Klaar voor de elektrische toekomst: Volkswagen stuurt autosportstrategie consequent richting elektromobiliteit
- Volkswagen past elektrische strategie ook in de autosport strikt toe
- Elektrische sportwagen ID.R zal voortrekkersrol ook na 2019 doortrekken
- Modulair platform voor elektrische aandrijving MEB wordt nu ook voor autosport opengesteld
(Vertaling)
Volkswagen stuurt zijn autosportstrategie doelbewust richting elektromobiliteit. Nu de focus duidelijk op zuiver elektrische racemodellen komt te liggen, nemen de fabrieksteams afscheid van de verbrandingsmotor. De rol van technologische voortrekker zal ook in de toekomst vervuld worden door de elektrische sportwagen ID.R, die met zijn records op Pikes Peak (VS), op de Nürburgring (D), in Goodwood (VK) en op de Tianmen-berg (CN) belangrijke mijlpalen voor de elektromobiliteit heeft bereikt. Daarnaast zal Volkswagen Motorsport op basis van het modulaire platform voor elektrische aandrijving MEB, waarop talrijke elektrische productiemodellen worden ontwikkeld, nieuwe autosportconcepten voor de ID.-familie ontwikkelen.
“Volkswagen Motorsport heeft met de ID.R nieuw terrein betreden en demonstreerde met zijn records wereldwijd het enorme potentieel van de elektrische aandrijving. Nu is het moment voor de volgende stap naar de toekomst aangebroken: Volkswagen kiest ook in de autosport consequent voor de elektromobiliteit en neemt voor zijn fabrieksteams afscheid van de verbrandingsmotor”, zegt Dr. Frank Welsch, lid van de raad van bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor Technische Ontwikkeling. “Naast de ID.R als technologische voortrekker wordt het MEB in de toekomst de tweede bijna-productierijpe pijler van het autosportprogramma van Volkswagen.”
Sven Smeets, directeur van Volkswagen Motorsport, verklaart: “De elektromobiliteit biedt een reusachtig ontwikkelingspotentieel en de autosport kan als voortrekker belangrijke impulsen geven: enerzijds dient ze als rijdend laboratorium voor de ontwikkeling van toekomstige productiemodellen en anderzijds als overtuigend communicatiekanaal om mensen nog enthousiaster te maken voor de elektromobiliteit. Daarom zullen wij ons vanuit de fabriek meer dan ooit op elektrische aandrijving concentreren en onze activiteiten met de ontsluiting van het MEB verder uitbouwen. Innovatieve technologie die relevant is voor de auto van de toekomst staat daarbij in het middelpunt.”
In de toekomst wordt ook het klantenprogramma van Volkswagen Motorsport geëlektrificeerd: in een eerste stap worden diverse disciplines, platformen en voertuigtypes onderzocht en geëvalueerd. Tegelijk loopt de productie van de Golf GTI TCR voor het circuit eind 2019 af, en er zal geen opvolger op basis van de nieuwe generatie aangeboden worden. De klantenservice en de levering van wisselstukken blijven echter wel nog langdurig gegarandeerd.
De Polo GTI R5 blijft een vast onderdeel van het klantenaanbod van Volkswagen Motorsport en wordt nog verder geproduceerd voor klantenteams. Vanuit Hannover worden de klantenondersteuning, de levering van wisselstukken en de concurrentiekracht van de Polo gegarandeerd. De Polo GTI R5 wordt niet langer ingezet voor fabrieksteams.