Innoverende technologie aan boord van de nieuwe Touareg
De nieuwe generatie Volkswagen Touareg maakt gebruik van bijzonder innovatieve technologieën die de veiligheid, het dynamisme en het comfort verhogen. Het « Night Vision »-rijhulpsysteem, de vierwielsturing en de elektromechanisch gestuurde stabilisatorstangen zijn slechts enkele voorbeelden.
Met Night Vision kan men 's nachts mensen en dieren veel vroeger detecteren dan wat mogelijk is met het menselijk oog. De infraroodcamera aan de voorzijde van de auto ziet de warmtestraling die wordt uitgezonden door levende wezens die binnen het gezichtsveld van de wagen zijn of er naartoe bewegen. Het systeem werkt over een afstand van 10 tot 130 meter.
Wanneer een obstakel wordt gedetecteerd, ziet de bestuurder een waarschuwing op het Active Info Display. Mensen of dieren worden in het geel weergegeven, of zelfs in het rood als ze binnen een bepaalde perimeter komen. Zo zijn ze onmiddellijk herkenbaar op de zwart-witte achtergrond. Deze modus wordt automatisch geactiveerd boven 50 km/u. De nieuwe IQ.Light Matrix Led actieve koplampen - eveneens beschikbaar op de Touareg - geven de persoon of het dier vervolgens een lichtsignaal om hen te waarschuwen (zonder ze te verblinden) en hen beter zichtbaar te maken voor de chauffeur.
De nieuwe Touareg wordt ook voor het eerst uitgerust met vierwielsturing wat hem even wendbaar maakt als een compacte berline. Bij snelheden lager dan 37 km/u draaien de achterwielen - onder een hoek van maximaal 5° - in tegengestelde zin ten opzichte van de voorwielen. Dit verkleint de draaicirkel met 1 meter (11,19 meter), wat erg handig is bij het parkeren. Boven 37 km/u draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, wat zorgt voor een beter stuurgedrag bij snelheden die men doorgaans rijdt op landwegen en snelwegen.
De nieuwe hightech aanpak voor deze generatie Touareg zet ook nieuwe maatstaven op vlak van comfort en wendbaarheid in het SUV-segment. Deze Touareg bestaat grotendeels uit aluminium componenten en de topversie combineert luchtvering met een adaptieve elektronische demping. Er komt voor het eerst eAWS, wat zorgt voor een elektromechanische koetswerkstabilisatie. Door de actieve stabilisatorstangen (die werken met het 48V systeem van de auto) blijft het koetswerk onder alle rijomstandigheden nagenoeg neutraal ten opzichte van de rijbaan. De elektrische motoren worden gevoed door "Supercaps" : dat zijn supersnelle condensatoren die bijzonder snel op- en ontladen, zodat ze een onmiddellijke systeemrespons verzekeren.