169 kW (230 pk) of 180 kW (245 pk; GTI Performance). Een nieuwe DSG-7-versnellingsbak zal als uiterst efficiënte transmissie geleidelijk alle DSG-6-versnellingsbakken in de Golf vervangen.
Krachtig, verder aangescherpt design en nieuwe ledverlichting. Volkswagen stelde de update van de drie- en vijfdeurs Golf, de Golf Variant en de sportieve versies Golf GTI en Golf GTE voor in de fabriek bij de hoofdzetel in Wolfsburg. Het verder aangescherpte design van alle nieuwe Golf-versies oogt krachtiger dan ooit. Tot de aanpassingen behoren een nieuwe voor- en achterbumper, nieuwe halogeenkoplampen met leddagrijlichten, nieuwe full-ledkoplampen in plaats van xenonlichten, nieuwe voorvleugels, nieuwe en voor alle Golf-versies standaard full-ledachterlichten alsook nieuwe wielen en kleuren. Nieuwe decoratieve lijsten en stoffen verfraaien het interieur van de Golf modeljaar 2017. Het gamma aan uitrustingsversies blijft onveranderd.
Gedigitaliseerde Golf – Active Info Display, gebarenbediening en onlinediensten
Digitale instrumenten en gebarenbediening. De update van de Golf wordt het snelst duidelijk in het interieur. Het modeljaar 2017 biedt immers een nieuw en op steeds meer vlakken gedigitaliseerd weergave- en bedieningsconcept. De basis daarvoor vormen het Active Info Display en het eerste Volkswagen-infotainmentsysteem met gebarenbediening ooit. Volkswagen actualiseerde overigens alle infotainmentsystemen. Belangrijkste kenmerken: een nieuw en elegant design, grotere touchscreens en zoals gemeld gebarenbediening voor het topmodel Discover Pro – een primeur in de Golf-klasse.
Active Info Display – de volledig gedigitaliseerde cockpit
Instrumenten van een nieuwe generatie. Het Active Info Display in de Golf is een volledig gedigitaliseerd instrumentenpaneel met talrijke interactieve functies. Alle instrumenten worden op een 12,3"-kleurenscherm puur virtueel via software gerealiseerd. De navigatie-informatie kan in 2D en 3D worden weergegeven. De resolutie van 1.440 x 540 pixels maakt een uiterst precieze en knappe weergave van alle details mogelijk. Er zijn vijf verschillende infoprofielen, waarmee de aard en de weergave van de getoonde informatie op bepaalde vlakken kan worden aangepast. De bestuurder kiest tussen de profielen 'Classic', 'Verbruik & Reikwijdte', 'Efficiëntie', 'Vermogen & Rijbijstand' en 'Navigatie'. Een goed voorbeeld van de interactieve elementen die het Active Info Display biedt, geeft het profiel 'Navigatie': In dit geval verschuiven de snelheidsmeter en toerenteller naar de zijkant om in het midden meer plaats te maken voor de navigatiekaart. In functie van de wensen kunnen bovendien rij-, navigatie- en bijstandsfuncties in de grafische vlakken van de snelheidsmeter en de toerenteller geïntegreerd worden. Gegevens zoals afbeeldingen van telefooncontacten of cd-covers kunnen eveneens via het Active Info Display getoond worden. Afhankelijk van het model is de weergave geïndividualiseerd: in de Golf GTI wordt GTI-rood als contrastkleur gebruikt; in de Golf GTE worden de instrumenten via het typische GTE-blauw op de plug-in hybride aandrijving afgestemd. Volkswagen biedt het Active Info Display voor alle Golf-modellen als alternatief voor de klassieke analoge instrumenten aan.
MIB van de nieuwste generatie – voor het eerst gebarenbediening
Wereldpremière. De gebarenbediening beleeft met haar debuut in de vernieuwde Golf haar wereldpremière in het segment van compacte auto's. Ze zal meteen vanaf de commercialisering van het nieuwe modeljaar beschikbaar zijn voor het topsysteem Discover Pro van het modulaire infotainmentplatform (MIB).
6,5 tot 9,2 duim. Volkswagen vervangt alle huidige infotainmentsystemen van de Golf door een nieuwe generatie van het MIB. Belangrijkste kenmerk: alle systemen kregen een nieuw design en grotere touchscreens; de benamingen van de systemen wijzigden niet. De actuele 5"-systemen Composition Touch en Composition Colour (schermresolutie 400 x 240 pixels) worden vervangen door het nieuwe 6,5"-systeem Composition Colour met een aanraakschermresolutie van 800 x 480 pixels; het systeem Composition Touch met zwart-witdisplay valt weg. Op het volgende niveau stonden tot dusver Composition Media en Discover Media (incl. navigatie) met een aanraakscherm van 6,5 duim; deze worden afgelost door gelijknamige systemen met een 8,0"-display. De resolutie van 800 x 480 pixels blijft identiek. Het topsysteem Discover Pro (incl. navigatie) krijgt voortaan een touchscreen van 9,2 duim i.p.v. 8,0 duim; de schermresolutie neemt toe van 800 x 480 naar 1.280 x 640 pixels. Als eerste infotainmentsysteem van Volkswagen is het nieuwe Discover Pro behalve met nabijheidssensoren en touch-/spraakbediening ook met gebarenbediening uitgerust – een wereldprimeur in het segment van compacte wagens. Volkswagen zal de nieuwe systemen in de loop van 2017 ook in heel wat andere modelreeksen introduceren.
Discover Pro in detail. Het MIB-systeem Discover Pro kreeg niet alleen een 9,2"-display met een van 117 dpi naar 155 dpi vergrote resolutie, maar ook een compleet nieuw design. Anders dan bij het nu afgeloste 8,0"-systeem van de Golf is het toestelfront afgewerkt met een doorlopend glazen vlak – dat is ook bij Discover Media het geval. Conventionele toetsen en regelaars heeft Discover Pro niet meer, de bediening verloopt enkel via het aanraakscherm en vijf capacitieve velden aan de linkerrand van het nieuwe infotainmentsysteem. Deze verticale lijst bevat de functies 'Menu', 'Home', 'On/Off', 'Luider' en 'Stiller' – overkoepelende commando's dus. Functies zoals bijvoorbeeld het volume moet de bestuurder immers meteen kunnen gebruiken. Hetzelfde geldt voor het capacitieve veld 'Home', waarmee de bestuurder vanuit elk submenu in fracties van een seconde weer naar het hoofdmenu en dus het startscherm kan terugkeren.
Individueel configureerbaar startscherm. Anders dan bij de voorganger van het Discover Pro-systeem kan de bestuurder nu het startscherm zelf configureren. Aan de linkerkant van het scherm bevindt zich in een groot veld steeds de navigatiefunctie, rechts zijn er twee kleinere velden boven elkaar. Op die twee eveneens interactieve schermvlakken kan de bestuurder functies plaatsen die hij belangrijk vindt – bovenaan bijvoorbeeld de radiozenders of de mediatheek en onderaan de telefooncontacten. Zodra de bestuurder – in om het even welk menu – net zoals bij een smartphone het capacitieve veld 'Home' aanraakt, keert hij zoals gezegd naar zijn initieel geconfigureerde startscherm terug.
Gebaren, aanraking en spraak. De bediening van Discover Pro gebeurt behalve via aanraking of spraak zoals vermeld voor het eerst ook via gebaren. Uiteraard is de nieuwe Discover Pro ook weer met nabijheidssensoren uitgerust, die extra menufuncties op het scherm openen zodra het display met de hand benaderd wordt. Ondanks de in een Golf tot dusver nooit eerder gerealiseerde waaier aan functies en mogelijkheden blijft het nieuwe infotainmentsysteem eenvoudig en intuïtief te bedienen – typisch Volkswagen.
Gebarenbediening. De gebarenbediening werkt in de meest uiteenlopende menu's. Door een wisgebaar met de hand worden horizontaal geordende menu-items naar links of rechts verschoven. De bestuurder kan zo door het hoofdmenu navigeren, de radiozenders wisselen of door een afspeellijst, afbeeldingen of albumcovers bladeren. Via een lichtreflex wordt duidelijk gemaakt welke functies via gebaren bediend kunnen worden. De bediening wordt ook ondersteund door visuele feedback, een succesvol uitgevoerd wisgebaar wordt bovendien bevestigd door een (uitschakelbaar) geluidseffect.
Volledig geconnecteerd en maximaal compatibel. Tot de uitrusting van het systeem Discover Pro behoren voorts o.a. een versterker met 4x20 watt uitgaand vermogen, een dvd-speler, twee USB-aansluitingen (Apple-compatibel), twee SD-kaartlezers, AUX-IN, een SSD-harde schijf met 10 GB vrije ruimte, de complete waaier aan muziekweergavemogelijkheden, filmweergave, jukebox- en podcastweergave, naast de genoemde nabijheidssensoren, de spraakbediening en de navigatie. Optioneel: Rear View (achteruitrijcamera), DAB+, tot twee extra USB-interfaces en twee telefooninterfaces. De bestuurder en passagier voorin leggen hun smartphone aan boord van de Golf gewoon in de nieuw ontworpen optionele 'Koppelbox', onderdeel van de 'Comfort'-telefooninterface. Via de inductieve – dus draadloze – interface wordt de telefoon opgeladen en met de buitenantenne verbonden volgens de Qi-standaard. Eveneens als optie zijn de Car-Net-diensten 'App-Connect', 'Security & Service' (nieuw in de Golf) en 'Guide & Inform' verkrijgbaar. 'Media Control' breidt optioneel de infotainmentfuncties uit.
Media Control. Via de 'Media Control'-app biedt Volkswagen een interface aan om tablets en smartphones met het infotainmentsysteem te verbinden. Via de app kunnen talrijke functies van het infotainmentsysteem comfortabel via de tablet bediend worden. Het volstaat daarvoor om de tablet via WLAN-hotspot met de systemen Discover Media of Discover Pro te verbinden. Tot de bedieningsmogelijkheden behoren de radio, alle audio- en videobronnen (USB, cd, dvd, harde schijf) en de navigatie. In het menu worden onder meer de uitvoerder, albumnaam en cover weergegeven. In het navigatiemenu behoren behalve de standaardfuncties ook het opzoeken van een adres via internet en de overname ervan als reisdoel tot de mogelijkheden. Inzittenden achterin kunnen daarenboven bijvoorbeeld afspraken in de agenda of contactpersonen vanaf de tablet of smartphone als reisdoel naar het navigatiesysteem versturen. Zo ontpopt Media Control zich als een mobiele uitbreiding van het infotainmentsysteem en als betaalbaar Rear Seat Entertainment van vandaag.
Volkswagen Car-Net – Apps en onlinediensten voor de Golf
App-Connect. Het modulaire infotainmentplatform (MIB) van de jongste generatie creëert de basis om de Golf via App-Connect met actuele Apple- en Android-smartphones te connecteren. App-Connect integreert behalve MirrorLink™ (Android) immers ook Apple CarPlay™ en Google Android Auto™ in de infotainmentsystemen.
Security & Service. Voor het eerst biedt Volkswagen in de Golf het dienstenpakket 'Security & Service' aan. Daarmee kan in de meest uiteenlopende situaties hulp gevraagd worden. Tot de hoogtepunten behoren diensten zoals de 'Automatische ongevalmelding', 'Pechoproep' of 'Service Planning' (om een onderhoudsbeurt bij een officiële Service Partner in te plannen). Een voorbeeld van de Pechoproep: Via het infotainmentsysteem neemt de gebruiker contact op met de Volkswagen-nooddienst, waarvan de medewerkers meteen voor snelle hulp ter plaatse zorgen. De voertuiggegevens en de locatie zijn voordien al automatisch naar de nooddienst gestuurd door de Pechoproep te activeren. 'Security & Service' biedt daarnaast ook functies zoals de online controle van 'Deuren & Lichten' of informatie over de 'Parkeerpositie' (oproepbaar via smartphone of de webportal). Wie jonge bestuurders in het gezin heeft, zal de 'Gebiedswaarschuwing' (melding zodra de Golf een ingesteld gebied bereikt of verlaat) en de 'Snelheidswaarschuwing' (info zodra een bepaalde snelheid wordt overschreden) beslist kunnen waarderen. Even nuttig is het 'Online diefstalalarm': bij een poging tot inbraak stuurt de Golf via een push-bericht meteen een waarschuwing naar de Car-Net-app (ook op smartwatch) en/of een melding per e-mail.
Guide & Inform. Via 'Guide & Inform' kunnen diverse internetdiensten gebruikt worden. Er is een aanbod apps voor Discover Media en een uitgebreid aanbod voor Discover Pro. Tot de diensten voor Discover Media behoren toepassingen zoals het 'Online zoeken naar speciale bestemmingen', 'Online bestemming importeren', 'Benzinestations' (locatie en prijzen), 'Nieuws', 'Parkeerplaatsen' (locatie en beschikbaarheid), 'Weer', 'Laadstations' (o.a. Golf GTE) en 'Online verkeersinformatie'. In het bijzonder de 'Online verkeersinformatie' maakt de tijd voor iedere rit met de Golf makkelijker te berekenen, doordat informatie over bijvoorbeeld de verkeersdrukte, files en het oplossen ervan of andere verkeersbelemmeringen nagenoeg in real time in de dynamische routegeleiding van het navigatiesysteem geïntegreerd worden. De meldingen zelf kunnen via het menupunt 'Traffic' in detail bekeken worden. Tegelijk bieden grafische en gekleurde markeringen op de kaart permanent actuele informatie over de verkeerssituatie. Zo helpt de 'Online verkeersinformatie' om files op weg naar het werk, bij een uitstapje in het weekend of op weg naar de vakantiebestemming te vermijden. Het uitgebreide aanbod apps omvat daarenboven ook 'Google Street View™', Google Earth™', 'Online POI zoeken' en 'Online kaartupdates'.
Nieuwe bijstandssystemen voor meer veiligheid en comfort
Golf beschermt bestuurder, passagiers en andere weggebruikers. Als er ooit een modelreeks was die de vooruitgang echt democratiseerde, dan waren het wel de eerste zeven generaties van de Golf. Systemen zoals ABS, ESC en later het enorme spectrum aan bijstandssystemen werden aan boord van de betaalbare Golf voor miljoenen mensen wereldwijd een vanzelfsprekendheid. Zo was hij een van de eerste auto's in de klasse van compacte modellen met een adaptieve snelheidsregelaar (ACC), Front Assist met noodremfunctie voor de stad, Lane Assist, Blind Spot Sensor, uitparkeerhulp, Park Assist, vermoeidheidsdetectie, achteruitrijcamera (Rear View), verkeersbordenherkenning, anti-multicrashremfunctie en aanhangwagenstabilisatie. De update van de Golf knoopt daarmee aan. Met het modeljaar 2017 breidt Volkswagen het aanbod aan bijstandssystemen uit met Traffic Jam Assist, de nieuwe voetgangerdetectie voor de Front Assist inclusief stadsnoodremfunctie, de voor het eerst in de klasse van compacte auto's aangeboden Trailer Assist en Emergency Assist. Daarnaast werd bovendien de proactieve bescherming van de inzittenden (PreCrash) verder doorontwikkeld.
Traffic Jam Assist – de Golf rijdt deels automatisch
Deels geautomatiseerd door de file. Alle versies van de Golf met een DSG-versnellingsbak, het koerscorrectiesysteem Lane Assist en de adaptieve snelheidsregelaar ACC zijn voortaan beschikbaar met Traffic Jam Assist. Dat systeem maakt filerijden en zogenaamd 'stop & go'-verkeer met de Golf een stuk comfortabeler. Bovendien zorgt het ook voor meer veiligheid in de file, aangezien het systeem helpt om typische kop-staartaanrijdingen te vermijden. Door het samenspel van meerdere bijstandssystemen rijdt de Golf in dit geval voor het eerst deels automatisch.
Lane Assist plus ACC. Als basis biedt de Lane Assist ook onder 60 km/u de functie van adaptieve rijstrookgeleiding aan – het systeem stuur niet enkel tegen wanneer de auto zijn rijstrook dreigt te verlaten, maar houdt de Golf actief in het midden van de rijstrook of op een door de bestuurder verkozen positie. Een tweede bijstandssysteem als basis voor Traffic Jam Assist is de adaptieve snelheidsregelaar ACC. Het remmen en gasgeven gebeurt bij ingeschakelde ACC immers ook in langzaam rijdend verkeer automatisch. ACC en Lane Assist versmelten zo tot één intelligent systeem. Dat wil zeggen: het systeem maakt een geassisteerde dwars- en langsgeleiding mogelijk. De auto stuurt, accelereert en remt met andere woorden automatisch binnen de grenzen van het systeem – op voorwaarde echter dat de bestuurder de handen aan het stuur houdt en meestuurt, zodat hij op ieder moment kan ingrijpen indien nodig.
Emergency Assist – de Golf stopt in noodgevallen automatisch
De Golf merkt wanneer de bestuurder 'uitvalt'. Een ander systeem waarbij Lane Assist en ACC tot een nieuwe assistent versmelten, is Emergency Assist: zodra de sensoren detecteren dat de bestuurder niet meer actief stuurt, remt of accelereert, probeert het systeem in verschillende opbouwende stappen eerst de bestuurder wakker te schudden, om tot slot een noodstop uit te voeren. Daarbij worden automatisch de gevarenpinkers ingeschakeld en gaat de Golf licht 'slalommen', om de andere weggebruikers voor de gevaarlijke situatie te waarschuwen. De ACC vermijdt bovendien dat de auto op voorliggende voertuigen botst. Tot slot remt het systeem de Golf geleidelijk tot stilstand af, om in de mate van het mogelijke zware ongevallen te voorkomen.
Front Assist incl. stadsnoodremfunctie herkent voetgangers
Veiligheid in de stad. Front Assist is een systeem dat bij een dreigende botsing waarschuwt en automatisch remt. Een onderdeel van Front Assist is de noodremfunctie voor de stad. De in de Golf aangeboden nieuwste versie van de Front Assist registreert voortaan niet alleen andere voertuigen, maar ook voetgangers die de rijbaan dwarsen. Zodra een aanrijding met een voetganger dreigt, waarschuwt het systeem de bestuurder en remt het de Golf vervolgens autonoom af.
Trailer Assist – deels geautomatiseerd manoeuvreren met een aanhanger
Achteruitrijden met een aanhangwagen wordt kinderspel. Nog een nieuwigheid in de Golf-klasse is de Trailer Assist. Het achterliggende idee: de Trailer Assist moet het voor de bestuurder overbodig maken om omgekeerd te denken: bij het achteruitrijden met een aanhanger moet je het stuur immers naar links draaien om de aanhanger naar rechts te doen sturen, en omgekeerd. Een algemeen doel was ook om rechtdoor achteruitrijden over langere afstanden eenvoudiger te maken. Dat alles gaat met de Trailer Assist nu haast vanzelf. Om de Golf met een aanhanger vanaf de straat achteruit op een oprit of in een parkeerplaats te manoeuvreren, stopt de bestuurder op een geschikte plek en schakelt de achteruitversnelling in. Met een druk op de knop wordt het systeem gestart. In het instrumentenpaneel worden nu de actuele en de mogelijke rijhoek weergegeven. Dat gebeurt op basis van beeldverwerkingsalgoritmes uit de gegevens van de achteruitrijcamera, die de hoek van de aanhanger t.o.v. de wagen analyseren en berekenen. Met behulp van de schakelaar om de buitenspiegels te verstellen, die als een soort joystick dient, kan de bestuurder de gewenste rijrichting van zijn gespan traploos instellen. De Golf neemt de stuurcommando's van de bestuurder over, die laatste moet enkel nog gasgeven en remmen. De Golf wordt bestuurd door de automatische bediening van de elektromechanische stuurinrichting.
Park Assist 3.0 – deels geautomatiseerd in- en uitparkeren
Remt en stuurt automatisch. De Park Assist maakt het mogelijk om in alle parallel aan en haaks op de rijrichting gelegen parkeerplaatsen halfautomatisch in te parkeren; daarnaast is ook uitparkeren uit parkeerplaatsen parallel aan de rijbaan mogelijk. Bij parkeerplaatsen dwars op de rijrichting wordt nu bovendien voor het eerst niet alleen het achterwaarts inparkeren ondersteund, maar ook het halfautomatisch vooruit parkeren. De eerste generatie van de Park Assist bood hulp door automatisch te sturen bij achterwaarts parkeren in plaatsen parallel aan de rijbaan. De tweede generatie maakte het vervolgens mogelijk om ook in parkeerplaatsen haaks op de rijrichting achterwaarts te parkeren met automatische besturing; bovendien werd de vereiste ruimte voor parallelle parkeerplaatsen kleiner. Daarnaast werd het ook mogelijk om automatisch uit parallelle plaatsen uit te parkeren. De nu ook voor de Golf aangeboden derde generatie van de Park Assist laat zoals gemeld toe om ook voorwaarts semiautomatisch in haakse parkeerplaatsen te parkeren. Door de ruime waaier aan mogelijkheden kan de Park Assist 3.0 de bestuurder in het bijzonder in moeilijke verkeerssituaties optimaal ondersteunen door het inparkeren te versnellen.
Proactieve bescherming van de inzittenden (PreCrash) – maximale veiligheid
Voorbereid zijn. De Golf was een van de eerste modellen in zijn klasse met een systeem voor de proactieve bescherming van inzittenden (PreCrash). Bij de update van de Golf werd de proactieve bescherming van de inzittenden verder geperfectioneerd. Door de intelligente interactie met de Front Assist reageert het systeem ook op sterke autonome remingrepen en acuut aanrijdingsgevaar, om de inzittenden in kritische situaties optimaal te ondersteunen. Over de werking in het algemeen: herkent de proactieve bescherming van de inzittenden een potentiële ongevalsituatie – bijvoorbeeld doordat de geactiveerde remassistent een noodstop inleidt – dan worden automatisch de veiligheidsgordels van bestuurder en passagier voorin voorgespannen, om zo een optimale bescherming door de airbags en gordels te bereiken. Bij een uiterst kritische rijsituatie, bijvoorbeeld bij sterk onder- of overstuur met een ESC-ingreep, worden bijkomend de zijruiten en het schuifdak tot op een spleetje gesloten. Ter informatie: bijna volledig gesloten ruiten en schuifdak bieden een maximale steun voor de hoofd-/zijairbags, waardoor die optimaal kunnen werken.
Personalisatie – individuele instellingen opgeslagen
Sleutel als persoonlijke ID. Het aantal comfort- en bijstandssystemen groeit met iedere voertuiggeneratie. Dat geldt ook voor de nieuwe Golf. Vele van deze systemen worden zeer persoonlijk ingesteld, maar niet zelden door verschillende bestuurders van een auto gebruikt. Daardoor moet iedere bestuurder telkens weer zijn persoonlijke voorkeuren instellen. Om dat proces aanzienlijk te vereenvoudigen, heeft Volkswagen een nieuwe generatie van personalisatie ontwikkeld. Daarbij worden de individuele instellingen van een bestuurder onder zijn gebruikersaccount samengevat en opgeslagen. Via een gebruikersbeheer in de auto kan iedere bestuurder nu bliksemsnel zijn eigen account activeren en zo zijn persoonlijke instellingen oproepen. De bestuurder identificeert zich heel eenvoudig met zijn voertuigsleutel bij het openen van de Golf. Daarmee worden meteen al de eerste instellingen zoals de positie van de bestuurderszetel geactiveerd, zoals dat vandaag ook mogelijk is met de geheugenfunctie. Een overzicht van de personalisatiemogelijkheden in de Golf afhankelijk van de uitrusting:
- Sfeerverlichting.
- Adaptieve snelheidsregelaar ACC.
- Front Assist.
- Infotainmentsysteem (incl. mediatheek, navigatie en telefoon).
- Automatische klimaatregeling.
- Instrumentenpaneel / boordcomputer.
- Lane Assist.
- Licht en Zicht (Coming Home/Leaving Home-functie, regensensor en zelfdimmende binnenspiegel).
- Park Assist.
- Sluiten / Openen
- Blind Spot Sensor Plus met uitparkeerhulp.
- Bestuurderszetel (met geheugenfunctie).
Nieuwe motoren en versnellingsbakken – TSI-benzinemotoren tot 1,0 l zuiniger
Nieuwe TSI-motoren en nieuwe DSG-7-versnellingsbak. Volkswagen ontwikkelde de TSI-motorenreeks EA211 verder door; de nieuwe turbobenzinemotoren met directe injectie debuteren in de Golf. De eerste is de 1.5 TSI Evo, een viercilinder-turbobenzinemotor van 110 kW (150 pk) met variabele cilinderuitschakeling (ACT) en efficiënte directe injectie via common rail. De nieuwe TSI is bijzonder pittig en harmonieus, al bij een toerental van nauwelijks 1.500 t/min. ontwikkelt hij zijn maximumkoppel van 250 Nm. Verbruik (NEDC): 4,9 l/100 km (110 g CO2/km). Bovendien is ook een BlueMotion-variant van de 1.5 TSI Evo in voorbereiding, met 96 kW (130 pk). Het gemiddelde verbruik (NEDC) van deze versie zal 4,6 l/100 km bedragen (goed voor 104 g CO2/km). Tot de bijzondere kenmerken van deze hightechmotor behoren een nieuw verbrandingsprocedé (afgeleid van de zogenaamde Miller-cyclus) en een turbo met variabele turbinegeometrie (VTG). De motor bereikt zijn maximale koppel van 200 Nm al bij 1.400 t/min. In absolute wereldprimeur zal de 1.5 TSI Evo van 130 pk bovendien een vrijloopfunctie met uitgeschakelde motor bieden: zodra het gaspedaal gelost wordt, wordt de TSI volledig uitgeschakeld. Dergelijke uitschakeling is tot dusver enkel bekend bij hybride voertuigen, aangezien systemen zoals de elektromechanische stuurbekrachtiging of de remkrachtversterker ook bij uitgeschakelde motor verder van energie moeten worden voorzien. Dat is bij de Golf 1.5 TSI Evo met 130 pk ook het geval; de hier standaard aanwezige uitgebreide vrijloopfunctie levert in reële omstandigheden een verbruiksdaling tot 0,4 l/100 km op. Dankzij de vrijloopfunctie en andere technische innovaties zal deze 1.5 TSI Evo bij dagelijks gebruik door klanten afhankelijk van de rijstijl zelfs een besparing tot 1,0 l/100 km mogelijk maken.
GTI-modellen met meer vermogen. Bij de update van de Golf maakte Volkswagen meteen ook de GTI-modellen krachtiger. Met 169 kW (230 pk) (plus 7 kW/10 pk) levert de basisversie voortaan hetzelfde vermogen als tot nu toe de Performance-versie. Het vermogen van de nieuwe Golf GTI Performance nam toe tot 180 kW (245 pk).
Nieuwe DSG-7-versnellingsbak. Ook de DSG-7-versnellingsbak ontwikkelde Volkswagen nieuw. De nieuwe DSG zal geleidelijk alle tot dusver in de Golf gebruikte DSG-6-versnellingsbakken vervangen en zo bijdragen aan een verdere vermindering van de CO2-uitstoot