Innovatiedenktank Volkswagen: wereldleider in onderzoek en ontwikkeling met een totale investering van 11,5 miljard euro

Innovatiedenktank Volkswagen: wereldleider in onderzoek en ontwikkeling met een totale investering van 11,5 miljard euro

Donderdag 26 maart 2015 — - Volkswagen vat post in de voorste gelederen van automobiele verandering met ‘Future Tracks’

- Focus op elektromobiliteit en de digitalisering van voertuigen, fabrieken en distributie

- 46.000 onderzoekers en ontwikkelingsingenieurs en meer dan 10.000 IT-experts bij Volkswagen werken aan de mobiliteit van de toekomst

- Grootste gamma met lage CO2-uitstoot: 57 modelvarianten voldoen nu al aan de doelstelling van 95 g/km of minder

- CEO pleit voor “een Europees klimaat waarin innovaties echt welkom zijn”

- Goede start voor 2015: VW-groep leverde voor het eerst in de geschiedenis meer dan 1,5 miljoen voertuigen in januari en februari

Volkswagen heeft vorig jaar 11,5 miljard euro geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling; dat is meer dan ooit tevoren en meer dan enig ander bedrijf wereldwijd. Tijdens zijn speech aan de vooravond van het autosalon van Genève onderstreepte prof. dr. Winterkorn, CEO van Volkswagen AG: "Volkswagen is een innovatiedenktank. Wij ontwikkelen technologieën die de weg wijzen voor de toekomst.”

 

Volgens Winterkorn stelt het meest innovatieve bedrijf nu 46.000 onderzoeks- en ontwikkelingsmedewerkers en meer dan 10.000 IT-experts te werk, die allemaal werken aan de mobiliteit van de toekomst, zoals alternatieve rijconcepten of de digitalisering van voertuigen en fabrieken. Verder zei hij dat de autoconstructeur met zijn toekomstgerichte ‘Future Tracks’-programma postvat in de voorste gelederen van de automobiele verandering. Om een sterke speler te blijven in de wedloop met Azië en de VS riep Winterkorn de industrie in Europa op om “nog meer durf en nog meer innovatieve kracht tentoon te spreiden. Maar er is ook behoefte aan meer openheid en meer ruggensteun van de politiek en de maatschappij.”

 

Winterkorn benadrukte dat “technologie bij Volkswagen nooit een doel op zich is. Al deze technologieën staan ten dienste van mensen, onze klanten. Omdat ze autorijden veiliger en comfortabeler maken, omdat ze zuinig omspringen met energie en het milieu beschermen, en omdat ze de mobiele en digitale wereld bijeenbrengen.” Daarom hoopt hij op “een klimaat, in Europa in het bijzonder, waar nieuwe technologieën niet van meet af aan met argwaan worden bekeken”, maar veeleer een klimaat “waarin innovaties echt welkom zijn.” Als centrum van autotechniek en -productie moet Europa bijvoorbeeld vastberaden en snel werk maken van kerntechnologieën zoals autonoom rijden.

 

Winterkorn voegde er nog aan toe: “Misschien is dit een verrassing voor u, maar ik juich de interesse van Apple, Google en anderen voor de autosector in hoge mate toe. Want dat betekent dat de auto meer aanvaarding zal genieten van de ‘digitale generatie’."

 

Volkswagen besteedt veel aandacht aan de toekomstige uitdagingen van de auto-industrie, zoals elektromobiliteit, de digitalisering van voertuigen, fabrieken en distributie, of maatschappelijke veranderingen die de rol van de auto wijzigen en tot op zekere hoogte herbepalen. “Ons toekomstgerichte ‘Future Tracks’-programma overkoepelt al deze activiteiten”, zei Winterkorn. Hij verklaarde dat de groep dankzij sensortechnologie en connectiviteit nu al beschikt over het grootste onderling verbonden wagenpark op de weg wereldwijd en voegde eraan toe dat de constructeur vandaag beschikt over het grootste gamma met een lage CO2-uitstoot ter wereld, met in het huidige aanbod 57 modelvarianten die nu al voldoen aan de doelstelling van 95 g/km. Het bedrijf biedt bovendien ook al de ruimste keuze aan elektromobiliteitsoplossingen in de auto-industrie, met negen elektrische voertuigen en plug-in hybrides.

 

Volkswagen engageert zich voor zijn milieudoelstellingen

 

Winterkorn herhaalde ook dat “Volkswagen zich engageert voor zijn milieudoelstellingen”, en voegde eraan toe dat de huidige lage olieprijzen daar niets aan zullen veranderen: “Olie zal niet altijd zo goedkoop blijven als vandaag. De CO2-limieten blijven gelden ongeacht de brandstofprijzen. En belangrijker is nog dat het hier gaat om onze verantwoordelijkheid om het klimaat te beschermen. Daarom is onze aanpak van diversiteit de juiste.” Hij stelde dat steeds efficiëntere benzine- en dieselmotoren onontbeerlijk zijn. “Laat me heel duidelijk zijn over één ding: wie neerbuigend praat over diesel, zet de CO2-doelstellingen op het spel.”

 

De ecologische strategie van de groep, en in het bijzonder het nieuwe plan van 2012, zorgt vandaag al voor positieve resultaten. Meer zelfs, Volkswagen zit ver voor op schema met zijn belangrijkste milieudoelstellingen. Zo werd bijvoorbeeld in 2014 de gemiddelde uitstoot van de nieuwe voertuigen in Europa verminderd tot ongeveer 125 g CO2/km. Dat is 13% minder dan in 2010 en 31% minder dan in 1995. Daarmee blijft de groep al ver onder de wettelijke limiet voor 2015. De productieprocessen werden in vier jaar tijd ook al 19% milieuvriendelijker gemaakt, wat dicht in de buurt komt van de 25%-doelstelling. Volgens Winterkorn “zal de tweede helft moeilijker zijn dan de eerste. Elke extra gram en procent die we besparen, zal het resultaat zijn van een zware strijd.”

 

Het bedrijf begon het jaar ook goed op het vlak van operationele resultaten. De Volkswagen-groep leverde voor het eerst in zijn geschiedenis meer dan 1,5 miljoen voertuigen in januari en februari. Vorig jaar rondde de groep voor het eerst de kaap van tien miljoen geleverde voertuigen.

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.