IAA Transportation 2024: wereldpremière van de nieuwe Transporter-generatie van Volkswagen Commercial Vehicles
- Op alle vlakken verbeterd: de nieuwe Transporter en Caravelle bieden meer ruimte, meer laad- en sleepvermogen en een professioneel cockpitlandschap
- Innovatief en eigentijds aandrijvingsgamma: naast efficiënte turbodiesels (met voor- en vierwielaandrijving) zijn er ook plug-inhybrides en elektrische aandrijvingen
- Iconisch design-DNA: met zijn heldere en markante koetswerkdesign zet de Transporter van de zevende generatie de onmiskenbare stijl van zijn zes voorgangers voort
- De juiste voor iedereen: met de nieuwe Transporter en Caravelle vervolledigt Volkswagen Commercial Vehicles de Bulli-familie, bestaande uit de Multivan, California en ID. Buzz
Volkswagen Commercial Vehicles presenteert de volledig nieuwe Transporter als wereldprimeur op de IAA Transportation in Hannover (van 17 tot 22 september). Elk detail van dit merkicoon is verbeterd. Nooit eerder bood een Transporter zo veel ruimte en laadvermogen of was hij zo duurzaam en zuinig. Nooit eerder was een Transporter consequenter doordacht tot in het kleinste detail. Voor het eerst in de geschiedenis van de Transporter zal dit multifunctionele voertuig voor vaklui, koeriers en wagenparkbeheerders ook af fabriek beschikbaar zijn als plug-inhybride en als EV, naast de de versies met turbodiesel-injectiemotoren. Samen met de zevende generatie van de Transporter wordt ook de nieuwe Caravelle gelanceerd, het VW-busje onder de bestelwagens. Het design van beide modellen is onmiskenbaar nieuw, maar net zo duidelijk is het feit dat de nieuwe Bulli-generatie het DNA van hun succesvolle voorgangers heeft overgenomen en naar het heden heeft overgebracht. Eén ding is zeker: bezoekers van de IAA Transportation 2024 krijgen de modernste Transporter en Caravelle aller tijden te zien. Na de voorverkoop van de Transporter Bestelwagens, die al eerder is gestart, geeft de wereldpremière op de IAA nu ook het startsein voor de bestellingen van het grootste deel van het gamma.
De juiste voor iedereen. Met het debuut van de nieuwe generatie van de Transporter zet Volkswagen Commercial Vehicles zijn strategie voort om voor elke klant de juiste bestelwagen aan te bieden. Het huidige bestelwagengamma – intussen al de zevende generatie – bestaat uit drie voertuigen: de nieuwe Transporter, de Multivan en de ID. Buzz. De modelreeks van de Transporter is onderverdeeld in twee categorieën: de pure bedrijfsvoertuigen en de Caravelle-reeks. De Multivan is het vrijetijds- en businessbusje van het gamma, waarvan onlangs ook de nieuw ontworpen camperversie California werd gelanceerd. De elektrische ID. Buzz en zijn commerciële evenknie, de ID. Buzz Cargo, zijn goed op weg om de eerste iconen van lokaal CO2-vrije elektrische mobiliteit te worden. Samen vormen de drie bestelwagenreeksen van Volkswagen in hun klasse het meest uitgebreide gamma van bestelvoertuigen, busjes en campers op de markt. Volkswagens nieuwe bestelwagengamma is voor het eerst in zijn geheel te zien op de IAA Transportation.
Alles is mogelijk. Het modelgamma van de nieuwe generatie van de Transporter en Caravelle is indrukwekkend groot. De Transporter is verkrijgbaar als bestelwagen met verschillende scheidingswanden en stoelconfiguraties, twee wielbasissen en twee dakhoogtes. De Combi (personenvervoer) en de meer exclusieve Caravelle (shuttle, taxi met grote capaciteit, VW-busje voor gezinnen) zijn eveneens verkrijgbaar in twee verschillende wielbasislengtes. Uniek in het segment en een karakteristieke Bulli-variant is de Pick-up met dubbele cabine. Iconisch zijn de PanAmerica-terreinversies die beschikbaar zijn voor de Transporter en Caravelle.
Perfect eigentijds aandrijvingsgamma. De vereisten voor aandrijfsystemen zijn complexer en diverser dan ooit tevoren. Bedrijven die voornamelijk in stedelijke gebieden opereren, vertrouwen op elektrische mobiliteit om de bedrijfskosten zo laag mogelijk te houden, terwijl in de stad gevestigde bedrijven met een ruimer actieterrein vaak de voorkeur geven aan plug-inhybrides. Bedrijven die zich bezighouden met goederenvervoer over lange afstanden, montage op locatie en industrieel transport, kiezen dan weer doorgaans voor schone turbodieselmotoren. Dat is precies het spectrum van behoeften waarop Volkswagen Commercial Vehicles inspeelt met de nieuwe Transporter en Caravelle. Het vermogen van de zeven efficiënte aandrijvingsversies varieert van 81 kW (110 pk) tot 210 kW (286 pk). Naast drie turbodieselmotoren (TDI) omvat het aandrijvingsgamma voor het eerst ook een plug-inhybride (eHybrid) en drie elektrische aandrijvingen (e-Transporter en e-Caravelle). Twee van de TDI’s zijn optioneel ook verkrijgbaar met 4MOTION-vierwielaandrijving. Dit is het perfecte aandrijvingsgamma voor mobiliteitsbehoeften in verandering.
Op alle gebieden merkbaar beter. Vergeleken met het vorige model (T6.1) bieden de Transporter en de Caravelle aanzienlijk meer ruimte en meer laad- en sleepvermogen. Het opbergvolume van de bestelwagen met standaard wielbasis en dakhoogte is met meer dan 10 procent toegenomen tot 5,8 m3. Met de lange wielbasis en het hoge dak is het laadvolume van de bestelwagen toegenomen tot 9,0 m3. In de laadruimte van de versies met lange wielbasis passen drie europallets. Ook het maximale laadvermogen is toegenomen en bedraagt nu 1,33 ton (plus 0,13 ton). Volkswagen heeft ook het maximale sleepvermogen verhoogd, dat nu afhankelijk van de aandrijving en het model kan oplopen tot 2,8 ton (voorheen 2,5 ton).
Ergonomische hightech werkplek. De werkplekken van de bestuurder en zijn passagiers zijn aanzienlijk verbeterd. In het volledig nieuw ontwikkelde cockpitlandschap heeft Volkswagen Commercial Vehicles de digitale wereld van displays en bedieningselementen gecombineerd met robuuste ‘hardkeys’, waardoor de voertuigen in elke situatie eenvoudig en veilig te bedienen zijn voor professionals. Dat omvat ook de integratie van diverse USB-A-, USB-C- en 12V-poorten, evenals een 230V-stopcontact op de bestuurdersstoel, om het gebruik van allerlei soorten werkgereedschap en apparaten te verzekeren. De plug-inhybride en elektrische modellen kunnen optioneel ook nog worden uitgerust met twee extra 230V-stopcontacten in de bagageruimte; het totale vermogen bedraagt 2,3 kW. De nieuwste generatie van rijhulp- en verlichtingssystemen staat garant voor een merkbare verbetering van de veiligheid en het comfort. Kortom, de zevende generatie van de Transporter is meteen ook de beste generatie van de Transporter. Zijn verhaal begint op de IAA Transportation 2024.
NIEUW VARIANTENGAMMA – SPECIALISTISCHE VOERTUIGEN VOOR SPECIALISTEN
Transporter als Bestelwagen, Combi en Pick-up. Het gamma van de nieuwe Transporter omvat een enorm aantal varianten. Volkswagen Commercial Vehicles biedt de Transporter aan als Bestelwagen (laadruimte alleen voor goederentransport) en als Bestelwagen Plus (laadruimte met driezitsbank op de tweede zitrij en scheidingswand met kunststof ruit). Die versies zijn nu al in voorverkoop. Daarnaast is de Transporter nu ook bestelbaar als Combi voor personenvervoer (met maximaal negen zitplaatsen) en – exclusief in het segment – als zespersoons Pick-up met dubbele cabine en lange wielbasis. De Combi- en Bestelwagen-modellen zijn optioneel ook leverbaar met een verhoogd dak en verlengde wielbasis.
Caravelle als basisversie en in Life- en Style-uitvoering. De Caravelle is een apart model: met maximaal negen zitplaatsen is hij de ideale shuttle of taxi met grote capaciteit, speciaal ontwikkeld voor commercieel personenvervoer. Volkswagen Commercial Vehicles biedt de Caravelle aan als basisversie, als middenuitrustingsniveau Life of als topuitvoering Style. Bovendien is de Caravelle ook verkrijgbaar met een verlengde wielbasis. De Caravelle kan optioneel worden uitgebreid met details zoals een groot panoramadak, waardoor hij een soort moderne Sambabus wordt.
Transporter en Caravelle als PanAmericana. De vierde generatie van de Transporter was vanaf 2001 verkrijgbaar met een PanAmericana-uitrustingspack. Met de vijfde generatie werd de PanAmericana een aparte, exclusieve versie van het model, die uitgroeide tot een cultklassieker. Het is dan ook geen verrassing dat Volkswagen Commercial Vehicles ook deze zevende generatie van de modelreeks aanbiedt als PanAmericana. Die zal beschikbaar zijn voor zowel de Bestelwagen-versies als de Caravelle. Met hun robuuste terreindesign en exclusieve uitrustingsdetails zijn de stoere PanAmericana-modellen – vooral als vierwielaangedreven 4MOTION-versies – de ideale keuze voor elke grote bouwwerf of professionele offroadtoepassing.
NIEUW GECONFIGUREERDE APPARATUUR – ALLES AAN BOORD
Goed uitgeruste Transporter. Volkswagen Commercial Vehicles heeft de standaarduitrusting van de nieuwe Transporter-modellen aanzienlijk uitgebreid ten opzichte van hun voorgangers. De volgende voorzieningen zijn nu standaard: ledkoplampen inclusief Light Assist, ledachterlichten, een elektronische parkeerrem met Auto Hold-functie, een 12-duims digitaal instrumentenbord (Digital Cockpit), een infotainmentsysteem (inclusief DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, onlinediensten en een 13-duims aanraakscherm), een multifunctioneel stuurwiel, het Keyless Start-systeem, een regensensor, het Lane Assist-spoorsysteem, het automatische Front Assist-noodremsysteem en dynamische verkeersbordherkenning. De Bestelwagen is nu ook standaard uitgerust met een scheidingswand. De Combi met beglaasd achtercompartiment wordt gekenmerkt door drie aparte zitplaatsen op de tweede zitrij en een audiosysteem met zes in plaats van vier luidsprekers.
Stroomvoorziening voor de werkdag. Elektrische apparatuur wordt van stroom voorzien via verschillende poorten en stopcontacten, waaronder USB-A-, USB-C- en 12V-aansluitingen. Stopcontacten voor 230V-apparaten zijn als optie beschikbaar. In de dieselversies bevindt de 230V-aansluiting zich op het frame van de bestuurdersstoel. De Transporter-modellen met plug-inhybride en elektrische aandrijving kunnen optioneel worden uitgerust met twee extra 230V-stopcontacten ter hoogte van de D-stijlen. Het totale vermogen van het 230V-systeem bedraagt 2,3 kW. Dat betekent dat in de Transporter een geschikte stroombron aanwezig is voor elk elektrisch apparaat, van laptops tot cirkelzagen.
Comfortabel uitgeruste Caravelle en Caravelle Life. De nieuwe Caravelle is de ideale keuze als taxi of shuttle met een grote capaciteit. De basisversie heeft standaard meteen al een verwijderbare driezitsbank op de derde zitrij, waardoor ze in totaal negen zitplaatsen biedt. Vergeleken met de Transporter-versies wordt de Caravelle gekenmerkt door aangepaste stoelbekledingsstoffen, zij- en gordijnairbags in de stuurcabine en een audiosysteem met tien luidsprekers. Het uitrustingsniveau van de middenuitvoering Life wordt aangevuld met voorzieningen zoals in koetswerkkleur gelakte bumpers en deurgrepen, buitenspiegelbehuizingen in hoogglanzend zwart, airco, armsteunen aan de bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbare passagiersstoel met lendensteunverstelling en armsteunen zoals aan de bestuurdersstoel, unieke sierelementen, vier extra USB-poorten in het passagierscompartiment en lichtmetalen 16-duimsvelgen.
Exclusief uitgeruste Caravelle Style. De topuitvoering Caravelle Style is vanbuiten te herkennen aan zijn onderscheidende voorkant met een donkere contrasterende strip met geïntegreerde chroomlijst. Een elegante lijn die doorloopt in de standaard IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen van de Caravelle Style. Die koplampen omvatten ook de dynamische en statische bochtverlichting en slechtweerverlichting. Andere kenmerken van de Caravelle Style zijn ledachterlichten met een aangepaste lichtsignatuur, privacyglas achterin en lichtmetalen 17-duimsvelgen. Ook standaard: het sleutelloze ontgrendelings- en startsysteem Keyless Access, elektrisch inklapbare buitenspiegels, tweekleurige kunstlederen stoelbekleding, specifieke interieuraccenten, een met leder bekleed multifunctiestuurwiel, een grote middenconsole met bekerhouders, automatische airco met drie zones en een extra bedieningspaneel achterin (in de dakhemel) en zonneschermen voor de tweede zitrij. De Caravelle kan optioneel nog worden aangekleed met details zoals een groot panoramadak en een Harman Kardon-audiosysteem met 14 luidsprekers.
Iconische PanAmericana-modellen. Zowel de Transporter (Bestelwagen-versie) als de Caravelle is beschikbaar in de cultuitvoering PanAmericana. Vanbuiten worden deze modellen gekenmerkt door robuuste terreinbestendige bekledingen op de drempels en wielkasten, bijpassende bumpers ontworpen voor zware omstandigheden en een gelakte grille. Folie beschermt de onderkant van de achterklep of de achtervleugeldeuren. Binnenin omvat de PanAmericana-uitrusting onder meer verlichte treden met roestvrijstalen bekleding en een PanAmericana-opschrift, opvallende sierlijsten in het dashboard en verchroomde binnendeurgrepen. Andere onderscheidende kenmerken zijn de exclusieve stoelbekleding met PanAmericana-opschrift in de rugleuningen en kleurgecoördineerde contraststiksels. De Caravelle PanAmericana is standaard uitgerust met 19-duimse lichtmetalen Indianapolis-velgen (in zwart met gepolijste oppervlakken), die ook optioneel beschikbaar zijn voor de Transporter PanAmericana.
NIEUW AANDRIJVINGINGSGAMMA – DIESEL, PLUG-INHYBRIDE EN E-AANDRIJVING
Drie nieuwe TDI-motoren. Voor de Transporter en Caravelle is een volledig nieuw aandrijvingsgamma beschikbaar. Voor het eerst zal deze modelreeks ook leverbaar zijn met een nieuw ontwikkelde plug-inhybride aandrijving (eHybrid) en nieuwe elektrische aandrijvingen (e-Transporter en e-Caravelle), naast de belangrijke turbodieselmotoren (TDI). Drie eveneens nieuw ontwikkelde 2.0 TDI-viercilindermotoren vormen de basis van het aandrijvingsgamma voor de zevende generatie van de Transporter: ze leveren respectievelijk 81 kW (110 pk), 110 kW (150 pk) en 125 kW (170 pk). De TDI-motoren tot 110 kW zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De TDI van 125 kW wordt altijd gecombineerd met een achttrapsautomaat, die optioneel is voor de 110 kW TDI. De TDI-modellen vanaf 110 kW kunnen worden besteld met de vierwielaandrijving 4MOTION.
Krachtige TDI-motoren met een laag verbruik. De TDI van 81 kW produceert een maximumkoppel van 310 Nm. Daarmee bedraagt het WLTP-verbruik van de Bestelwagen met korte wielbasis (NWB) 7,7 tot 6,9 l/100 km, terwijl die met lange wielbasis (LWB) 7,8 tot 7,0 l/100 km verbruikt. De TDI van 110 kW levert een maximumkoppel van 360 Nm. Als Bestelwagen verbruikt die motorversie 7,6 tot 6,9 l/100 km (NWB, manueel), 8,2 tot 7,5 l/100 km (NWB, automaat), 8,8 tot 8,3 l/100 km (NWB, automaat, 4MOTION), 7,8 tot 7,0 l/100 km (LWB, manueel), 8,3 tot 7,5 l/100 km (LWB, automaat) of 9,0 tot 8,4 l/100 km (LWB, automaat, 4MOTION). Voor de Bestelwagen met de 125 kW en 390 Nm sterke TDI-motor werden de volgende WLTP-waarden bepaald: 8,2 tot 7,5 l/100 km (NWB, automaat), 8,8 tot 8,3 l/100 km (NWB, automaat, 4MOTION), 8,3 tot 7,5 l/100 km (LWB, automaat) en 9,0 tot 8,4 l/100 km (LWB, automaat, 4MOTION).
Nieuwe plug-inhybride. De plug-inhybride aandrijving (eHybrid) in combinatie met een continu variabele automaat (CVT) levert een systeemvermogen van 171 kW (232 pk). De 2.5-turbobenzinemotor levert op zich een maximumkoppel van 320 Nm, terwijl de elektromotor 205 Nm aan koppel genereert. De verbruikscijfers voor de plug-inhybride versies, die eveneens beschikbaar zijn met zowel een korte als een lange wielbasis, worden binnenkort bekendgemaakt. De plug-inhybride modellen hebben voorwielaandrijving.
Drie nieuwe e-aandrijvingen. De e-Transporter en e-Caravelle worden gelanceerd met vermogens van 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk) en 210 kW (286 pk). Hun batterij heeft een capaciteit van 64 kWh (netto). Daarnaast komt er later ook nog een minder krachtige e-versie met een kleinere batterij voor stedelijk bestelvervoer. Net als de TDI- en eHybrid-modellen zullen de e-Transporter en e-Caravelle worden aangeboden met twee verschillende wielbasissen. De zuiver elektrische modellen hebben achterwielaandrijving. Hun verbruikscijfers worden later bekendgemaakt.
NIEUWE BUITENAFMETINGEN – GEOPTIMALISEERDE LENGTE EN BREEDTE
Nieuwe buitenafmetingen. De nieuwe Transporter en Caravelle zijn in hun standaardversie 5.050 mm lang, wat neerkomt op een toename van 146 mm ten opzichte van hun voorganger, de T6.1. Hun wielbasis is met 97 mm toegenomen tot 3.100 mm. Daarnaast zijn de Transporter en Caravelle ook verkrijgbaar met een 400 mm langere wielbasis (5.450 mm). De Pick-up-versie van de Transporter heeft standaard de lange wielbasis. Met 2.032 mm is de buitenbreedte (zonder zijspiegels) van alle modellen met 128 mm toegenomen ten opzichte van hun voorgangers. In de standaardversies bedraagt de hoogte 1.983 mm (normaal dak). Met een draaicirkel van slechts 11,9 meter (normale wielbasis) kan hij ook heel scherp insturen bij het manoeuvreren.
NIEUWE BINNENAFMETINGEN – MEER RUIMTE DAN OOIT TEVOREN
Grotere laadruimte. Het interieur van de zevende generatie van de Transporter biedt aanzienlijk meer volume dan voorheen. De maximale breedte tussen de wielkasten is met 148 mm toegenomen tot 1.392 mm. De lengte van de laadruimte op de vloer van de Transporter met normale wielbasis bedraagt 2.602 mm, wat neerkomt op 61 mm extra. Met een verlengde wielbasis is de laadruimte zelfs 3.002 mm lang. Dankzij die toename van zowel lengte en breedte als wielbasis heeft Volkswagen Commercial Vehicles het laadvolume van de nieuwe Transporter aanzienlijk kunnen vergroten. Het maximale laadvolume van de Bestelwagens met normale wielbasis bedraagt nu 5,8 m3; de versies met lange wielbasis en hoog dak kunnen tot 9,0 m3 herbergen. De Transporter met lange wielbasis kan nu tot drie europallets bevatten (twee geladen vanaf de zijkant, één vanaf de achterkant).
NIEUWE WAARDEN VOOR LAADVERMOGEN, SLEEPVERMOGEN EN DAKLAST – MEER CAPACITEIT
Verbeterd laad- en sleepvermogen. In alle versies van de nieuwe generatie van de Transporter en Caravelle heeft Volkswagen Commercial Vehicles ervoor gezorgd dat de voertuigen ook het gewicht kunnen dragen van wat ze qua volume kunnen meenemen: het maximale laadvermogen bedraagt nu 1,33 ton, wat 0,13 ton meer is dan voorheen. En alsof dat nog niet genoeg is, kunnen de Transporter en Caravelle van de nieuwe generatie aanhangers trekken met een gewicht tot 2,8 ton, afhankelijk van de variant, om hun ladingen te vervoeren naar de plaatsen waar ze nodig zijn. Voor het vorige model bedroeg het maximale sleepvermogen 2,5 ton. Ook de daklast is verbeterd en werd verhoogd van 150 kg naar 170 kg.
NIEUWE BESTUURDERSWERKPLEK – DOOR PROFESSIONALS VOOR PROFESSIONALS
Typisch Bulli-gevoel. Het interieur van zowel de Transporter als de Caravelle is tot in het kleinste detail nieuw ontworpen. Het duidelijke ontwikkelingsdoel bestond erin om een Transporter te creëren met de typische designkenmerken van Volkswagen, gecombineerd met maximale ruimte en functionaliteit. De nieuwe generatie van de modelreeks beantwoordt in alle opzichten aan die doelstelling. Alle eigenaren van een T6.1 zullen vertrouwd zijn met de typische hoge zitpositie, de brede deurpanelen en – in versies met handgeschakelde versnellingsbak – de hoge positie van de selectiehendel in de nieuwe Transporter-generatie. De deur openen en instappen: het gevoel van de echte Bulli is nooit ver weg.
Nieuw cockpitlandschap. De nieuwe Transporter wordt gestart met de startknop van het Keyless Start-systeem, in het bovenste deel van de cockpit. Het nieuwe digitale cockpitlandschap strekt zich links en rechts hiervan uit en vormt zo een visuele as. Het bestaat uit het vrij configureerbare 12-duimse instrumentenbord (Digital Cockpit met een diagonaal van 30 cm) en het 13 duim grote aanraakscherm (33 cm diameter) van het standaard infotainmentsysteem (inclusief DAB+ en App Connect Wireless voor Apple CarPlay/Android Auto). Een andere standaardvoorziening is het nieuwe multifunctiestuurwiel met knoppen die gemakkelijk te bedienen zijn, zelfs met handschoenen aan. Net als in de Multivan en ID. Buzz heeft de nieuwe Transporter nu een elektronische parkeerrem plus Auto Hold-functie. De bediening van die parkeerrem is verplaatst naar het dashboard, waardoor in de voetenruimte meer ruimte vrijkomt voor de doorgang naar achteren (afhankelijk van de afgeleide en het type scheidingswand). De selectiehendel voor de automatische versnellingsbak (standaard of optioneel, afhankelijk van het aandrijfsysteem) heeft nu de vorm van een stuurkolomschakelaar. Net als voorheen bevindt de versnellingspook voor de handgeschakelde versnellingsbak zich in de middenconsole. De automatische versies hebben twee bekerhouders op die plek, in een compartiment dat kan worden afgesloten met een luik. Er zijn nog meer bekerhouders en praktische opbergvakken voor allerlei voorwerpen in het bovenste deel van het dashboard.
NIEUW KOETSWERKDESIGN – HET DNA VAN DE ICONEN
Iconisch Bulli-DNA. “Hoewel hij van de eerste tot de laatste millimeter nieuw is ontworpen, volstaat één oogopslag om de nieuwe Transporter te herkennen als opvolger van de T6.1 en dus als lid van de Volkswagens bedrijfsvoertuigenfamilie”, vat Albert Kirzinger, Hoofd Design bij Volkswagen Commercial Vehicles, het design van de zevende generatie samen. Het ontwerp volgt inderdaad consequent het iconische Volkswagen Bulli-DNA. Dat is al duidelijk te zien aan het basiskoetswerk, met de kenmerkende Bulli-lijn onder de glaspartijen. Het DNA van de zes voorgaande Transporter-generaties is terug te vinden in bijna elk aspect van de nieuwe generatie. Het exterieurdesign in detail:
Voorkant: De T5 flitst voorbij in de vorm van de grille, de T6.1 in de koplampen en de T1 in de iconische helderheid van het koetswerkdesign, maar al deze kenmerken zijn aanzienlijk doorontwikkeld tot een nieuwe Volkswagen Transporter- en Caravelle-look. De opvallende ledkoplampen vormen een belangrijk stijlelement dat helpt om de nieuwe Transporter en Caravelle een onmiskenbaar gezicht in de menigte te geven.
Silhouet. Het zijaanzicht toont de heldere lijnen die typisch zijn voor een VW Bulli. Net als bij de T6.1 is de bovenste contour van de koplampen als een lijn in de flanken doorgetrokken tot in de achterkant. Daarboven bevindt zich de eerdergenoemde Bulli-lijn: een uitgesproken lineaire kromming die de boven- en onderkant van het koetswerk scheidt. Een eerbetoon van de designers aan de allereerste generatie van de Transporter. Ook de 16-, 17- en 19-duimsvelgen van de Transporter en Caravelle zijn nieuw ontworpen. Bijzonder opvallend is de lichtmetalen Indianapolis-velg van 19 duim, die aanvankelijk was voorbehouden aan de PanAmericana-versies: deze velg heeft een gepolijste rand en zes zwarte spaken en binnenvlakken. Andermaal gepositioneerd voor optimale toegang: de tankklep voor de diesel- en plug-inhybride versies is geïntegreerd ter hoogte van de B-stijl, net als bij de T6.1. De oplaadklap van de modellen met plug-inhybride en volledig elektrische aandrijving bevindt zich onder de rechterkoplamp.
Achterkant. De achterkant van de nieuwe Transporter en Caravelle heeft een homogeen design, met de heldere look die typisch is voor een VW Bulli. Net als bij de T6.1 kan de nieuwe generatie worden besteld met een achterklep of vleugeldeuren. Hoewel ze volledig opnieuw ontworpen en technisch vernieuwd zijn, slaat de opvallende vorm van de achterlichten met ledstippen aan de zijkanten een stilistische brug naar de T5. Ook hier volgen de vormen altijd de functie. Dat geldt ook voor de achterklep en vleugeldeuren: hun uitsparing loopt ver door in de bumper, waardoor de Bestelwagen kan uitpakken met een laaddrempel die slechts 575 mm tot 622 mm hoog is (afhankelijk van de versie).