Lizy - startup schudt leasingsector wakker met slim digitaal platform

Lizy - startup schudt leasingsector wakker met slim digitaal platform

Lizy, een nieuwe start-up met de steun van Lab Box en D’Ieteren Auto, lanceert een digitaal leasingplatform voor stock- en tweedehandswagens. Lizy maakt het leasen van een wagen op een flexibele en goedkope manier toegankelijk voor KMO’s en ondernemers. Lizy stelt zo kleine ondernemingen in staat om flexibeler om te gaan met hun mobiliteitsaanbod. Zo is het reeds mogelijk om vanaf een korte periode van 12 maanden te leasen. "Noch de service, noch de prijzen van grote leasingbedrijven zijn aangepast aan de noden van KMO’s en ondernemers. Lizy is daar het perfecte antwoord op." zegt Sam Heymans, CEO en co-founder van Lizy.

Een primeur voor de leasingsector in België: nieuwe start-up Lizy lanceert vandaag haar volledig digitale leasingplatform, specifiek gericht op ondernemers en KMO’s. Die vallen momenteel immers vaak uit de boot bij grote leasingbedrijven omwille van te hoge prijzen en te weinig flexibele contracten.

Op het Lizy platform vind je enkel jonge, kwaliteitsvolle stock- en tweedehandswagens terug. Hierdoor ligt de maandprijs van deze wagens zo’n 15 tot 40% lager dan bij nieuwe leasingwagens en zijn ze vrijwel meteen leverbaar. Lizy maakt leasen ook flexibel. Zo is het mogelijk om voor kortere periodes een wagen te leasen, al vanaf 12 maanden. Dit willen ze in de toekomst nog sterk verkorten.

Het hele proces verloopt volledig digitaal van begin tot einde: je kan alle wagens terugvinden op de Lizy-website (www.lizy.be). Na het goedkeuren van de offerte wordt de wagen binnen twee weken aan huis geleverd. Onderhoud, herstellingen, verzekering en belastingen zitten allemaal in de prijs inbegrepen.

Omwille van de samenwerking en ondersteuning van Volkswagen D’Ieteren Finance zal het aanbod in de eerste fase bestaan uit wagens uit het gamma van de Volkswagen Groep: Audi, Seat, ŠKODA en Volkswagen. Dit gamma zal in een latere fase verder worden uitgebreid naar modellen van andere constructeurs. Lizy zal een brede waaier van wagens aanbieden, van kleine en elektrische voertuigen tot premium fleet modellen.

 

Het verhaal achter Lizy

Lizy werd in juni 2018 opgestart door jonge ondernemers Sam Heymans (ex-McKinsey en Google) en Vincent Castus (ex-IBM en Aproplan), die met hun concept naar Lab Box zijn gestapt.

Lab Box bevestigt hiermee haar ambitie om innovatieve mobiliteitsoplossingen aan te bieden. “We waren verrast toen Sam en Vincent bij ons kwamen aankloppen met hun idee. Bij Lab Box staan we versteld van wat het Lizy team heeft kunnen realiseren op zo’n korte periode. Lizy is een jong team van ondernemers dat de leasingsector zal wakker schudden, KMO’s en zelfstandigen meer kansen zal geven en mensen bewuster zal laten omgaan met autogebruik” benadrukt Dirk Joos, Managing Director bij Lab Box. “We kijken sterk uit naar hoe ook de leasingsector kan meegaan in een verhaal van vernieuwende mobiliteit.”

"Veel mensen twijfelen welke wagen ze moeten aanschaffen: zal diesel fiscaal worden afgestraft? Wat met lage emissie-zones? Dankzij de flexibiliteit van Lizy kunnen ondernemers het wagenpark van hun onderneming snel aanpassen aan veranderende omstandigheden." zegt oprichter en CEO Sam Heymans. “In de toekomst kijken we ook naar het uitbouwen van een auto-abonnement, waarbij de duurtijd van de leasing nog verkort zou kunnen worden.”

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy