Leading the way - De nieuwe Touareg (vertaling)

Leading the way - De nieuwe Touareg (vertaling)

Maandag 26 maart 2018

  • Leading the way - de nieuwe Touareg: mix van nieuwste systemen effent de weg naar de toekomst
  • Innovision-cockpit: digitale instrumenten en infotainment met het grootste scherm van alle SUV's versmelten tot Innovision-cockpit
  • Night Vision en IQ.Light – Matrix-ledkoplampen: warmtebeeldcamera en highendlicht toveren nacht in de Touareg om tot dag
  • Geconnecteerde technologieën: rijhulp-, comfort- en rijdynamieksystemen maken een nieuw niveau van veiligheid en prestaties mogelijk
  • Innovatieve lay-out: koetswerk van aluminium en staal van de nieuwe Touareg weegt 106 kilo minder en biedt 113 liter extra kofferruimte
  • Leading the way - de nieuwe Touareg: Volkswagen introduceert met de derde Touareg-generatie een nieuw hightechvlaggenschip.
  • The digital way - digitalisering: Met de Innovision-cockpit van de Touareg verplaatst Volkswagen het interieur naar de toekomst.
  • The dynamic way - rijdynamiek: Vierwielsturing en actieve rolcontrole maken een nieuw niveau van SUV-prestaties mogelijk.
  • The intuitive way – rijhulpsystemen: Bestuurder benut intuïtief het potentieel van nieuwe systemen zoals Night Vision en Intersection Assist.
  • The easy way - comfort en gebruiksgemak: Massagestoelen maken lange afstanden kort; met Trailer Assist wordt manoeuvreren met een aanhanger van 3,5 ton kinderspel.
  • The individual way - design en personalisering: Interieur van de charismatische Touareg wordt dankzij de nieuwe uitrustingsniveaus Atmosphere en Elegance een exclusieve comfortzone.

 

Volkswagen is een van de grootste automerken ter wereld. Alleen al in 2017 leverde Volkswagen ongeveer zes miljoen personenwagens af aan zijn klanten. En toch weet het merk met het VW-logo zich door gepassioneerde perfectie te onderscheiden van vele andere fabrikanten met dergelijke verkoopvolumes. Tijd voor het debuut van een Volkswagen die deze perfectie naar een nieuw hoogtepunt tilt: de nieuwe Touareg.
Het vlaggenschip van het merk. Uitgerust met hedendaagse connectiviteit en een baanbrekende mix van rijhulp-, comfort-, verlichtings- en infotainmentsystemen. Daarnaast verrijkt de nieuwe Touareg het segment van de grote SUV's met zijn zuivere designdynamiek.

 

Wereldpremière van de Innovision-cockpit. Volkswagen wijdt met de nieuwe Touareg de volledig digitale Innovision-cockpit in. Daarbij smelten de digitale instrumenten (Digital Cockpit met 12-duimscherm) en het topinfotainmentsysteem Discover Premium (met 15-duimscherm) samen tot een digitaal bedienings-, informatie-, communicatie- en entertainmentgeheel dat nagenoeg zonder klassieke knoppen en schakelaars werkt. Met de Always on, intuïtief bedienbare en maximaal personaliseerbare Innovision-cockpit pakt de Touareg nu al uit met de blauwdruk voor het digitale interieur van morgen.

 

De mens centraal. Dankzij de Innovision-cockpit kan de bestuurder ook de rijhulp-, rijdynamiek- en comfortsystemen aan zijn eigen persoonlijke smaak aanpassen en zo 'zijn' Touareg personaliseren. Hiermee opent zich een nieuwe wereld waarin de bestuurder en zijn passagiers zich niet langer aanpassen aan hun auto, maar de auto zich aanpast aan hen. Net zoals een nieuwe smartphone kunnen zij de Volkswagen helemaal configureren en aanpassen aan hun persoonlijke wensen. Dat wordt mogelijk gemaakt door een nieuw topniveau van geconnecteerde systemen en programma's, bedienbaar via digitale interfaces en het multifunctionele stuur.

 

Mix van nieuwe rijhulp-, rijdynamiek- en comfortsystemen. De Touareg debuteert met het grootste aanbod aan rijhulp-, rijdynamiek- en comfortsystemen dat ooit is geïntegreerd in een Volkswagen. Dit omvat technologieën zoals de nachtzichtondersteuning Night Vision (herkent door middel van een warmtebeeldcamera mensen en dieren in het donker), Traffic Jam Assist (assistent voor file- en wegwerkzaamverkeer tot 60 km/u gedeeltelijk geautomatiseerd sturen met spoorassistentie, optrekken en remmen), Intersection Assist (kruispuntassistent die reageert op dwarsverkeer vóór de Touareg), een actieve vierwielsturing (maakt de Touareg even wendbaar als een compacte berline), een nieuwe rolcontrole met elektromechanisch gestuurde stabilisatoren, de IQ.Light – Matrix-ledkoplampen (interactief cameragestuurd dim- en grootlicht) en een rechtstreeks op de voorruit geprojecteerde head-updisplay (Windshield Head-up Display). De bestuurder ervaart deze systemen in de nieuwe Touareg als één geheel. Ze zijn er gewoon, onderling verbonden via een nieuwe centrale regeleenheid om ongemerkt op de achtergrond te werken en het reizen veilig, comfortabel en intuïtief als nooit tevoren te maken.

 

Nieuwe afmetingen en beperkt gewicht. De derde generatie van de Touareg is iets breder en langer dan zijn voorganger. De nieuwe afmetingen hebben een positieve invloed op zowel de proporties als de binnenruimte. De extra koetswerklengte zorgt bijvoorbeeld voor een aanzienlijke toename van het koffervolume.
Meer bepaald van 697 tot 810 liter (met de achterbank rechtop).
De bagage wordt door een optionele elektrische in- en uitschuifbare kofferruimteafdekking beschermd tegen nieuwsgierige blikken.
Ondanks zijn grotere lengte en breedte werd de deels van aluminium (48 procent) en deels van hightech staalsoorten (52 procent) vervaardigde koetswerkstructuur 106 kg lichter dan die van zijn voorganger.

 

Lancering met V6-motoren. Volkswagen zal de nieuwe Touareg 2018 aanvankelijk aanbieden met even efficiënte als soevereine V6-turbomotoren (met 3 liter cilinderinhoud). Voor Europa zijn dat twee V6-diesels met respectievelijk 170 kW/231 pk en 210 kW/286 pk (allebei EU6 AG) en vanaf het najaar een 250 kW/340 pk sterke V6-benzinemotor (EU6 AJ). Daarna volgt een 4 liter grote V8-turbodiesel (EU6 AG) met een vermogen van 310 kW/421 pk. Dit motorgamma staat garant voor hoge sleepvermogens. Voor China staat in een eerste fase bovendien een plug-inhybrideaandrijving met een systeemvermogen van 270 kW/367 pk op de planning. De exacte lanceringsdatum van de Touareg met plug-inhybrideaandrijving in Europa is op dit moment nog niet bepaald.

 

Van oudsher een technologiedrager. De eerste Touareg - die in 2002 werd voorgesteld en op de markt gebracht - was ook al een technologische voorloper. Met de lancering van dit nieuwe topmodel ontwikkelde Volkswagen zich tot een van 's werelds toonaangevende full-range-aanbieders. Een merk dat alle belangrijke segmenten met succes bedient, van kleine stadsauto's tot de high-end SUV's. De Touareg zelf werd al snel een bestseller. De generaties één en twee (uit 2010) wisten al bijna een miljoen automobilisten te verleiden.
De derde generatie zou moeten doorgaan op dit succesvolle elan. Met een - zoals vermeld - nieuw topniveau van technologische innovaties, een authentiek-dynamisch SUV-design en maximaal gebruiksgemak. En bovendien pakt ook de nieuwe Touareg uit met een sleepvermogen tot 3,5 ton. Samen met de maatschappelijke ontwikkelingen van de afgelopen vijftien jaar is ook de positionering van de Touareg veranderd. Voor alle drie de generaties was en is een expressieve stijl even belangrijk. Hoewel een optimale synthese van comforteigenschappen en offroad-capaciteiten doorslaggevend was voor de eerste generatie, zijn deze parameters met de introductie van de tweede generatie verschoven naar een zo hoogwaardig mogelijk comfort. In 2018 behoort een maximaal comfortniveau tot de voor de hand liggende kenmerken van de Touareg. In vergelijking met zijn voorganger werden de comforteigenschappen nog uitgebreid met innovatieve functies, zoals de volledig nieuw ontwikkelde massagestoelen. Op de weg naar de toekomst stelt de derde generatie nieuwe prioriteiten met de digitale Innovision-cockpit, maximale connectiviteit en de mix van hard- en software van de meest uiteenlopende systemen, om meer en meer semiautomatische rijfuncties mogelijk te maken en - zonder aan comfort in te boeten - de rijdynamiek duidelijk te verbeteren.

 

Europa en China als kernmarkten. Ongeveer 60 procent van alle Touareg-eigenaren in Duitsland en 40 procent in Europa gebruiken hun Volkswagen om een aanhanger te trekken: opmerkelijk hoge cijfers. Over het algemeen is deze SUV dan ook heel populair bij sportief actieve mensen, die veel belang hechten aan maximale veiligheid, optimaal zitcomfort en intuïtief gebruiksgemak. Daarnaast hebben de eigenaren ook aandacht voor optimale connectiviteit en high-end infotainment. Feit is dat op alle belangrijke markten van de Touareg - China, Europa en Rusland - bovengemiddeld veel bestuurders een eigen zaak hebben of een zelfstandige beroepsactiviteit uitoefenen en blijk geven van een grote affiniteit met techniek. Tegelijk zijn er ook kleine demosopische verschillen: zo zijn de Touareg-eigenaren in China gemiddeld 41 jaar, in Rusland 43 jaar en in Europa 55 jaar oud. Bijgevolg is het aandeel van Touareg-rijders met jongere kinderen in China (65 procent) en Rusland (47 procent) groter dan in Europa (31 procent).

 

Volkswagens SUV-offensief. De Touareg 2018 is een nieuwe mijlpaal in het grootste productoffensief in de merkgeschiedenis van Volkswagen. Daarbij wordt ook het SUV-gamma aanzienlijk uitgebreid: dat bestaat momenteel uit de nieuwe T-Roc, de Tiguan, de nieuwe Tiguan Allspace, de nieuwe Atlas (VS) en Teramont (China) en de nu volledig nieuw ontwikkelde Touareg als topmodel van Volkswagens SUV-aanbod. Ook aan het andere uiteinde van het SUV-spectrum - onder de T-Roc - gaat Volkswagen zijn gamma nog verder uitbreiden, meer bepaald met de kleine T-Cross. Een lokaal geheel emissievrij model als onderdeel van het SUV-offensief is eveneens een uitgemaakte zaak: de I.D. CROZZ, de eerste volledig elektrische SUV van Volkswagen. Hij zal in 2020 op de markt komen.
 

De nieuwe Volkswagen Touareg in detail

 

Koetswerkdesign van de Touareg - een maatpak voor de vrijheid

MLB-platform. De nieuwe Touareg is structureel gebaseerd op het MLB-platform van de groep; het omvat modellen vanaf de hogere middenklasse met overlangs ingebouwde motoren en overbrengingen. De derde generatie Touareg is iets breder en langer dan zijn voorganger, en oogt daardoor iets minder hoog. De nieuwe afmetingen: 4.878 mm lang
(+77 mm), 1.984 mm breed (+44 mm) en 1.702 mm hoog (-7 mm).
De extra lengte en breedte resulteren in combinatie met de lichtjes beperkte hoogte in duidelijk dynamischer proporties.

 

Alternatief voor de gevestigde waarden. Volkswagens hoofddesigner Klaus Bischoff en zijn team transfereerden het design van de Touareg naar een nieuwe tijd en dimensie. Design en technologie in perfecte harmonie: met de derde generatie van zijn Touareg scherpte Volkswagen de positionering van zijn vlaggenschip aan in de richting van een exclusieve allrounder, die met zijn baanbrekend innovatieve technologieën, zijn veelzijdigheid en zijn uitstekende comfort- en dynamische eigenschappen een alternatief vormt voor de gevestigde waarden. Het expressieve design van de Touareg weerspiegelt die nieuwe positionering. Klaus Bischoff: "We hadden de mogelijkheid om ons ideaal van een grote, exclusieve SUV voor Volkswagen te realiseren. En die kans hebben wij consequent benut."

 

Soeverein vlaggenschip. Terwijl de eerste generatie van de SUV werd gekenmerkt door een uitgesproken offroad-DNA, veranderde deze positionering voor de tweede generatie en de nieuwe Touareg steeds meer in de richting van een progressieve, moderne en exclusieve allrounder. De nieuwkomer is wel nog steeds in staat om onverharde paden te bedwingen en elke bestemming te bereiken. Bischoff: "Het design van de nieuwe Touareg laat er geen twijfel over bestaan dat dit het soevereine vlaggenschip van het merk is. De kracht van deze Volkswagen schuilt in zijn charme en elegantie - deze auto hoeft niets te forceren."

 

Expressieve voorzijde. Bijzonder kenmerkend is de expressieve voorkant van de Touareg. Zijn aanblik wekt vertrouwen dat nog versterkt wordt door hoogwaardige details. Het chroom van het massieve radiatorrooster lijkt als het ware uit één stuk gefreesd en is naadloos verweven met de doorlopende lijnen van de lichtsignatuur. Klaus Bischoff: "We wilden met deze voorpartij iets totaal nieuws creëren: in een intensief proces hebben we de chroomelementen van de voorpartij en het nieuwe ledverlichtingssysteem van de Touareg zo samengevoegd dat de overgangen tussen design en technologie tot één nieuw geheel versmelten." Innovatief, expressief en uniek. "Deze voorpartij", zegt Bischoff, "maakt van de nieuwe Touareg een van de meest typische SUV's op de wereldmarkt. Een maatpak voor de vrijheid. Dat was ons doel, niet meer en niet minder."

 

Dynamisch silhouet. De strakke koetswerkflanken van de Touareg ogen als zeilen die bol staan van de rugwind. Geprononceerde wielkasten vooraan en gespierde schouderranden achteraan onderstrepen de soevereiniteit van de Touareg op elk terrein. En daar ging het om: de meest soevereine SUV in zijn klasse ontwerpen. Andere opvallende stijlkenmerken op de flanken zijn de venster- en karakterlijnen. Opvallend: de daklijn. Die bouwt vloeiend voort op de markante zijlijn en mondt dynamisch uit op de ver naar voren hellende C-stijl. De extra dynamiek wordt ook weerspiegeld in het volledig nieuw ontwikkelde velgengamma van de Touareg. Hun maten beginnen nu standaard bij 18 in plaats van 17 duim en eindigen bij 21 duim.

 

Achterzijde. De brede schouders boven de achterwielen en daardoor smallere raampartij vormen een extreem markante achterpartij. Deze soevereiniteit wordt beklemtoond door de ledachterlichten, die niet alleen de indrukwekkende totale breedte van de Touareg onderstrepen, maar met hun L-vormige lichtsignatuur ook verwijzen naar de ledgrafiek van de frontpartij. De esthetiek van de vorm gaat daarbij geenszins ten koste van de functie. Het tegendeel is waar: vrijwel de hele breedte wordt ingenomen door de achterklep… alleen is die nauwelijks zichtbaar. Wat in het geheugen blijft hangen, is dan ook uitsluitend de dynamiek van de Touareg.

 

 

Interieurconcept - binnenruimte voor het digitale tijdperk

Innovision-cockpit als centrum. De interieurdesigners hebben de binnenruimte van de Touareg volledig nieuw ontworpen en consequent afgestemd op het digitale tijdperk. Overal waar het zinvol is, vervangen digitale oppervlakken conventionele instrumenten en bedieningsorganen. Het onbetwistbare centrum van het interieur is het brede, elegante instrumentenpaneel met de hier optioneel geïntegreerde Innovision-cockpit: een versmelting van de digitale instrumenten (Digital Cockpit met 12-duimscherm) en het infotainmentsysteem Discover Premium (met een aanraakscherm van 15 duim). Het is het digitale controlecentrum van de Touareg: een interactieve interface waarin alle gegevens en instellingen van alle belangrijke comfort-, rijhulp- en infotainmentsystemen in een matrix convergeren. Dankzij een eigen e-sim (om te beginnen in 13 Europese landen) is de nieuwe SUV ook Always on. De Innovision-cockpit is een mijlpaal, omdat een Volkswagen-interieur nooit eerder zo ingrijpend gedigitaliseerd was, terwijl de voertuigfuncties en de buitenwereld nog nooit zo verregaand geconnecteerd waren.

 

Comfort, kwaliteit en exclusiviteit op het hoogste niveau. Hoe ruw en veeleisend de on- en offroad-terreinen voor de nieuwe Touareg ook mogen zijn, het interieur van de Volkswagen-SUV blijft altijd een luxueuze comfortzone. De schermen van de Innovision-cockpit met hun glazen oppervlakken, de fijne houttoepassingen (echt hout met structuurafwerking), het plantaardig gelooide leer en de aluminium- en chroomdetails maken de uitzonderlijk hoge kwaliteit zicht-en tastbaar. In combinatie met de nieuwe uitrustingslijn Atmosphere strekt zich bijvoorbeeld over de hele breedte van het instrumentenpaneel een smalle vleugel van Curved Beam-hout uit: een in één stuk gebogen houttoepassing van es die de vormgeving van het instrumentenpaneel volgt en in het lichtdesign van de sfeerverlichting geïntegreerd is. Het interieur kan onder andere door drie uitrustingslijnen gepersonaliseerd worden: Atmosphere, Elegance en R-Line. Atmosphere is een nieuwe loungeachtige wereld, waarin hout en natuurlijke tinten overheersen. Elegance is ook een nieuwe wereld, maar dan technologisch geïnspireerd, met overwegend metaal en bijpassende kleuren. R-Line is dan weer - zoals steeds bij Volkswagen - volledig op sportiviteit gericht.

 

Nieuwe massagestoelen en variabel achterbanksysteem. Op verzoek bieden de optionele veelvuldig elektrisch verstelbare voorstoelen een nieuwe, pneumatische massagefunctie: een primeur voor de Touareg. Daarbij is keuze uit acht programma's. De pneumatische en qua intensiteit traploos instelbare massagefuncties worden uitgevoerd door een apart luchtkussen. Bovendien kan de achterbank over 160 mm in de lengte verschoven worden om achterin meer ruimte te creëren. Extra comfort wordt geboden door de verstelbare helling van de achterste rugleuning (in drie trappen tot 21 graden). De term 'langeafstandsvoertuig' krijgt met de Touareg en zijn zitsysteem een volledig nieuwe betekenis. Om voldoende bagageruimte te bieden aan vijf mensen, voor een lange reis of voor een korte trip naar de dichtstbijzijnde luchthaven, werd het koffervolume van de nieuwe Touareg ten opzichte van zijn voorganger met 113 liter uitgebreid tot 810 liter.

 

Grootste panoramische schuifdak van Volkswagen. Het interieur baadt in een zee van natuurlijk licht dankzij het grootste panoramische schuifdak dat ooit door Volkswagen werd gerealiseerd. De transparante dakopening is (aan de binnenkant) 1.270 mm lang en 825 mm breed. Door middel van een vierwegschakelaar kan de voorste helft van het dak traploos geopend en elektrisch 495 mm naar achteren geschoven en opgeklapt worden. Een elektrisch bedienbaar rolgordijn kan de zonnestralen beperken.

 

Sfeerverlichting in 30 kleuren. Nachtelijke ritten worden aangenamer dankzij een nieuw ontwikkelde ledsfeerverlichting. Met deze sfeerverlichting kan de sfeer aan boord van de Touareg ook gepersonaliseerd worden. Daarvoor zijn optioneel 30 lichtkleuren beschikbaar, waarvan de helderheid traploos kan worden ingesteld. Overzicht van de sfeerverlichtingszones in de Touareg:

 

Standaard

 

Deurklinken, voor- en achterin

Deurgrepen, voor- en achterin

Handschoenkastje

Leeslicht en dakmodule

Voetruimte en koffer

Deurbakken

Opbergvak in middenconsole en bekerhouders optioneel

Indirecte verlichting - verlichte sierelementen in het dashboard en de deurpanelen

Verlichte deurdrempels

Extra directe lichtlijn in de sierlijsten (hout/aluminium)

 

 

Innovision-cockpit in detail - Matrix van de digitale wereld

One-Screen-Design.  De Innovision-cockpit viert zijn wereldpremière in de derde generatie van de Touareg. De meeste knoppen zijn hierbij geïntegreerd in het 15 duim grote (1.920 x 1.020 pixels) en naar de bestuurder gebogen ('curved') scherm van het topklasse infotainmentsysteem Discover Premium. Daartoe behoort ook de bediening van de airconditioning met vier zones en van de stoelverwarming, -ventilatie en -massage. Bewust analoog uitgevoerd zijn intuïtief bedienbare en zeer vaak gebruikte schakelaars, zoals de volumeregeling (bij wijze van alternatief kan de geluidssterkte ook worden aangepast via het aanraakscherm in het infotainmentsysteem). Zijdelings richting bestuurder sluit het met glas beklede scherm van het Discover Premium visueel aan op de eveneens met glas beklede Digital Cockpit, het 12 duim grote hogeresolutiescherm met digitale instrumenten (1.920 x 720 pixels) van de Touareg. In een One-Screen-Design vormen beide schermen één doorlopend digitaal geheel op één weergave- en bedieningsas. Andere functies die deel uitmaken van de Innovision-cockpit, zijn onder meer: de telefooninterface Comfort, een inductieve oplaadfunctie voor smartphones, App-Connect (met MirrorLink™, Apple CarPlay™, Android Auto™ en compatibel met alle huidige Apple- en Android-smartphones), Media Control (integratie van tablets), vier USB-poorten (twee vooraan als interfaces voor infotainment inclusief oplaadfunctie, twee achteraan uitsluitend voor oplaadfunctie) en een wifihotspot voor maximaal acht toestellen. De Innovision-cockpit kan nog worden uitgebreid met een head-updisplay, die belangrijke informatie recht voor de bestuurder op de voorruit projecteert.

 

 

Discover Premium in detail

Infotainmentsysteem op basis van het MIB2+ High. Het centrum van de Innovision-cockpit is het topklasse infotainmentsysteem Discover Premium: niet alleen een audio-navigatiesysteem met telefoonfuncties, maar ook een informatiecentrum en interface voor de configuratie van diverse voertuigfuncties. Het is een systeem op basis van het MIB2+ High. MIB staat voor Modularer Infotainment-Baukasten (of modulair infotainmentplatform). Het in de Touareg aangeboden Discover Premium van het MIB2+ High pakt uit met de volgende innovaties:

 

Connected Navigation. In de navigatiemodus kunnen geoptimaliseerde 3D-City-modellen opgehaald en weergegeven worden, waarmee de oriëntatie in een onbekende omgeving sterk vereenvoudigd wordt.
Naast de 3D-City-modellen staan ook de klassieke kaartweergave en een satellietkaart ter beschikking.

 

Nav-Gen4-Routing. Hier wordt online op een server met behulp van voorspellende modellen (onder andere op basis van trajectprofielen, topografische gegevens en recurrente verkeerssituaties tijdens het spitsuur) een geperfectioneerde alternatieve route berekend, die meer ontspannen en sneller naar de bestemming leidt.

 

Zelflerende navigatie. Al geruime tijd slaan de navigatiesystemen van Volkswagen veelgebruikte routes op om te waarschuwen voor files en alternatieve routes voor te stellen, zelfs wanneer de navigatie niet actief is. In de Touareg wordt de zelflerende navigatie nu bovendien ook gebruikt om de bestemmingsinvoer te vereenvoudigen. Het Discover Premium herkent aan de hand van gebruiksprofielen waar de bestuurder hoogstwaarschijnlijk naartoe wil rijden, en stelt de overeenstemmende route voor.

 

Hybrid-Radio. In het MIB2+ High wordt terrestrische radio-ontvangst gecombineerd met internetradio. Daardoor wordt de best mogelijke ontvangstkwaliteit gerealiseerd ongeacht het transmissiekanaal. Bovendien kan zelfs bij de ontvangst van FM-zenders online informatie (zoals de titel) van het gespeelde nummer opgehaald worden.

 

Mobiele onlinediensten. Aangezien het systeem in de Touareg over een eSIM beschikt (om te beginnen in 13 Europese landen), is de nieuwe SUV ook zonder aangesloten smartphone Always on. Daardoor zijn bijvoorbeeld onlinefuncties mogelijk, zoals de Hybrid-Radio. Tegelijk blijft het bereik van de mobiele onlinediensten groeien. Met bijvoorbeeld het voorlezen van nieuwsberichten en Gracenote online (extra informatie over gespeelde nummers, die lokaal wordt opgeslagen en later ook offline opgehaald kan worden). Op het startscherm kan bovendien ook online informatie worden weergegeven, zoals het actuele weerbericht.

 

Het startscherm is multifunctioneel en personaliseerbaar. De digitale
lay-out van het startscherm omvat een bedienbare en aanpasbare statusbalk (bovenaan het scherm), de bedienbare aircozones (voor Climatronic en zitfuncties), functietegels (een grote centrale tegel en twee kleinere, vrij toewijsbare tegels), vrij toewijsbare favorietenknoppen (links op scherm), selecteerbare klokdesigns, evenals een 3D-modelweergave van het voertuig en van de zitplaatsen. Ook visualiseerbaar zijn de vierwielaandrijving en de toekomstige plug-inhybrideaandrijving (die eerst in China wordt aangeboden). De menunavigatie is intuïtief van aard. Zo raak je bijvoorbeeld via de startknop - een virtuele knop onderaan het scherm, vergelijkbaar met die van een smartphone - met één 'klik' vanuit elk menu terug naar het hoogste niveau van het startscherm. Ook de Digital Cockpit kan worden gepersonaliseerd via het startscherm van het infotainmentsysteem.

 

 

Digital Cockpit in detail

Interactieve instrumenten. De Digital Cockpit is een volledig gedigitaliseerd alternatief voor de standaard analoge instrumenten van de Touareg en een centraal bestanddeel van de Innovision-cockpit. De lay-out van het 12 duim grote scherm kan door de bestuurder gepersonaliseerd worden via het startscherm of het multifunctionele stuur. Zowel de lay-out als het type en de grootte van de weergave kunnen volgens smaak worden aangepast. Wie het liever kleiner heeft, kan zich bijvoorbeeld beperken tot de navigatie of de mediatheek (evenals digitale snelheids- en versnellingsweergave). De dag- en kilometerteller blijven onderaan altijd actief en op dezelfde plaats. Daarnaast kunnen in de Digital Cockpit verschillende systeemweergaven geïntegreerd worden:

 

Active Cruise Control

Snelheidsregelaar

Snelheidsbegrenzer

Front Assist (omgevingswaarnemingssysteem)

Night Vision (nachtzichtondersteuning)

Vermoeidheidsdetectie

Verkeersbordherkenning

Bandencontrolesysteem

Navigatiefunctie

Offroad-weergave (o.a. met hellingshoek)

Versnelling (altijd weergegeven, maar afhankelijk van de lay-out op verschillende plaatsen)

Snelheid (altijd weergegeven, maar afhankelijk van de lay-out op verschillende plaatsen)

Verbruik

Rijbereik

Rijafstand

Bestemmingsinformatie

Acceleratie

Hoogte (topografisch)

Kompas

Audiofuncties

 

 

Head-updisplay in detail

Perfect in het gezichtsveld van de bestuurder. De informatie van het head-updisplay wordt rechtstreeks op de voorruit geprojecteerd (Windshield Head-up Display). De weergave bevindt zich in het directe gezichtsveld van de bestuurder, die dus alle belangrijke informatie kan zien zonder zijn ogen van de weg te halen. Het head-updisplay is met een virtuele schermgrootte van 217 x 88 mm het grootste display van dit type dat Volkswagen ooit heeft aangeboden. De bestuurder kan het bereik van de informatie in het head-updisplay aanpassen. Onder meer de volgende informatie kan worden weergegeven:

 

Actuele snelheid

Verkeersbordherkenning

Waarschuwingen (bv. bij het overschrijden van de snelheidslimiet)

Snelheidsbegrenzer

Kruispuntdetailkaarten

Navigatie-instructies

Automatische afstandsregeling (ACC)

Snelheidsregelaar

Lane Assist (rijstrookassistent)

Side Assist (rijstrookwisselassistent)

 

Personalisering.

De persoonlijke instellingen, waaronder die van de Innovision-cockpit en het head-updisplay, worden opgeslagen in het voertuigsysteem en automatisch opgehaald door middel van de persoonlijke autosleutel van de eigenaar. Dit is bijzonder praktisch wanneer de Touareg tussendoor met een andere sleutel wordt gebruikt door collega's of familieleden. Als alternatief kunnen de instellingen na het starten via een automatisch openend menu geactiveerd worden. In totaal kunnen zeven verschillende bestuurdersprofielen opgeslagen worden door de Touareg.

 

 

Audiosystemen in detail

Optioneel Dynaudio-systeem met 730 watt. De nieuwe Touareg is uitgerust met een 80 watt sterke versterker die is geïntegreerd in de centrale eenheid van het infotainmentsysteem. Het geluid wordt verspreid door vier tweeters met een diameter van 65 mm (twee in de A-stijlen en twee in de voorste deurpanelen) en vier woofers van 200 mm in de voor- en achterdeuren. Optioneel is een high-endaudiosysteem verkrijgbaar, dat samen met de Deense audiospecialist Dynaudio specifiek werd afgestemd op integratie in de nieuwe Touareg. Het systeem maakt gebruik van een Dolby 7.1-versterker met een vermogen van 730 watt, om in totaal 14 luidsprekers te bedienen: vier tweeters in de A-stijlen en de voorste deurpanelen (elk met een diameter van 65 mm), twee midrangeluidsprekers in de voordeuren (100 mm) en vier middrangeluidsprekers in de achterdeuren (200 mm), twee effectluidsprekers in de D-stijlen (100 mm) , een centrale luidspreker in het instrumentenpaneel en een subwoofer onder de koffervloer.

 

 

 

Standaard- en optionele uitrusting

 

Drie optionele uitrustingswerelden.

Naast de basisuitvoering zijn voor de Touareg drie optionele uitrustingsniveaus verkrijgbaar: Atmosphere, Elegance en R-Line. Atmosphere is een warme interieurwereld, waarin hout en natuurlijke tinten overheersen. Elegance is een technologische interieurwereld, met overwegend metaal en bijpassende kleuren. R-Line is dan weer volledig op sportiviteit gericht. In combinatie met de uitrustingslijnen Atmosphere, Elegance en R-Line zijn de spoilers en deurdrempels uitgevoerd in koetswerkkleur (met voor de R-Line ook de extra wielkastverbreders in koetswerkkleur). Bovendien wordt het exterieurdesign verrijkt met extra chroomdetails ter hoogte van de bumpers, de ruiten, het radiatorrooster en de exclusieve eindpijpen van het uitlaatsysteem (trapeziumvormig ontwerp/V8 TDI-reeks). Belangrijkste kenmerken van de uitrustingslijnen:

 

Atmosphere / warme wereld

 

Sierlijsten op het dashboard in hoogwaardig hout (hoogwaardig Ash met structuurafwerking, optioneel vormvolgend hoogwaardig Walnut met structuurafwerking)

Middenconsolepaneel Matt Black en Silver (optioneel Gloss Black en Silver)

Vienna-leder voor basisstoelen

Vienna-leder voor comfortstoelen

Savona-leder met geperforeerd motief

Laaddrempelbescherming in roestvrij staal

Bumper Comfort / verticale chroomstijlen

Drempellijsten met metalen inzetstuk

Extra verlichting binnen

Raamlijsten blank

Design-uitlaatpijpen trapeziumvormig

 

Elegance / technologische wereld

 

Sierlijsten op het dashboard in Brushed Aluminium 45° (optioneel in grijs gepatineerd vormvolgend hoogwaardig Silver Birch)

Middenconsolepaneel Matt Black en Silver (optioneel Gloss Black en Silver)

Vienna-leder voor basisstoelen

Vienna-leder voor comfortstoelen

Savona-leder met geperforeerd motief

Laaddrempelbescherming in roestvrij staal

Bumper Comfort / verticale chroomstijlen

Drempellijsten met metalen inzetstuk

Extra verlichting binnen

Raamlijsten blank

Design-uitlaatpijpen trapeziumvormig

 

R-Line

 

Sierlijsten op het dashboard in Silver Wave-aluminium

Middenconsolepaneel Gloss Black en Silver

Vienna-leder voor comfortstoelen, R-Line

Savona-leder voor comfortstoelen, R-Line

Laaddrempelbescherming in roestvrij staal

Met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel, verwarmbaar en met schakelpeddels

Bumpers R-Line, voor- en achteraan in R-styling

Radiatorrooster met R-Line-logo

R-Line-logo’s opzij

Drempellijsten met R-Line-logo

Extra verlichting binnen

Raamlijsten blank

Wielkastverbreders in koetswerkkleur

Wieldeksels in koetswerkkleur (19 duim)

Design-uitlaatpijpen trapeziumvormig

 

De belangrijkste standaarduitrusting van de Touareg-basisversie (V6-modellen, selectie voorbeeld Duitsland):

 

Exterieuruitrusting

 

Ledachterlichten

Ledkentekenverlichting

Ledkoplampen

Leddagrijlicht

Warmte-isolerend glas

Ledreflectoren in voordeuren

 

Interieuruitrusting

 

Sierlijsten op het dashboard in Cortina Silver

Middenconsolepaneel Matt Black en Silver

Basisstoelen in stof (één kleur)

Opbergpakket

Bekerhouders

Raamlijsten zwart

Vloermatten voor- en achterin

Bagageafdekking

Handschoenkastje met ledverlichting en koeling

Interieurverlichting in voetruimte voor- en achterin

Ledleeslampjes voor- en achterin

Middenarmsteun voorin

Multifunctioneel scherm (kleur)

Met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel met schakelpeddels

Achterbank 160 mm verschuifbaar, rugleuning met verstelbare hellingsgraad

Gedeelde achterbank(rugleuning) met middenarmsteun, neerklapbaar

Met leder beklede schakelpookknop

Voorstoelen manueel in hoogte verstelbaar

 

Functionele uitrusting

 

Elektrisch inklapbare, verstelbare en verwarmbare buitenspiegels

Automatisch sperdifferentieel

Rijhulp bergop en bergaf

Rijervaringschakelaar

Elektrisch bedienbare ruiten

Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging

Snelheidsregelaar plus snelheidsbegrenzer

Infotainmentsysteem Discover Pro met navigatie (9,2 duim)

Automatisch dimmende binnenspiegel

In diepte en hoogte verstelbare stuurkolom

Personalisering

Regensensor voor ruitenwissers vooraan

Telefoonvoorbereiding voor smartphones

Centrale vergrendeling met Keyless Go (motor starten en stilleggen met knop)

Automatische airconditioning met twee zones (Climatronic)

 

Veiligheid

 

Alleweerverlichting

Voetgangerbeschermende maatregelen (o.a. actieve motorkap, Front Assist met City-noodremfunctie en voetgangerdetectie)

Lane Assist

Vermoeidheidsdetectie

Anti-multicrashfunctie

Dagrijlicht met automatische schakelfunctie

Verkeersbordherkenning

 

Kleuren.

De derde generatie van de Touareg wordt aangeboden met een palet van 13 koetswerkkleuren. Drie van deze kleuren zijn nieuw in het gamma:

Aquamarine Blue, Tamarind Brown en Juniper Green (allemaal metallic). De overige kleuren zijn Pure White en Black (allebei Uni-kleuren), Antimony Silver, Sand Gold, Quartz Grey, Reef Blue, Moonlight Blue en Malbec Red (allemaal metallic), en Deep Black en Oryx White (allebei pareleffect).

 

 

Rijhulpsystemen van de Touareg

Veiligheid en comfort geautomatiseerd. De nieuwe Touareg is een van de veiligste en meest comfortabele auto's ter wereld. Dat heeft hij mede te danken aan zijn grote aanbod aan rijhulpsystemen. Zo maakt de Traffic Jam Assist semiautomatische rijfuncties mogelijk. Een primeur voor een Volkswagen is bovendien de nachtzichtondersteuning Night Vision. De bestuurder profiteert in de Touareg meer dan ooit tevoren van de interactie tussen de rijhulpsystemen. Comfort en veiligheid bereiken daardoor een nieuw niveau. De belangrijkste rijhulpsystemen:

 

Rijdynamiek en waarschuwingen

 

Traffic Jam Assist (semiautomatische rijfuncties tot 60 km/u)

Front Assist met City-noodremfunctie en voetgangerdetectie

Intersection Assist (waarschuwing van dwarsverkeer vooraan)

Lane Assist (rijstrookassistent)

Side Assist (rijstrookwissel- en stuurassistent)

 

Parkeren en manoeuvreren

 

Trailer Assist (aanhangermanoeuvreerassistent)

Park Assist (semiautomatisch in- en uitparkeren)

 

Veiligheid

 

Emergency Assist (noodassistent bij inactiviteit van de bestuurder)

Anti-multicrashfunctie 2.0 (automatisch afremmen na botsing)

Proactief inzittendenbeschermingssysteem voor de inzittenden (klaarzetten van beschermingssystemen en sluiten van ruiten en panoramisch dak bij een dreigende botsing)

 

Informatie en schermen

 

Vermoeidheidsdetectie (waarschuwing bij vermoeidheid)

Night Vision (nachtzichtondersteuning)

Rear View (achteruitrijcamera)

Verkeersbordherkenning (weergave van verkeersborden, voor bijvoorbeeld snelheidsbeperking en inhaalverbod)

Windshield Head-up Display

 

 

Nieuwe rijhulpsystemen in detail

Night Vision. De nieuwe Touareg is de eerste Volkswagen die verkrijgbaar is met een nachtzichtondersteuning: Night Vision. Een warmtebeeldcamera (infraroodcamera) registreert de infrarode straling die wordt uitgezonden door levende organismen. Gedetecteerde mensen en dieren worden in een zwart-witbeeld naargelang van het risico geel of rood gemarkeerd. Het beeld zelf wordt naar de Digital Cockpit gestuurd. Als Night Vision een gevaar registreert, waarschuwt het de bestuurder actief (via de Digital Cockpit en de optionele head-updisplay). Tegelijk worden de remmen en Brake Assist voorbereid om in geval van nood onmiddellijk het hoogste remvermogen te kunnen leveren. Dankzij de nieuwe, interactieve IQ.Light – Matrix-ledkoplampen wordt naar mensen in de potentiële gevarenzone een kort lichtsignaal gestuurd om ze te waarschuwen en nog beter zichtbaar te maken voor de bestuurder. Dit markeerlicht wordt uitsluitend aangeboden in combinatie met Night Vision. Door de combinatie van Night Vision en IQ.Light – Matrix-ledkoplampen' kunnen gevaarlijke situaties veel vroeger gedetecteerd en verijdeld worden.

 

Intersection Assist. De nieuwe 'kruispuntassistent' is een systeemuitbreiding van de uitparkeerassistent. In vele Volkswagens waarschuwt de uitparkeerassistent de bestuurder nu al bij het achterwaarts uitparkeren voor voertuigen die de eigen auto achteraan in een hoek van 90 graden naderen - de klassieke situatie bij het achterwaarts verlaten van parkeerplaatsen die zich loodrecht op de rijweg bevinden. Het systeem treedt in actie met een noodremmanoeuvre als de bestuurder zelf niet reageert op gedetecteerde gevaren. De nieuwe Intersection Assist van de Touareg waarschuwt nu ook voor voertuigen die de eigen auto vooraan van opzij naderen op kruispunten, opritten of parkeerplaatsen. Daarvoor werden twee radarsensoren in de voorbumper geïntegreerd, die in een hoek van 55 graden op de voertuigas het zijdelingse verkeer in de gaten houden. Ook hier volgt bij gedetecteerde gevaren en gebrek aan reactie van de bestuurder een noodremmanoeuvre om - binnen de grenzen van het systeem - een ongeval te voorkomen of in ieder geval de ernst ervan te beperken.

 

Proactief beschermingssysteem voor de inzittenden. Het proactieve beschermingssysteem voor de inzittenden is doorontwikkeld voor integratie in de nieuwe Touareg. Het bundelt alle PreCrash-functies tot één gezamenlijk actieconcept en detecteert nog meer soorten ongevallen. De basisfunctie? Als het proactieve beschermingssysteem voor de inzittenden een mogelijke ongevalsituatie registreert, bijvoorbeeld omdat een noodstop wordt ingezet door de geactiveerde Brake Assist, dan worden de veiligheidsgordels van de bestuurder en voorpassagier automatisch voorgespannen en de elektrische zitfuncties zo ingesteld dat de airbag- en gordelsystemen de best mogelijke bescherming kunnen bieden. Is er sprake van zeer kritieke instabiele rijomstandigheden, zoals sterk over- of onderstuur met ESC-tussenkomsten, dan worden bovendien de zijruiten en het panoramische schuifdak gesloten (met een restspleet). Met (bijna volledig) gesloten ramen en daken genieten de hoofd-/zijairbags de best mogelijke ondersteuning om een optimale werking te garanderen. Ook de automatische deurvergrendeling en waarschuwingsknipperlichten worden geactiveerd. Het proactieve beschermingssysteem voor de inzittenden bundelt deze PreCrash-basisfuncties nu zoals geschetst samen met de parameters van PreCrash Front, PreCrash Side, PreCrash Rear, Rollover en Multicrash. Daartoe maakt het systeem gebruik van de bestaande sensorsystemen, om eventuele ongevallen zo goed mogelijk vooraf te detecteren.

 

Traffic Jam Assist. De Touareg zal optioneel verkrijgbaar zijn met het zogeheten 'grote rijhulpsysteempakket'. Dat bestaat uit de Traffic Jam Assist, de rijstrookassistent Lane Assist (standaard in Europa), de automatische afstandsregeling ACC (met stop-and-gofunctie), de Emergency Assist (gecontroleerd afremmen in geval van inactiviteit van de bestuurder), de nieuwe Intersection Assist, de rijstrookwisselassistent Side Assist met Rear Traffic Alert en het proactieve beschermingssysteem voor inzittenden. Door de samenvoeging van de verschillende systemen kan de Traffic Jam Assiste bij snelheden tot 60 km/u gedurende een beperkte tijd automatisch de controle overnemen (remmen, versnellen en sturen) als de bestuurder het stuur loslaat.

 

Trailer Assist. De Trailer Assist ontlast de bestuurder van de gecompliceerde denkoefening bij het achteruitrijden met een aanhanger waarbij hij naar links moet sturen om de aanhanger naar rechts te manoeuvreren en vice versa. De volgende componenten en rijhulpsystemen vormen samen de innovatieve Trailer Assist.

Park Assist. De parkeerassistent maakt voor het meten van de parkeerplaatsen gebruik van ultrasone sensoren voor- en achteraan en van sensoren in de wielen. De controle-eenheid van de Park Assist geeft de stuurinrichting exacte commando's om de auto in de parkeerplaats te manoeuvreren. Als er echter een aanhanger aangekoppeld is, schakelt de controle-eenheid van de Park Assist over op de Trailer Assist-modus en geeft hij de stuurinrichting aangepaste instructies om de aanhanger perfect in de juiste richting te manoeuvreren.

 

Rear View. De achteruitrijcamera houdt als een elektronisch oog de dissel van de aanhanger in de gaten. De camera ziet de dissel als een kompasnaald en berekent zo de actuele hoek van de trailer ten opzichte van de achterkant van de auto. De controle-eenheid van de 'Park Assist' rekent deze hoek om naar de actuele stuurhoek van de aanhanger.

 

Spiegelverstelknop. De draaiknop van de elektrisch verstelbare buitenspiegels aan bestuurderszijde functioneert zoals geschetst als een multifunctionele joystick waarmee de knikhoek van de aanhangwagen bepaald wordt.

 

Scherm in de cockpit. Het multifunctionele scherm tussen snelheidsmeter en toerenteller of de 'Digital Cockpit' geeft bij een geactiveerde 'Trailer Assist' weer welke knikhoek voor de aanhanger werd ingesteld.

 

Elektromechanische stuurbekrachtiging. Alleen dankzij een elektromechanische stuurbekrachtiging kan de noodzakelijke stuurhoek automatisch door de auto ingesteld worden. Want in tegenstelling tot een klassieke hydraulische stuurbekrachtiging (zoals bij de vorige Touareg) kan dit systeem door de voertuigelektronica aangestuurd worden met gecontroleerde stuurbewegingen.

 

Zo gaat het inparkeren in zijn werk. Om een aanhanger achterwaarts in te parkeren stopt de bestuurder achter de opening van de parkeerruimte voor de trailer en schakelt hij de achteruitversnelling in. Het systeem wordt geactiveerd door de Park Assist-knop in te drukken. Op het scherm wordt nu de spiegelverstelknop weergegeven. De bestuurder krijgt daarbij een aanwijzing over hoe hij de gewenste stuurhoek kan instellen. Zodra hij de schakelaar beweegt, verschijnt op het scherm een aanhangersymbool; hier wordt de actuele en door de bestuurder nieuw ingestelde knikhoek van de aanhanger weergegeven. Met behulp van de buitenspiegelverstelknop stelt de bestuurder de gewenste rijrichting van zijn aanhanger in. De Trailer Assist neemt de ingestelde stuurhoek over. Het automatische manoeuvreren van de aanhangercombinatie wordt eveneens uitgevoerd via de controle-eenheid van de Park Assist en door middel van de elektromechanische stuurbekrachtiging. In de eerste parkeerfase kiest de bestuurder dan de knikhoek (tot 75°) om achterwaarts in een bepaalde richting te draaien of een bocht te maken. Zodra de aanhanger recht naar het doel gericht staat, trekt de bestuurder tot slot de spiegelverstelknop gewoon naar achteren. Nu rijdt de combinatie achterwaarts precies in de parkeerruimte voor de aanhanger, zonder dat er nog manueel bijgestuurd moet worden.

 

'Anti-multicrashfunctie' 2.0. Ongeveer 25 procent van alle ongevallen met lichamelijk letsel zijn botsingen die gebeuren als gevolg van een eerste ongeval. Dergelijke vervolgongevallen kunnen door de standaard anti-multicrashfunctie eventueel vermeden worden of de ernst ervan kan minstens beperkt worden. Na een botsing - en binnen de grenzen van het systeem - zet de anti-multicrashfunctie automatisch een remmanoeuvre in, nog voordat de bestuurder kan reageren. In de Touareg wordt nu de generatie 2.0 van de anti-multicrashfunctie gelanceerd. Het remmanoeuvre wordt voortaan aangehouden tot stilstand. Tegelijk worden de preventieve veiligheidsmaatregelen van het proactieve inzittendenbeschermingssysteem geactiveerd. Bovendien wordt de intensiteit van de stabiliserende noodstop verhoogd tot 1 G.

 

 

IQ.Light – Matrix-ledmatrixkoplampen en ledachterlichten

Interactieve matrixledkoplampen. Voor de derde generatie van de Touareg werd samen met de Duitse automotive toeleverancier HELLA een van 's werelds beste koplampsystemen ontwikkeld: IQ.Light – Matrix-ledkoplampen. Deze koplampen blinken uit door een interactieve lichtregeling, waardoor 's nachts rijden veiliger en comfortabeler wordt. Bovendien zijn de designers en ingenieurs van Volkswagen er samen met het team van HELLA in geslaagd om het driedimensionaal ontworpen ledlichtsysteem met koplampen, dagrijlichten, richtingaanwijzers en bochtverlichting volledig te laten versmelten met de uiterst charismatische frontpartij van de Touareg en een onmiskenbaar dag- en nachtlichtdesign te creëren.

 

128 leds per koplamp. De ledkoplampen maken gebruik van een matrix van lichtpunten: individueel activeerbare lichtdiodes (led). De matrix van het dimlicht wordt daarbij gevormd uit een plaat met 48 leds, terwijl de plaat van het grootlicht voorzien is van 27 leds; de leds in de dim- en grootlichtmodule staan opgesteld als op een schaakbord. Naast de in totaal 75 leds van het dim- en grootlicht zijn er nog verschillende andere leds: inclusief de kortbijverlichting en de zogeheten signaalfuncties (dagrij- en positielichten en geanimeerde knipperlichten) is elke koplamp in totaal uitgerust met 128 leds. Zo doet de Touareg in de verschillende segmenten van de linker- en rechterkoplamp dus een beroep op het lichtvermogen van in totaal 256 leds om het 's nachts even veilig te maken als overdag.

 

Intelligente lichtfuncties. Via de 75 leds voor het dim- en grootlicht, evenals zeven korteafstandleds (in vijf reflectorkamers) en drie bochtverlichtingsleds, worden verschillende intelligente lichtfuncties geactiveerd door de elektronica van de Touareg. De overeenkomstige controle-eenheid gebruikt daarbij de signalen van de frontcamera, de digitale kaartgegevens van het navigatiesysteem, de gps-signalen, de stuurhoek en de actuele snelheid om in een oogopslag nauwkeurig de juiste leds te activeren voor het beste licht in de gegeven omstandigheden. Via de Dynamic Light Assist schakelt de bestuurder het continue grootlicht in. De rest, zoals omschakelen naar dimlicht, stadslicht, optimaal snelweglicht of offroad-licht, doet de Touareg zelf. Aangezien de nieuwe matrixkoplampen op basis van camerasignalen altijd met het hoogste lichtvermogen werken, merkt de bestuurder mensen, voorwerpen, andere voertuigen en dieren op, die met conventionele koplampsystemen in de duisternis van de nacht pas later en minder goed zichtbaar zouden zijn. De extra helderheid en geoptimaliseerde verlichting is duidelijk merkbaar. Interessant is dat de vergelijking tussen de reeds uitstekende xenonkoplampen van de voorganger en het ledsysteem van de nieuwe Touareg bij grootlicht resulteert in 100 meter extra reikwijdte voor de IQ.Light – Matrix-ledkoplampen. De interactieve koplampen werken op vergelijkbare wijze als een auto in autonome rijmodus: de frontcamera registreert bijvoorbeeld helder verlichte gebieden als 'woonzones', zodat de Touareg in dergelijke omstandigheden automatisch van groot- naar dimlicht schakelt. Op basis van de digitale kaartinformatie en gps-signalen van het navigatiesysteem weet de Touareg met IQ.Light – Matrix-ledkoplampen bovendien waar wordt overgeschakeld van rechts- naar linksverkeer. Bij de overtocht van bijvoorbeeld het Engelse Dover naar het Franse Calais past het systeem de lichtverdeling automatisch aan bij het bereiken van het vasteland. De lichtfuncties van IQ.Light – Matrix-ledkoplampen' in detail:

 

Stadslicht: extra brede lichtbundel met focus op de zijkanten; actief tot 50 km/u

 

Plattelandslicht: dimlicht met brede lichtverdeling in de richting van de wegrand

 

Kruislicht: continu grootlicht op plattelandswegen zonder andere weggebruikers te verblinden

 

Snelwegdimlicht: smallere lichtbundel met focus op een grote reikwijdte bij hogere snelheden

 

Snelweggrootlicht: smallere lichtbundel met focus op een grote reikwijdte bij hogere snelheden, zolang andere weggebruikers niet worden verblind

 

Inhaallicht: nauwkeurig grootlicht bij inhaalmanoeuvres zonder te verblinden. Wanneer het systeem detecteert dat de Touareg uitwijkt, wordt de zone opzij sterker verlicht

 

Grootlicht: manueel geactiveerd grootlicht om voor een maximale verlichting bewust gebruik te maken van alle 75 leds van de koplampen. In tegenstelling tot bij het snelweggrootlicht is de lichtbundel breder

 

Slechtweerlicht: beperkt nachtelijke verblinding van de bestuurder en andere weggebruikers op nat wegdek. Het wordt geactiveerd zodra de regensensor neerslag detecteert. De storende weerkaatsing van het koplamplicht op het natte, reflecterende wegdek voor het voertuig wordt verminderd doordat het IQ.Light de lichtintensiteit in die zone beperkt.

 

Verkeersbordlicht: doelgericht dimmen van het grootlicht op verkeersborden, zodat het weerkaatste licht van de koplampen de bestuurder niet verblindt

 

Offroad-licht: bijzonder krachtig dimlicht, gericht in de breedte, om hindernissen in het terrein beter op te merken

 

Markeerlicht (bij Night Vision): kort lichtsignaal naar door Night Vision (infraroodcamera) gedetecteerde mensen zonder te verblinden, om ze beter zichtbaar te maken voor de bestuurder

 

Ledachterlichten. Ledtechnologie wordt ook gebruikt voor de achterlichten. Door het design en de ledcontouren ontstaat zo aan de achterzijde een onmiskenbare nachtlichtsignatuur. Dag en nacht opvallend zichtbaar en voorzien van een optioneel signaaleffect: het remlicht met snelle omschakeling van de ledplaten ('klik-klakeffect'). In de topversie krijgen de achterste richtingaanwijzers bovendien een dynamische sequentie mee.

 

 

Turbomotoren, vierwielaandrijving en een maximaal sleepvermogen

V6, V8 en plug-inhybrideaandrijving. Volkswagen zal de nieuwe Touareg 2018 aanvankelijk aanbieden met even efficiënte als soevereine V6-turbomotoren (met 3 liter cilinderinhoud). Aan boord van deze SUV leveren ze een maximaal sleepvermogen van 3,5 ton (geremd, tot 8 procent helling). Het initiële motorgamma voor Europa bestaat uit twee V6-diesels met respectievelijk 170 kW/231 pk en 210 kW/286 pk (TDI, allebei EU6 AG) en een 250 kW/340 pk sterke V6-benzinemotor (TSI, EU6 AJ). De 231 pk sterke TDI ontwikkelt een maximumkoppel van 500 Nm en bij de 286 pk-versie is dat zelfs 600 Nm. De TSI komt uit op een maximumkoppel van 450 Nm. Daarna volgt een 4 liter grote V8-turbodiesel (EU6 AG) met een vermogen van 310 kW/421 pk en een gigantisch maximumkoppel van 900 Nm. Dit vermogen- en koppelbereik staat garant voor de hoogste sleepvermogens in het segment. Voor China staat in een eerste fase bovendien een plug-inhybrideaandrijving met een systeemvermogen van 270 kW/367 pk op de planning. De exacte lanceringsdatum van de Touareg met plug-inhybrideaandrijving in Europa is op dit moment nog niet bepaald.

 

Vierwielaandrijving 4MOTION. De nieuwe Touareg is ook in zijn derde generatie standaard uitgerust met permanente vierwielaandrijving (4MOTION). De vierwielaandrijving is gekoppeld aan de eveneens standaard 8-trapsautomaat (schakelen met shift-by-wire, versnellingsindicator in de handgreep en in de instrumenten), die tot 1.000 Nm aandrijfkoppel kan overbrengen. Een zelfsperrend middendifferentieel met asymmetrisch-dynamische koppelverdeling doet dienst als tussenbak voor de vermogensstroom tussen voor- en achteras. Maximaal 70 procent van de aandrijfkracht gaat daarbij naar de vooras, en tot 80 procent naar de achteras.

 

4MOTION Active Control. De standaard vierwielaangedreven Touareg heeft een 4MOTION Active Control met rijprofielselectie. Het systeem wordt bediend via een zogeheten rijervaringschakelaar op de middenconsole. Daarmee kan de bestuurder vier overkoepelende modi en diverse pop-upmenu's activeren. Als hij de ronde schakelaar naar links draait, activeert hij het wegprofiel. Wanneer hij de schakelaar naar rechts draait, wordt het offroad-profiel ingeschakeld. Door middel van de 4MOTION Active Control kunnen alle relevante rijhulpsystemen in een oogwenk aan de rijomstandigheden aangepast worden. Eveneens standaard: de rijprofielselectie. Naargelang van de standaard en optionele uitrusting kan de bestuurder de parameters voor de automatische versnellingsbak, de automatische airconditioning, de stuurinrichting, diverse rijhulpsystemen en de 4-Corner-luchtvering, evenals de automatische afstandsregeling (ACC) en de motorrespons apart sturen.

 

De rijprofielselectie in detail. De vijf standaard en vier optionele rijprofielen kunnen via een overeenkomstig menu in het infotainmentsysteem en/of de 4MOTION Active Control geselecteerd worden.

 

Overzicht van de Onroad-rijprofielen:

 

Eco (geoptimaliseerd verbruik)

Comfort (geoptimaliseerd comfort voor lange afstanden)

Normal (evenwichtig standaardprofiel)

Sport (verhoogde rijdynamiek)

Individual (parameters apart selecteerbaar)

 

Overzicht van de Offroad-rijprofielen:

 

Snow (geoptimaliseerd voor glad wegdek)

Offroad Auto (optioneel met Offroad-pakket/geoptimaliseerd voor algemene offroad-omstandigheden)

Sand (optioneel met Offroad-pakket/gericht op diep zand, zonder Hill Start Assist)

Gravel (optioneel met Offroad-pakket/voor licht terrein, zoals onverharde wegen)

Offroad Expert (optioneel met Offroad-pakket/parameters apart selecteerbaar)

 

Offroad-pakket. De optionele rijprofielen van de Touareg zijn beschikbaar in combinatie met het optioneel verkrijgbare Offroad-pakket. Het omvat naast de extra rijprofielen onder andere twee sleepogen en een van 75 tot 90 liter vergrote brandstoftank, evenals een bodembeschermingssysteem met een radiatorbescherming, een versterkte bodembescherming, een beschermelement voor de 12-voltbatterij, een bijzonder stevige aerobodem, een tankbescherming en een steenslagbescherming.

 

3,5 ton sleepvermogen en nieuwe trekhaak. De nieuwe Touareg is een van de weinige personenwagens die aanhangerlasten tot 3,5 ton kunnen slepen (geremd, tot 8 procent helling). Dankzij zijn onderstelarchitectuur, zijn permanente vierwielaandrijving en de hoge koppelwaarden van zijn V6- en V8-motoren heeft de Touareg niet de minste last met dergelijke slepen. Net zoals zijn voorganger zal naar alle waarschijnlijkheid ook de nieuwe Touareg in groten getale geconfigureerd en besteld worden met een trekhaak. De nieuwe trekhaak werd nieuw ontwikkeld en biedt nu maximaal comfort, onder meer omdat één druk op een knop volstaat om de kogelhals van onder de wagenbodem tevoorschijn te toveren of eronder te laten verdwijnen. Dankzij een nieuw trekhaaksysteem kan voortaan een fietsenrek voor maximaal vier in plaats van drie tweewielers gemonteerd worden.

 

 

Onderstel met actieve rolcontrole en vierwielsturing

Lichtgewicht aluminium voor het onderstel. Het onderstel van de nieuwe Touareg werd grotendeels nieuw ontwikkeld om zowel het comfort als de dynamische eigenschappen verder te perfectioneren. Optioneel zal Volkswagen voor de Touareg opnieuw een 4-Corner-luchtvering met elektronisch gestuurde schokdempers aanbieden, die overigens verder ontwikkeld werd. Een volledig nieuwe ontwikkeling is de actieve rolcontrole met elektromechanisch instelbare stabilisatoren. Eveneens nieuw ontwikkeld is de vierwielsturing, die de grote SUV even levendig en wendbaar maakt als een compacte SUV. Algemeen wordt gebruikgemaakt van een vijfarmige wielophanging in een lichte constructie van aluminium en staal. Een overzicht van de afzonderlijke elementen toont aan waar overal aluminium wordt gebruikt voor de assen.

 

De vooras bestaat uit de volgende elementen:

Schokdempers (met twee buizen)

Stalen veren (met lineaire veerkarakteristiek)

Veerpoten (constructie van gietaluminium)

Kogelgewrichten en wieldraagarmen/zwenklagers

Bovenste wieldraagarm (constructie van smeedaluminium)

Zwenklagers (constructie van smeedaluminium)

Koppelstangen (aluminium behuizing met lagers van rubber en metaal)

Wielgeleidingsarm (constructie van smeedaluminium)

Kruisbeugels in staaluitvoering (vastgeschroefd aan hulpframe)

Draagscharnier (constructie van smeedaluminium)

Stabilisator

 

De standaard achteras bestaat uit de volgende elementen:

Bovenste en onderste wieldraagarmen (staalconstructie; bij pneumatische ophanging en vierwielsturing uitgevoerd als constructie van smeedaluminium)

Schokdempers (met twee buizen)

Stalen veren (met lineaire veerkarakteristiek)

Wielgeleidingsarm (staalconstructie)

Koppelstangen (aluminium profielen)

Hulpframe (staalconstructie)

Veerarmen (aluminium profielen)

Stroomlijnkappen (bevestigd aan veerarmen)

Wieldragers (constructie van gietaluminium)

Stabilisatoren

 

Actieve rolcontrole. Een nieuwe ontwikkeling is, zoals vermeld, de adaptieve rolcontrole. Voortaan wordt hij - op basis van zijn constructie - bestempeld als 'elektromechanische, actieve rolstabilisatie' (eAWS). De twee hoofdbestanddelen van de eAWS zijn de stabilisatoren aan de voor- en achteras. Klassieke onderstellen zijn voor- en achteraan voorzien van een stalen stabilisator, die telkens van de ene kant van de as naar de andere reikt. In bochten (of wanneer slechts één kant van het voertuig over een oneffen ondergrond rijdt) verdraaien beide uiteinden van de stabilisator zich tegenover elkaar. De kinematica zorgt er dan voor dat de rolneiging van het koetswerk in bochten wordt beperkt. Met de actieve rolstabilisering eAWS werkt dat nog beter:

 

Elektromechanische stabilisatoren. Om de grenzen van de rijfysica te verleggen beschikt de met eAWS uitgeruste Touareg over elektromechanische stabilisatoren op de voor- en achteras.  Een centrale controle-eenheid coördineert hun werking. Beide kanten van elke stabilisator zijn in dit geval via een servomotor met elkaar verbonden. Afhankelijk van de rijomstandigheden kunnen de twee stabilisatorhelften door middel van een elektromotor tegenover elkaar verdraaid (verstijfd) of ontkoppeld worden. De hoge spanning van 48 volt die nodig is om de sterke elektromotoren te activeren, wordt kortstondig opgebouwd door de zogenaamde Super Cabs (capaciteitsopslag). De neiging van de Touareg om in bochten zijdelings over te hellen wordt aanzienlijk beperkt door de actieve stabilisatoren. En op wegen die aan één kant oneffen zijn, wordt ook de koersstabiliteit duidelijk verbeterd. In het terrein kan door de elektromechanische ontkoppeling van de stabilisatoren bovendien het kruisen van de assen en dus de tractie verbeterd worden.

 

Vierwielsturing. Een andere primeur voor een Volkswagen is de optionele vierwielsturing. Want naargelang van de rijomstandigheden worden de vier wielen tegelijk gestuurd. De vierwielsturing draagt ertoe bij dat de Touareg een van de meest wendbare grote SUV's is. In wezen is de vierwielsturing werkzaam in twee rijomstandigheden: snelheden onder 37 km/u en boven 37 km/u. Tot 37 km/u sturen de achterwielen automatisch in tegengestelde richting ten opzichte van de voorwielen. Dat is bevorderlijk voor de levendigheid en wendbaarheid. Met name bij het manoeuvreren valt de met 1 meter ingekorte draaicirkel op: 11,19 in plaats van 12,19 meter. Bij snelheden van meer dan 37 km/u gaan de achterwielen automatisch meesturen met de voorwielen. Daardoor wordt het rijgedrag duidelijk rustiger, omdat de vierwielsturing spoorwisselingen - bijvoorbeeld bij snel inhalen - stabiliseert. Hetzelfde geldt voor bruuske uitwijkmanoeuvres.

 

Doorontwikkelde 4-Corner-luchtvering. De nieuwe generatie van de
4-Corner-luchtvering perfectioneert niet alleen het comfort, maar ook de stroomlijn en het rijden in ruw terrein (offroad). Het nieuwe, open luchtveringssysteem werkt even snel als geruisloos en is ongevoelig voor temperatuur- en luchtdrukschommelingen (bijvoorbeeld in de bergen). Standaard bevindt de luchtvering zich op Normal- respectievelijk Comfort-niveau. Daarnaast is er ook nog het 25 mm hogere Terrain-niveau beschikbaar, evenals het in totaal 70 mm hogere Exceptional Terrain-niveau. Bij snelheden vanaf 120 km/u wordt het onderstel met behulp van de luchtvering automatisch met 25 tot 35 mm verlaagd ('verlaagde' niveaus) om de luchtweerstand te beperken en het rijgedrag aan te passen. Last but not least, staat het 'Beladen' niveau (min 50 mm) ter beschikking, om het in- en uitladen van de kofferruimte te vergemakkelijken.

 

Luchtvering optimaliseert offroad-parameters. Naargelang van de vering veranderen de offroad-parameters. Het maximale klimvermogen (60 procent) en de maximale dwarshelling (35 graden) zijn identiek voor de versies met stalen vering en die met luchtvering. De op- en afrijhoek worden daarentegen met de luchtvering verhoogd van 25 tot 31 graden. Ook de overschrijdingshoek wordt groter, van 18,5 tot 25 graden. Omdat de bodemvrijheid met de luchtvering kan worden verhoogd, neemt ook de maximale waaddiepte toe (van 500 tot 580 mm). De handmatig instelbare niveaus van de luchtvering worden geactiveerd door middel van een draai-drukknop op de middenconsole.