Het nieuwe ID.-chassis: Volkswagen haalt het doek van zijn innovatieve familie elektrische auto’s

Het nieuwe ID.-chassis: Volkswagen haalt het doek van zijn innovatieve familie elektrische auto’s

Dinsdag 9 oktober 2018

  • Uniek platform specifiek ontworpen voor elektrische aandrijving, van compacte auto’s over SUV’s tot busjes
  • Eerste volledig geconnecteerde e-auto’s voor dagelijks gebruik en ieders budget
  • Productie ID. start in 2019
  • Verkoop moet tegen 2025 toenemen tot 1 miljoen auto’s per jaar

Het geheim is ontsluierd: Volkswagen toont voor het eerst het chassis voor zijn nieuwe elektrische ID.-modellen – en gunt het publiek daarmee een eerste blik op zijn chassis-strategie voor elektrische auto’s waarmee het merk zijn visie ‘Electric for all’ in praktijk brengt. Met het modulaire platform voor elektrisch aangedreven voertuigen (in het Duits: Modulare E-Antriebs-Baukasten of MEB), dat aan de basis ligt van de ID., weet Volkswagen zich duidelijk te onderscheiden en bewijst het merk uit Wolfsburg hoe vastberaden het de weg naar de elektrische mobiliteit inslaat.

Anders dan tot nu toe gebruikelijk was op de markt, is het chassis van de ID. geen onderstel voor verbrandingsmotoren dat achteraf werd aangepast, maar een platform dat consequent vanaf het begin werd ontwikkeld voor elektrische auto’s. Op dat technologische potentieel kan Volkswagen dus optimaal voortbouwen. Bovendien zijn het design en het concept erg flexibel: ze kunnen worden ingezet voor compacte auto’s over SUV’s tot busjes. “De ID. is een mijlpaal in de technologische vooruitgang. Hij wordt de allereerste volledig geconnecteerde elektrische auto voor dagelijks gebruik en ieders budget”, vertelt Christian Senger, hoofd van de Volkswagen e-Mobilityreeks.

De avant-gardistisch ontworpen ID.-generatie van zero-emissievoertuigen zal een rijbereik halen dat in de lijn ligt van dat van de huidige benzinevoertuigen. Als eerste model wordt in 2020 de ID. op de markt gebracht – een volledig geconnecteerde, compacte vierdeurs, waarvan de prijs in de buurt van de Golf diesel zal liggen. De binnenafmetingen en veelzijdigheid van de ID. zullen een eind maken aan de huidige klassegrenzen. Zowel chauffeur als passagiers zullen ondanks de compacte buitenafmetingen van de auto kunnen genieten van een comfort dat tot dusver voorbehouden was voor de hogere klassen. Dat wordt mogelijk gemaakt door de uitzonderlijk lange wielbasis en de daaruit voortvloeiende korte overhang voor- en achteraan: er hoeft geen ruimte te worden voorzien voor een verbrandingsmotor, waardoor de assen ver naar buiten kunnen worden geplaatst.

In het chassis van de ID. zien we onder andere de in de achteras geïntegreerde elektromotor met aandrijving en de plaatsbesparend in de vloerbodem van de auto ingebouwde batterij. Zo realiseert Volkswagen een voor de rijdynamiek optimale gewichtsverdeling terwijl de inzittenden genieten van een comfortabel hoge zitpositie. Het vermogen wordt via een eentrapsversnellingsbak van de motor op de achteras overgebracht. Het rijbereik, dat varieert naargelang het ID.-model, bedraagt volgens de WLTP-standaard zo’n 330 tot 550 kilometer.  Zijn snellaadmodus met een vermogen tot 125 kW zorgt voor aanzienlijk kortere wachttijden aan het laadpunt: de batterij kan in amper 30 minuten van nul tot 80% worden opgeladen.

Het modulaire MEB-platform vormt daarbij niet alleen de technische matrix voor alle modellen van de ID.-familie van Volkswagen, maar ook voor tal van andere elektrische modellen van de vier andere merken uit het concern: Audi, SEAT, ŠKODA en Volkswagen Bedrijfsvoertuigen. Zo kan het MEB-platform bij in totaal vijf merken en in drie continenten worden ingezet. “Het MEB-platform is wellicht het belangrijkste project in de geschiedenis van Volkswagen, vergelijkbaar met de overstap van de Kever naar de Golf. Het vormt de basis voor - in een eerste fase - ruim 10 miljoen elektrische auto’s in het hele concern en baant onze weg in het tijdperk van de e-mobility”, besluit Thomas Ulbrich, lid van de raad van bestuur van Volkswagen, BU e-Mobility.