Interactieve koplampen en achterlichten luiden weldra een nieuw veiligheidsniveau in

Interactieve koplampen en achterlichten luiden weldra een nieuw veiligheidsniveau in

Dinsdag 30 oktober 2018  

  • Toekomstige lichtsystemen zullen weginformatie als 3D-hologrammen op het virtuele scherm projecteren
  • Een eigen lichtcompetentiecentrum in de fabriek in Wolfsburg

 

Innovatieve Volkswagen-lichttechnologieën tillen de veiligheid naar een hoger niveau. Tegelijkertijd betekenen ze vernieuwing op het vlak van voertuigdesign dat hoe langer hoe meer individualiseert. In een internationale werkgroep toont Volkswagen vandaag hoe de lichtsystemen van morgen communiceren en de veiligheid opnieuw zullen verhogen.

De ingenieurs en designers van Volkswagen benutten alle technische mogelijkheden om de veiligheid te verbeteren aan de hand van innovatieve lichttechnologieën. Aan de ene kant gaat het erom de lichtfuncties van de huidige auto’s verder te ontwikkelen en zo de verkeersveiligheid van vandaag te optimaliseren. Het technische hoogtepunt van deze ontwikkeling zijn bijvoorbeeld de IQ.Light-Matrix-ledkoplampen in de nieuwe Touareg die nachtelijke ritten comfortabeler en veiliger maken. Daarnaast houden de lichtdesigners en ingenieurs hun blik steevast op de toekomst gericht. De met rijhulpsystemen uitgeruste auto’s van morgen zullen de verkeersdeelnemers in het dagelijkse leven confronteren met nieuwe situaties, zo nu en dan zonder het wakende oog van de bestuurder.

Hier zullen dan de geheel nieuwe interagerende lichtfuncties een rol spelen. Tot de nieuwe lichtsystemen behoren HD-micropixelkoplampen met tot 30.000 lichtpunten en High Performance-ledkoplampen als alternatieven voor laserlicht. De HD-micropixelkoplampen zullen daarbij voor het eerst informatie rechtstreeks op de straat projecteren en op deze manier de veiligheid verder verbeteren. Zo kunnen ook nieuwe rijhulpsystemen zoals Optical Lane Assist ontwikkeld worden. Bij dit systeem projecteren de koplampen van de Touareg voor het voertuig rijsporen. Vervolgens ontvangt de bestuurder, bijvoorbeeld op werven, precieze aanwijzingen wat betreft de breedte van de SUV (inclusief aanhangwagen) en de afstand tot de grenzen van de rijweg. De rijsporen volgen hierbij ook de radius van de bochten. Dergelijke zinvolle en veiligheidsverhogende bruikbare lichtfuncties worden getest met de HD-LCD-koplampen.

 

Interactieve achterlichten voor meer veiligheid

Nieuwe systemen zoals de zogenaamde matrix SBBR-lichten betekenen ook een revolutie voor de achterlichten. Bij matrix SBBR-lichten zouden er onder andere in de achterlichten waarschuwingsaanwijzingen geïntegreerd worden. Zo kunnen gevaarlijke situaties, zoals het einde van een file, via voertuig tot voertuig-communicatie geneutraliseerd worden. Maneuvreren wordt dan weer veiliger met behulp van nieuwe rijhulpfuncties zoals Optical Park Assist dat met microlenzen werkt. Bij dit systeem wordt de ‘maneuvreerweg’ op de rijbaan geprojecteerd om voorbijgangers op het parkeren bedacht te maken.

 

Eigen Volkswagen-lichttunnel verkort ontwikkelingstijd

Om optimaal op de uitdagingen van de toekomst voorbereid te zijn heeft Volkswagen een eigen lichtcompetentiecentrum geopend in de fabriek in Wolfsburg. Daar, in het centrum van de Volkswagen-wereld, bij de afdeling ‘Onderzoek & Ontwikkeling’ is een 100 meter lange, 15 meter brede en 5 meter hoge tunnel in gebruik. In een nagebouwde straat worden in de tunnel de lichtsystemen van vandaag, morgen en overmorgen getest. De tests worden herhaaldelijk gereproduceerd. Zo kunnen in de lichttunnel systemen beter dan ooit vergeleken en beoordeeld worden.

De lichtwaarneming van autobestuurders en voorbijgangers kan er eveneens goed getest worden. Dankzij de lichttunnel verkort de ontwikkelingstijd voor nieuwe koplampen, achterlichten en lichtsystemen voor het interieur omdat het aantal tijdrovende nachtritten nu vermindert. En dankzij de tunnel kunnen nieuwe evoluties in lichtontwikkeling nog sneller omgezet worden in serietechnologie: een plus voor de veiligheid waar alle verkeersdeelnemers baat bij hebben.