Levensfilosofie wordt nieuw leven ingeblazen: de wereldpremière van de ID. Buggy - "Compatible with the beaches of the world"

Levensfilosofie wordt nieuw leven ingeblazen: de wereldpremière van de ID. Buggy - "Compatible with the beaches of the world"

  • Californische roots: de ID. Buggy brengt het concept van de legendarische dune buggies over naar het tijdperk van de elektromobiliteit
  • Puur rijplezier: met de conceptstudie van de ID. Buggy toont Volkswagen een nieuw, vrijetijdsgericht facet van elektromobiliteit
  • Zwevende constructie: het koetswerk lijkt optisch te zweven boven het onderstel en de 18-duimsvelgen
  • MEB als basis: veiligheidsonderstel met nulemissieaandrijving en batterij, gebaseerd op het modulaire platform voor elektrische aandrijving MEB
  • Opportuniteit voor externe fabrikanten: de ID. Buggy kan door start-ups in de meest uiteenlopende versies gebouwd worden

 

ID. BUGGY – "Compatible with the beaches of the world"

De ID. Buggy maakt een sprong in de tijd. Een vingerknip, en plots lijkt het alsof iemand het concept van de Californische dune buggies uit de jaren zestig en het bijbehorende levensgevoel naar de toekomst heeft gekatapulteerd. “Het puristische design van de ID. Buggy is de moderne, retrovrije interpretatie van een icoon. Onmiskenbaar een buggy. En toch een volledig nieuwe interpretatie”, schetst Volkswagen-hoofddesigner Klaus Bischoff. Een hightech nulemissievoertuig voor de zomer, het strand, de stad: visueel en technisch een nieuw facet van het modulaire platform voor elektrische aandrijving MEB. Volkswagen presenteert de ID. Buggy voor het eerst in het kader van het 89e internationale autosalon van Genève (van 7 tot 17 maart 2019).

 

Van boxer tot elektromotor. De parallellen tussen de strandbuggy’s van weleer en de nieuwe ID. Buggy reduceren een tijdspanne van vijf decennia tot een oogwenk: alle buggy’s uit de jaren zestig vertoonden een hoge modulaire variabiliteit. Uitgangspunt was het chassis van de legendarische Kever met achterin een viercilinder-boxermotor. Ambachtelijke constructeurs omhulden het onderstel en de aandrijflijn van de Kever met een schaal van glasvezelversterkte kunststof (GVK) en schreven daarmee geschiedenis. De ID. Buggy knoopt bij dit cultconcept aan met de technische mogelijkheden van vandaag. Hier wordt de basis gevormd door het vooruitstrevende MEB-platform. In de bodem van het voertuig zit een hoogspanningsbatterij. Deze lithium-ionbatterij biedt in het geval van de ID. Buggy een capaciteit van 62 kWh om de 150 kW/204 pk sterke elektromotor achterin van stroom te voorzien over een rijbereik van ongeveer 250 kilometer (WLTP). De eigenschap dat de elektromotor vanuit stilstand meteen zijn maximumkoppel van 310 Nm vrijgeeft, sluit aan bij het karakter van de sportieve ID. Buggy. Zodoende levert de elektrische auto ook op onverhard terrein altijd voldoende vermogen aan de achteras. Bij volle acceleratie op verharde ondergrond trekt de conceptcar in amper 7,2 seconden op tot 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 160 km/u. Mogelijk alternatief voor de achterwielaandrijving: een extra elektromotor in de vooras, om op die manier een vierwielaandrijving met ‘elektrische cardanas’ te creëren.

 

Laden waar je maar wilt. In Genève toont het merk Volkswagen Group Components hoe het opladen op alle mogelijke locaties – op het strand, op festivals, in de stad of waar dan ook – gerealiseerd en gerevolutioneerd kan worden: met de salonpremière van een flexibel snellaadstation. Dit station kan tijdelijk geplaatst of vast gemonteerd worden. Dankzij de DC-snellaadtechnologie met een maximaal laadvermogen van 100 kW worden de batterijen van de Volkswagen MEB-modellen in iets meer dan een halfuur weer tot 80 procent opgeladen: nieuwe energie voor nog meer rijplezier.

 

Geen dak, geen deuren. Het MEB-platform maakt het mogelijk om de meest ongewone proporties te verzoenen met het nieuwe design-DNA van de elektromobiliteit. Voorbeeld bij uitstek? De ID. Buggy. De heldere, sculpturale vormtaal brengt het unieke en vrije rijgevoel van de buggy tot uitdrukking. Om de rijwind te kunnen voelen werden dak en deuren bewust achterwege gelaten. Daarom wordt het onverwoestbare en minimalistisch vormgegeven interieur gekenmerkt door waterbestendige materialen. De conceptcar is een zuivere tweezitter, maar een 2+2-versie van de ID. Buggy is eveneens denkbaar.

 

Powered by Volkswagen, built by X. De koetswerkstructuur, die is gemaakt van een mix van aluminium, staal en kunststof, is zelfdragend. Dankzij het modulaire ontwerp kan het bovenste deel van het koetswerk losgemaakt worden van het MEB-onderstel. Een duidelijk signaal voor ambachtelijke constructeurs en start-ups: net zoals indertijd zet Volkswagen met het concept van de ID. Buggy de deur open voor externe producenten. Het aanbod? Op deze basis kunt u een hedendaagse, emissievrije interpretatie van de dune buggy bouwen; niet alleen voor het Californische Santa Barbara, maar bijvoorbeeld ook voor de Chinese Yalong-baai of het Duitse St. Peter-Ording. Van bij de start beschikt het MEB-platform bovendien over het potentieel om veel autoconstructeurs een nieuwe technische basis voor elektromobiliteit te bieden. Begin 2019 kondigde Volkswagen immers voor het eerst aan dat het merk het MEB-platform ook voor concurrenten beschikbaar zou willen stellen als basis voor elektrische voertuigen.

 

Voorbode van een nieuw ID.-model? Tegelijkertijd geeft de ID. Buggy een goed idee van de omvang van het spectrum aan emissievrije mobiliteit dat met het MEB-platform binnen het merk Volkswagen gerealiseerd kan worden. Zo toont de ID. Buggy bijvoorbeeld aan dat ook een zeer spartaans uitgevoerd nulemissievoertuig – van welke aard ook – een plaats verdient in het toekomstige spectrum van de ID.-familie. Na de ID. (compacte berline), ID. Buzz (van), ID. Crozz (SUV) en ID. Vizzion (topklasseberline) is de nieuwe ID. Buggy al het vijfde studiemodel op basis van het MEB-platform, waarmee Volkswagen de rijkdom aan facetten van de ID.-familie onderstreept.

 

Het koetswerkdesign in detail: het zuivere lijnenspel van buggy en ID.

 

Sexy verhoudingen. De ID. Buggy is ontworpen om te rijden over onverharde wegen, duinen en stranden. Dat is duidelijk af te lezen, van elk detail en vanuit elk perspectief. Maar natuurlijk is deze Volkswagen ook voorbestemd voor zwoele avonden in de grootstad. ‘Summer in the City’, live en via de bluetoothluidsprekers. De bestuurder en bijrijder kijken uit op sterk gewelfde spatborden. In het midden van het voertuig trekken de laag uitgesneden instapopeningen de lijnen van de spatborden door. In de achteruitkijkspiegels doemt de ver naar boven oplopende schouder van de achterpartij op. De doorlopende lijn die wordt gevormd door de vrijstaande spatborden, de instapopeningen, de hoge neus en nog hogere achterpartij – gelakt in mat, maar schitterend Fern Green – omgordt de auto. De zone daaronder is rondom in structuurlak gehuld, donker Grey Tech Blue. Het effect van deze twee kleuren is briljant: het groene gedeelte lijkt optisch boven het donkerblauwe deel te zweven. Dat is nieuw, licht en tegelijkertijd toch helemaal ‘buggy’ en ‘ID.’. De open nulemissieconceptcar is 4.063 mm lang, 1.890 mm breed en 1.463 mm hoog. Tussen de assen reikt een wielbasis van 2.650 mm.

 

Leuke voorkant. Volkswagen is een van de weinige autoconstructeurs die hun voertuigen zelfs zonder klassiek radiatorrooster onmiddellijk herkenbaar kunnen maken. Omdat het ontwerp genetisch teruggrijpt naar de Kever en de Transporter: allebei auto’s zonder grille. Die hadden zij niet nodig met hun luchtgekoelde motor achterin. Dat geldt ook voor de ID.‑familie, want hun elektromotoren hebben evenmin rijwind nodig. En dat blijkt ook uit de voorkant van de ID. Buggy. Een volledig nieuwe auto, die toch onmiddellijk herkenbaar is als Volkswagen.

 

Zwevend silhouet. Net zoals de kofferklep vooraan lijkt ook de bovenkant van het koetswerk te zweven. Zijn kenmerkende karakterlijn vloeit over de 18-duimsvelgen met offroadbanden (BFGoodrich® All Terrain T/A 255/55 vooraan en 285/60 achteraan) heen. In de instapzone daalt deze lijn, om naar achteren toe weer te stijgen. De drempel loopt daarmee parallel en fungeert tegelijk als bodembescherming. De bodemvrijheid onder de assen bedraagt 240 mm. De vormgeving is clean en straalt toch emotie uit. Het versterkte voorruitframe biedt samen met de zijdelings eveneens open targabeugel een rolbescherming. Een dak in klassieke zin is er niet. Als zonnescherm of lichte beschutting tegen slechte weersomstandigheden kan evenwel een zwart zeildoek gespannen worden tussen het voorruitframe en de targabeugel.

 

Achterkant vol energie. De achterpartij is zeer hoog en breed, typisch voor een buggy. Ze oogt clean en cool, licht en toch robuust. Ook hier wordt de allesomvattende karakterlijn doorgetrokken. En ook hier lijkt het bovenste deel, dat in Fern Green is gelakt, boven de donkerblauwe onderkant te zweven. Net zoals de ledkoplampen vooraan hebben ook de driedimensionale ledachterlichten een ovale vorm. De buitenrand is bovenaan geïntegreerd in het in koetswerkkleur gelakte gedeelte, terwijl de onderste 60 procent optisch lijkt te zweven boven het zwarte koetswerkgedeelte. Onder het verlichte VW-logo achteraan bevindt zich de aansluiting om de batterij op te laden. Daaronder zit een stevige bumper-dwarsbalk gemonteerd. En helemaal onderaan is er een bodembescherming van aluminium.

 

Het interieurconcept in detail – minimalistisch, onverwoestbaar

 

Onverwoestbare ‘open space’. De minimalistische binnenruimte van de ID. Buggy wordt gekenmerkt door optimaal gebruiksgemak en waterbestendige materialen. De net zoals aan de buitenkant clean vormgegeven oppervlakken ogen onverwoestbaar. Alle elementen aan de buitenkant zijn een voortzetting van het in Fern Green gelakte koetswerk. De bovenkanten van de rugleuningen in Fern Green sluiten daar qua kleur perfect bij aan. Het grootste deel van de binnenbekleding is uitgevoerd in Grey Tech Blue, aan de binnenkant met een robuuste softtouch-afwerking. Ze is evengoed bestand tegen strandritten als tegen een zomerse regenbui in de stad. Bestuurder en bijrijder nemen plaats in integraalstoelen: de hoofdsteunen en gordelgeleiders zijn geïntegreerd in de rugleuningen.

Gedigitaliseerde cockpit. De bestuurder bedient een multifunctioneel stuurwiel met bedieningselementen in de dwarsspaken. De bedieningselementen reageren op aanrakingen (capacitief), maar er moet een lichte druk uitgeoefend worden (krachtgevoelig) om onbedoelde activering van functies te voorkomen. Via de verlichte velden worden de functies Phone en Media bediend. De ontwerpers en ingenieurs van Volkswagen hebben de hele bedieningslogica intuïtief begrijpelijk gehouden. Een voorbeeld: als de bestuurder met behulp van een klein draaiknopje aan de rechterkant van de stuurkolom van rijstand verandert (D, N of R), wordt dit schakelmanoeuvre als een gevisualiseerde draaibeweging direct op de Digital Cockpit weergegeven. Hierbij vloeien de fysieke klikbeweging en de visuele waarneming in elkaar over.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy