Wereldpremière van de I.D. (update)

Wereldpremière van de I.D. (update)

Donderdag 29 september 2016 —  

Aftellen naar een nieuw Volkswagen-tijdperk: Volkswagen brengt de visionaire concept car I.D. in 2020 op de weg

·         Pionier: I.D. is de eerste Volkswagen in een nieuwe vloot elektrische voertuigen

·         Eindeloos rijplezier: I.D. maakt een rijbereik van 400 tot 600 km mogelijk

·         Klaar voor de toekomst: studiemodel I.D. demonstreert een volledig geautomatiseerde modus voor 2025

 

De I.D. in tien punten

1. I.D. is de eerste Volkswagen in een compleet nieuwe vloot uiterst innovatieve elektrische voertuigen.

2. Dankzij een nieuw ontwikkeld design-DNA voor elektrische auto's is de I.D. meteen als Zero Emission Vehicle te herkennen.

3. I.D. wordt aangedreven door een elektromotor van 125 kW en kan met één volle acculading 400 tot 600 km rijden.

4. Het interieur van de I.D. biedt met zijn 'Open Space' een compleet nieuwe ruimtelijke ervaring.

5. I.D. zal in 2020 als elektrische auto in de klasse van compacte auto's naast de Golf op de markt verschijnen.

6. Studiemodel I.D. biedt een eerste concrete vooruitblik op volledig geautomatiseerd rijden – deze modus wordt vanaf 2025 actief.

7. In volautomatische modus (I.D. Pilot) verdwijnt het stuur van de I.D. in de cockpit.

8. I.D. kan via een nieuwe leveringsdienst als ontvangstpunt voor pakketten dienen wanneer de eigenaar niet thuis is.

9. I.D. is de eerste compacte Volkswagen op basis van het modulaire elektrificatieplatform (MEB).

10. Volkswagen heeft zich tot doel gesteld om tegen 2025 een miljoen elektrische auto's per jaar te verkopen.

 

Think New - Volkswagen zet koers naar de toekomst

Op het autosalon van Parijs startte Volkswagen met de wereldpremière van de visionaire concept car I.D. het aftellen naar de toekomst. De I.D. is een sterk geautomatiseerd elektrisch voertuig dat met één volle acculading een rijbereik van 400 tot 600 km haalt. In 2020 zal de serieversie van de I.D. gelanceerd worden, voor de prijs van een goed uitgeruste Golf met een vergelijkbaar vermogen. Volkswagen blikt echter met het studiemodel nog verder vooruit in de toekomst: in de 'I.D. Pilot'-modus rijdt de elektrische auto volledig geautomatiseerd – vanaf 2025 zal ook deze technologie rijp zijn voor serieproductie. Volkswagen heeft zich ook tot doel gesteld om tegen 2025 een miljoen elektrische voertuigen per jaar te verkopen; de serieversie van de I.D. zal daarbij een beslissende bijdrage leveren aan de uitbouw van de markt van de e-mobiliteit.

 

De I.D. verenigt immers de digitaal geconnecteerde wereld met de elektrisch aangedreven en naar wens volledig geautomatiseerde auto. Analoog ontwikkelde Volkswagen met dit studiemodel ook een visionair design voor toekomstige elektrische voertuigen: positief, eerlijk en fascinerend puur, met de mens centraal. Met deze nieuwe designtaal maakt Volkswagen elektrisch en volledig geautomatiseerd rijden – twee parameters die onze mobiliteit compleet zullen veranderen – maximaal zichtbaar. Ook in het interieur. Daar verandert de klassieke bestuurdersplaats in een interactief centrum van een mobiele woonruimte met de sfeer van een lounge – een uiterst variabele Open Space. De immense ruimte en de intuïtieve, duidelijke functionaliteit zorgen voor een nieuwe mobiliteitsbelevenis.

 

Heden en toekomst versmelten. De I.D. vertegenwoordigt de wereld van 'overmorgen'. Morgen al start de e-Golf van de nieuwste generatie met een emissievrij rijbereik tot 300 km en een nieuwe bediening via gebaren. De wereld van vandaag wordt intussen vertegenwoordigd door uiterst moderne Volkswagens zoals de nieuwe Tiguan, die met zijn Active Info Display en head-up display de digitalisering van het interieur op gang heeft gebracht. Zo verenigt het trio van Tiguan, e-Golf en studiemodel I.D. meteen drie tijdperken die de overgang van het heden naar de toekomst schetsen.

 

2020 en 2025 in één auto. Volkswagen toont met de I.D. voor de eerste keer zijn compleet nieuwe, iconische designtaal voor elektrische voertuigen in de klasse van compacte auto's – het heldere, iconische en in elk opzicht op de mens gerichte exterieur- en interieurdesign alsook de emissievrije aandrijving weerspiegelen het jaar 2020. Om dit te benadrukken: de I.D. is nu nog een studiemodel, maar de I.D. komt. Binnen de komende vier jaar zal het zo ver zijn. Zoals gemeld blikt het volledig geautomatiseerde rijden evenwel al vooruit naar het jaar 2025. Daarmee is de I.D. een hoofdrolspeler in de resoluut op de toekomst gerichte Volkswagen-merkstrategie 'Think New'. De basis van deze strategie vormen vier innovatiedomeinen, die in de nieuwe Volkswagen-designarchitectuur voor elektrische voertuigen en dus ook in de I.D. duidelijk tot uiting komen:

  • Smart Sustainability – Volkswagen drijft de ontwikkeling van innovatieve elektrische volumemodellen op;
  • Automated Driving – Volkswagen zal auto's dankzij geautomatiseerd rijden nog veiliger en comfortabeler maken;
  • Intuitive Usability – Volkswagen zet in op intuïtief bedienbare voertuigen met nieuwe weergave- en bedieningsconcepten;
  • Connected Community – Volkswagen zal mens, auto en omgeving voortaan met elkaar verbinden via een zogenaamde Volkswagen User ID.

 

I.D. – elektrische auto met het potentieel van een bestseller

Voertuigconcept van een nieuw tijdperk. De I.D. is de eerste compacte conceptwagen van Volkswagen met als basis de nieuwe MEB-architectuur. MEB staat voor 'Modularer Elektrifizierungsbaukasten' (modulair elektrificatieplatform) en werd specifiek ontworpen voor een puur elektrische aandrijving. Het baanbrekende MEB beantwoordt op die manier aan de belangrijkste mobiliteitsvereisten van de toekomst. De nieuw gedefinieerde voertuigarchitectuur van de I.D. geldt daarom als een mijlpaal in de ontwikkeling van auto's van Volkswagen AG, en legt tegelijk de basis voor de ontwikkeling van vele andere zuiver elektrisch aangedreven voertuigen. Het concept I.D. staat garant voor het beste rijcomfort, een optimaal gebruik van de ruimte, maximale veiligheid en baanbrekende duurzaamheid. Het studiemodel geeft zo een nieuwe definitie aan de parameters 'aandrijving', 'ruimte' en 'comfort', wat beklemtoond wordt door een aantal elementen:

  • de lange wielbasis met extreem korte overhangen;
  • de structuur van het voorste gedeelte van de auto, dat naast maximale veiligheid een grotere uitslag van de voorwielen en zo een sensationeel kleine draaicirkel van slechts 9,9 m mogelijk maakt;
  • de in de bodem geïntegreerde platte lithium-ionaccu, die het zwaartepunt van het voertuig verlaagt en voor een optimale gewichtsverdeling over de assen zorgt;
  • de multilink-ophanging achteraan met geïntegreerde aandrijfeenheid en volledig ontkoppeld hulpframe, een ontwerp dat een optimale rijdynamiek en akoestiek garandeert.

 

I.D. heeft het potentieel om geschiedenis te schrijven. De wereldpremière van de iconische, I.D. met zijn heldere design betekent een keerpunt voor Volkswagen. De wagen is even revolutionair als de Kever zeventig jaar en de Golf veertig jaar geleden – beide Volkswagens groeiden wereldwijd uit tot twee van de meest succesvolle auto's aller tijden. Ook de I.D. heeft het potentieel om geschiedenis te schrijven. Hij werd ontworpen als compacte allrounder, die met zijn grote elektrische rijbereik en een aantrekkelijke prijs 'de elektrische auto' tot een vanzelfsprekende keuze zou kunnen maken. Het is een auto waarbij de bestuurder – door het VW-logo in het stuur aan te raken – de volautomatische 'I.D. Pilot'-modus activeert; het elektrisch verstel- en inschuifbare stuur verdwijnt dan in het instrumentenbord en vormt samen met de cockpit een vlakke eenheid. In de volautomatische modus komt het loungeachtige effect van de Open Space – het volledig nieuwe interieurontwerp van de I.D. – nog sterker tot uiting. De architectuur van het aandrijfconcept met een elektrische motor aan de achteras en een hoogvoltaccu in de voertuigbodem zorgt immers voor meer ruimte, licht, flexibiliteit en vrijheid dan ooit mogelijk was bij een voertuiglengte van nauwelijks meer dan vier meter. De I.D. wordt gepositioneerd als compacte elektrische auto waarmee Volkswagen, parallel aan bestsellers zoals de Polo, Golf, Tiguan en Passat zijn reeks van in groot volume gebouwde modellen zal uitbreiden.

 

Connected Community - de nieuwe Volkswagen ID

I.D. weet wie er vandaag rijdt. Het idee: wie in de toekomst met een Volkswagen rijdt, krijgt zijn eigen zogenaamde Volkswagen ID. De gebruikers-ID is een individueel profiel waarin de persoonlijke zetel- en airco-instellingen, de favoriete radiozenders en nummers, de instellingen van de geluidsinstallatie, van het buitengeluid, de configuratie van het navigatiesysteem, het type sfeerverlichting en de contactgegevens van alle vrienden en zakenpartners opgeslagen zijn. Dit profiel wordt veilig opgeslagen in de cloud. Zo herkent de I.D. via de smartphone – de Digital Key – van de gemachtigde gebruiker wie er achter het stuur zal plaatsnemen.

 

Home-Net. Met de I.D. voel je je voortaan ook onderweg thuis. Het zal in de toekomst immers mogelijk zijn om via het Home-Net van Volkswagen auto en woning aan elkaar te koppelen. Een voorbeeld: via camera's in huis kun je vanuit de auto bekijken of thuis alles in orde is. Wat als vrouw, man, kind, vriendin of vriend de huissleutel vergeten is? Geen probleem: opbellen, gezicht voor de camera houden, I.D. stuurt het beeld naar de Active Info Display en de bestuurder opent via een app de voordeur van de woning.

 

Delivery Service. Al zeer snel zou het mogelijk kunnen zijn om pakketten ook onderweg te laten leveren. De kofferruimte van de eigen auto zal daarbij als postbus dienen voor deze nieuwe Delivery Service. Ter informatie: analyses tonen dat miljoenen pakketzendingen in Europa alternatief via levering in de koffer van tussen Helsinki en Lissabon geparkeerde Volkswagens bezorgd en afgehaald zouden kunnen worden indien de eigenaar niet thuis is. Via gps-positiebepaling lokaliseert de pakjesbezorger de standplaats van de auto; tegelijk krijgt hij via een app een tijdelijke toegang tot de kofferruimte. De eigenaar wordt via de app of via e-mail verwittigd zodra de zending bezorgd en de koffer weer gesloten is. Volkswagen werkt momenteel samen met internationale transportdiensten aan de realisatie van dit innovatieve concept.

 

Iconisch design – zichtbare e-mobiliteit

Klaus Bischoff, hoofddesigner van het merk Volkswagen

"Vooraleer we voor het project I.D. de schets op papier zetten, hebben we het thema 'mobiliteit van de toekomst' intensief besproken. Een ding staat vast: de auto van overmorgen en daaraan gekoppeld de mobiele ruimte zal meer dan ooit een communicatieplaats zijn. De Open Space van de I.D. is zo'n plaats.

 

De elektrische aandrijving biedt een veel grotere vrijheid voor designers. Wij herleiden de koelopeningen tot een minimum, plaatsen de assen ver uit elkaar en genereren zo adembenemende proporties. De I.D. toont dat het kan. Een icoon van de toekomst.

 

We kregen een unieke kans om Volkswagen naar een nieuw tijdperk te voeren. Met de I.D. hebben we die kans genomen."

 

Voorzijde – I.D. kijkt je aan. Een elektrische auto heeft geen grote koelopeningen nodig. En daarmee verandert alles met aan het design van de voorzijde. Of toch bijna alles. Het oorspronkelijke design van de Volkswagen Kever en de Bulli had immers ook geen koelopeningen. Details zoals de koplampen waren daarbij van groot belang. De beweeglijke 'ogen' reageren op andere verkeersdeelnemers. Ze worden door een C-vormige lichtlijn afgeboord. Evenveel charisma hebben ook de brede gesculpteerde voorbumper en de diffusor onderaan in de kleur 'Anodized Blue'. Het transparante, wit verlichte VW-logo vooraan zorgt voor een elegante toets.

 

Silhouet – weg met B-stijlen en buitenspiegels. De I.D. heeft geen vaste B-stijlen; in de plaats daarvan vormen de voor- en achterdeuren gesloten een beschermende eenheid. De deuren achteraan openen via een draaimechanisme naar achter en bieden zo een comfortabele toegang tot de Open Space. Ook de buitenspiegels werden afgeschaft. Hun taak wordt in de wereld van overmorgen overgenomen door camera's, die als kleine hoogtechnologische elementen in de voorvleugels geïntegreerd zijn.

 

Afmetingen – korter dan een Golf maar wielbasis vergelijkbaar met de Passat. De vierdeurs I.D. is 4.100 mm lang en daarmee 155 mm korter dan de Golf. Het studiemodel is 1.800 mm breed en 1.530 mm hoog. De wielbasis heeft een aanzienlijke lengte van 2.750 mm, dat is – ondanks de kortere buitenlengte – 130 mm meer dan bij de Golf. Zo komt de wielbasis eerder in de buurt van de Passat. De korte overhangen zijn daarentegen opvallend kort.

 

Licht als communicatiemiddel. Interactieve lichtelementen veranderen, afhankelijk van de stand, het uiterlijk van het studiemodel. Meer nog: de I.D. communiceert via het licht met zijn omgeving. Het ledlicht van de koplampen bootst interactief menselijke ogen na (Interactive Spotlight); de koplampen reageren daarbij op hun omgeving, bijvoorbeeld door in de richting van de bestuurder te draaien als hij de I.D. nadert.

I.D. geparkeerd. Als alle systemen van de I.D. uitstaan, lijkt het vooraan alsof zijn ogen gesloten zijn. Het enige dat je bij de geparkeerde I.D. ziet, is een smalle, kleine ledstreep in de koplampen.

I.D. start. Wordt de I.D. 'gewekt', dan begroet hij de bestuurder en passagiers met een nieuwe 360°-lichtshow: eerst lichten de glazen VW-logo's (vooraan en in de kofferklep) wit op. Daarna volgen – rondom in het blauw – de diffusor in de voorbumper, de zijdrempels en de achterdiffusor. In de slotfase van deze lichtshow opent de I.D. de 'ogen' en tot slot lichten in de vier deurgrepen witte lichtlijnen op.

 

 

Een lichtsignatuur voor elke modus. Bovendien hebben de designers en ingenieurs van Volkswagen voor elke werkingsmodus een afzonderlijk lichtscenario ontwikkeld:

 

I.D. laadt op. Indien de accu wordt opgeladen, 'ademen' de blauw verlichte vlakken in de diffusors en deurdrempels pulserend; de koplampen blijven in slaapmodus.

I.D. wordt bestuurd. In de klassieke rijmodus zijn de VW-logo's, de lijnvormige leddagrijlichten en de ledkoplampen, actief. Als de snelheid verhoogt, passen de 'ogen' zich met een meer dynamische signatuur aan de hogere snelheid aan.

I.D. rijdt zelf. Als herkenningsteken voor de volautomatische modus (vanaf 2025) zijn de diffusors (voor en achter), de zijdrempels en de nu uitgeschoven laserscanners in het dak bijkomend blauw verlicht. Als de snelheid verhoogt, kijken de led-'ogen' ook in deze modus met een sportievere blik naar voor.

I.D. kijkt je aan. Bovendien werken de 'ogen' in volautomatische modus interactief. Als de I.D. bijvoorbeeld wil afdraaien, blikken de ledschijnwerpers in de respectievelijke richting. Meer nog: als de I.D. personen registreert aan de kant van de rijbaan, dan kijkt hij ze aan. Dankzij deze zeer menselijke vorm van interactie trekt de I.D. de aandacht van voetgangers en fietsers naar zich toe.

I.D. zegt tot ziens. En natuurlijk is er een afscheidsscenario waarbij eerst de dagrijlichten worden uitgeschakeld en de verlichting van de deurgrepen wordt geactiveerd; vervolgens doven de blauwe verlichting van de diffusors en zijdrempels en de witte lichtlijnen in de deurgrepen. Tot slot zijn enkel nog de VW-logo's verlicht; ze gaan pas uit wanneer de bestuurder en passagiers weggaan van de Volkswagen. De I.D. is dan in rustmodus.

 

Intuitive Usability – welkom in de Open Space

Instappen. Digital Key en I.D. maken de weg vrij. Zodra je de wagen nadert, lichten de witte lichtlijnen in het oppervlak van de deurgrepen op. Zodra de hand zich vlak bij de deurgreep bevindt, pulseert de lichtlijn, waarna de handgreep uit het koetswerk tevoorschijn komt om de deur te openen.

 

Nieuwe designcriteria voor een leven in beweging. Gasten aan boord van de I.D. bevinden zich in een mobiele ruimte die compleet nieuw bedacht, vormgegeven en ontworpen werd. Volkswagen noemt dit ‘Open Space’ – een pure en luchtige ruimte. De sculpturale en vloeiend gestructureerde opbouw van de vlakken is door de vormgeving van de natuur geïnspireerd – bionisch design in plaats van koele techniek. Het design met zijn organisch vormgegeven vlakken en zachte welvingen beklemtoont de ruimte. Bepalend voor de stijl is de zogenaamde 'Möbiusband', een geometrische structuur die het interieur omsluit. De naam verwijst naar de Duitse wiskundige en astronoom August Ferdinand Möbius, die deze in elkaar verdraaide vlakken – binnenvlakken worden buitenvlakken en omgekeerd – in het midden van de 19e eeuw beschreef. Wereldbekend zijn de Möbiusband-voorstellingen van M.C. Escher. De designers van Volkswagen droegen deze legendarische geometrische vlakken met de I.D. voor het eerst over in een voertuig. Daarnaast leidt de eenvoud – dankzij de vervanging van schakelaars en hendels aan het stuur door nieuwe digitale, uiterst precies uitgevoerde oplossingen – naar een volledig nieuwe, intuïtieve bedieningswereld.

 

Zitten zoals je wilt. De I.D. heeft vier aparte integraalzetels, waarbij de hoofdsteun en veiligheidsgordel in de leuning geïntegreerd zijn. De structurele opbouw van de zetels oogt zeer licht; een ingetogen lichtgrijze satijnstof (Jaquard Heather) en discreet aanwezige naden onderstrepen de licht zwevende indruk van de zetels. Achterin kunnen de zittingen zoals bij een bioscoopzetel worden opgeklapt om plaats te besparen en bijvoorbeeld snel ruimte te creëren voor hoge voorwerpen zoals een plooifiets of een fotolijst. Dankzij de 'Dive-Down'-functie kunnen de achterzetels worden tot de vloer worden verlaagd; de koffer en het achterste deel vormen zo een grote, vlakke ruimte. Afhankelijk van de zetelopstelling heeft de koffer een volume tot 960 liter. Tussen de linker- en rechterzetelrij zijn vooraan een Utilitybox en achteraan een opklapbare centrale armsteun voorzien. De Utilitybox dient eveneens als centrale armsteun; via een railsysteem met geïntegreerde accessoires wordt extra functionaliteit aan de Utilitybox toegevoegd. Zowel de Utilitybox als de centrale armsteun achteraan kunnen in de lengterichting verschoven of verwijderd worden. In de passagiersruimte vooraan kan een box voor boodschappen of andere spullen geïntegreerd worden. De Open Space wordt met licht overspoeld dankzij grote ruiten en een panoramisch dak. Als de zon te hard schijnt, kan het transparante dak elektronisch verdonkerd worden.

 

Weergave- en bedieningselementen. De elektrische aandrijving achteraan, de accu in de voertuigbodem en de digitalisering van alle weergave- en bedieningselementen maken een volledig nieuwe lay-out van de cockpit mogelijk. De bestuurdersruimte versmelt nu met de rest van het interieur, de mobiele ruimte is in de I.D. veranderd in een veelzijdige lounge. En toch zal elke bestuurder onmiddellijk intuïtief de weg vinden in de I.D. dankzij de bediening via logische aanraakschermen in de deuren, capacitieve toetsenzones en spraak- en gebarenbediening. Een elektrisch verstel- en inschuifbaar multifunctiestuur, een nieuw Active Info Display, een elektronische binnenspiegel (e-Mirror), een eveneens nieuw Augmented Reality head-up display en eveneens nieuw ontworpen Doorpanels voor alle vier de deuren vormen het centrum van deze intuïtief beleefbare auto van de nieuwe tijd. Een centraal infotainmentsysteem in het midden van het instrumentenbord is er niet meer. De tot dusver centraal weergegeven menu's zijn dankzij de vier afzonderlijke Doorpanels voortaan niet langer alleen voor de bestuurder en de passagier vooraan, maar ook voor de inzittenden achteraan beschikbaar.

 

Multifunctiestuur. In het midden van het stuur bevindt zich zoals gewoonlijk het VW-logo; in dit geval eigenlijk een verlichte toets waarmee de bestuurder van manuele naar volautomatische rijmodus (I.D. Pilot) kan omschakelen. daarvoor drukt hij gedurende drie seconden zachtjes op het VW-logo, waarna het elektrisch verstel- en inschuifbare stuur vlak in het instrumentenbord verdwijnt. Wisselt het stuur weer van volautomatische naar manuele modus, dan verschijnt voor enkele seconden een verlicht beeld als indicatie in het stuur. Esthetiek en functionaliteit maken het elektrisch verstel- en inschuifbare multifunctiestuur van de I.D. tot een visuele en haptische blikvanger. Het klassieke ronde stuur maakt hier plaats voor een stuur met zes afgeronde hoeken. In het onderste gedeelte van het grotendeels transparante en langs achteren verlichte hoogtechnologische stuur ontstond een soort bedieningseiland om de bediening minder complex te maken. Van hieruit bedient de bestuurder via verlichte capacitieve velden de belangrijkste voertuigfuncties. Daartoe horen ook de rijmodi 'P', 'R', 'N' en 'D' en het gebruik van de richtingaanwijzers. Vier andere capacitieve toetsen passen zich bovendien aan verschillende functies, zoals het aannemen van een oproep, aan. Via twee extra capacitieve sliders kan de bestuurder intuïtief door lijsten zoals playlists scrollen en het volume van het audiosysteem aanpassen.

 

AR-head-up display. In de I.D. presenteert Volkswagen een nieuwe evolutiefase van het head-up display. Het toevoegsel AR staat daarbij voor Augmented Reality (toegevoegde realiteit). Informatie zoals de richtingsaanwijzingen van het navigatiesysteem wordt voor het eerst 7 tot 15 m virtueel voor de wagen geprojecteerd. Het effect is verbazingwekkend echt: pijlen die de richting aangeven liggen door de projectie via toegevoegde realiteit nu precies waar de bestuurder met de I.D. zal langsrijden. De oorspronkelijk enkel via het scherm in het instrumentenbord getoonde navigatieaanwijzingen worden dankzij het AR-head-up display voortaan driedimensionaal beleefbare rond het voertuig.

 

Active Info Display. Via een Active Info Display van 10 inch krijgt de bestuurder visuele informatie; bovendien kan hij hier ook klassieke inhoud zoals de mediatheek en menu's zoals dat van de navigatie bekijken en via de toetsen van het multifunctiestuur bedienen. Het Active Info Display biedt de bestuurder een grote vrijheid. Zo kan hij bijvoorbeeld het volledige oppervlak van 10 inch in een 3D-navigatiescherm veranderen. Het scherm gebruikt drie transparante vlakken voor de weergave van verschillende informatie. Helemaal onderaan op het eerste vlak wordt de navigatiekaart getoond; op het tweede vlak volgt de digitale inhoud van de via de Volkswagen ID verkregen informatie; op het derde vlak wordt ten slotte helemaal bovenaan relevante informatie voor het rijden getoond, zoals de snelheid of het rijbereik.

 

e-Mirror. Conventionele achteruitkijkspiegels bestaan in de I.D. niet meer. Sommige gewoontes krijg je echter niet afgeleerd: daarom bevindt zich op de klassieke plaats van de binnenspiegel een systeem dat er precies zo uitziet en ook deze functie overneemt: de e-Mirror. Hier vloeien op een beeldscherm de gegevens van drie buitencamera's samen. De beelden zijn afkomstig van een buitenspiegelcamera links en rechts in het koetswerk en een direct naar achteren gerichte camera. Het ontbreken van buitenspiegels verbetert de aerodynamica. In de voet van de e-Mirror is de enige fysieke toets in de I.D. ondergebracht, die van de gevarenpinkers.

 

Doorpanels. Informatie en bedieningsmogelijkheden die tot nu toe alleen voor de bestuurder en de passagier vooraan voorbehouden waren, kunnen nu ook door de inzittenden achterin gebruikt worden dankzij de volledig nieuw ontwikkelde Doorpanels. De witte, deels transparante bedieningseilanden bevinden zich ergonomisch gunstig in de bekleding van de vier deuren, waarop ze lijken te zweven. Aan de vorm van de panelen zie je dat ze ook de functie van de interne deurgrepen vervullen en luidsprekers verbergen. Via de Doorpanels worden de aircofuncties, de infotainment- en navigatiefuncties, het licht, de elektrisch bediende ruiten en de centrale vergrendeling bediend. Bovendien kunnen via het Doorpanel telefoongesprekken aangenomen worden. De functies worden bediend via een wit aanraakscherm met zwarte symbolen. Daarnaast zijn er zogenoemde capacitieve sliders om de binnentemperatuur en de ventilatie in te stellen. De weergave op de Doorpanel verandert zodra de deur geopend wordt of de bestuurder de volautomatische modus 'I.D. Pilot' inschakelt. De bestuurder kan de functies van de andere Doorpanels bovendien beperken, bijvoorbeeld als achterin kinderen meereizen.

 

Starten en stoppen. Zodra de bestuurder heeft plaatsgenomen, komt het stuur, dat in de parkeermodus volledig in de cockpit verdwenen is, tevoorschijn; op hetzelfde moment lichten ook de instrumenten op. Parallel activeert de I.D. het Active Info Display en AR-head-up display. De sfeerverlichting en het Active Info Display verwelkomen de bestuurder. Deuren sluiten, gordel vastmaken, rempedaal induwen, rijmodus kiezen – de I.D. is onmiddellijk startklaar, een start/stop-knop is er niet meer. De rijmodi 'D' of 'R' worden met een lichte druk op de betreffende toets in het multifunctiestuur geactiveerd. Via de P-toets in het stuur wordt de I.D. uitgezet. Als dat gebeurd is, schuift het stuur weer terug in de cockpit.

 

Automated Driving - rijden en gevoerd worden

Volledig geautomatiseerd rijden activeren. De I.D. is de eerste Volkswagen die volautomatisch kan rijden. Het activeren van de volautomatische 'I.D. Pilot'-modus is uiterst eenvoudig: tijdens het rijden druk je gedurende drie seconden op het VW-logo in het stuur om van manuele naar volautomatische modus te wisselen. I.D. informeert daarover met verschillende optische signalen mee: de sfeerverlichting verandert van lichtblauw voor een optimale concentratie ('Driving'), naar een ontspannen lichtsfeer waarbij tussen verschillende kleuren gekozen kan worden ('Auto'). Tijdens de overgang van manuele naar volautomatische modus pulseert ook het licht in het VW-logo van het stuur. De klemtoon van de sfeerverlichting verschuift naar de ruimte achterin. Tegelijk geeft de I.D. via het Active Info Display en het AR-head-up display aan dat hij klaar is om het rijden over te nemen. Zodra de bestuurder de handen en voeten van het stuur en de pedalen neemt, verdwijnt het stuur vlak in de cockpit; de volledig automatische modus 'I.D. Pilot' is nu actief.

 

Vier laserscanners op het dak. Op dat moment heeft de I.D. allang zijn laserscanners geactiveerd. Vier daarvan komen in de 'I.D. Pilot'-modus uit het dak tevoorschijn; de strak vormgegeven daksensoren maken met een blauwe verlichting duidelijk dat de volautomatische modus actief is. Via een eveneens blauwe verlichting van de voor- en achterdiffusor en de zijdrempels signaleert de I.D. dat hij volautomatisch onderweg is. Hij herkent andere verkeersdeelnemers niet alleen via de lasersensoren, maar bijkomend ook met ondersteuning van ultrasoonsensoren, radarsensoren, zijdelingse Area View-camera's en een camera vooraan. Via de cloud worden bovendien voortdurend verkeersgegevens verzameld en vergeleken met de voertuiggegevens.

 

Manueel rijden activeren. De volledig automatische modus wordt uitgeschakeld door het rem- of gaspedaal te bedienen. Door de sfeerverlichting te veranderen (kleur en lichtverdeling), het opnieuw pulserende VW-logo in het stuur en de overeenkomstige aanwijzingen via het Active Info Display en AR-head-up display wijst I.D. erop dat de bestuurder het stuur weer moet overnemen. Het stuur komt terug uit de cockpit tevoorschijn en de manuele rijmodus is opnieuw actief. Als optische aanwijzingen worden de pedalen eveneens verlicht en licht het stuur op.

 

Sfeerverlichting. Zoals geschetst veranderen de kleur en lichtstemming van de sfeerverlichting parallel aan de manuele en volautomatische modus. Indirect verlicht zijn de deurpanelen, de vlakken onder de zetels, de zittingen en het onderste deel van het instrumentenbord. De sfeerverlichting verlicht ook een soort geweven gaas dat zich tussen de A-stijlen parallel aan de voorruit over het instrumentenbord uitstrekt. Vorm en functie versmelten daarbij: duiken er bijvoorbeeld voetgangers aan de zijkant of voor de I.D. op, dan geeft het verlichte net een waarschuwing aan de bestuurder.

 

Parkeergaragehulp. Zelf rijden of gereden worden zijn lang niet de enige mogelijkheden die de I.D. biedt. Het studiemodel van Volkswagen zoekt bijvoorbeeld ook volledig automatisch naar een plaats in parkeergarages. De bestuurder plaatst de I.D. simpelweg in een gemarkeerde zone bij de ingang van een parkeergarage met de vereiste infrastructuur en activeert met de Volkswagen app de 'Parkeergaragehulp'. Meteen gaat de I.D. op pad. Daarbij herkent hij net zoals in de volautomatische 'I.D. Pilot'-modus andere voertuigen en natuurlijk ook voetgangers. Om de I.D. weer uit te parkeren roept de bestuurder de Volkswagen eenvoudig via de app weer op; de wagen keert dan naar de startzone terug.

 

Smart Sustainability – 400 tot 600 kilometer rijbereik

MEB verandert alles. De I.D. is als eerste compacte Volkswagen gebouwd op het nieuw ontwikkelde modulaire elektrificatieplatform – kort en krachtig MEB genoemd. De toekomstige MEB-modellen zijn voertuigen die uitsluitend met een puur elektrische aandrijving aangeboden worden. Dit concept biedt vooral voor de configuratie van de aandrijfcomponenten, de nevenaggregaten en de interieurkenmerken diverse voordelen. De Zero Emission-aandrijving van de I.D. bestaat in essentie uit de in de achteras geïntegreerde elektromotor met vermogenselektronica en transmissie, de plaatsbesparend in de voertuigbodem geïntegreerde hoogvoltaccu en de het voorste gedeelte van de auto ondergebrachte nevenaggregaten.

 

400 tot 600 kilometer rijbereik. De elektrische motor ontwikkelt een vermogen van 125 kW (170 pk). Het meest fascinerend is zijn haast geruisloze werking. De I.D. accelereert vanuit stilstand in minder dan acht seconden naar 100 km/u; de maximumsnelheid bedraagt 160 km/u. Voor de latere serieversie zijn alternatief ook elektrische motoren met een hoger of lager vermogen denkbaar. Het concept voorziet bovendien de mogelijkheid om de I.D. met accu's van verschillende grootte uit te rusten. Net zoals bij benzine- en dieselmotoren gebruikelijk is, kan zo ook de elektrische aandrijving gericht op het beoogde gebruik van de auto worden afgestemd. Het rijbereik van de I.D. zal tussen 400 en 600 km liggen.

 

Zwaartepunt zoals bij een raceauto. De in de I.D. gebruikte variant van de hoogvoltaccu bevindt zich in de voertuigbodem. Als belangrijke verbinding stuurt een vermogenselektronica de hoogvolt-energiestroom tussen de motor en de accu. De vermogenselektronica zet daarbij de in de accu opgeslagen gelijkstroom (DC) om naar wisselstroom (AC). Via een DC/DC-omvormer wordt de boordelektronica gevoed met 12V. De krachtoverbrenging van de motor naar de achteras verloopt via een 1-versnellingsbak. De motor, vermogenselektronica en de versnellingsbak vormen samen een compacte eenheid. De positie van de accu in de voertuigbodem heeft een positief effect op de neutrale rijeigenschappen, aangezien ze de I.D. een laag zwaartepunt bezorgt, net zoals bij een racewagen. Bovendien heeft de I.D. een optimale gewichtverdeling in 48:52-verhouding.

 

Enkele minuten volstaan voor een groot rijbereik. De accu wordt opgeladen via een kabel of via een inductieve interface aan de voorzijde. Terwijl bij het opladen via de kabel de auto met een aparte stekker op het stopcontact moet worden aangesloten, volstaat het bij inductief laden om de I.D. op een zogenaamde laadplaat te parkeren. De elektronica helpt om ervoor te zorgen dat dat correct gebeurt. Daarenboven zal het ook mogelijk zijn om de auto automatisch naar de plaats voor inductief opladen te sturen. Via het snellaadsysteem is de accu al na 30 minuten voor 80 % opgeladen.