Klaar voor de elektrische toekomst: Volkswagen stuurt autosportstrategie consequent richting elektromobiliteit

Klaar voor de elektrische toekomst: Volkswagen stuurt autosportstrategie consequent richting elektromobiliteit

  • Volkswagen past elektrische strategie ook in de autosport strikt toe
  • Elektrische sportwagen ID.R zal voortrekkersrol ook na 2019 doortrekken
  • Modulair platform voor elektrische aandrijving MEB wordt nu ook voor autosport opengesteld
(Vertaling)

Volkswagen stuurt zijn autosportstrategie doelbewust richting elektromobiliteit. Nu de focus duidelijk op zuiver elektrische racemodellen komt te liggen, nemen de fabrieksteams afscheid van de verbrandingsmotor. De rol van technologische voortrekker zal ook in de toekomst vervuld worden door de elektrische sportwagen ID.R, die met zijn records op Pikes Peak (VS), op de Nürburgring (D), in Goodwood (VK) en op de Tianmen-berg (CN) belangrijke mijlpalen voor de elektromobiliteit heeft bereikt. Daarnaast zal Volkswagen Motorsport op basis van het modulaire platform voor elektrische aandrijving MEB, waarop talrijke elektrische productiemodellen worden ontwikkeld, nieuwe autosportconcepten voor de ID.-familie ontwikkelen.

“Volkswagen Motorsport heeft met de ID.R nieuw terrein betreden en demonstreerde met zijn records wereldwijd het enorme potentieel van de elektrische aandrijving. Nu is het moment voor de volgende stap naar de toekomst aangebroken: Volkswagen kiest ook in de autosport consequent voor de elektromobiliteit en neemt voor zijn fabrieksteams afscheid van de verbrandingsmotor”, zegt Dr. Frank Welsch, lid van de raad van bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor Technische Ontwikkeling. “Naast de ID.R als technologische voortrekker wordt het MEB in de toekomst de tweede bijna-productierijpe pijler van het autosportprogramma van Volkswagen.”

Sven Smeets, directeur van Volkswagen Motorsport, verklaart: “De elektromobiliteit biedt een reusachtig ontwikkelingspotentieel en de autosport kan als voortrekker belangrijke impulsen geven: enerzijds dient ze als rijdend laboratorium voor de ontwikkeling van toekomstige productiemodellen en anderzijds als overtuigend communicatiekanaal om mensen nog enthousiaster te maken voor de elektromobiliteit. Daarom zullen wij ons vanuit de fabriek meer dan ooit op elektrische aandrijving concentreren en onze activiteiten met de ontsluiting van het MEB verder uitbouwen. Innovatieve technologie die relevant is voor de auto van de toekomst staat daarbij in het middelpunt.”

In de toekomst wordt ook het klantenprogramma van Volkswagen Motorsport geëlektrificeerd: in een eerste stap worden diverse disciplines, platformen en voertuigtypes onderzocht en geëvalueerd. Tegelijk loopt de productie van de Golf GTI TCR voor het circuit eind 2019 af, en er zal geen opvolger op basis van de nieuwe generatie aangeboden worden. De klantenservice en de levering van wisselstukken blijven echter wel nog langdurig gegarandeerd.

De Polo GTI R5 blijft een vast onderdeel van het klantenaanbod van Volkswagen Motorsport en wordt nog verder geproduceerd voor klantenteams. Vanuit Hannover worden de klantenondersteuning, de levering van wisselstukken en de concurrentiekracht van de Polo gegarandeerd. De Polo GTI R5 wordt niet langer ingezet voor fabrieksteams.

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy